Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG C43 - stracił cylindry, zyskał kompetencje

Nowy C43 zgubił dwa cylindry i jedną turbosprężarkę, ale wciąż jest w stanie konkurować z BMW M340i.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 lipca 2022
2022 Mercedes-AMG C43
11
Ocena Evo
Cena:
od 354 500 zł
innowacyjne turbo naprawdę robi różnicę; łatwość wykorzystania osiągów; duże możliwości podwozia
zbyt syntetyczny układ kierowniczy; momentami dziwne zachowanie skrzyni biegów

Szybki rzut oka na dane techniczne i już wiadomo, że nowy Mercedes-AMG C43 4Matic (limuzyna i kombi) jest w niemal każdym aspekcie lepszy swojego bezpośredniego poprzednika. Korzysta ze wszystkich dobrodziejstw wprowadzonych w szóstej generacji klasy C, a pod maską pracuje silnik czterocylindrowy z turbo zawierający rozwiązania wypracowane przez najbardziej utytułowany zespół wyścigowy ostatnich lat - Mercedes-AMG F1 Petronas.

Na papierze zmiany nie wydają się szczególnie istotne. Moc podskoczyła co prawda z 390 KM osiąganych przez V6 twin turbo do 408 KM uzyskiwanych z czterech cylindrów i jednej turbosprężarki, ale moment obrotowy spadł o 20 Nm do równych 500 Nm. Próżno szukać poprawy w przyspieszeniu - nowy model przyspiesza do 100 km/h o 0,1 s gorzej niż wcześniej (4,6 x 4,5 s), a kombi robi to w 4,7 s. Po wybraniu w konfiguratorze opcji “Pakiet Kierowcy AMG” prędkość maksymalna zwiększa się ze standardowych 250 km/h do 265 km/h.

2022 Mercedes-AMG C43 - podczas testów
11

Tak wysoką moc uzyskano z silnika M139 - dwulitrowego motoru znanego bardzo dobrze z A45 AMG, tutaj dodatkowo wspomaganego układem mild hybrid. Jest jednak istotna różnica względem jednostki z A45 - elektrycznie wspomagana turbosprężarka. Mały motor elektryczny umieszczony w środku turbiny potrafi w mgnieniu oka rozkręcić wirnik do 175 tys. obrotów na minutę, aż do momentu gdy gazów wydechowych jest na tyle dużo, by zrobić resztę.  W sportowych trybach jazdy ten układ powoduje całkowite skasowanie turbodziury. System ten jest szeroko promowany przez AMG, gdyż pierwotnie stworzono go do wywołania jak najbardziej spontanicznej reakcji silnika w bolidach F1 Lewisa HamiltonaGeorge’a Russella. Teraz tej magii może zaznać każdy kierowca nowego C43 i innych modeli AMG.

2022 Mercedes-AMG C43 - silnik
11

Silnik M139l (l jak longitudinally, czyli umieszczony wzdłużnie) debiutował w tym roku w modelu SL43. Wykorzystuje on turbosprężarkę Garrett, układ hybrydowy z elektrycznym starterem-generatorem napędzanym paskiem i instalację 48V. Miękka hybryda odpowiada tu nie tylko za bezgłośne odpalanie silnika, ale także potrafi dorzucić około 15 KM “doładowania” podczas pełnego obciążenia lub w trybie Race. 9-biegowy automat, w nomenklaturze Mercedesa nazwany AMG Speedshift MCT 9G, wykorzystuje mokre sprzęgło zamiast konwertera momentu obrotowego, co usprawnia napęd i obniża masę przekładni. Napęd 4Matic w W206 C43 ma standardową proporcję rozdziału momentu obrotowego 31/69 przód-tył, aby maksymalnie wydajnie zachowywać się podczas szybkiej jazdy. O dalsze wyostrzenie wrażeń z jazdy dbają systemy takie jak aktywne amortyzatory i układ skrętnej tylnej osi.

Czerwony Mercedes-AMG C43
11

Z daleka nowe C43 wygląda jak każda inna klasa C. Różnice trudno nazwać szczególnie radykalnymi - jest charakterystyczny grill, delikatnie poszerzenia błotników i subtelna lotka na krawędzi tylnej klapy. Aha, no i cztery końcówki wydechu umieszczone wewnątrz specjalnej dokładki zderzaka. W środku auta mamy klasyczne niemieckie podejście do pozycji za kierownicą - regulacja pozwala bez problemu znaleźć optymalne ustawienie, same fotele są świetne i mają dobre trzymanie boczne. Charakterystyczna dla AMG jest też kierownica naszpikowana przyciskami, za którą umieszczono dwa kolorowe ekrany pokładowych systemów.

2022 Mercedes-AMG C43 - kierownica
11

System ma zbyt wiele funkcji, aby zapoznać się z nimi podczas pierwszych jazd w pobliżu francusko-szwajcarskiej granicy. Moją uwagę przykuwa za to układ kierowniczy. Ma najbardziej syntetyczne wyczucie, z jakim kiedykolwiek miałem do czynienia, a to już coś znaczy w dzisiejszych czasach. Bezpośredni i dokładny, owszem, ale opór na kierownicy jest sztuczny jakby sterowała nim sprężyna umieszczona w kolumnie. Jeśli jest to konsekwencja obecności skrętnej tylnej osi, chętnie bym się tego pozbył. Niepokojące, przynajmniej na początku.

