Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW M5 CS - Samochód Roku 2021 magazynu Evo

Niedorzeczny na papierze, mistrzowski w praktyce. Jeszcze nigdy nowoczesny supersedan nie był tak ekscytujący.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 stycznia 2022
BMW M5 CS
25
Ocena Evo
Cena:
od 849 900 zł
niesamowite osiągi; przyjazne dla kierowcy zestrojenie podwozia
dwusprzęgłowa skrzynia dodałaby mu jeszcze ostrości; trochę za drogi

Odchudzone BMW M5, jak to działa? Całkiem nieźle jak się okazuje. Z masą 1825 kg M5 CS nie jest superlekkie w dosłownym znaczeniu, ale jest lżejsze niż M5 Competition o 70 kg i ponad 150 kg lżejsze niż parę innych turbodoładowanych, czteronapędowych, napędzanych V8, luksusowych krążowników jak Audi RS7 czy Mercedes E63 S AMG.

Zanim zagłębimy się w liczby pragnę zwrócić uwagę, że M5 CS naśladuje charakterem M2 CS, a oba te auta są dowodem, że BMW M naprawdę jest teraz na topie. Może i jest o jedną generację z tyłu w stosunku do M3/M4 w kwestii stylizacji (niektórzy powiedzą: całe szczęście), ale nowe M5 CS jest tak dobre, że nie tylko załapało się na finał konkursu evo Car of the Year 2021, ale zgarnęło główną nagrodę. Tak, koledzy i koleżanki, oto nasz nowy Samochód Roku. A oto dlaczego.

ALP_1935
25

Nie jest możliwe, żeby tłuste 1825 kg nagle nie robiło różnicy w dziedzinie szybkiej jazdy autem, nawet jeśli na rozkazach prawej stopy masz najmocniejszy silnik jaki BMW M kiedykolwiek stworzyło w samochodzie seryjnym. Jednakże M5 CS nie tylko odczuwa się jako mocniejsze auto od M5 Competition, na którym bazuje, ale także bardziej dopieszczone, a przez to angażujące kierowcę tego supersedana. Odcienie szarości, które w M5 Comp trudno jednoznacznie zdefiniować, tutaj są o wiele bardziej przejrzyste, a przez to bardziej się wczuwasz w jazdę, ma ona wiele barw i w efekcie tworzy się unikalna więź między kierowcą, samochodem i drogą.

Moc 635 KM czyni CS najmocniejszym M5 w historii

Dodatkowe 10 KM to niezauważalny przyrost dla silnika, który już rozwija 625 KM, ale tych parę koni daje sumę 635 KM, co czyni CS najmocniejszym M5 w historii. Mimo niezmienionego momentu obrotowego 750 Nm szybkie ruszenie z miejsca nie jest żadnym problemem - ta wersja odcięła całe 0,3 s z czasu do 100 km/h w M5 Comp i teraz są to równe 3 sekundy. BMW przestaje przyspieszać dopiero przy 305 km/h, ale M5 CS nie do końca da się zdefiniować samymi liczbami. Tu chodzi o coś znacznie bardziej nieuchwytnego.

ALP_0043
25

Jest więcej entuzjazmu w 4.4-litrowym V8. Nabiera obrotów szybciej i gwałtowniej, zwłaszcza po wybraniu odpowiedniego trybu, ale także kierowca ma tutaj możliwość precyzyjnego cyzelowania pedału gazu swoją prawą stopą. Bezwysiłkowa szybkość M5 Competition tutaj jest nieco złagodzona, ale wsiądź za kierownicę Audi RS6 lub RS7 bezpośrednio z BMW M5 CS, a będziesz miał wrażenie, że pedał gazu w Audi ma jakąś nieokreśloną blokadę. CS ma dzikie, rasowe reakcje, które dorównują V8 Porsche i AMG w ich najgorętszych wersjach. 

Obecność tradycyjnej skrzyni automatycznej oznacza, że zmiany biegów nie są tak szybkie i przejrzyste jak w najlepszych dwusprzęgłówkach. To czuć szczególnie na krętych drogach podczas dohamowań do ciasnych zakrętów, gdzie szybkość redukcji kolejnych biegów nie jest dokładnie taka, jaką byśmy chcieli. Zmiany w górę nie są problemem, opóźnienia są marginalne, ale konfigurowalne tryby M dają możliwość dopasowania szybkości zmian biegów pod indywidualne preferencje, więc każdy po pewnym czasie znajdzie optymalne ustawienie. Na dodatek można ustawić inne szybkości dla zmian w górę i w dół, ale to już opcja dla całkowitych geeków.

