Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 Audi S3 - jeden krok w przód, dwa w tył

Kiedyś Audi S3 było cenione za swój charakter premium, dziś to po prostu kolejne szybkie A3.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

12 września 2022
Audi S3 2022 sylwetka z przodu
25
Ocena Evo
Cena:
od 203 300 zł
elastyczny i wydajny układ napędowy
nie jest to ostatnie słowo w dziedzinie frajdy z jazdy; niskiej jakości wnętrze

Pierwsze S3 z 1998 roku było przełomem. Audi właściwie stworzyło segment szybkich i drogich hatchbacków oferując w jednym aucie wysokiej jakości materiały, napęd na wszystkie koła i turbodoładowany silnik. Nowy model okazał się strzałem w dziesiątkę i szybko zyskał szeroką rzeszę klientów. Na przestrzeni lat także Mercedes i BMW wprowadziły się do tego segmentu, ale to właśnie Audi konsekwentnie realizuje swój pomysł zgodnie z pierwotnymi założeniami.

Czwarta generacja Audi S3 dzieli większość podzespołów z całą grupą innych kompaktów Grupy Volkswagena. Akurat w tym przypadku silnik 2.0 TSI ma moc maksymalną 310 KM w zakresie 5450-6500 obr./min. i moment obrotowy 400 Nm od 2000 do 5450 obr./min. Nie są to parametry wyróżniające S3 na tle konkurencji, ale w hierarchii Volkswagena musiało zostać jeszcze miejsce dla 320-konnego Golfa R oraz topowego i znacznie droższego Audi RS3 o mocy 400 KM. Osiągi S3 idealnie wpisują się w obecne standardy tego segmentu - 4,8 s od 0 do 100 km/h oraz elektronicznie ograniczone 250 km/h prędkości maksymalnej. Za przeniesienie napędu na wszystkie koła odpowiada dwusprzęgłowa, siedmiobiegowa skrzynia S-tronic.

Audi S3 2022 sylwetka z tyłu
25

S3 od A3 odróżnia przede wszystkim zawieszenie obniżone o 15 mm z układem wielowahaczowym przy tylnej osi, ale dopiero za dopłatą na pokładzie znajdzie się adaptacyjny system z czterema poziomami tłumienia. Rozdział momentu obrotowego między przednią i tylną osią realizowany jest poprzez sprzęgło wielopłytkowe, ale maksymalny poziom jaki może być przekazany na tył to 50%. Chyba największą wadą tej generacji S3 jest wnętrze w niczym nie przypominające jakości wykonania poprzednika (tego dwie generacje w tył też). Zabrakło też pomysłu na atrakcyjną stylizację kabiny i chociaż pod kątem elektroniki Audi nadal jest perfekcyjne, to obniżając poziom wykończenia Niemcy pozbawili się cechy, która wyróżniała S3 na tle innych hatchbacków.

Na drodze S3 zachowuje się nienagannie. Z całą pewnością stoi za nim elektronika, ale zza kierownicy wszystko wydaje się naturalne niezależnie od prędkości. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, spokojnie i pozwala intuicyjnie operować kierownicą. Opór zwiększa się płynnie wraz z obciążeniami na przedniej osi.

Audi S3 2022 na torze na zakręcie
25

Nowe S3 wydaje się lżejsze niż poprzednicy, nie zaskakuje niczym podczas zmian kierunku jazdy i jak przystało na Audi, rzadko zachowuje się nieprzewidywalnie. Jakość tłumienia nierówności może imponować, ale na 19-calowych kołach jest wyraźnie gorsza. Kto nie chce rezygnować ani z komfortu, ani z większych felg, powinien dobrać adaptacyjne amortyzatory i jeździć w trybie Comfort.

