Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 BMW M135i xDrive - równać do najlepszych

M135i to dobry, ale nie wybitny hot hatch. Wraz z tylnym napędem model ten stracił część uroku.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
2023 BMW M135i test
18
Ocena Evo
Cena:
od 223 000 zł
dobre osiągi, zbalansowane podwozie, poziom dopracowania
brakuje funu względem rywali, a co ważniejsze, względem poprzednika

Plotka mówi, że ktoś w BMW zauważył, że większość właścicieli starej serii 1 nie miała pojęcia na które koła jest napędzany ich samochód. Czy tak samo było w przypadku właścicieli topowego M140i? Nie wiemy, ale w konsekwencji włodarze niemieckiego giganta tworząc aktualną “jedynkę” postanowili wykorzystać platformę o zdecydowanie przednionapędowej charakterystyce.

Jedynym modelem wyłamującym się ze schematu jest najdroższe i najmocniejsze w gamie M135i xDrive - już sama nazwa zdradza udział tylnej osi w napędzie auta. W praktyce model ten dzieli podwozie z Mini Clubman JCW, a fachowcy z BMW są zdania, że prowadzi się lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Przy okazji jego stworzenie było nieco tańsze ze względu na wykorzystanie istniejących podzespołów.

Co ważniejsze, nowe M135i jest lżejsze niż poprzednik, a poza tym czerpie wszelkie benefity z czterech napędzanych kół. Dzięki temu może w pełni rywalizować z tuzami tego segmentu jak Audi S3 czy Mercedes-AMG A35.

BMW M135i tył
18

Czy to wystarczy by zainteresować publikę Evo - nie jesteśmy pewni. Na rynku jest sporo hatchbacków AWD o mocy około 300 KM, więc najnowsze kompaktowe BMW musi wznieść się na wyżyny, aby zaistnieć na tle mocnej stawki.

W towarzystwie Audi S3, Volkswagena Golfa R i AMG A35 nowe BMW M135i nie ma łatwego zadania.

Silnik tego auta - 2-litrowa jednostka benzynowa - jest wręcz naszpikowany najlepszą technologią jaką BMW ma w swoim portfolio. Na początek zmienne fazy rozrządu i podwójny VANOS, ale także technologia zwana przez producenta “TwinPower”, mimo że jest tutaj tylko jedna turbina, oraz “bezpośredni wtrysk paliwa o wysokiej precyzji”.

Niezależnie jak marketingowo BMW opisuje ten motor, jest to kawał niezłej inżynierii. Na początek - masa. Silnik ten waży o 32 kg mniej niż rzędowa “szóstka” turbo z modelu 140i, a jednak moc wcale nie jest dużo niższa (306 v 340 KM). Poza tym nowa jednostka jest znacznie oszczędniejsza (deklarowane 6,9 l/100 km w trybie mieszanym) i emituje sporo mniej dwutlenku węgla.

BMW M135i fotele
18

Maksymalna moc 306 KM pojawia się między 4500, a 6250 obrotów, a moment obrotowy 450 Nm jest dostępny od 1700 aż do 5000 obrotów na minutę. To wystarczy, aby M135i przyspieszało do 100 km/h w 4,8 s, w czym mocno pomaga system xDrive i funkcja launch control. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Od czego by tu zacząć? Może od nowego dyferencjału o ograniczonym poślizgu Torsen na przedniej osi. Wraz z systemem ARB, opisywanym przez BMW jako ograniczenie poślizgu kół poprzez sygnały wysyłane bezpośrednio do sterownika silnika (a nie sterownika kontroli trakcji jak do tej pory), pozwala na osiągnięcie niespotykanej trakcji przedniej osi. Z kolei z tyłu zastosowano zaawansowany system zawieszenia wielowahaczowego.

BMW zastosowało w M135i cały pakiet nowych technologii, w tym system ARB zaadaptowany z elektrycznego i3S.

W codziennej eksploatacji nowe BMW jest w zasadzie autem przednionapędowym, ale wystarczy jedno głębsze wciśnięcie pedału gazu, aby w ułamku sekundy elektronika odpowiedzialna za xDrive dołączyła tylną oś i przekazała na nią do 50% momentu obrotowego. Według inżynierów BMW możliwe jest nawet delikatne "latanie bokami", oczywiście przy wyłączonym DSC. To bardzo nowoczesny system, który działa tylko gdy jest potrzebny, a zza kierownicy zupełnie nie czuć momentu jego aktywacji i deaktywacji.

BMW M135i profil dynamiczne
18

Nadwozie nowej serii 1 jest ogólnie sztywniejsze niż w poprzedniku, ale M135i dodatkowo jest wyposażony we wzmocnienia w kluczowych miejscach, grubsze stabilizatory i nieco inaczej skalibrowane elektroniczne wspomaganie kierownicy. Zawieszenie obniżono o 10 mm, gdyż auto standardowo wychodzi tylko w stylizacji M Sport, a automatyczna skrzynia z łopatkami pochodzi z japońskiej firmy Aisin. Niestety 6-stopniowy manual znany z większości wersji nowej serii 1 nie jest nawet opcją w M135i.

W subiektywnym odczuciu M135i jest tak szybkie, jak sugerują to liczby, ale jednocześnie wydaje się dziwnie pozbawione charakteru i mało dramatyczne w przekazie. Wszystkie odpowiednie składniki potrzebne do osiągnięcia doskonałego hot hatcha są na pokładzie, a mimo wszystko brakuje konkretów. Żywa reakcja przepustnicy i turbo? Jest. Bardzo dobre osiągi w średnim zakresie obrotów? Tak. Szybka ośmiobiegowa skrzynia biegów z łopatkami? Jest. Zdolność do zmniejszania dystansu od horyzontu do przedniej szyby szybciej niż można by się spodziewać po hot hatchu? Proszę bardzo.

