Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Mercedes-AMG A45 S - hiper-hatch po liftingu

Klasa A45 S od AMG przeszła najmniejszy lifting z możliwych, ale to wciąż hot hatch wagi ciężkiej.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2023
2023 Mercedes-AMG A45 S lift test
14
Ocena Evo
Cena:
od 289 900 zł
osiągi w użytku na co dzień; niespodziewanie wysokie możliwości podwozia
układ kierowniczy mógłby być lepszy; mało subtelny wygląd

Być może na to nie wygląda, ale to nowy, poliftowy Mercedes-AMG A45 S. Naprawdę. Z informacji prasowej da się wynieść tylko tyle, że są nowe reflektory, charakterystyczny dla AMG grill i że emblemat nad tym grillem już nie jest trójramienną gwiazdą, a herbem Affalterbach. W środku zauważycie nową kierownicę AMG Performance i zaktualizowane oprogramowanie, ale mechanika pozostała nietknięta.

To oznacza, że pod maską nadal siedzi 2-litrowy motor M139 - najmocniejszy seryjnie produkowany silnik czterocylindrowy na świecie. AMG wyciągnęło z jednego litra ponad 210 KM, więc łączna moc to 421 KM - 21 więcej niż konkurencyjne Audi RS3. Oba te auta mają jednak identyczny moment obrotowy 500 Nm przenoszony na cztery koła. Mercedes dodatkowo ma na tylnej osi dwa sprzęgła pozwalające uruchomić tryb Drift.

W świecie hiper-hatchbacków reprezentowanym przez Audi RS3, Golfa R, Civika Type R i Mercedesa to właśnie A45 S zawsze miał najlepsze liczby. Uderzającą w twarz agresją stylizacji mogła się z nim mierzyć tylko Honda. Nadwozie klasy A upstrzone jest różnymi lotkami i spoilerami - są skrzydełka na bokach zderzaka, spory splitter, głęboko rzeźbione progi, dyfuzor i charakterystyczny spoiler nad tylną szybą, a wszystko zwieńczono czarnymi 19-calowymi felgami. Nie ma w tym zbyt dużo subtelności.

2023 Mercedes-AMG A45 S tył
14

Mimo całej swojej mocy silnik nie jest dominującą siłą, jakiej można by się spodziewać, ponieważ tak naprawdę cały pakiet jest perfekcyjnie zintegrowany. Dźwięk silnika i wydechu został stonowany, a najnowszy filtr cząstek stałych skutkuje bardziej płaską niż oczekiwano ścieżką dźwiękową w trybie Comfort. Jeśli nie usiądziesz w  kubełkowym fotelu i nie złapiesz kierownicy, możesz nawet nie zdawać sobie sprawy, że to nowe AMG. Na szczęście poprawiono kalibrację zawieszenia. Przed liftingiem tryb Sport nadawał się wyłącznie na tor lub idealnie gładkie drogi, w obecnej wersji jego okno operacyjne jest znacznie szersze.

A45 S przeszedł subtelny lifting, ale to nie zmiany w wyglądzie są tu najważniejsze.

Włączenie trybu Sport od razu usztywnia amortyzatory, luzuje więzy silnika, zagęszcza zmiany biegów, otwiera wydech i zrzuca kajdany założone przez systemy stabilizacji i kontroli trakcji, choć układ kierowniczy pozostaje bez zmian. W rezultacie A45 staje się znacznie bliższe intencjom producenta, silnik dostaje wigoru, a reakcje zaczynają być właściwe dla ponad 400-konnego hot hatcha. Znacznie częściej można też dobić do ogranicznika obrotów na niższych biegach. Jest wyczuwalne większe napięcie na całej karoserii, a usztywnione zawieszenie uzupełnia ten efekt bez zbędnych nieścisłości.

2023 Mercedes-AMG A45 S wnętrze
14

Mercedes uwielbia mocne rzucanie po zakrętach, gdzie radzi sobie z gracją samochodu sportowego. Zaletą jest przyczepność opon Michelin Pilot Sport 4S, które z przodu wydają się nie do zdarcia, a z tyłu mogą albo spoczywać z betonową stabilnością, albo na rozkaz złapać poślizg, przy czym przejścia z jednej fazy do drugiej są wyjątkowo łagodne i przewidywalne. Podobnie jak w poprzedniku z każdym kilometrem wyobraźnia wypełnia się myślami o tych wszystkich japońskich A-grupowych wojownikach drogowych z połowy lat 90. Siłą rzeczy zastanawiam się czy w centrum R&D AMG trzymają kilka Subaru Impreza RAMitsubishi Evo do czerpania z nich inspiracji.

Wreszcie A45 S jest dokładnie taki jakiego oczekiwano: ostry, agresywny i niesamowicie szybki.

Przykładowo Golf R staje się coraz bardziej tępy w miarę zwiększania szybkości, za to A45 S jedzie dalej z jeszcze większym entuzjazmem. Tam, gdzie nowe RS3 wykorzystuje inteligentny dyferencjał aby robić fun, Mercedes wydaje się bardziej naturalny, organicznie dążąc do wyjścia z zakrętu z kierownicą w lekkiej kontrze i gazem w podłodze. Technologia jest tu bardziej harmonijnie wykorzystywana, dając przejrzystość nieporównywalną do nikogo w tej klasie.

