Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG C43 - stracił cylindry, zyskał kompetencje

Nowy C43 zgubił dwa cylindry i jedną turbosprężarkę, ale wciąż jest w stanie konkurować z BMW M340i.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 lipca 2022
2022 Mercedes-AMG C43
11
Ocena Evo
Cena:
od 354 500 zł
innowacyjne turbo naprawdę robi różnicę; łatwość wykorzystania osiągów; duże możliwości podwozia
zbyt syntetyczny układ kierowniczy; momentami dziwne zachowanie skrzyni biegów

Szybki rzut oka na dane techniczne i już wiadomo, że nowy Mercedes-AMG C43 4Matic (limuzyna i kombi) jest w niemal każdym aspekcie lepszy swojego bezpośredniego poprzednika. Korzysta ze wszystkich dobrodziejstw wprowadzonych w szóstej generacji klasy C, a pod maską pracuje silnik czterocylindrowy z turbo zawierający rozwiązania wypracowane przez najbardziej utytułowany zespół wyścigowy ostatnich lat - Mercedes-AMG F1 Petronas.

Na papierze zmiany nie wydają się szczególnie istotne. Moc podskoczyła co prawda z 390 KM osiąganych przez V6 twin turbo do 408 KM uzyskiwanych z czterech cylindrów i jednej turbosprężarki, ale moment obrotowy spadł o 20 Nm do równych 500 Nm. Próżno szukać poprawy w przyspieszeniu - nowy model przyspiesza do 100 km/h o 0,1 s gorzej niż wcześniej (4,6 x 4,5 s), a kombi robi to w 4,7 s. Po wybraniu w konfiguratorze opcji “Pakiet Kierowcy AMG” prędkość maksymalna zwiększa się ze standardowych 250 km/h do 265 km/h.

2022 Mercedes-AMG C43 - podczas testów
11

Tak wysoką moc uzyskano z silnika M139 - dwulitrowego motoru znanego bardzo dobrze z A45 AMG, tutaj dodatkowo wspomaganego układem mild hybrid. Jest jednak istotna różnica względem jednostki z A45 - elektrycznie wspomagana turbosprężarka. Mały motor elektryczny umieszczony w środku turbiny potrafi w mgnieniu oka rozkręcić wirnik do 175 tys. obrotów na minutę, aż do momentu gdy gazów wydechowych jest na tyle dużo, by zrobić resztę.  W sportowych trybach jazdy ten układ powoduje całkowite skasowanie turbodziury. System ten jest szeroko promowany przez AMG, gdyż pierwotnie stworzono go do wywołania jak najbardziej spontanicznej reakcji silnika w bolidach F1 Lewisa HamiltonaGeorge’a Russella. Teraz tej magii może zaznać każdy kierowca nowego C43 i innych modeli AMG.

2022 Mercedes-AMG C43 - silnik
11

Silnik M139l (l jak longitudinally, czyli umieszczony wzdłużnie) debiutował w tym roku w modelu SL43. Wykorzystuje on turbosprężarkę Garrett, układ hybrydowy z elektrycznym starterem-generatorem napędzanym paskiem i instalację 48V. Miękka hybryda odpowiada tu nie tylko za bezgłośne odpalanie silnika, ale także potrafi dorzucić około 15 KM “doładowania” podczas pełnego obciążenia lub w trybie Race. 9-biegowy automat, w nomenklaturze Mercedesa nazwany AMG Speedshift MCT 9G, wykorzystuje mokre sprzęgło zamiast konwertera momentu obrotowego, co usprawnia napęd i obniża masę przekładni. Napęd 4Matic w W206 C43 ma standardową proporcję rozdziału momentu obrotowego 31/69 przód-tył, aby maksymalnie wydajnie zachowywać się podczas szybkiej jazdy. O dalsze wyostrzenie wrażeń z jazdy dbają systemy takie jak aktywne amortyzatory i układ skrętnej tylnej osi.

Czerwony Mercedes-AMG C43
11

Z daleka nowe C43 wygląda jak każda inna klasa C. Różnice trudno nazwać szczególnie radykalnymi - jest charakterystyczny grill, delikatnie poszerzenia błotników i subtelna lotka na krawędzi tylnej klapy. Aha, no i cztery końcówki wydechu umieszczone wewnątrz specjalnej dokładki zderzaka. W środku auta mamy klasyczne niemieckie podejście do pozycji za kierownicą - regulacja pozwala bez problemu znaleźć optymalne ustawienie, same fotele są świetne i mają dobre trzymanie boczne. Charakterystyczna dla AMG jest też kierownica naszpikowana przyciskami, za którą umieszczono dwa kolorowe ekrany pokładowych systemów.

