Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW 128ti - czy przednionapędowy hot hatch BMW pokonał GTI?

Pierwszy przednionapędowy hothatch od BMW ma parę problemów w porównaniu z rywalami, ale potrafi zawstydzić Golfa GTI.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 listopada 2021
BMW 128ti
18
Ocena Evo
Cena:
od 182 000 zł
mocny, choć bezduszny, silnik
brak polotu w jeździe, problematyczna skrzynia, wysoka cena

Jeśli zamierzasz zbudować swój pierwszy przednionapędowy hothatch jest na rynku kilka propozycji mniej błyskotliwych niż Golf GTI, w które możesz celować. Golf to 45 lat tradycji, rzesza fanów na całym świecie i długa historia tworzenia najlepszych aut w swojej klasie (pomijając MK3 i MK4 oczywiście).

W tej sytuacji możemy z troską poklepać w ramię BMW, które z modelem 128ti chce odważnie zająć terytorium GTI. Były już w przeszłości modele 130, 140 i 135i, nie zapomnijmy też o rozczarowującym M135i xDrive obecnej generacji, ale one wszystkie były raczej zwykłymi hatchbackami z niezwykle mocnymi silnikami niż hothatchami w prawidłowym znaczeniu tego słowa.

Jeśli sam pomysł stworzenia przednionapędowego, szybkiego BMW napawa was odrazą, wstrzymajcie się jeszcze chwilę z wbijaniem szpilek, bo 128ti ma całkiem duży zestaw poprawek układu jezdnego i silnika, które powinny dodać im pieprzu, jednocześnie dystansując od segmentu hatchbacków o wysokich osiągach, w którym operuje M135i.

BMW 128ti
18

Nie ma żadnej rewolucji jeśli chodzi o silnik 128ti. BMW poszło wydeptaną ścieżką i użyło 2-litrowego, czterocylindrowego silnika z turbo. Motor ten przewija się przez różne modele BMW i Mini, od sportowego Coopera S do tuzina różnych SUV-ów i sedanów.

128ti ma moc 265 KM (4750-6500 obr./min.) i 400 Nm do dyspozycji kierowcy między 1750, a 4500 obrotów. Obie te wartości są większe niż w Golfie GTI. Samochody te nawet mają bardzo podobną masę własną, bo BMW waży 1445 kg, a jego zdolności sprinterskie kończą się na 6,1 s do 100 km/h. W 2021 roku brzmi to jak całe wieki, ale zza kierownicy nigdy nie poczujesz, że wyraźnie zostajesz z tyłu.

Napęd na przednie koła przekazuje automat Steptronic z ośmioma przełożeniami. Nie ma opcji manualnej skrzyni, za to BMW w serii dorzuca dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Jos van As (Szef BMW ds. układów jezdnych) i jego zespół rozwoju podwozia dostali zadanie takiego dostosowania układu jezdnego 128ti, by był lekki, ale jednocześnie wyrafinowany. Musieli też pamiętać, że to hothatch, więc jazda nim musi być przede wszystkim dobrą zabawą.

Wzięli M135i i wyrzucili z niego napęd xDrive oraz usztywnienie przedniego wózka. Dostosowali geometrię wszystkich czterech kół, dodali sprężyny o 8% sztywniejsze i 10 mm niższe, a standardowe pasywne amortyzatory dostały większy stopień kompresji. Przedni stabilizator jest grubszy i sztywniejszy, podobnie jego mocowania. Standardem są 18-calowe koła (19 w opcji) z oponami Michelin Pilot Sport 4.

BMW 128ti
18

128ti ma nieco mniejsze przełożenie układu kierowniczego niż M135i, a przełożenie dyferencjału podczas przyspieszania jest o 5% krótsze. Sumarycznie ten model jest lżejszy o 80 kg od M135i xDrive, ale masa ponad 1400 kg w przypadku szybkiego, kompaktowego hatchbacka zawsze wygląda słabo.

Od pierwszej minuty czuć, że pozycja za kierownicą jest typowa dla BMW z nogami wyciągniętymi do przodu nieco bardziej niż w innych samochodach. Jest coś nieokreślonego w tej pozycji, bo daje takie odczucie jazdy jakby seria 1 była tylnonapędowa.

Jednak gdy tylko opuścisz salon podczas jazdy testowej nie masz już wątpliwości gdzie idzie napęd 128ti, o czym informuje z dużą intensywnością przednia oś. Opony wydają się tak rozproszone jak para dzieciaków w sklepie z zabawkami: “Och, spójrzcie na ten garb! Nie, tutaj, chodź zobaczyć te dziury!”

