Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

autor: Luxoft

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
3

W ostatnich latach branża motoryzacyjna jest napędzana głównie przez sztuczną inteligencjęrozwój pojazdów definiowanych programowo. Pełna automatyzacja i podejmowanie decyzji w oparciu o dane są czynnikami ustalającymi jej dalsze kierunki rozwoju. Nowoczesne oprogramowania skutecznie napędzają transformację, przekształcając doświadczenia użytkowników z jazdy w bezprecedensowy sposób. O tym jak ewoluuje rynek, a także o projekcie realizowanym z Mercedes-Benz opowiada John Makin, Global Strategy & Growth Director w Luxoft Automotive.  

Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy jakieś aspekty możemy szczególnie wyróżnić? 
Myślę, że jednym z najważniejszych z nich jest poprawa bezpieczeństwa, osiągów czy wydajności pojazdu.  Systemy oparte na sztucznej inteligencji są wykorzystywane do zbierania danych i dostarczania spersonalizowanych zaleceń dotyczących konserwacji i modernizacji pojazdów. Na przykład, jeśli kierowca ma problem z konkretnymi komponentami swojego samochodu, AI może przeanalizować dane, aby określić, jaki rodzaj naprawy jest potrzebny, a następnie zasugerować najbardziej opłacalne rozwiązanie. Ponadto, AI pomaga wizualizować koncepcję jazdy autonomicznej, pojazdów elektrycznych i oczywiście spersonalizowanych doświadczeń w samochodzie. Sztuczna inteligencja w przemyśle samochodowym pomaga zoptymalizować procesy produkcyjne, obniżyć koszty i usprawnić zarządzanie łańcuchem dostaw.

AI przekształca przemysł motoryzacyjny, czyniąc go bezpieczniejszym, inteligentniejszym, bardziej zrównoważonym i bardziej wydajnym. To jest prawdziwa ewolucja branży. 

Reklama

Czy samochody zostaną wkrótce „smarfonami na kołach”?
Przemysł motoryzacyjny szybko się zmienia, ponieważ pojazdy - napędzane przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe - przekształcają transport, stwarzając coraz bardziej komfortowe środowisko użytkowania samochodów.  Modernizacja systemów i oprogramowania dąży do tego, aby były bardziej inteligentne niż kiedykolwiek, poprawiając zarówno wrażenia z jazdy, jak i wydajność operacyjną. Oczywistym jest, że ta ewolucja już się dzieje: autonomiczne pojazdy zyskują popularność, zdalne naprawy i analizy są możliwe dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu, a producenci OEM współpracują z firmami technologicznymi w celu tworzenia kolejnych innowacji. Wizja samochodu jako cyfrowego towarzysza życia codziennego? To już się dzieje. Od funkcji w zakresie obsługi, nawigacji czy rozrywki – ta transformacja ma miejsce, a jest możliwa dzięki wydajnym architekturom oprogramowania. Doskonałym przykładem takiego systemu jest ten stworzony przez Luxoft Automotive dla marki Mercedes-Benz. 

Auto przyszłości
3

Jakie były początki współpracy Luxoft i Mercedes-Benz?
W styczniu 2018 odbyła się światowa premiera intuicyjnego i inteligentnego systemu multimedialnego MBUXMercedes-Benz User Experience. Wszedł on do produkcji seryjnej w 2018 roku, w nowej Klasie A. System jednak wymagał platformy technologicznej, aby móc połączyć MBUX z podstawowymi funkcjami w systemie informacyjno-rozrywkowym i umożliwić integrację sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości z doświadczeniem w samochodzie. Platforma MBUX to system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji, który zmienia sposób interakcji kierowców i pasażerów z Mercedes-Benz. Platforma technologiczna UX, która ją napędza, została współtworzona przez LuxoftDaimler AG przy użyciu nowoczesnych procesów rozwojowych, które pozwoliły zespołowi programistycznemu skupić się na doświadczeniu klienta. Tworząc platformę opartą w dużej mierze na UX, bazowaliśmy na użyciu nowoczesnych procesów rozwoju, które pozwoliły zespołowi programistycznemu skupić się na doświadczeniu klienta.   

Co jest największym wyzwaniem przy tworzeniu tego typu oprogramowania?
Łączność w pojeździe, prezentowanie informacji i treści na wyświetlaczach oraz integracja aplikacji to istotne zalety MB.OS. Stawiają one jednak szereg wymagań przed programistami.  Wszystkie nowe modele samochodów muszą być ze sobą połączone. Dla klienta najważniejsze jest to, jakie treści i funkcje oferuje aplikacja, a także jak długo pozostają one aktualne i atrakcyjne w trakcie okresu użytkowania. Aby to zapewnić, należy myśleć o oprogramowaniu całościowo – uwzględniając takie kwestie jak funkcje pojazdu, odpowiednią łączność systemów i sprawne przekazywane treści. Jest to praca i wysiłek wielu ekspertów, tworzących oprogramowanie i specjalne środowiska testowe, aby ostatecznie krok po kroku zintegrować ze sobą wszystkie komponenty sprzętowe. Efekty tej pracy są oczywiste: klient otrzymuje pojazd, w którym doświadczenia z jazdy są absolutnie na najwyższym poziomie. 

