Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2024 Lexus UX 300h - hybrydowy crossover spoza mainstreamu

UX 300h po liftingu jest mocniejszy i oszczędniejszy, ale czy to wystarczy na czołówkę segmentu?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 czerwca 2024
2024 Lexus UX 300h test
11
Ocena Evo
Cena:
od 176 900 zł
zrelaksowany i wygodny sposób jazdy
poza tym nijaki w prowadzeniu

LBX, UX, NX, RX, RZ- to nie kody do gry Grand Theft Auto, to aktualna gama SUV-ów Lexusa. Najnowszym z nich jest niedawno odświeżony crossover UX, rywal BMW X1, który dostał mocniejszy napęd hybrydowy, poprawki układu jezdnego i aktualizację technologii pokładowej.

Lexus UX pojawił się na rynku w 2018 roku i od tego czasu odniósł w Europie niemały sukces (to jeden z najpopularniejszych modeli tej marki). Początkowo był oferowany z oznaczeniem UX 250h, a pod maską miał układ hybrydowy oparty o 2-litrową jednostkę czterocylindrową. Nowy 300h wykorzystuje ten sam silnik, ale ma poprawione parametry elektrycznej części zespołu napędowego np. nową 60-ogniwową baterię, inwerter, a jeśli zamówisz wersję AWD, także tylny silnik. Według ludzi z Lexusa każdy parametr nowego UX-a, od wydajności i emisji, po reakcję na gaz i osiągi, został poprawiony.

Lifting przyniósł poprawę wszystkich kluczowych parametrów hybrydowego napędu Lexusa UX 300h.

W środku również widać postęp. Deska rozdzielcza jest zdominowana przez bardzo wyraźny 12.3-calowy ekran dotykowy (choć w standardzie dostaniecie żałosne jak na te czasy 8 cali) z interfejsem stosunkowo łatwym do rozszyfrowania. Z pewnością ten system jest lepszy niż starsze wersje oparte na gładziku do obsługi ekranu. Przyciski klimatyzacji zgrupowano w osobnym panelu pod ekranem i nawiewami. Niektóre materiały we wnętrzu bardzo przypominają te z Toyoty, ale kluczowe punkty dotyku są na tyle dobre, że można śmiało umieścić Lexusa w jednym szeregu z przedstawicielami segmentu premium. Na przykład zegary umieszczone pod zgrabnym daszkiem, które mają grafiki zbliżone do Lexusa LFA i podobny do niego obrotowy przełącznik trybów jazdy.

Jak można się jednak domyślać, nie ma nawet jednego przebłysku charakteru LFA w sposobie prowadzenia nowego UX-a. Pomimo dodatkowej mocy (199 KM zamiast 184 jak w UX 250h), sztywniejszej karoserii i trybu Sport, jest to samochód celujący w komfort i miękkość. Po prostu Lexus, nic dodać, nic ująć.

2024 Lexus UX 300h tył
11

Gdy nie wciskasz gazu do oporu, auto rusza w trybie elektrycznym, ma bardzo lekki układ kierowniczy, a (opcjonalne) amortyzatory adaptacyjne w najbardziej łagodnym trybie pozwalają na niewielkie przechyły karoserii. Pedał hamulca pracuje miękko, ale daje się łatwo modulować, a hałasy z zewnątrz praktycznie nie docierają do kabiny. UX po liftingu ma więcej wygłuszeń, i choć nie mówimy tu o poziomie luksusowych limuzyn, podczas normalnej jazdy jest to bardzo spokojny i relaksujący samochód.

Rysy na wizerunku Lexusa UX 300h pojawiają się w trudniejszych warunkach i na gorszych jakościowo drogach. Gdy zawieszenie ma więcej pracy, część wstrząsów zaczyna docierać do pasażerów, a wóz nie do końca tłumi większe nierówności. Gdy droga się pogarsza, a prędkość zwiększa, jako kierowca zaczynasz czuć większe ruchy nadwozia w osi góra-dół. Tryb Sport częściowo rozwiązuje ten problem, ale po jego włączeniu jazda już nie jest tak jakościowa i pojawia się niepotrzebny opór na kierownicy. Na szczęście możesz mieszać różne tryby w poszczególnych układach auta wybierając odpowiednie opcje w menu.

Choć Lexus UX ma niemal 200 KM, najlepiej czuje się przy łagodnym operowaniu gazem. Wtedy pokazuje najwięcej zalet.

UX 300h nie jest szybki - przyspieszenie do 100 km/h trwa 8,1 s (7,9 s w wersji AWD), ale jego sposób reakcji w trybie Sport oraz element elektrycznego boostu z hybrydy dają poczucie, że mocy jest więcej. Lexus najlepiej czuje się przy niskich obciążeniach, gdy może bazować głównie na energii elektrycznej, a silnik spalinowy włącza się i wyłącza we własnym rytmie.

2024 Lexus UX 300h kokpit
11
Reklama

Po mocniejszym wduszeniu pedału gazu przyspieszenie nie jest tak mocne jak sugeruje pierwsza reakcja auta, a skrzynia CVT powoduje, że zależność między poziomem twojej prawej stopy, a przyspieszeniem jest dość płynna. Występują spore opóźnienia między poleceniami kierowcy, a wzrostem i spadkiem obrotów, co pozostawia pewien niedosyt. Na pełnym gazie silnik robi to co zwykle ze skrzynią CVT, czyli pozostaje na stałych wysokich obrotach, ale jeśli chcesz bardziej konwencjonalne wrażenia, możesz użyć łopatek za kierownicą w elu symulacji kolejnych biegów. My nie mieliśmy ochoty ich używać, bo UX to nie jest samochód nadający się do jakiejkolwiek ambitnej jazdy. Najlepiej się wyluzować i pozwolić mu działać własnym rytmem.