2022 Mercedes-AMG C43 - kierownica
11

System ma zbyt wiele funkcji, aby zapoznać się z nimi podczas pierwszych jazd w pobliżu francusko-szwajcarskiej granicy. Moją uwagę przykuwa za to układ kierowniczy. Ma najbardziej syntetyczne wyczucie, z jakim kiedykolwiek miałem do czynienia, a to już coś znaczy w dzisiejszych czasach. Bezpośredni i dokładny, owszem, ale opór na kierownicy jest sztuczny jakby sterowała nim sprężyna umieszczona w kolumnie. Jeśli jest to konsekwencja obecności skrętnej tylnej osi, chętnie bym się tego pozbył. Niepokojące, przynajmniej na początku.

Podobnie ma się sprawa z dziwnym niezdecydowaniem skrzyni biegów między 1, a 2 biegiem podczas jazdy z małą prędkością. To niemiła rysa na szkle, bo w pozostałych sytuacjach układ napędowy prezentuje wręcz wzorową płynność. W tym miejscu muszę zakończyć narzekanie, bo dalej wszystko jest już w porządku. Samochód ma co prawda cztery cylindry, ale za to dysponuje szerokim i głębokim strumieniem momentu obrotowego sięgającym do 7000 obr./min. Mamy do czynienia z AMG, więc zachowany jest pewien poziom kontroli absolutnie w każdym ze sportowych trybów jazdy.

2022 Mercedes-AMG C43 - wnętrze
11

Auto oferuje mnóstwo przyczepności, choć nie jest szczególnie skore do zabawy. Rozkład napędu z dużą przewagą tyłu i skrętna tylna oś na papierze wyglądają bardziej zachęcająco niż jest w rzeczywistości, no może z wyjątkiem jazdy po torze. C43 spodoba się raczej tym kierowcom, którzy chcą mieć auto szybkie i posłuszne, bo niezależnie jak mocno próbujesz wyprowadzić C43 z równowagi, ono zawsze chce jechać tam, gdzie wycelujesz trójramienną gwiazdę. Podsterowność została skutecznie zniwelowana. Wchodzimy w ciasny zakręt za szybko, a nos nie wyjeżdża szeroko, samochód kolektywnie wytraca prędkość, wraca na właściwą linię pod właściwym kątem, by znów nabrać tempa jak gdyby nic się nie stało.

2022 Mercedes-AMG C43 - zbliżenie na tył auta
11
Reklama

Poza tym można podkręcać tempo do woli. Reakcja na gaz jest tak szybka i mocna jak nigdy, a turbosprężarka robi swoją robotę skutecznie i dyskretnie jednocześnie. Silnik oczywiście nie brzmi tak dobrze jak V8, ale też nie jest tragicznie zły. Podczas spokojnego cruisingu właściwie go nie słychać, ale przybiera coraz głębsze tony z każdym centymetrem skoku pedału przyspieszenia. Jeśli wolisz jeszcze bardziej wyraziste dźwięki musisz zdać się na system emitujący cyfrową ścieżkę dźwiękową przez system audio. I tak pracuje on dość dyskretnie jak na standardy AMG.

Mercedes-AMG to nie jedyna marka, która musi wymyślić się na nowo. Czasy się zmieniają, ale i tak przewidywany kiedyś konflikt między coraz szybszą jazdą, a ratowaniem planety, po prostu nie ma miejsca. Osiągi były, są i będą, pewnie jeszcze lepsze. Nawet jeśli pod pewnymi względami nowy, bardziej eco-friendly C43 nie dostarcza aż takich emocji, to w kwestii czystej szybkości nie ma mowy o jakimkolwiek odpuszczaniu.

Dane techniczne

Silnik: R4 turbo, 1991 ccm
Moc: 408 KM przy 6750 obr.
Moment obrotowy: 500 Nm od 5000 obr.
Masa: 1765 kg
0-100 km/h: 4,6 s
Prędkość: 250 km/h (265 km/h po dokupieniu Pakietu Kierowcy AMG)

Ceny i konkurencja

Na polskim rynku nowy Mercedes-AMG C43 w wersji sedan wyceniony jest na minimum 354 500 zł. Kombi jest droższe o 6700 zł. Za głównych rywali należy uważać Audi S4 i BMW M340i, choć w kwestiach technicznych te trzy równorzędne niegdyś modele dzieli więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Od razu rzuca się w oczy spora różnica cenowa względem BMW M340i. Bawarski sedan kosztuje bowiem od 300 tys. zł, czyli ponad 54 tys. mniej niż bazowe C43. Przy tym należy pamiętać, że ten model zachował większy silnik sześciocylindrowy i ma na tyle dobre osiągi, aby godnie reprezentować markę M Performance.

