Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

autor: Luxoft

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
3

W ostatnich latach branża motoryzacyjna jest napędzana głównie przez sztuczną inteligencjęrozwój pojazdów definiowanych programowo. Pełna automatyzacja i podejmowanie decyzji w oparciu o dane są czynnikami ustalającymi jej dalsze kierunki rozwoju. Nowoczesne oprogramowania skutecznie napędzają transformację, przekształcając doświadczenia użytkowników z jazdy w bezprecedensowy sposób. O tym jak ewoluuje rynek, a także o projekcie realizowanym z Mercedes-Benz opowiada John Makin, Global Strategy & Growth Director w Luxoft Automotive.  

Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy jakieś aspekty możemy szczególnie wyróżnić? 
Myślę, że jednym z najważniejszych z nich jest poprawa bezpieczeństwa, osiągów czy wydajności pojazdu.  Systemy oparte na sztucznej inteligencji są wykorzystywane do zbierania danych i dostarczania spersonalizowanych zaleceń dotyczących konserwacji i modernizacji pojazdów. Na przykład, jeśli kierowca ma problem z konkretnymi komponentami swojego samochodu, AI może przeanalizować dane, aby określić, jaki rodzaj naprawy jest potrzebny, a następnie zasugerować najbardziej opłacalne rozwiązanie. Ponadto, AI pomaga wizualizować koncepcję jazdy autonomicznej, pojazdów elektrycznych i oczywiście spersonalizowanych doświadczeń w samochodzie. Sztuczna inteligencja w przemyśle samochodowym pomaga zoptymalizować procesy produkcyjne, obniżyć koszty i usprawnić zarządzanie łańcuchem dostaw.

AI przekształca przemysł motoryzacyjny, czyniąc go bezpieczniejszym, inteligentniejszym, bardziej zrównoważonym i bardziej wydajnym. To jest prawdziwa ewolucja branży. 

Reklama

Czy samochody zostaną wkrótce „smarfonami na kołach”?
Przemysł motoryzacyjny szybko się zmienia, ponieważ pojazdy - napędzane przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe - przekształcają transport, stwarzając coraz bardziej komfortowe środowisko użytkowania samochodów.  Modernizacja systemów i oprogramowania dąży do tego, aby były bardziej inteligentne niż kiedykolwiek, poprawiając zarówno wrażenia z jazdy, jak i wydajność operacyjną. Oczywistym jest, że ta ewolucja już się dzieje: autonomiczne pojazdy zyskują popularność, zdalne naprawy i analizy są możliwe dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu, a producenci OEM współpracują z firmami technologicznymi w celu tworzenia kolejnych innowacji. Wizja samochodu jako cyfrowego towarzysza życia codziennego? To już się dzieje. Od funkcji w zakresie obsługi, nawigacji czy rozrywki – ta transformacja ma miejsce, a jest możliwa dzięki wydajnym architekturom oprogramowania. Doskonałym przykładem takiego systemu jest ten stworzony przez Luxoft Automotive dla marki Mercedes-Benz. 

Auto przyszłości
3

Jakie były początki współpracy Luxoft i Mercedes-Benz?
W styczniu 2018 odbyła się światowa premiera intuicyjnego i inteligentnego systemu multimedialnego MBUXMercedes-Benz User Experience. Wszedł on do produkcji seryjnej w 2018 roku, w nowej Klasie A. System jednak wymagał platformy technologicznej, aby móc połączyć MBUX z podstawowymi funkcjami w systemie informacyjno-rozrywkowym i umożliwić integrację sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości z doświadczeniem w samochodzie. Platforma MBUX to system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji, który zmienia sposób interakcji kierowców i pasażerów z Mercedes-Benz. Platforma technologiczna UX, która ją napędza, została współtworzona przez LuxoftDaimler AG przy użyciu nowoczesnych procesów rozwojowych, które pozwoliły zespołowi programistycznemu skupić się na doświadczeniu klienta. Tworząc platformę opartą w dużej mierze na UX, bazowaliśmy na użyciu nowoczesnych procesów rozwoju, które pozwoliły zespołowi programistycznemu skupić się na doświadczeniu klienta.   

Co jest największym wyzwaniem przy tworzeniu tego typu oprogramowania?
Łączność w pojeździe, prezentowanie informacji i treści na wyświetlaczach oraz integracja aplikacji to istotne zalety MB.OS. Stawiają one jednak szereg wymagań przed programistami.  Wszystkie nowe modele samochodów muszą być ze sobą połączone. Dla klienta najważniejsze jest to, jakie treści i funkcje oferuje aplikacja, a także jak długo pozostają one aktualne i atrakcyjne w trakcie okresu użytkowania. Aby to zapewnić, należy myśleć o oprogramowaniu całościowo – uwzględniając takie kwestie jak funkcje pojazdu, odpowiednią łączność systemów i sprawne przekazywane treści. Jest to praca i wysiłek wielu ekspertów, tworzących oprogramowanie i specjalne środowiska testowe, aby ostatecznie krok po kroku zintegrować ze sobą wszystkie komponenty sprzętowe. Efekty tej pracy są oczywiste: klient otrzymuje pojazd, w którym doświadczenia z jazdy są absolutnie na najwyższym poziomie. 

