Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG CLA35 Coupe - sposób AMG na Audi S3 Limousine

Mercedes-AMG CLA35 przeszedł drobne zmiany, lecz za małe aby zmienić przeciętne wrażenia z jazdy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 marca 2024
2024 Mercedes-AMG CLA35 test
12
Ocena Evo
Cena:
od 261 600 zł
stylowy wygląd; użyteczność w każdych warunkach
ergonomia i obsługa; przeciętne właściwości jezdne

Cała dolna część gamy Mercedesa-AMG, w tym potężne A45 S, A35 i coupe-sedan CLA, przeszły niedawno bardzo niewielki lifting. Wprowadzone zmiany są prawie niezauważalne, ale są: LED-owe lampy przednie i tylne, pionowe żeberka grilla jak w mocniejszych AMG, nowy zderzak i tradycyjna gwiazda na masce zmieniona na logo Affalterbach. Zmieniły się też wzory felg.

W środku także kilka nowości, w tym kierownica AMG Performance z błyszczącym czarnym plastikiem i dotykowymi panelami jako element standardowy. W jej dolnej części umieszczono interaktywne pokrętła trybów odpowiadające za szybki dostęp do ustawień m.in. napędu, zawieszenia czy wydechu.

Nowa kierownica jest składową wnętrza, po którym widać już upływ czasu, ale które nadal potrafi cieszyć oko i wyzwalać pozytywne emocje. Nie jest jednak łatwo się w nim odnaleźć. Dotykowe powierzchnie na kierownicy, dwa ekrany, skomplikowane menu i mnogość grafik sprawiają, że trzeba się do Mercedesa przyzwyczaić.

Lifting Mercedesa CLA przyniósł świeży design i kilka istotnych nowości pod maską.

Najciekawsze są te nowinki, których z zewnątrz nie widać. Poza chłodnicą zaprojektowaną tak, aby auto lepiej znosiło ostre traktowanie, CLA35 zyskał moduł mild hybrid. Współpracuje on z dwulitrowym silnikiem czterocylindrowym z turbo, ale to jednostka niespokrewniona w żaden sposób z podkręconym do granic M139 znanym z modeli A/CLA/GLA 45. Sam moduł pracuje przede wszystkim jako rozrusznik i alternator, ale potrafi także dołożyć swoje niutonometry do napędu kół przy niskich obrotach. Elektryczna asysta odpowiada dołożeniu do mocy silnika spalinowego 13 KM, co bilansuje dodatkową masę jaką to rozwiązanie wymusiło. Maksymalna moc i moment obrotowy nadal wynoszą 306 KM i 400 Nm, dokładnie tak jak w egzemplarzach sprzed liftingu. Moc jest przekazywana przez automatyczną skrzynię 8-biegową na cztery koła, ale nie ma tu znanego z A45 systemu torque vectoring na tylnej osi.

2024 Mercedes-AMG CLA35 tył
12

Pokrętło trybów jazdy na kierownicy okazuje się strzałem w dziesiątkę, bo charakter CLA35 w dużej mierze wynika z wybranych ustawień. W trybie Comfort jazda jest dość nudna - samochód jest żwawy i stabilny, ale właściwie nie ma o czym pisać. Dopiero w trybach SportSport+ zaczyna się coś dziać - układ kierowniczy staje się oporny, a zawieszenie nieco zbyt twarde, a przez to nerwowe. Tryb Individual, w którym samodzielnie wybierasz preferowany miks ustawień silnika, zawieszenia, układu kierowniczego i innych, okazuje się złotym środkiem. Kombinacja trybu Comfort dla zawieszenia (nadal dość twardego na większości dróg) z trybem Dynamic dla silnika, tworzy perfekcyjną mieszankę ostrości reakcji z przyzwoitym komfortem toczenia.

Tryb Sport+ ożywia silnik, ale dopiero własna kompozycja ustawień daje pełnię satysfakcji za kierownicą CLA35.

Niezależnie od wybranego trybu CLA35 nie przechyla się zanadto na zakrętach, nawet gdy zawieszenie ma pełne ręce roboty. Na szczególnie ambitnej bocznej drodze, gdzie niektóre supersamochody się gubią i nie potrafią wydobyć swojego potencjału, Mercedes jedzie bez przeszkód. Czasami faktycznie koło straci na chwilę kontakt z nawierzchnią, ale kierowca może być bardziej rozczarowany ciągłym przemieszczaniem się w obrębie fotela podczas dynamicznej jazdy.

Mimo wszystko nie ma tu wielkiego funu z jazdy. AMG stworzyło samochód, który prowadzi się pewnie, za to kompletnie leży w kwestii wkładu emocjonalnego w proces. Nie pomagają fotele; efektowne, ale umieszczone za wysoko i pozbawione podparcia bocznego z prawdziwego zdarzenia.

