Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

autor: Luxoft

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
3

W ostatnich latach branża motoryzacyjna jest napędzana głównie przez sztuczną inteligencjęrozwój pojazdów definiowanych programowo. Pełna automatyzacja i podejmowanie decyzji w oparciu o dane są czynnikami ustalającymi jej dalsze kierunki rozwoju. Nowoczesne oprogramowania skutecznie napędzają transformację, przekształcając doświadczenia użytkowników z jazdy w bezprecedensowy sposób. O tym jak ewoluuje rynek, a także o projekcie realizowanym z Mercedes-Benz opowiada John Makin, Global Strategy & Growth Director w Luxoft Automotive.  

Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy jakieś aspekty możemy szczególnie wyróżnić? 
Myślę, że jednym z najważniejszych z nich jest poprawa bezpieczeństwa, osiągów czy wydajności pojazdu.  Systemy oparte na sztucznej inteligencji są wykorzystywane do zbierania danych i dostarczania spersonalizowanych zaleceń dotyczących konserwacji i modernizacji pojazdów. Na przykład, jeśli kierowca ma problem z konkretnymi komponentami swojego samochodu, AI może przeanalizować dane, aby określić, jaki rodzaj naprawy jest potrzebny, a następnie zasugerować najbardziej opłacalne rozwiązanie. Ponadto, AI pomaga wizualizować koncepcję jazdy autonomicznej, pojazdów elektrycznych i oczywiście spersonalizowanych doświadczeń w samochodzie. Sztuczna inteligencja w przemyśle samochodowym pomaga zoptymalizować procesy produkcyjne, obniżyć koszty i usprawnić zarządzanie łańcuchem dostaw.

AI przekształca przemysł motoryzacyjny, czyniąc go bezpieczniejszym, inteligentniejszym, bardziej zrównoważonym i bardziej wydajnym. To jest prawdziwa ewolucja branży. 

Czy samochody zostaną wkrótce „smarfonami na kołach”?
Przemysł motoryzacyjny szybko się zmienia, ponieważ pojazdy - napędzane przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe - przekształcają transport, stwarzając coraz bardziej komfortowe środowisko użytkowania samochodów.  Modernizacja systemów i oprogramowania dąży do tego, aby były bardziej inteligentne niż kiedykolwiek, poprawiając zarówno wrażenia z jazdy, jak i wydajność operacyjną. Oczywistym jest, że ta ewolucja już się dzieje: autonomiczne pojazdy zyskują popularność, zdalne naprawy i analizy są możliwe dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu, a producenci OEM współpracują z firmami technologicznymi w celu tworzenia kolejnych innowacji. Wizja samochodu jako cyfrowego towarzysza życia codziennego? To już się dzieje. Od funkcji w zakresie obsługi, nawigacji czy rozrywki – ta transformacja ma miejsce, a jest możliwa dzięki wydajnym architekturom oprogramowania. Doskonałym przykładem takiego systemu jest ten stworzony przez Luxoft Automotive dla marki Mercedes-Benz. 

Auto przyszłości
3

Jakie były początki współpracy Luxoft i Mercedes-Benz?
W styczniu 2018 odbyła się światowa premiera intuicyjnego i inteligentnego systemu multimedialnego MBUXMercedes-Benz User Experience. Wszedł on do produkcji seryjnej w 2018 roku, w nowej Klasie A. System jednak wymagał platformy technologicznej, aby móc połączyć MBUX z podstawowymi funkcjami w systemie informacyjno-rozrywkowym i umożliwić integrację sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości z doświadczeniem w samochodzie. Platforma MBUX to system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji, który zmienia sposób interakcji kierowców i pasażerów z Mercedes-Benz. Platforma technologiczna UX, która ją napędza, została współtworzona przez LuxoftDaimler AG przy użyciu nowoczesnych procesów rozwojowych, które pozwoliły zespołowi programistycznemu skupić się na doświadczeniu klienta. Tworząc platformę opartą w dużej mierze na UX, bazowaliśmy na użyciu nowoczesnych procesów rozwoju, które pozwoliły zespołowi programistycznemu skupić się na doświadczeniu klienta.   

Co jest największym wyzwaniem przy tworzeniu tego typu oprogramowania?
Łączność w pojeździe, prezentowanie informacji i treści na wyświetlaczach oraz integracja aplikacji to istotne zalety MB.OS. Stawiają one jednak szereg wymagań przed programistami.  Wszystkie nowe modele samochodów muszą być ze sobą połączone. Dla klienta najważniejsze jest to, jakie treści i funkcje oferuje aplikacja, a także jak długo pozostają one aktualne i atrakcyjne w trakcie okresu użytkowania. Aby to zapewnić, należy myśleć o oprogramowaniu całościowo – uwzględniając takie kwestie jak funkcje pojazdu, odpowiednią łączność systemów i sprawne przekazywane treści. Jest to praca i wysiłek wielu ekspertów, tworzących oprogramowanie i specjalne środowiska testowe, aby ostatecznie krok po kroku zintegrować ze sobą wszystkie komponenty sprzętowe. Efekty tej pracy są oczywiste: klient otrzymuje pojazd, w którym doświadczenia z jazdy są absolutnie na najwyższym poziomie. 

Reklama
Wnętrza samochodów przyszłosci
3

Personalizacja jest bardzo ważnym trendem!