Swoją negatywną stronę Audi objawia podczas naprawdę szybkiej jazdy. Auto przechyla się na zakrętach odrobinę bardziej niż byśmy sobie życzyli, nie pomaga nawet ustawienie adaptacyjnego zawieszenia w najtwardszym trybie. Szczególnie na gorszej nawierzchni w zakrętach koła zaczynają żyć własnym życiem, a przyczepność boczną można ocenić co najwyżej jako poprawną lub dobrą, w każdym razie nie wybitną. W przeciwieństwie do RS3, które znakomicie korzysta ze niespotykanej przyczepności przedniej osi przy zachowaniu stabilności i precyzji jazdy, S3 sprawia wrażenie zwykłego A3 przytłoczonego dynamicznymi możliwościami swojego napędu.

Audi S3 2022 silnik
25

Silnik, choć mocny, nie rozpala emocji w równym stopniu jak jego poprzednie wersje, a wręcz sprawia wrażenie dość stłumionego i generycznego. Dla przykładu podamy Golfa GTI Clubsport S - samochód ten także ma 2.0 TSI o tej samej mocy, ale oba te auta nie mogłyby się bardziej różnić charakterem. Częściową winę za to ponoszą prawdopodobnie filtry cząstek stałych GPF zamontowane w imię ekologii, ale należy tu też wspomnieć o skrzyni biegów. S-tronic, czyli nic innego jak DSG, w kolejnych wersjach jest coraz bardziej toporna, pozbawiona wyrazu i powolna.

Reklama

Mimo zadowalających osiągów Audi S3 nigdy tak naprawdę nie miało ambicji na generowanie ekscytacji za kierownicą. Chodziło raczej o połączenie sportowej zadziorności z typowym dla Audi luksusem. Pod wieloma względami czwarta generacja tego auta jest faktycznie krokiem naprzód - przede wszystkim lepiej się prowadzi. Niestety w innych względach odnotowaliśmy raczej krok w tył, a w porównaniu z konkurencją od BMW i Mercedesa nowy model S3 nie potrafi błyszczeć tak jasno jak obudowy jego lusterek.

Audi S3 2022 felga
25

Ceny i konkurencja

Cennik S3 Sportback zaczyna się od kwoty 203 300 zł, a S3 Limousine od 206 300 zł. Dotyczy to modeli podstawowych wyposażonych w mniejsze koła 18-calowe, zwykłe oświetlenie LED, tapicerkę materiałową z elementami skóry ekologicznej i wykończeniem z aluminium. Obie wersje S3 można potem doposażyć w atrakcyjne pakiety, które przybliżają poziom wyposażenia do standardu klasy premium. Pakiet Comfort (4880 zł) zawiera elektryczną regulację lędźwiową fotela, podgrzewanie foteli przednich i tempomat. Za 10470 zł można dokupić pakiet Technology zwiększający funkcjonalność fabrycznego systemu MMI oraz systemu audio, a także Virtual Cockpit w wersji Plus.

Co ciekawe, Mercedes A35 AMG kosztuje wyjściowo dokładnie tyle samo - 203 300 zł - oraz przy dodawaniu kolejnych opcji oba auta idą niemal łeb w łeb. Propozycja od BMW - model M135i - kosztuje za to odrobinę więcej, bo od 207 800 zł, ale pakiety i opcje dotyczące funkcjonalności auta są w nim tańsze, sporo płaci się jedynie za zmiany w stylistyce zewnętrznej i wewnętrznej. Ogólnie jest bardzo niewielka różnica w cenie pomiędzy Audi S3 i głównymi rywalami, ale z tej trójki BMW jest najmniej atrakcyjne pod kątem dynamicznym. Z kolei AMG to poważny rywal, bo A35 korzysta z wybranych udogodnień droższych modeli A45, ale jest znacznie bardziej przystępne cenowo.

Wart rozważenia jest jeszcze siostrzany dla Audi Volkswagen Golf R MK8. Jego cennik zaczyna się od 212 tys. zł, ale w tej cenie dostajesz topowy model Golfa o mocy 320 KM ze wszystkimi jego dodatkami np. tylnym dyferencjałem z możliwością włączenia trybu Drift. Trzeba jednak w tym miejscu zaznaczyć, że w porównaniu z poprzednikami Golf nieco stracił na właściwościach dynamicznych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024