Reklama
Wnętrza samochodów przyszłosci
3

Personalizacja jest bardzo ważnym trendem!

Czym są dokładnie te doświadczenia? 
O bardzo dobrych doświadczeniach z użytkowania pojazdu możemy mówić, gdy wszelkie systemy i aplikacje, w które wyposażony jest nasz samochód, są intuicyjne – proste w obsłudze i jednocześnie pozytywnie wpływają na komfort naszej podróży – niezależnie, czy jesteśmy kierowcami, czy pasażerami. Personalizacja jest bardzo ważnym trendem – skoro możemy personalizować ubrania, smartfony, laptopy, mamy specjalne funkcje customizujące wiele przedmiotów codziennego użytku – dlaczego więc nie zrobić tego samego z pojazdami? Ludzie uwielbiają nadawać swojemu otoczeniu indywidualny i wyróżniający się charakter. Dlatego w samochodach ustawienia oświetlenia, klimatyzacji, systemu informacyjno-rozrywkowego i nawigacji, aż po wspomaganie kierowcy powinny całkowicie harmonizować z naszym gustem.
Z technicznego punktu widzenia kluczowe jest to, aby sprostać oczekiwaniom cyfrowego życia codziennego, definiowanym przez smartfony i tablety. Niezwykle istotną kwestią w tym zakresie jest np. fakt, że odpowiednie informacje muszą być wyświetlane zarówno w odpowiednim czasie, jak i na odpowiednim poziomie szczegółowości. Wszystko musi być zaprojektowane z zachowaniem należytego bezpieczeństwa tak, aby uniknąć czynników rozpraszających kierowcę, a jednocześnie, nie stracić możliwości komfortowego korzystania z danej funkcji.

Czy tego typu systemy muszą być dostosowywane w zależności od regionu świata? Inne funkcje oprogramowania dostarczane są dla Azji lub Europy? 
Każdy rynek ma specyficzne cechy w kontekście aplikacji – szczególnie tych do przesyłania wiadomości lub nawigacji. W przypadku tych drugich, różnice w regionach dotyczą zarówno map i ich zawartości, jak i dostawców usług. Dodatkowo wielu klientów chce przenosić swoje preferencje użytkownika z innych inteligentnych urządzeń bezpośrednio do pojazdu. Jeśli mają skonfigurowane aplikacje w wybrany sposób na smartfonie lub tablecie, chcą, aby działały tak samo w ich pojazdach. W przypadku MB.OS nie stosujemy oddzielnych rozwiązań technicznych - myślimy i działamy globalnie. Tworzymy ogólne platformy, w których osadzane są treści odpowiednie dla konkretnych regionów. Dzięki temu, mamy możliwość zachowania architektury systemu, a odpowiednie interfejsy pozwalają na płynną kontrolę modułów oprogramowania specyficznego dla wybranego rynku. Jednocześnie stałe zbieranie i aktualizowanie danych pozwala przewidywać zachowania i trendy wśród użytkowników, co pomaga w dostosowywaniu produktu pod indywidualne i mocno zmieniające się preferencje klientów. 

Coraz więcej mówi się o samochodach w pełni autonomicznych. Jak wysoki powinien być poziom tej autonomii, aby móc jeszcze lepiej korzystać z funkcji personalizacji w pojazdach? 
Im wyższy poziom autonomii pojazdu, tym więcej czasu kierowca może poświęcić na inne rzeczy. Przykładowo, jeśli pojazd posiada funkcję asystenta jazdy w korku na autostradzie, to kierowcy w bezpieczny sposób mogą obsługiwać systemy informacyjno-rozrywkowe, zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju, w którym się znajdują. 
Sztuczna inteligencja w pojazdach autonomicznych jest szeroko wykorzystywana do personalizacji za pomocą danych kontekstowych, a nawet mappingu emocji. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań programistycznych, prowadzenie samochodu i komfort jego użytkowania osiągają zupełnie inny poziom. Wysoka autonomia pojazdu pomaga utrzymać doskonałe wrażenia użytkownika z jazdy i korzystania z samochodu, a zastosowanie systemów opartych na AI w takich pojazdach, pozwala producentom samochodów reagować na potrzeby i dynamiczne zmiany rynku. 

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Porsche Carrera GT salzburg design
Porsche / Carrera GT
Porsche Carrera GT Salzburg Design - ukłon dla legendy

Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.

21 grudnia 2025
Rimac Nevera R Founder's Edition prezentacja
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R Founder’s Edition - dla dziesięciu wybrańców

Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.

21 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025