Podobnie ma się sprawa z dziwnym niezdecydowaniem skrzyni biegów między 1, a 2 biegiem podczas jazdy z małą prędkością. To niemiła rysa na szkle, bo w pozostałych sytuacjach układ napędowy prezentuje wręcz wzorową płynność. W tym miejscu muszę zakończyć narzekanie, bo dalej wszystko jest już w porządku. Samochód ma co prawda cztery cylindry, ale za to dysponuje szerokim i głębokim strumieniem momentu obrotowego sięgającym do 7000 obr./min. Mamy do czynienia z AMG, więc zachowany jest pewien poziom kontroli absolutnie w każdym ze sportowych trybów jazdy.

2022 Mercedes-AMG C43 - wnętrze
11

Auto oferuje mnóstwo przyczepności, choć nie jest szczególnie skore do zabawy. Rozkład napędu z dużą przewagą tyłu i skrętna tylna oś na papierze wyglądają bardziej zachęcająco niż jest w rzeczywistości, no może z wyjątkiem jazdy po torze. C43 spodoba się raczej tym kierowcom, którzy chcą mieć auto szybkie i posłuszne, bo niezależnie jak mocno próbujesz wyprowadzić C43 z równowagi, ono zawsze chce jechać tam, gdzie wycelujesz trójramienną gwiazdę. Podsterowność została skutecznie zniwelowana. Wchodzimy w ciasny zakręt za szybko, a nos nie wyjeżdża szeroko, samochód kolektywnie wytraca prędkość, wraca na właściwą linię pod właściwym kątem, by znów nabrać tempa jak gdyby nic się nie stało.

2022 Mercedes-AMG C43 - zbliżenie na tył auta
11
Reklama

Poza tym można podkręcać tempo do woli. Reakcja na gaz jest tak szybka i mocna jak nigdy, a turbosprężarka robi swoją robotę skutecznie i dyskretnie jednocześnie. Silnik oczywiście nie brzmi tak dobrze jak V8, ale też nie jest tragicznie zły. Podczas spokojnego cruisingu właściwie go nie słychać, ale przybiera coraz głębsze tony z każdym centymetrem skoku pedału przyspieszenia. Jeśli wolisz jeszcze bardziej wyraziste dźwięki musisz zdać się na system emitujący cyfrową ścieżkę dźwiękową przez system audio. I tak pracuje on dość dyskretnie jak na standardy AMG.

Mercedes-AMG to nie jedyna marka, która musi wymyślić się na nowo. Czasy się zmieniają, ale i tak przewidywany kiedyś konflikt między coraz szybszą jazdą, a ratowaniem planety, po prostu nie ma miejsca. Osiągi były, są i będą, pewnie jeszcze lepsze. Nawet jeśli pod pewnymi względami nowy, bardziej eco-friendly C43 nie dostarcza aż takich emocji, to w kwestii czystej szybkości nie ma mowy o jakimkolwiek odpuszczaniu.

Dane techniczne

Silnik: R4 turbo, 1991 ccm
Moc: 408 KM przy 6750 obr.
Moment obrotowy: 500 Nm od 5000 obr.
Masa: 1765 kg
0-100 km/h: 4,6 s
Prędkość: 250 km/h (265 km/h po dokupieniu Pakietu Kierowcy AMG)

Ceny i konkurencja

Na polskim rynku nowy Mercedes-AMG C43 w wersji sedan wyceniony jest na minimum 354 500 zł. Kombi jest droższe o 6700 zł. Za głównych rywali należy uważać Audi S4 i BMW M340i, choć w kwestiach technicznych te trzy równorzędne niegdyś modele dzieli więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Od razu rzuca się w oczy spora różnica cenowa względem BMW M340i. Bawarski sedan kosztuje bowiem od 300 tys. zł, czyli ponad 54 tys. mniej niż bazowe C43. Przy tym należy pamiętać, że ten model zachował większy silnik sześciocylindrowy i ma na tyle dobre osiągi, aby godnie reprezentować markę M Performance.

2022 Mercedes-AMG C43 - podczas dynamicznej jazdy
11

Nieco zapomniane Audi S4 z mocnym turbodieslem pod maską także już na starcie ma przewagę cenową nad C43. Kosztuje od 341 100 zł, czyli o kilkanaście tysięcy mniej. Dzisiejsze S4 ma potężny moment obrotowy w średnim zakresie i jest wyjątkowo dobrym autem w długie trasy, ale pod względem emocji z jazdy daleko mu do benzynowych S4 z przeszłości.

Jeśli szukasz czegoś szybkiego i nieoczywistego na pierwszy plan wysuwa się bardzo oszczędny i mocny Peugeot 508 PSE z napędem typu plug-in. 360-konna hybryda kosztuje w Polsce od 315 tys. zł i również można wybrać jedną z dwóch wersji nadwozia - liftbacka lub kombi. Zwracamy tylko uwagę, że oryginalność ma swoją cenę w postaci bardziej bolesnej dla właściciela utraty wartości.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022