Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2024 Lexus UX 300h - hybrydowy crossover spoza mainstreamu

UX 300h po liftingu jest mocniejszy i oszczędniejszy, ale czy to wystarczy na czołówkę segmentu?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 czerwca 2024
2024 Lexus UX 300h test
11
Ocena Evo
Cena:
od 176 900 zł
zrelaksowany i wygodny sposób jazdy
poza tym nijaki w prowadzeniu

LBX, UX, NX, RX, RZ- to nie kody do gry Grand Theft Auto, to aktualna gama SUV-ów Lexusa. Najnowszym z nich jest niedawno odświeżony crossover UX, rywal BMW X1, który dostał mocniejszy napęd hybrydowy, poprawki układu jezdnego i aktualizację technologii pokładowej.

Lexus UX pojawił się na rynku w 2018 roku i od tego czasu odniósł w Europie niemały sukces (to jeden z najpopularniejszych modeli tej marki). Początkowo był oferowany z oznaczeniem UX 250h, a pod maską miał układ hybrydowy oparty o 2-litrową jednostkę czterocylindrową. Nowy 300h wykorzystuje ten sam silnik, ale ma poprawione parametry elektrycznej części zespołu napędowego np. nową 60-ogniwową baterię, inwerter, a jeśli zamówisz wersję AWD, także tylny silnik. Według ludzi z Lexusa każdy parametr nowego UX-a, od wydajności i emisji, po reakcję na gaz i osiągi, został poprawiony.

Lifting przyniósł poprawę wszystkich kluczowych parametrów hybrydowego napędu Lexusa UX 300h.

W środku również widać postęp. Deska rozdzielcza jest zdominowana przez bardzo wyraźny 12.3-calowy ekran dotykowy (choć w standardzie dostaniecie żałosne jak na te czasy 8 cali) z interfejsem stosunkowo łatwym do rozszyfrowania. Z pewnością ten system jest lepszy niż starsze wersje oparte na gładziku do obsługi ekranu. Przyciski klimatyzacji zgrupowano w osobnym panelu pod ekranem i nawiewami. Niektóre materiały we wnętrzu bardzo przypominają te z Toyoty, ale kluczowe punkty dotyku są na tyle dobre, że można śmiało umieścić Lexusa w jednym szeregu z przedstawicielami segmentu premium. Na przykład zegary umieszczone pod zgrabnym daszkiem, które mają grafiki zbliżone do Lexusa LFA i podobny do niego obrotowy przełącznik trybów jazdy.

Jak można się jednak domyślać, nie ma nawet jednego przebłysku charakteru LFA w sposobie prowadzenia nowego UX-a. Pomimo dodatkowej mocy (199 KM zamiast 184 jak w UX 250h), sztywniejszej karoserii i trybu Sport, jest to samochód celujący w komfort i miękkość. Po prostu Lexus, nic dodać, nic ująć.

2024 Lexus UX 300h tył
11

Gdy nie wciskasz gazu do oporu, auto rusza w trybie elektrycznym, ma bardzo lekki układ kierowniczy, a (opcjonalne) amortyzatory adaptacyjne w najbardziej łagodnym trybie pozwalają na niewielkie przechyły karoserii. Pedał hamulca pracuje miękko, ale daje się łatwo modulować, a hałasy z zewnątrz praktycznie nie docierają do kabiny. UX po liftingu ma więcej wygłuszeń, i choć nie mówimy tu o poziomie luksusowych limuzyn, podczas normalnej jazdy jest to bardzo spokojny i relaksujący samochód.

Rysy na wizerunku Lexusa UX 300h pojawiają się w trudniejszych warunkach i na gorszych jakościowo drogach. Gdy zawieszenie ma więcej pracy, część wstrząsów zaczyna docierać do pasażerów, a wóz nie do końca tłumi większe nierówności. Gdy droga się pogarsza, a prędkość zwiększa, jako kierowca zaczynasz czuć większe ruchy nadwozia w osi góra-dół. Tryb Sport częściowo rozwiązuje ten problem, ale po jego włączeniu jazda już nie jest tak jakościowa i pojawia się niepotrzebny opór na kierownicy. Na szczęście możesz mieszać różne tryby w poszczególnych układach auta wybierając odpowiednie opcje w menu.

