Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

autor: Luxoft

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
3

W ostatnich latach branża motoryzacyjna jest napędzana głównie przez sztuczną inteligencjęrozwój pojazdów definiowanych programowo. Pełna automatyzacja i podejmowanie decyzji w oparciu o dane są czynnikami ustalającymi jej dalsze kierunki rozwoju. Nowoczesne oprogramowania skutecznie napędzają transformację, przekształcając doświadczenia użytkowników z jazdy w bezprecedensowy sposób. O tym jak ewoluuje rynek, a także o projekcie realizowanym z Mercedes-Benz opowiada John Makin, Global Strategy & Growth Director w Luxoft Automotive.  

Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy jakieś aspekty możemy szczególnie wyróżnić? 
Myślę, że jednym z najważniejszych z nich jest poprawa bezpieczeństwa, osiągów czy wydajności pojazdu.  Systemy oparte na sztucznej inteligencji są wykorzystywane do zbierania danych i dostarczania spersonalizowanych zaleceń dotyczących konserwacji i modernizacji pojazdów. Na przykład, jeśli kierowca ma problem z konkretnymi komponentami swojego samochodu, AI może przeanalizować dane, aby określić, jaki rodzaj naprawy jest potrzebny, a następnie zasugerować najbardziej opłacalne rozwiązanie. Ponadto, AI pomaga wizualizować koncepcję jazdy autonomicznej, pojazdów elektrycznych i oczywiście spersonalizowanych doświadczeń w samochodzie. Sztuczna inteligencja w przemyśle samochodowym pomaga zoptymalizować procesy produkcyjne, obniżyć koszty i usprawnić zarządzanie łańcuchem dostaw.

AI przekształca przemysł motoryzacyjny, czyniąc go bezpieczniejszym, inteligentniejszym, bardziej zrównoważonym i bardziej wydajnym. To jest prawdziwa ewolucja branży. 

Czy samochody zostaną wkrótce „smarfonami na kołach”?
Przemysł motoryzacyjny szybko się zmienia, ponieważ pojazdy - napędzane przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe - przekształcają transport, stwarzając coraz bardziej komfortowe środowisko użytkowania samochodów.  Modernizacja systemów i oprogramowania dąży do tego, aby były bardziej inteligentne niż kiedykolwiek, poprawiając zarówno wrażenia z jazdy, jak i wydajność operacyjną. Oczywistym jest, że ta ewolucja już się dzieje: autonomiczne pojazdy zyskują popularność, zdalne naprawy i analizy są możliwe dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu, a producenci OEM współpracują z firmami technologicznymi w celu tworzenia kolejnych innowacji. Wizja samochodu jako cyfrowego towarzysza życia codziennego? To już się dzieje. Od funkcji w zakresie obsługi, nawigacji czy rozrywki – ta transformacja ma miejsce, a jest możliwa dzięki wydajnym architekturom oprogramowania. Doskonałym przykładem takiego systemu jest ten stworzony przez Luxoft Automotive dla marki Mercedes-Benz. 

Auto przyszłości
3

Jakie były początki współpracy Luxoft i Mercedes-Benz?
W styczniu 2018 odbyła się światowa premiera intuicyjnego i inteligentnego systemu multimedialnego MBUXMercedes-Benz User Experience. Wszedł on do produkcji seryjnej w 2018 roku, w nowej Klasie A. System jednak wymagał platformy technologicznej, aby móc połączyć MBUX z podstawowymi funkcjami w systemie informacyjno-rozrywkowym i umożliwić integrację sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości z doświadczeniem w samochodzie. Platforma MBUX to system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji, który zmienia sposób interakcji kierowców i pasażerów z Mercedes-Benz. Platforma technologiczna UX, która ją napędza, została współtworzona przez LuxoftDaimler AG przy użyciu nowoczesnych procesów rozwojowych, które pozwoliły zespołowi programistycznemu skupić się na doświadczeniu klienta. Tworząc platformę opartą w dużej mierze na UX, bazowaliśmy na użyciu nowoczesnych procesów rozwoju, które pozwoliły zespołowi programistycznemu skupić się na doświadczeniu klienta.   