Reklama

Jednak ogólne wrażenie, nawet przy mocnym przyspieszaniu, jest dość rozczarowujące. Samochód jest wydajny, skuteczny, ale ostatecznie wydaje się stłumiony, zwłaszcza jeśli chodzi o osiągi na prostej. Silnik nie dobija wściekle do czerwonej linii, wydech nie emituje nic podobnego do inspirującego dźwięku, nawet przy 6000 obr/min. Osiągi M135i są owszem, imponujące, ale jednocześnie zaskakująco mało emocjonujące.

BMW M135i kokpit
18

Tego samego zarzutu absolutnie nie można mieć do układu jezdnego, kierowniczego lub hamulcowego. Musisz mocno przycisnąć, żeby wydobyć z M135i potencjał, ale gdy już to zrobisz, odkryjesz samochód jeżdżący powyżej oczekiwań. Poza punktem centralnym układ kierowniczy daje pożądaną precyzję, zupełnie jak w pokrewnych Mini, a przednia oś ma na tyle dużo przyczepności aby to wykorzystać. W  środku zakrętu balans auta jest bez zarzutu, a napęd xDrive bez problemu wypycha kompaktowe BMW w kierunku kolejnego zakrętu.

Apatyczność silnika nie przekłada się na podwozie - M135i jeździ jak na czołowego hot hatcha przystało.

Układ kierowniczy ma typową dla BMW mięsistość, co przy prędkościach codziennej jazdy okazuje się wrogiem kierowcy, bo ogranicza informacje jakie spływają przez koło kierownicy. Łatwo temu samochodowi zaufać, trudniej czerpać z tego radość. Zupełnie jak silnik - podwozie wydaje się dopracowane, ale zwyczajnie wykonuje polecenia zamiast literalnie wciągać w proces prowadzenia. Już Golf R jest bardziej angażujący, a Mercedes A35 wykonuje tę samą robotę z większym polotem i ostrzejszym układem napędowym.

BMW M135i koło
18

Trzeba jednak przyznać, że M135i tłumi nierówności bardzo dobrze, jeśli tylko zamienisz tryb Sport z powrotem na Comfort. Fotele także są w porządku, bo mają podparcie boczne potrzebne podczas szybkiej jazdy, a nie męczą w dłuższej podróży.

Cena i konkurencja

Biorąc pod uwagę obecne standardy rynkowe kwota 223 000 zł za BMW M135i nie szokuje. W tej cenie otrzymujesz całkiem sporo wyposażenia w atrakcyjnym opakowaniu oraz porcję naprawdę zaawansowanej technologii związanej z układem napędowym xDrive.

Najbardziej oczywistym rywalem dla BMW jest Mercedes-AMG A35. Oba auta mają identyczną moc, osiągi i podobnie zaawansowany system napędowy. Nawet cena jest niemal taka sama, bo AMG życzy sobie za swój bazowy model 226 900 zł. Druga i trzecia propozycja to Audi S3 z nieco większą mocą 310 KM w cenie 207 000 zł oraz Volkswagen Golf R (320 KM) za 221 990 zł. Z tych wszystkich aut prawdopodobnie najbardziej atrakcyjny wóz stworzyło AMG.

Jeśli jednak szukasz mocnego hatchbacka, napęd AWD nie jest warunkiem koniecznym, a budżet jest nieco większy, to niezłą propozycją jest jeszcze ciepła Honda Civic Type R FL5 (261 500 zł). Samochód ten nie będzie tak szybki ze startu zatrzymanego, za to w odpowiednich rękach oferuje całkiem inny poziom emocji. Nawet z wyłącznie przednim napędem jest to nasz ulubiony hot hatch, a jego wysoka wartość zakupu może w przyszłości okazać się udaną inwestycją.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024
2024 Chevrolet Corvette C8 ZR1 teaser
Chevrolet / Corvette C8
Nowy Chevrolet Corvette ZR1 zadebiutuje w najbliższe lato

Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.

12 kwietnia 2024
Pagani Alisea koncept
Pagani
Pagani Alisea - wyjątkowy koncept na 25-lecie Zondy

Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.

11 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
Toyota / GR86
Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

10 kwietnia 2024
Morgan Plus Four MY2024 lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four otrzymał pakiet poprawek na rok 2024

W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.

10 kwietnia 2024
Lamborghini Huracán STJ news
Lamborghini / Huracan STJ
Lamborghini Huracán STJ - 10 sztuk na zakończenie produkcji V10

Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.

10 kwietnia 2024
BMW Rimac umowa
BMW
BMW podpisało umowę na dostawę baterii z Rimac Group

Następna generacja modeli EV Neue Klasse od BMW będzie korzystać z baterii opracowanych w Chorwacji.

9 kwietnia 2024
2014 Mercedes-AMG S63 Coupe test
Mercedes / S63 AMG
Mercedes-AMG S63 Coupe (2014-2021) - luksusowe GT w cenie Civika TR

Stylowy i luksusowy Mercedes S63 Coupe to niedoceniane, choć świetne GT za dobre pieniądze.

9 kwietnia 2024
2024 Audi S3 Limousine
Audi / S3
Audi S3 ma teraz więcej mocy i elektronikę z RS3

Na rok modelowy 2024 Audi wprowadza do S3 poprawki układu napędowego i odświeżony design.

9 kwietnia 2024
BMW M5 Touring w USA
BMW / M5
BMW M5 Touring trafi także do USA. Premiera jeszcze w tym roku

BMW zdecydowało, że nowe M5 Touring będzie sprzedawane także za oceanem.

5 kwietnia 2024