2024 Mercedes-AMG CLA35 wnętrze
12

Inne kluczowe dla interakcji punkty również mają braki - chociażby zbyt czuły hamulec (plus wydaje się, że hamulce są za słabe jak na 1600 kg masy auta) i kierownica zbyt duża, aby się nią wygodnie posługiwać. W ten sposób dość drętwy układ kierowniczy staje się jeszcze mniej wyczuwalny.

Nie ma tu czegoś takiego jak efekt torque-steer (wyrywanie kierownicy podczas ostrego przyspieszania), co jest pozytywną cechą w ponad 300-konnym aucie z dominującą przednią osią (A/CLA 35 jest w większości sytuacji przednionapędowy; do 50% momentu trafia na tylną oś tylko gdy jest to konieczne). Jeśli masz takie życzenie, możesz odłączyć kontrolę stabilności, a przy częściowo ogłupionym systemie “Advanced Dynamics” CLA nadal ma bardzo dużo przyczepności. Da się poczuć jak przednie opony wgryzają się w drogę i wraz z tylnymi pracują, aby wypchnąć Mercedesa z wolnego zakrętu.

CLA35 ma sporo mocy, za to w kategoriach jazdy nie daje szczególnie wyrazistych emocji.

Reklama

W większości trybów wydech brzmi po prostu nijako, ale przynajmniej nie przeszkadza podczas dłuższej podróży w trasie. Dopiero w trybie Dynamic nabiera on przyjemnego tonu podkreślonego soczystym dudnieniem podczas zmiany biegu na wyższy.

Podsumowując, CLA35 raczej nie należy do samochodów wywołujących skrajne emocje za kierownicą. Atutem jest szybkość, ale nawet wyjąwszy nerwowe zawieszenie, nigdy nie masz poczucia że jedziesz szczególnie efektownie, nie mówiąc o jakimkolwiek zaangażowaniu w prowadzenie.

2024 Mercedes-AMG CLA35 sylwetka
12

Jakby tego było mało, rodzina małych Mercedesów nadal zawiera aż cztery wersje nadwoziowe, w tym sedana, dość podobnego wyglądem do czterodrzwiowego coupe CLA. Testowana wersja ma głęboki bagażnik i praktyczny przepust na długie przedmioty w oparciu kanapy, ale to sedan na co dzień będzie bardziej użyteczny. Jeszcze lepsze pod tym względem okaże się zgrabne kombi CLA Shooting Brake, chociaż nie może ono dorównywać pełnowymiarowym kombi z gamy Mercedesa. Wszystkie wersje: hatchback, sedan, coupe i Shooting Brake mają identyczny rozstaw osi 2729 mm.

Z całej rodziny modelowej hatchback A35 wydaje się najlepszy dla kierowcy, prawdopodobnie z powodu masy mniejszej o 125 kg. Czterodrzwiowe coupe CLA ma oczywiście zaletę w postaci fajniejszego designu, ale na podstawie tego testu nie powiedziałbym, że jako samochód jest lepsze od klasycznego hatchbacka.

Ceny i konkurencja

CLA35 kosztuje o 34 100 zł więcej niż A35, bo cennik rozpoczyna się od 261 600 zł (Advanced Plus), a kolejne poziomy Premium i Premium Plus kosztują o 8224 lub 25 096 zł więcej. Z tym ostatnim pakietem nie zostaje wiele opcji na liście, choć nadal można popracować nad designem zewnętrznym przy pomocy pakietów Night lub Aero. Jest jeden lakier standardowy (biały) oferowany bez dopłaty. Lakiery metaliczne wymagają dołożenia 3967 zł, a specjalny lakier matowy Magno z palety Manufaktur to koszt ponad 11 tys. zł. Wnętrze zawsze składa się głównie ze skóry - do wyboru są czarna, biała, brązowa, czarno-szara lub czarno-czerwona.

Jak można się spodziewać, CLA35 jako niszowy model nie ma zbyt wielu rywali - najbliższe strzały to Audi S3 LimousineBMW M235i Gran Coupe. Oba są tańsze niż Mercedes, bo BMW zaczyna się od 248 000 zł, a Audi od rewelacyjnych 210 600 zł. Wszystkie te propozycje nie są specjalnie mocne jako samochody dla kierowcy, gdyż brakuje im dynamicznego wyrafinowania odpowiedniego dla aut tego segmentu z taką mocą.

2024 Mercedes-AMG CLA35 - podstawowe dane

Silnik: 2.0 turbo R4
Moc: 306 KM / 6100 obr.
Moment obrotowy: 400 Nm / 2500-4000 obr.
Masa: 1605 kg (191 KM/tonę)
0-100 km/h: 4,9 s
Prędkość: 250 km/h
Cena: od 261 600 zł

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
Lotus / Evija
Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

27 kwietnia 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024