2023 Mercedes-AMG A45 S felgi i hamulce
14
Reklama

Gdy chcesz z tego wulkanu energii pod maską wyciągnąć absolutny limit, włącz tryb Sport+ lub Race. Oba uruchomią wyjątkowo agresywną mapę silnika, ale auto staje się wtedy nieco zbyt twarde jak na warunki dróg publicznych. W celu połączenia ulubionych ustawień można użyć trybu Individual. Luźniejsze programy kontroli trakcji i stabilności uwalniają swobodę tylnej osi, choć akurat  to podkreśla brak znaczącej informacji zwrotnej od układu kierowniczego. Kierowca jest skazany na wiarę w przyczepność opon, bo nie dostaje przejrzystości potrzebnej, aby podejmować całkowicie trafne decyzje. To spory zarzut w stronę AMG, że przeoczyli tak istotny element performance’u swojego najgorętszego hatchbacka.

Podczas gdy segment hot hatchy nieodwracalnie zmienia swoje oblicze, Mercedes-AMG A45 S wciąż jest świetną reklamą tego fragmentu rynku. Jest śmiały, nieco zuchwały, a także zbyt nieokrzesany jak na gust części kierowców. Z ceną 290 tys. zł jest też piekielnie drogi - za te pieniądze można kupić BMW M2 Competition poprzedniej generacji i zostanie jeszcze kilkadziesiąt tysięcy do przepalenia na opony. Jeśli jednak nadal chcesz hiper-hatchbacka, a nie podoba ci się Civic Type R, szalone A45 S czeka w salonie AMG.

2023 Mercedes-AMG A45 S grill
14

Ceny i konkurencja

289 900 zł to dużo jak na jakikolwiek samochód, tym bardziej na hatchbacka segmentu C. Przywilej posiadania najmocniejszego silnika czterocylindrowego na świecie ma jednak swoją cenę, tak samo jak cała ta magia jaką AMG włożyło w stworzenie podwozia tego auta.

Pod względem jakości jazdy i wrażeń zza kierownicy ciężko będzie zignorować Hondę Civic Type R (od 261 500 zł), nawet mimo braku automatycznej skrzyni biegów i napędu na wszystkie koła. Jeśli jednak chcesz mieć te atrybuty, możesz rozważyć Golfa R za nieco ponad 228 tys. zł lub Audi RS3, którego cena jest dość wysoka ze względu na wyższą akcyzę (292 tys. zł). Chyba że zamiast A45 S rozważasz dwudrzwiowe auto sportowe z manualem, wtedy bez wahania dopłać nieco do BMW M2 (od 367 800 zł).

2023 Mercedes-AMG A45 S - podstawowe dane

Silnik: R4 turbo 2.0
Moc: 421 KM / 6750 obr.
Moment obrotowy: 500 Nm / 5000-5250 obr.
Masa: 1560 kg (270 KM / tonę)
0-100 km/h: 3,9 s
Prędkość: 270 km/h
Cena: od 289 900 zł

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno to kolejne ultra-limitowane Lambo z V12

Patrzycie na najmocniejsze drogowe Lamborghini w historii, ale zmiany wykraczają daleko poza moc.

19 sierpnia 2025
GMSV S1 LM główne
Gordon Murray Automotive
Dwa nowe modele Gordona Murraya. Jeden wygląda zupełnie jak McLaren F1

Le Mans GTR oraz S1 LM to dwa nowe samochody z działu zamówień specjalnych Gordon Murray Automotive.

19 sierpnia 2025
Ringbrothers Octavia aston martin dbs
Restomod
To nowy restomod Aston Martina, choć nazwa może sugerować co innego

Ringbrothers Octavia to nie popularny liftback Skody z silnikiem V8, a nowy restomod Aston Martina…

18 sierpnia 2025
Longbow zapowiedź
Longbow
Ta brytyjska firma może przejąć filozofię lekkości Lotusa

Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.

18 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
Ford / Kuga
Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

14 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Kamm 912T restomod
Restomod
Ten restomod Porsche 912 ma mniej mocy niż BMW 3, ale to nieważne

Kamm Manufaktur właśnie pokazało samochód będący idealnym antidotum na współczesny wyścig mocy.

9 sierpnia 2025
Bugatti Brouillard prezentacja
Bugatti / Brouillard
Bugatti Brouillard to pierwszy z wielu nowych one-offów z Molsheim

Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.

7 sierpnia 2025
2025 Bentley Bentayga Speed test
Bentley / Bentayga
2025 Bentley Bentayga Speed - godny rywal Aston Martina DBX?

Już bez W12, ale z V8 i plejadą zmyślnej elektroniki - Bentley Bentayga Speed może zagrozić liderom.

6 sierpnia 2025
Range Rover Sport SV Carbon 2025
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport SV teraz także w wersji specjalnej Carbon

Range Rover Sport SV w wersji Carbon nie posiada w standardzie dwóch najlepszych karbonowych opcji…

6 sierpnia 2025