Choć Lexus UX ma niemal 200 KM, najlepiej czuje się przy łagodnym operowaniu gazem. Wtedy pokazuje najwięcej zalet.

UX 300h nie jest szybki - przyspieszenie do 100 km/h trwa 8,1 s (7,9 s w wersji AWD), ale jego sposób reakcji w trybie Sport oraz element elektrycznego boostu z hybrydy dają poczucie, że mocy jest więcej. Lexus najlepiej czuje się przy niskich obciążeniach, gdy może bazować głównie na energii elektrycznej, a silnik spalinowy włącza się i wyłącza we własnym rytmie.

2024 Lexus UX 300h kokpit
11
Reklama
Reklama

Po mocniejszym wduszeniu pedału gazu przyspieszenie nie jest tak mocne jak sugeruje pierwsza reakcja auta, a skrzynia CVT powoduje, że zależność między poziomem twojej prawej stopy, a przyspieszeniem jest dość płynna. Występują spore opóźnienia między poleceniami kierowcy, a wzrostem i spadkiem obrotów, co pozostawia pewien niedosyt. Na pełnym gazie silnik robi to co zwykle ze skrzynią CVT, czyli pozostaje na stałych wysokich obrotach, ale jeśli chcesz bardziej konwencjonalne wrażenia, możesz użyć łopatek za kierownicą w elu symulacji kolejnych biegów. My nie mieliśmy ochoty ich używać, bo UX to nie jest samochód nadający się do jakiejkolwiek ambitnej jazdy. Najlepiej się wyluzować i pozwolić mu działać własnym rytmem.

Dynamiczna jazda jest poza zasięgiem Lexusa. Ani silnik, ani skrzynia czy podwozie nie lubią ostrego traktowania.

Ta łatwość obsługi dotyczy również układu jezdnego nastawionego na bezpieczeństwo, a nie rozrywkę. Kierownica działa wystarczająco precyzyjnie przy niskich prędkościach, ale gdy tylko masa zaczyna odgrywać większą rolę, czuć w układzie kierowniczym brak bezpośredniości. To, co robi kierowca, ma niewiele wspólnego z drogą czy kołami, nawet jśli ogólna przyczepność jest niezła. Podczas dynamicznej jazdy UX nie jest bezradny czy nieudolny, ale daje znać, że znalazł się poza swoją strefą komfortu. Powiedzmy to otwarcie - jeśli w samochodzie cenisz sobie zdolności dynamiczne i emocje na bocznych drogach, Lexus UX nigdy nie powinien trafić na twoją listę życzeń.

2024 Lexus UX 300h zegary
11

Ceny i konkurencja

Nie sposób pominąć faktu, że w 2024 roku na rynku jest mnóstwo crossoverów rywalizujących o klienta premium. Od oczywistych kandydatów, jak BMW X1 czy Audi Q3, aż po “nowych” jak Alfa Romeo Tonale, Lexus UX ma naprawdę różnorodną konkurencję.

Podstawowy model UX-a za 176 900 zł ma podobne osiągi i cenę jak BMW X1 sDrive20i (189 000 zł) z miękką hybrydą o mocy 156 KM. Wyjściowo tańsze będzie Audi Q3 1.5 150 KM (od 162 500 zł) również wyposażone w moduł mild hybrid. Wystarczy jednak dodać automat i pakiet S-line, aby cena Q3 zrównała się z Lexusem.

Alfa Romeo Tonale nie prezentuje tej dynamicznej jakości co większe Stelvio, ale ma ciekawszy design i wnętrze. Za cenę Lexusa można już mieć 160-konną benzynową odmianę Sprint MHEV. Japończycy mają jednak nad konkurencją jedną istotną przewagę - rewelacyjne rekordy niezawodności i przedłużoną do 10 lat/100 000 km gwarancję.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025