Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG C43 - stracił cylindry, zyskał kompetencje

Nowy C43 zgubił dwa cylindry i jedną turbosprężarkę, ale wciąż jest w stanie konkurować z BMW M340i.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 lipca 2022
2022 Mercedes-AMG C43
11
Ocena Evo
Cena:
od 354 500 zł
innowacyjne turbo naprawdę robi różnicę; łatwość wykorzystania osiągów; duże możliwości podwozia
zbyt syntetyczny układ kierowniczy; momentami dziwne zachowanie skrzyni biegów

Szybki rzut oka na dane techniczne i już wiadomo, że nowy Mercedes-AMG C43 4Matic (limuzyna i kombi) jest w niemal każdym aspekcie lepszy swojego bezpośredniego poprzednika. Korzysta ze wszystkich dobrodziejstw wprowadzonych w szóstej generacji klasy C, a pod maską pracuje silnik czterocylindrowy z turbo zawierający rozwiązania wypracowane przez najbardziej utytułowany zespół wyścigowy ostatnich lat - Mercedes-AMG F1 Petronas.

Na papierze zmiany nie wydają się szczególnie istotne. Moc podskoczyła co prawda z 390 KM osiąganych przez V6 twin turbo do 408 KM uzyskiwanych z czterech cylindrów i jednej turbosprężarki, ale moment obrotowy spadł o 20 Nm do równych 500 Nm. Próżno szukać poprawy w przyspieszeniu - nowy model przyspiesza do 100 km/h o 0,1 s gorzej niż wcześniej (4,6 x 4,5 s), a kombi robi to w 4,7 s. Po wybraniu w konfiguratorze opcji “Pakiet Kierowcy AMG” prędkość maksymalna zwiększa się ze standardowych 250 km/h do 265 km/h.

2022 Mercedes-AMG C43 - podczas testów
11

Tak wysoką moc uzyskano z silnika M139 - dwulitrowego motoru znanego bardzo dobrze z A45 AMG, tutaj dodatkowo wspomaganego układem mild hybrid. Jest jednak istotna różnica względem jednostki z A45 - elektrycznie wspomagana turbosprężarka. Mały motor elektryczny umieszczony w środku turbiny potrafi w mgnieniu oka rozkręcić wirnik do 175 tys. obrotów na minutę, aż do momentu gdy gazów wydechowych jest na tyle dużo, by zrobić resztę.  W sportowych trybach jazdy ten układ powoduje całkowite skasowanie turbodziury. System ten jest szeroko promowany przez AMG, gdyż pierwotnie stworzono go do wywołania jak najbardziej spontanicznej reakcji silnika w bolidach F1 Lewisa HamiltonaGeorge’a Russella. Teraz tej magii może zaznać każdy kierowca nowego C43 i innych modeli AMG.

2022 Mercedes-AMG C43 - silnik
11

Silnik M139l (l jak longitudinally, czyli umieszczony wzdłużnie) debiutował w tym roku w modelu SL43. Wykorzystuje on turbosprężarkę Garrett, układ hybrydowy z elektrycznym starterem-generatorem napędzanym paskiem i instalację 48V. Miękka hybryda odpowiada tu nie tylko za bezgłośne odpalanie silnika, ale także potrafi dorzucić około 15 KM “doładowania” podczas pełnego obciążenia lub w trybie Race. 9-biegowy automat, w nomenklaturze Mercedesa nazwany AMG Speedshift MCT 9G, wykorzystuje mokre sprzęgło zamiast konwertera momentu obrotowego, co usprawnia napęd i obniża masę przekładni. Napęd 4Matic w W206 C43 ma standardową proporcję rozdziału momentu obrotowego 31/69 przód-tył, aby maksymalnie wydajnie zachowywać się podczas szybkiej jazdy. O dalsze wyostrzenie wrażeń z jazdy dbają systemy takie jak aktywne amortyzatory i układ skrętnej tylnej osi.

Czerwony Mercedes-AMG C43
11

Z daleka nowe C43 wygląda jak każda inna klasa C. Różnice trudno nazwać szczególnie radykalnymi - jest charakterystyczny grill, delikatnie poszerzenia błotników i subtelna lotka na krawędzi tylnej klapy. Aha, no i cztery końcówki wydechu umieszczone wewnątrz specjalnej dokładki zderzaka. W środku auta mamy klasyczne niemieckie podejście do pozycji za kierownicą - regulacja pozwala bez problemu znaleźć optymalne ustawienie, same fotele są świetne i mają dobre trzymanie boczne. Charakterystyczna dla AMG jest też kierownica naszpikowana przyciskami, za którą umieszczono dwa kolorowe ekrany pokładowych systemów.

2022 Mercedes-AMG C43 - kierownica
11

System ma zbyt wiele funkcji, aby zapoznać się z nimi podczas pierwszych jazd w pobliżu francusko-szwajcarskiej granicy. Moją uwagę przykuwa za to układ kierowniczy. Ma najbardziej syntetyczne wyczucie, z jakim kiedykolwiek miałem do czynienia, a to już coś znaczy w dzisiejszych czasach. Bezpośredni i dokładny, owszem, ale opór na kierownicy jest sztuczny jakby sterowała nim sprężyna umieszczona w kolumnie. Jeśli jest to konsekwencja obecności skrętnej tylnej osi, chętnie bym się tego pozbył. Niepokojące, przynajmniej na początku.