Co jest największym wyzwaniem przy tworzeniu tego typu oprogramowania?
Łączność w pojeździe, prezentowanie informacji i treści na wyświetlaczach oraz integracja aplikacji to istotne zalety MB.OS. Stawiają one jednak szereg wymagań przed programistami.  Wszystkie nowe modele samochodów muszą być ze sobą połączone. Dla klienta najważniejsze jest to, jakie treści i funkcje oferuje aplikacja, a także jak długo pozostają one aktualne i atrakcyjne w trakcie okresu użytkowania. Aby to zapewnić, należy myśleć o oprogramowaniu całościowo – uwzględniając takie kwestie jak funkcje pojazdu, odpowiednią łączność systemów i sprawne przekazywane treści. Jest to praca i wysiłek wielu ekspertów, tworzących oprogramowanie i specjalne środowiska testowe, aby ostatecznie krok po kroku zintegrować ze sobą wszystkie komponenty sprzętowe. Efekty tej pracy są oczywiste: klient otrzymuje pojazd, w którym doświadczenia z jazdy są absolutnie na najwyższym poziomie. 

Reklama
Wnętrza samochodów przyszłosci
3

Personalizacja jest bardzo ważnym trendem!

Czym są dokładnie te doświadczenia? 
O bardzo dobrych doświadczeniach z użytkowania pojazdu możemy mówić, gdy wszelkie systemy i aplikacje, w które wyposażony jest nasz samochód, są intuicyjne – proste w obsłudze i jednocześnie pozytywnie wpływają na komfort naszej podróży – niezależnie, czy jesteśmy kierowcami, czy pasażerami. Personalizacja jest bardzo ważnym trendem – skoro możemy personalizować ubrania, smartfony, laptopy, mamy specjalne funkcje customizujące wiele przedmiotów codziennego użytku – dlaczego więc nie zrobić tego samego z pojazdami? Ludzie uwielbiają nadawać swojemu otoczeniu indywidualny i wyróżniający się charakter. Dlatego w samochodach ustawienia oświetlenia, klimatyzacji, systemu informacyjno-rozrywkowego i nawigacji, aż po wspomaganie kierowcy powinny całkowicie harmonizować z naszym gustem.
Z technicznego punktu widzenia kluczowe jest to, aby sprostać oczekiwaniom cyfrowego życia codziennego, definiowanym przez smartfony i tablety. Niezwykle istotną kwestią w tym zakresie jest np. fakt, że odpowiednie informacje muszą być wyświetlane zarówno w odpowiednim czasie, jak i na odpowiednim poziomie szczegółowości. Wszystko musi być zaprojektowane z zachowaniem należytego bezpieczeństwa tak, aby uniknąć czynników rozpraszających kierowcę, a jednocześnie, nie stracić możliwości komfortowego korzystania z danej funkcji.

Czy tego typu systemy muszą być dostosowywane w zależności od regionu świata? Inne funkcje oprogramowania dostarczane są dla Azji lub Europy? 
Każdy rynek ma specyficzne cechy w kontekście aplikacji – szczególnie tych do przesyłania wiadomości lub nawigacji. W przypadku tych drugich, różnice w regionach dotyczą zarówno map i ich zawartości, jak i dostawców usług. Dodatkowo wielu klientów chce przenosić swoje preferencje użytkownika z innych inteligentnych urządzeń bezpośrednio do pojazdu. Jeśli mają skonfigurowane aplikacje w wybrany sposób na smartfonie lub tablecie, chcą, aby działały tak samo w ich pojazdach. W przypadku MB.OS nie stosujemy oddzielnych rozwiązań technicznych - myślimy i działamy globalnie. Tworzymy ogólne platformy, w których osadzane są treści odpowiednie dla konkretnych regionów. Dzięki temu, mamy możliwość zachowania architektury systemu, a odpowiednie interfejsy pozwalają na płynną kontrolę modułów oprogramowania specyficznego dla wybranego rynku. Jednocześnie stałe zbieranie i aktualizowanie danych pozwala przewidywać zachowania i trendy wśród użytkowników, co pomaga w dostosowywaniu produktu pod indywidualne i mocno zmieniające się preferencje klientów. 