Reklama
Wnętrza samochodów przyszłosci
3

Personalizacja jest bardzo ważnym trendem!

Czym są dokładnie te doświadczenia? 
O bardzo dobrych doświadczeniach z użytkowania pojazdu możemy mówić, gdy wszelkie systemy i aplikacje, w które wyposażony jest nasz samochód, są intuicyjne – proste w obsłudze i jednocześnie pozytywnie wpływają na komfort naszej podróży – niezależnie, czy jesteśmy kierowcami, czy pasażerami. Personalizacja jest bardzo ważnym trendem – skoro możemy personalizować ubrania, smartfony, laptopy, mamy specjalne funkcje customizujące wiele przedmiotów codziennego użytku – dlaczego więc nie zrobić tego samego z pojazdami? Ludzie uwielbiają nadawać swojemu otoczeniu indywidualny i wyróżniający się charakter. Dlatego w samochodach ustawienia oświetlenia, klimatyzacji, systemu informacyjno-rozrywkowego i nawigacji, aż po wspomaganie kierowcy powinny całkowicie harmonizować z naszym gustem.
Z technicznego punktu widzenia kluczowe jest to, aby sprostać oczekiwaniom cyfrowego życia codziennego, definiowanym przez smartfony i tablety. Niezwykle istotną kwestią w tym zakresie jest np. fakt, że odpowiednie informacje muszą być wyświetlane zarówno w odpowiednim czasie, jak i na odpowiednim poziomie szczegółowości. Wszystko musi być zaprojektowane z zachowaniem należytego bezpieczeństwa tak, aby uniknąć czynników rozpraszających kierowcę, a jednocześnie, nie stracić możliwości komfortowego korzystania z danej funkcji.

Czy tego typu systemy muszą być dostosowywane w zależności od regionu świata? Inne funkcje oprogramowania dostarczane są dla Azji lub Europy? 
Każdy rynek ma specyficzne cechy w kontekście aplikacji – szczególnie tych do przesyłania wiadomości lub nawigacji. W przypadku tych drugich, różnice w regionach dotyczą zarówno map i ich zawartości, jak i dostawców usług. Dodatkowo wielu klientów chce przenosić swoje preferencje użytkownika z innych inteligentnych urządzeń bezpośrednio do pojazdu. Jeśli mają skonfigurowane aplikacje w wybrany sposób na smartfonie lub tablecie, chcą, aby działały tak samo w ich pojazdach. W przypadku MB.OS nie stosujemy oddzielnych rozwiązań technicznych - myślimy i działamy globalnie. Tworzymy ogólne platformy, w których osadzane są treści odpowiednie dla konkretnych regionów. Dzięki temu, mamy możliwość zachowania architektury systemu, a odpowiednie interfejsy pozwalają na płynną kontrolę modułów oprogramowania specyficznego dla wybranego rynku. Jednocześnie stałe zbieranie i aktualizowanie danych pozwala przewidywać zachowania i trendy wśród użytkowników, co pomaga w dostosowywaniu produktu pod indywidualne i mocno zmieniające się preferencje klientów. 

Coraz więcej mówi się o samochodach w pełni autonomicznych. Jak wysoki powinien być poziom tej autonomii, aby móc jeszcze lepiej korzystać z funkcji personalizacji w pojazdach? 
Im wyższy poziom autonomii pojazdu, tym więcej czasu kierowca może poświęcić na inne rzeczy. Przykładowo, jeśli pojazd posiada funkcję asystenta jazdy w korku na autostradzie, to kierowcy w bezpieczny sposób mogą obsługiwać systemy informacyjno-rozrywkowe, zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju, w którym się znajdują. 
Sztuczna inteligencja w pojazdach autonomicznych jest szeroko wykorzystywana do personalizacji za pomocą danych kontekstowych, a nawet mappingu emocji. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań programistycznych, prowadzenie samochodu i komfort jego użytkowania osiągają zupełnie inny poziom. Wysoka autonomia pojazdu pomaga utrzymać doskonałe wrażenia użytkownika z jazdy i korzystania z samochodu, a zastosowanie systemów opartych na AI w takich pojazdach, pozwala producentom samochodów reagować na potrzeby i dynamiczne zmiany rynku. 

Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025
2026 Maserati Grecale Folgore prezentacja
Maserati / Grecale
Maserati Grecale Folgore teraz z lepszym zasięgiem i technologią

Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.

3 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Brązowa torba z zamszu, pasek i sztyblety OCHNIK – elegancki zestaw dla mężczyzny w miejskim stylu
Prezentacja Partnera
Elegancja w miejskim stylu – nowa kolekcja OCHNIK

OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.

3 listopada 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025