2022 Mercedes-AMG C43 - podczas dynamicznej jazdy
11

Nieco zapomniane Audi S4 z mocnym turbodieslem pod maską także już na starcie ma przewagę cenową nad C43. Kosztuje od 341 100 zł, czyli o kilkanaście tysięcy mniej. Dzisiejsze S4 ma potężny moment obrotowy w średnim zakresie i jest wyjątkowo dobrym autem w długie trasy, ale pod względem emocji z jazdy daleko mu do benzynowych S4 z przeszłości.

Jeśli szukasz czegoś szybkiego i nieoczywistego na pierwszy plan wysuwa się bardzo oszczędny i mocny Peugeot 508 PSE z napędem typu plug-in. 360-konna hybryda kosztuje w Polsce od 315 tys. zł i również można wybrać jedną z dwóch wersji nadwozia - liftbacka lub kombi. Zwracamy tylko uwagę, że oryginalność ma swoją cenę w postaci bardziej bolesnej dla właściciela utraty wartości.

Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
Volkswagen Golf GTI Clubsport MK8.5
Volkswagen / Golf
Nowy Golf GTI Clubsport jest jednym z ostatnich benzynowych GTI

Nadchodząca dziewiąta generacja popularnego kompaktu przejdzie w całości na napęd elektryczny.

31 maja 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Oficjalnie: Aston Martin Valkyrie wystartuje w 24h Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

14 czerwca 2024
Alpine A290 wersja produkcyjna
Alpine / A290
Alpine A290 ma wszystko, aby zostać pierwszym udanym hot hatchem EV

Wielokrotnie zapowiadane i wyczekiwane przez nas Alpine A290 właśnie miało swój oficjalny debiut.

13 czerwca 2024
2024 BMW M2 lifting
BMW / M2
Debiutuje odświeżone BMW M2 z większą mocą i (nadal) manualną skrzynią

Na kolejny rok modelowy BMW M wprowadziło kilka poprawek do najmniejszego w gamie coupe M2.

13 czerwca 2024
Nowy naczelny EVO Magazine Michał Sztorc
HOT NEWS
Michał Sztorc nowym naczelnym EVO Magazine

Czas na zmiany! Za sterami EVO Magazine zasiada teraz nowy redaktor naczelny, Michał Sztorc. Co to oznacza dla magazynu?

13 czerwca 2024
Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
2024 Lexus UX 300h test
Lexus / UX
2024 Lexus UX 300h - hybrydowy crossover spoza mainstreamu

UX 300h po liftingu jest mocniejszy i oszczędniejszy, ale czy to wystarczy na czołówkę segmentu?

8 czerwca 2024
Lanzante Porsche 930 TAG Championship
Restomod
TAG Championship od Lanzante to restomod Porsche 911 z silnikiem F1

Lanzante zbuduje trzy egzemplarze Porsche 930 z silnikiem V6 z bolidu McLarena z lat 80.

7 czerwca 2024
Alpina B3 GT news
Alpina / B3
Nowe Alpiny B3 i B4 GT są mocniejsze i bardziej luksusowe od BMW M3

Wariant GT popularnych modeli Alpiny: B3 i B4 wnosi sporo nowości w dziedzinie napędu i dynamiki.

6 czerwca 2024
Caterham nowa siedziba
Caterham
Caterham otwiera nową siedzibę i inwestuje w większe moce produkcyjne

W nowych halach w Dartford pod Londynem Caterham chce produkować nawet 750 samochodów rocznie.

5 czerwca 2024
2024 BMW M135 xDrive premiera
BMW / M135
Nowe BMW M135 xDrive jest słabsze, za to ma ostrzejszy charakter

Hot hatch BMW stracił kilka koni mechanicznych, za to zyskał nowy wygląd i ostrzejsze prowadzenie.

5 czerwca 2024
Ferrari Enzo Pirelli współpraca
Ferrari / Enzo
Pirelli stworzyło specjalną nowoczesną oponę dedykowaną do Ferrari Enzo

Nowa opona P Zero Corsa System zbliża osiągi Ferrari Enzo do poziomu współczesnych hipersamochodów.

4 czerwca 2024
Nürburgring 24 Hours 2024
Nürburgring 24 Hours
Nürburgring 24 Hours 2024: triumf dla Audi R8 zespołu Scherer Sport PHX

Pomimo rekordowo słabej pogody tegoroczny Nürburgring 24 Hours dostarczył sporo wyścigowych emocji.

3 czerwca 2024