Podobnie ma się sprawa z dziwnym niezdecydowaniem skrzyni biegów między 1, a 2 biegiem podczas jazdy z małą prędkością. To niemiła rysa na szkle, bo w pozostałych sytuacjach układ napędowy prezentuje wręcz wzorową płynność. W tym miejscu muszę zakończyć narzekanie, bo dalej wszystko jest już w porządku. Samochód ma co prawda cztery cylindry, ale za to dysponuje szerokim i głębokim strumieniem momentu obrotowego sięgającym do 7000 obr./min. Mamy do czynienia z AMG, więc zachowany jest pewien poziom kontroli absolutnie w każdym ze sportowych trybów jazdy.

2022 Mercedes-AMG C43 - wnętrze
11

Auto oferuje mnóstwo przyczepności, choć nie jest szczególnie skore do zabawy. Rozkład napędu z dużą przewagą tyłu i skrętna tylna oś na papierze wyglądają bardziej zachęcająco niż jest w rzeczywistości, no może z wyjątkiem jazdy po torze. C43 spodoba się raczej tym kierowcom, którzy chcą mieć auto szybkie i posłuszne, bo niezależnie jak mocno próbujesz wyprowadzić C43 z równowagi, ono zawsze chce jechać tam, gdzie wycelujesz trójramienną gwiazdę. Podsterowność została skutecznie zniwelowana. Wchodzimy w ciasny zakręt za szybko, a nos nie wyjeżdża szeroko, samochód kolektywnie wytraca prędkość, wraca na właściwą linię pod właściwym kątem, by znów nabrać tempa jak gdyby nic się nie stało.

2022 Mercedes-AMG C43 - zbliżenie na tył auta
11
Reklama

Poza tym można podkręcać tempo do woli. Reakcja na gaz jest tak szybka i mocna jak nigdy, a turbosprężarka robi swoją robotę skutecznie i dyskretnie jednocześnie. Silnik oczywiście nie brzmi tak dobrze jak V8, ale też nie jest tragicznie zły. Podczas spokojnego cruisingu właściwie go nie słychać, ale przybiera coraz głębsze tony z każdym centymetrem skoku pedału przyspieszenia. Jeśli wolisz jeszcze bardziej wyraziste dźwięki musisz zdać się na system emitujący cyfrową ścieżkę dźwiękową przez system audio. I tak pracuje on dość dyskretnie jak na standardy AMG.

Mercedes-AMG to nie jedyna marka, która musi wymyślić się na nowo. Czasy się zmieniają, ale i tak przewidywany kiedyś konflikt między coraz szybszą jazdą, a ratowaniem planety, po prostu nie ma miejsca. Osiągi były, są i będą, pewnie jeszcze lepsze. Nawet jeśli pod pewnymi względami nowy, bardziej eco-friendly C43 nie dostarcza aż takich emocji, to w kwestii czystej szybkości nie ma mowy o jakimkolwiek odpuszczaniu.

Dane techniczne

Silnik: R4 turbo, 1991 ccm
Moc: 408 KM przy 6750 obr.
Moment obrotowy: 500 Nm od 5000 obr.
Masa: 1765 kg
0-100 km/h: 4,6 s
Prędkość: 250 km/h (265 km/h po dokupieniu Pakietu Kierowcy AMG)

Ceny i konkurencja

Na polskim rynku nowy Mercedes-AMG C43 w wersji sedan wyceniony jest na minimum 354 500 zł. Kombi jest droższe o 6700 zł. Za głównych rywali należy uważać Audi S4 i BMW M340i, choć w kwestiach technicznych te trzy równorzędne niegdyś modele dzieli więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Od razu rzuca się w oczy spora różnica cenowa względem BMW M340i. Bawarski sedan kosztuje bowiem od 300 tys. zł, czyli ponad 54 tys. mniej niż bazowe C43. Przy tym należy pamiętać, że ten model zachował większy silnik sześciocylindrowy i ma na tyle dobre osiągi, aby godnie reprezentować markę M Performance.

2022 Mercedes-AMG C43 - podczas dynamicznej jazdy
11

Nieco zapomniane Audi S4 z mocnym turbodieslem pod maską także już na starcie ma przewagę cenową nad C43. Kosztuje od 341 100 zł, czyli o kilkanaście tysięcy mniej. Dzisiejsze S4 ma potężny moment obrotowy w średnim zakresie i jest wyjątkowo dobrym autem w długie trasy, ale pod względem emocji z jazdy daleko mu do benzynowych S4 z przeszłości.

Jeśli szukasz czegoś szybkiego i nieoczywistego na pierwszy plan wysuwa się bardzo oszczędny i mocny Peugeot 508 PSE z napędem typu plug-in. 360-konna hybryda kosztuje w Polsce od 315 tys. zł i również można wybrać jedną z dwóch wersji nadwozia - liftbacka lub kombi. Zwracamy tylko uwagę, że oryginalność ma swoją cenę w postaci bardziej bolesnej dla właściciela utraty wartości.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Pagani Zonda F Horacio Paganiego
Pagani / Zonda
Pagani Zonda F - klejnot wśród analogowych supersamochodów

Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.

13 grudnia 2022
2024 Range Rover Velar lifting
Land Rover / Range Rover Velar
Debiutuje Range Rover Velar po liftingu

Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.

1 lutego 2023
Scuderia Cameron Glickenhaus 007S prezentacja
Scuderia Cameron Glickenhaus / 007S
Glickenhaus 007S - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.

1 lutego 2023
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023
2023 Ferrari Portofino M - przód dynamiczne
GT
Ferrari Portofino M - włoski rywal Bentleya i Aston Martina

Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.

24 stycznia 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
Alpine / A110
2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

19 stycznia 2023
Alpine wyniki sprzedaży 2022
Rynek
W 2022 roku Alpine odnotowało 33-procentowy wzrost sprzedaży

Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.

19 stycznia 2023