Reklama

Podczas przyspieszania można poczuć jak delikatnie, jakby z odległości, moment obrotowy próbuje sam kierować samochodem. Może to brzmieć jak coś ujmującego, lub angażującego, ale tak naprawdę przez to samochód wydaje się nieprecyzyjny i trudny do utrzymania na torze jazdy. Nie jest to wina zawieszenia jako takiego, ponieważ pasywny układ amortyzatorów zapewnia odpowiednią równowagę, która daje przyzwoite poczucie połączenia z drogą, a jednocześnie wystarczająco ostrą jazdę po wybojach. W kwestii dynamicznej jazdy BMW ustępuje takim rywalom jak Golf GTI Clubsport i Cupra Leon. Jeśli miałbym oceniać tylko balans podwozia, bez momentu skręcającego przednie koła, wygląda to bardzo dobrze. Szkoda, że przy każdym przyspieszeniu ten obraz się rozmywa.

BMW 128ti
18

Bardziej miękka charakterystyka blokowania szpery w porównaniu do 135i xDrive jest natychmiast wyczuwalna, ale nie jestem pewien, czy był to dobry pomysł. Zmniejszyło to poczucie kontroli nad przednimi kołami w linii prostej, a podczas wychodzenia z zakrętów przy pewnym kącie skrętu kierownicy nadal można poczuć, że wewnętrzne koło traci przyczepność. W Golfie w tej sytuacji czuć jak cały przód spina się i zacieśnia linię, by sprawnie wyjść z zakrętu.

Jeszcze bardziej frapujący jest fakt, że układ przeniesienia napędu BMW 128ti wydaje się jego największą słabością. Można kontrować argumentem, że BMW o mocy 265 KM jest mocniejsze niż Golf i podstawowy Cupra Leon, i choć wciąż pozostaje w tyle za Hyundaiem i30 N Performance (280 KM), to moment obrotowy 400 Nm jest równy z solidną średnią segmentu. Ja jednak nie sądzę, że słabość napędu jest winą silnika, ale skrzyni biegów. Nie mając porównania do rywali możnaby się do niej przyzwyczaić, ale po jeździe innymi hothatchami ze skrzyniami dwusprzęgłowymi różnica staje się jasna. Skrzynia w BMW jest jak używanie łyżki do krojenia mięsa, gdy inni używają ostrego jak brzytwa noża. Cały układ napędowy wydaje się po prostu za miękki, zbyt powolny, nawet przy włączonym trybie Sport+.

Ceny i konkurencja

W segmencie przednionapędowych hatchbacków panuje spory tłok, ale BMW ma ten problem, że nie wiadomo właściwie z kim konkuruje. Na polskim rynku ceny tego modelu zaczynają się od 182 tys. zł, a to bardzo dużo. Golf GTI, który jest wzorcem tego segmentu kosztuje 30 tys. zł mniej i jedyne, co można mu zarzucić, to 20 koni mniej niż BMW.

Szukamy dalej i okazuje się, że BMW jest także droższe niż jakiekolwiek inne przednionapędowe hatchbacki, nawet o znacznie wyższej mocy. Przykład? Honda Civic Type R - za chwilę pewnie zniknie z oferty, bo jest już nowy Civic, ale póki jest kosztuje 171 200 zł, ma 320 KM i jest jeszcze o jeden szczebel wyżej na drabince sportowych emocji. Jakikolwiek inny samochód w tym segmencie możecie wymyślić - Cupra Leon, Megane RS Trophy, i30 N (z automatami) - będą tańsze od BMW o mniej więcej 20 tys. zł w podstawie.

Producent tak wystrzelił z cennikiem 128ti, że dystans do czteronapędowych superhatchbacków jest już stosunkowo niewielki. Mercedes A35 AMG zaczyna się już od 194 tys. zł, a to tylko 12 tysięcy różnicy od bazowego 128ti. Na innych rynkach wygląda to o wiele lepiej dla BMW, ale akurat w Polsce sprawy tak się ułożyły, że 128ti jest zbyt drogie i nawet różnica w jakości wykonania wnętrza względem mniej prestiżowych rywali nie usprawiedliwia tak dużego rozstrzału.

 

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
Porsche / 911
Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

28 maja 2024
Audi RS4 Avant Edition 25 główne
Audi / RS4
Nowe Audi RS4 Edition 25 - większa moc i lepsza przyczepność

Na koniec produkcji RS4 Avant Audi Sport przygotowało wersję Edition 25 z kilkoma usprawnieniami.

28 maja 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024