Dopiero zagłębienie się w technikalia zdradza tajemnice transformacji M5 Comp w CS. Obniżenie prześwitu i adaptacyjne amortyzatory z M8 Gran Coupe w połączeniu z gruntowną zmianą geometrii podwozia dają w efekcie M5 o zupełnie nieoczekiwanym poziomie dynamiki. I jest to bardzo mile widziane.

Kolejne BMW M5 będzie wyposażone w napęd hybrydowy >>

Na trasie testowej evo, gdzie tylna oś M5 Competition zachowywała się niestabilnie, M5 CS jedzie spokojnie i z pełną kontrolą, a to przekłada się na o wiele wyższy poziom zwinności i precyzji jazdy. Tam, gdzie normalnie w samochodzie o tej wielkości i masie wchodziłbyś w zakręt ostrożnie, z fazą powolnego wejścia, spokojnego skrętu i po krótkim oczekiwaniu na możliwość uwolnienia pełnej mocy od szczytu w kierunku wyjścia, ten samochód zachowuje się kompletnie inaczej.

ECOTY-2021_143-AM
25
Reklama

M5 CS jest o wiele bardziej wrażliwe na działania kierownicy pokrytej alcantarą, która kieruje przód w kierunku wierzchołka zakrętu i wyprowadza auto na zewnątrz w jednym, płynnym, zgrabnym manewrze. Twoja pewność siebie jako kierowcy wzrasta z każdym wyzwaniem jakie przebrniesz, wiara w zdolności samochodu jest stale niezachwiana, a uznanie dla tej konstrukcji nigdy nie maleje.

Dochodzimy do tematu jakości resorowania, która obnaża bez skrupułów sztywność i bezkompromisowość ustawień zawieszenia w M5 Comp. Tutaj tłumienie jest zupełnie w porządku przy małych prędkościach, a idzie za tym także lepsza kontrola nad autem i lepsza spójność przodu jak i tyłu z nawierzchnią. Nie ma sytuacji, że tylna oś podskakuje się lub wierci przy przyspieszeniach na kiepskiej nawierzchni. Zamiast tego auto zachowuje przyczepność absolutną poprzez ciągły, sztywny kontakt opon (w testowym aucie mieliśmy świetne Micheliny Pilot Sport 4S zamiast dedykowanych Pirelli P Zero Corsa) z podłożem. Oznacza to, że jesteś bardziej zrelaksowany siedząc w karbonowych fotelach M5, trzymając kierownicę z alcantary i pociągając/popychając manetki zmiany biegów.

To oznacza, że jest więcej przyczepności, z którą można się pobawić. Wyłącz systemy, wrzuć tryb tylnonapędowy, a samochód będzie posłusznie się ślizgać do momentu, aż twoje serce wypadnie boczną szybą. Innym razem ustaw napęd xDrive w tryb Sport i wybierz opcję MDM. Kombinacja lekkich uślizgów i całkiem niezłej trakcji w tym ustawieniu wydaje się idealna na drogi, bo pozwala na niewielkie gubienie przyczepności, ale bez potrzeby ciągłego trzymania ręki na pulsie przez kierowcę.

Karbonowo-ceramiczne hamulce są standardem w CS i odpowiadają za 23 z 70 kg zrzuconej masy w stosunku do M5 Competition. Pierwsze wciśnięcie pedału może się wydawać trochę twarde, ale szybko można się przekonać, że pedał pozwala z dużym wyczuciem dawkować siłę hamowania. Pomimo sporej masy, z którą te hamulce muszą sobie radzić, nie ma możliwości wywołania efektu “spuchnięcia” w warunkach drogowych. Pomimo ogromnego poczucia pewności, jakie zapewnia podwozie M5 CS, dohamowania są krótsze i bardziej efektywne niż w wersji Competition.

Cena i konkurencja

227 tysięcy złotych jakie dzieli M5 Competition od M5 CS w żaden sposób nie można nazwać małą dopłatą. W tej cenie zawiera się przeprogramowanie silnika i napędu, cała robota związana z dopracowaniem podwozia (tylko to jest warte pewnie połowę tej sumy), a także dedykowane dla CS elementy takie jak złoto-brązowe koła i zabarwione na żółto przednie reflektory.

W pakiecie zawiera się także maska z włókna węglowego z wytłoczonym logo CS na wewnętrznej stronie. We wnętrzu znajdują się 4 kubełkowe fotele i dużo alcantary, za to usunięto niektóre “luksusy” takie jak podłokietnik wraz z całym schowkiem między fotelami. Prawie bym zapomniał o obrysie Nurburgringu wyhaftowanym na zagłówkach foteli.

Jedyną rzeczą, której nie można przypisać do ceny jest sposób w jaki ten samochód jeździ. Po prostu M5 CS to urzekający, zachwycający i porywający supersedan. Jeden z najlepszych jakie istniały, a tego nie da się wycenić.

 

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024