Dynamiczna jazda jest poza zasięgiem Lexusa. Ani silnik, ani skrzynia czy podwozie nie lubią ostrego traktowania.

Ta łatwość obsługi dotyczy również układu jezdnego nastawionego na bezpieczeństwo, a nie rozrywkę. Kierownica działa wystarczająco precyzyjnie przy niskich prędkościach, ale gdy tylko masa zaczyna odgrywać większą rolę, czuć w układzie kierowniczym brak bezpośredniości. To, co robi kierowca, ma niewiele wspólnego z drogą czy kołami, nawet jśli ogólna przyczepność jest niezła. Podczas dynamicznej jazdy UX nie jest bezradny czy nieudolny, ale daje znać, że znalazł się poza swoją strefą komfortu. Powiedzmy to otwarcie - jeśli w samochodzie cenisz sobie zdolności dynamiczne i emocje na bocznych drogach, Lexus UX nigdy nie powinien trafić na twoją listę życzeń.

2024 Lexus UX 300h zegary
11

Ceny i konkurencja

Nie sposób pominąć faktu, że w 2024 roku na rynku jest mnóstwo crossoverów rywalizujących o klienta premium. Od oczywistych kandydatów, jak BMW X1 czy Audi Q3, aż po “nowych” jak Alfa Romeo Tonale, Lexus UX ma naprawdę różnorodną konkurencję.

Podstawowy model UX-a za 176 900 zł ma podobne osiągi i cenę jak BMW X1 sDrive20i (189 000 zł) z miękką hybrydą o mocy 156 KM. Wyjściowo tańsze będzie Audi Q3 1.5 150 KM (od 162 500 zł) również wyposażone w moduł mild hybrid. Wystarczy jednak dodać automat i pakiet S-line, aby cena Q3 zrównała się z Lexusem.

Alfa Romeo Tonale nie prezentuje tej dynamicznej jakości co większe Stelvio, ale ma ciekawszy design i wnętrze. Za cenę Lexusa można już mieć 160-konną benzynową odmianę Sprint MHEV. Japończycy mają jednak nad konkurencją jedną istotną przewagę - rewelacyjne rekordy niezawodności i przedłużoną do 10 lat/100 000 km gwarancję.

Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Renault R17 restomod
Restomod
Oto Renault R17 - karbonowy restomod w stylu lat 70.

Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w  produkcji.

6 września 2024
Aston Martin Valkyrie Alonso
Aston Martin / Valkyrie
Fernando Alonso odebrał swój egzemplarz Aston Martina Valkyrie

Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…

5 września 2024
2024 Cupra Terramar prezentacja
Cupra / Terramar
2024 Cupra Terramar - moc Golfa GTI w efektownym SUV-ie

Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.

5 września 2024
2024 Aston Martin Vanquish V12 debiut
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish to brytyjska odpowiedź na Ferrari 12Cilindri

Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.

4 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Audi Q5 SQ5 trzecia generacja
Audi / SQ5
Debiutuje nowe Audi Q5 i jego usportowiona odmiana SQ5

Audi wprowadza zmodernizowanego SUV-a Q5 oraz sportowe SQ5 z 3-litrowym V6 TFSI o mocy 367 KM.

2 września 2024
Hyundai N Vision 74 data premiery
Hyundai / N Vision 74
Hyundai N Vision 74 wejdzie do produkcji maksymalnie w 2030 roku

Hyundai na poważnie przymierza się do produkcji modelu N Vision 74. Padła nawet data: 2030 r.

30 sierpnia 2024
Mercedes-AMG PureSpeed prototypy
Mercedes / PureSpeed
Mercedes-AMG PureSpeed - speedster z Affalterbach

Speedster PureSpeed będzie pierwszym z serii ultra-ekskluzywnych modeli specjalnych AMG.

29 sierpnia 2024
2024 Audi S3 test
Audi / S3
2024 Audi S3 - najlepsze S3 w historii

Audi S3 po liftingu zyskało na dynamice jazdy i znacząco zbliżyło się do Mercedesa-AMG A35.

28 sierpnia 2024
Kingsley Land Rover Defender 90
Land Rover / Defender
Kingsley Land Rover Defender to jedyny restomod z opcjonalnym “bikini”

Brytyjski Kingsley wprowadza serię personalizowanych Defenderów V8 w wersjach 90 i 110.

28 sierpnia 2024
Ariel E-Nomad koncept
Ariel / Nomad
Ariel E-Nomad Concept to najczystszy sposób na błotne wojaże

Nomad z napędem elektrycznym to najnowszy pomysł Ariela na uniwersalne buggy do zabawy w terenie.

28 sierpnia 2024
Czarny Tag Heuer Aquaracer Professional 300 Date z bliska
Zegarki
Nowy Tag Heuer Aquaracer pokonuje głębie i czas

Aquaracer Professional 300 w wersjach Date i GMT, oddaje hołd tym, którzy odpowiadają na wezwanie natury.

26 sierpnia 2024