Czym są dokładnie te doświadczenia? 
O bardzo dobrych doświadczeniach z użytkowania pojazdu możemy mówić, gdy wszelkie systemy i aplikacje, w które wyposażony jest nasz samochód, są intuicyjne – proste w obsłudze i jednocześnie pozytywnie wpływają na komfort naszej podróży – niezależnie, czy jesteśmy kierowcami, czy pasażerami. Personalizacja jest bardzo ważnym trendem – skoro możemy personalizować ubrania, smartfony, laptopy, mamy specjalne funkcje customizujące wiele przedmiotów codziennego użytku – dlaczego więc nie zrobić tego samego z pojazdami? Ludzie uwielbiają nadawać swojemu otoczeniu indywidualny i wyróżniający się charakter. Dlatego w samochodach ustawienia oświetlenia, klimatyzacji, systemu informacyjno-rozrywkowego i nawigacji, aż po wspomaganie kierowcy powinny całkowicie harmonizować z naszym gustem.
Z technicznego punktu widzenia kluczowe jest to, aby sprostać oczekiwaniom cyfrowego życia codziennego, definiowanym przez smartfony i tablety. Niezwykle istotną kwestią w tym zakresie jest np. fakt, że odpowiednie informacje muszą być wyświetlane zarówno w odpowiednim czasie, jak i na odpowiednim poziomie szczegółowości. Wszystko musi być zaprojektowane z zachowaniem należytego bezpieczeństwa tak, aby uniknąć czynników rozpraszających kierowcę, a jednocześnie, nie stracić możliwości komfortowego korzystania z danej funkcji.

Czy tego typu systemy muszą być dostosowywane w zależności od regionu świata? Inne funkcje oprogramowania dostarczane są dla Azji lub Europy? 
Każdy rynek ma specyficzne cechy w kontekście aplikacji – szczególnie tych do przesyłania wiadomości lub nawigacji. W przypadku tych drugich, różnice w regionach dotyczą zarówno map i ich zawartości, jak i dostawców usług. Dodatkowo wielu klientów chce przenosić swoje preferencje użytkownika z innych inteligentnych urządzeń bezpośrednio do pojazdu. Jeśli mają skonfigurowane aplikacje w wybrany sposób na smartfonie lub tablecie, chcą, aby działały tak samo w ich pojazdach. W przypadku MB.OS nie stosujemy oddzielnych rozwiązań technicznych - myślimy i działamy globalnie. Tworzymy ogólne platformy, w których osadzane są treści odpowiednie dla konkretnych regionów. Dzięki temu, mamy możliwość zachowania architektury systemu, a odpowiednie interfejsy pozwalają na płynną kontrolę modułów oprogramowania specyficznego dla wybranego rynku. Jednocześnie stałe zbieranie i aktualizowanie danych pozwala przewidywać zachowania i trendy wśród użytkowników, co pomaga w dostosowywaniu produktu pod indywidualne i mocno zmieniające się preferencje klientów. 

Coraz więcej mówi się o samochodach w pełni autonomicznych. Jak wysoki powinien być poziom tej autonomii, aby móc jeszcze lepiej korzystać z funkcji personalizacji w pojazdach? 
Im wyższy poziom autonomii pojazdu, tym więcej czasu kierowca może poświęcić na inne rzeczy. Przykładowo, jeśli pojazd posiada funkcję asystenta jazdy w korku na autostradzie, to kierowcy w bezpieczny sposób mogą obsługiwać systemy informacyjno-rozrywkowe, zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju, w którym się znajdują. 
Sztuczna inteligencja w pojazdach autonomicznych jest szeroko wykorzystywana do personalizacji za pomocą danych kontekstowych, a nawet mappingu emocji. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań programistycznych, prowadzenie samochodu i komfort jego użytkowania osiągają zupełnie inny poziom. Wysoka autonomia pojazdu pomaga utrzymać doskonałe wrażenia użytkownika z jazdy i korzystania z samochodu, a zastosowanie systemów opartych na AI w takich pojazdach, pozwala producentom samochodów reagować na potrzeby i dynamiczne zmiany rynku. 

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Tesla Model Y lifting
Tesla / Model Y
Tesla odświeża bestsellerowy Model Y

Nowa stylizacja zewnętrzna i poprawa jakości - to główne cele dużego liftingu Tesli Model Y.

24 stycznia 2025
2025 Shelby GT350 premiera
Ford / Mustang Shelby
Shelby GT350 z doładowanym V8 wrócił i jest gotów kąsać rywali

Poprzednie GT350 było produktem licencyjnym. Nowy model to prawdziwe Shelby i ma V8 o mocy 821 KM.

24 stycznia 2025
Maserati Quattroporte V poradnik kupującego
Maserati / Quattroporte
Maserati Quattroporte V (2003 - 2012): test i poradnik kupującego

Piąta generacja Quattroporte wniosła włoską limuzynę na poziom pozwalający rywalizować z najlepszymi.

23 stycznia 2025
Lexus LFA test
Lexus / LFA
Lexus LFA (2009-2012) - japoński supersamochód wszechczasów

Niedoceniany w swoim czasie, dziś Lexus LFA urósł do rangi ikony współczesnej motoryzacji.

22 stycznia 2025
BMW iM3 EV testy zimowe
BMW / M3
Elektryczne BMW M3 przechodzi testy w niskich temperaturach

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.

22 stycznia 2025
Michelin Primacy 5 opony
Michelin
Michelin wprowadza nową oponę Primacy 5 o zwiększonej trwałości

W oponie Primacy 5 Michelin dąży do zwiększenia żywotności i zmniejszenia wpływu na środowisko.

21 stycznia 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.

21 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025