Coraz więcej mówi się o samochodach w pełni autonomicznych. Jak wysoki powinien być poziom tej autonomii, aby móc jeszcze lepiej korzystać z funkcji personalizacji w pojazdach? 
Im wyższy poziom autonomii pojazdu, tym więcej czasu kierowca może poświęcić na inne rzeczy. Przykładowo, jeśli pojazd posiada funkcję asystenta jazdy w korku na autostradzie, to kierowcy w bezpieczny sposób mogą obsługiwać systemy informacyjno-rozrywkowe, zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju, w którym się znajdują. 
Sztuczna inteligencja w pojazdach autonomicznych jest szeroko wykorzystywana do personalizacji za pomocą danych kontekstowych, a nawet mappingu emocji. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań programistycznych, prowadzenie samochodu i komfort jego użytkowania osiągają zupełnie inny poziom. Wysoka autonomia pojazdu pomaga utrzymać doskonałe wrażenia użytkownika z jazdy i korzystania z samochodu, a zastosowanie systemów opartych na AI w takich pojazdach, pozwala producentom samochodów reagować na potrzeby i dynamiczne zmiany rynku. 

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Audi RS6 GT główne
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 GT wprost nawiązuje do wyścigowego Audi 90 Quattro IMSA

Audi Sport świętuje 40. urodziny wypuszczając krótką serię Audi RS6 GT w oryginalnym malowaniu.

6 lutego 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Bugatti V16 zapowiedź
Bugatti
Następca Bugatti Chirona będzie hybrydą z niesamowicie brzmiącym V16

Dokładnie 8 lat po premierze Chirona Bugatti ujawnia pierwsze fakty na temat jego następcy.

1 marca 2024
2024 Maserati GranCabrio Trofeo
Maserati / GranCabrio
Maserati wprowadza GranCabrio Trofeo - na celowniku Roma Spider

Z nowymi GT: GranTurismo i GranCabrio Maserati może na poważnie rywalizować z Bentleyem i Ferrari.

29 lutego 2024
Jensen Interceptor FF "MK5" restomod
restomod
Jensen Interceptor powraca jako hybrydowe “MK5” o mocy 780 KM

Po 60 latach od debiutu możesz kupić nową wersję Jensena Interceptora z silnikiem V8 i hybrydą.

29 lutego 2024
2024 Jaguar F-Pace SVR
Jaguar / F-Pace
Jaguar F-Pace SVR - bezkonkurencyjny SUV. Czy ma w ogóle sens?

Skoro coś jest bezkonkurencyjne, to z reguły klasyfikujemy go jako najlepszego. Jaguar jest przykładem innego rodzaju bezkonkurencyjności.

28 lutego 2024
2024 Cupra Leon Sportstourer 4Drive
Cupra / Leon
Cupra Leon Sportstourer 4Drive - skuteczna nowoczesność w klasycznym opakowaniu

Cupra okazała się przebojem koncernu VW, w przeciwieństwie do… Seata. O co tutaj chodzi?

28 lutego 2024
2024 Renault Clio E-Tech hatchback
Renault / Clio
Renault Clio - odświeżony szlagier, już z hybrydą

Clio to niewątpliwie motor napędowy francuskiej marki. Czy hybrydowa odmiana zdobędzie zaufanie klientów?

28 lutego 2024
2024 Audi S8 test
Audi / S8
Audi S8 - i teraz mogą zazdrościć

Audi kilka lat temu odstawało w gonitwie za wielkością ekranów i jaskrawością podświetlanych grilów. Dziś czerpie z tego korzyści.

28 lutego 2024
Corvette C8 Hennessey H700 pakiet
Chevrolet / Corvette C8
Corvette C8 Convertible H700 - kolejny as w talii Hennesseya

Hennessey H700 to Corvette po solidnej kuracji wzmacniającej w warsztacie teksańskiego tunera.

27 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage GT4
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage GT4 - niższa masa, gładkie opony i lepsze aero

Aston Martin pokazał bazującą na najnowszym Vantage wersję wyścigową kategorii GT4.

27 lutego 2024
2025 McLaren Artura Spider prezentacja
McLaren / Artura
McLaren Artura Spider - hybrydowy supercar z otwartym dachem

Dostawy Artury ledwo się zaczęły, a McLaren już wprowadza niewielki lifting oraz wersję Spider.

27 lutego 2024