Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Mercedes-AMG A45 S - hiper-hatch po liftingu

Klasa A45 S od AMG przeszła najmniejszy lifting z możliwych, ale to wciąż hot hatch wagi ciężkiej.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2023
2023 Mercedes-AMG A45 S lift test
14
Ocena Evo
Cena:
od 289 900 zł
osiągi w użytku na co dzień; niespodziewanie wysokie możliwości podwozia
układ kierowniczy mógłby być lepszy; mało subtelny wygląd

Być może na to nie wygląda, ale to nowy, poliftowy Mercedes-AMG A45 S. Naprawdę. Z informacji prasowej da się wynieść tylko tyle, że są nowe reflektory, charakterystyczny dla AMG grill i że emblemat nad tym grillem już nie jest trójramienną gwiazdą, a herbem Affalterbach. W środku zauważycie nową kierownicę AMG Performance i zaktualizowane oprogramowanie, ale mechanika pozostała nietknięta.

To oznacza, że pod maską nadal siedzi 2-litrowy motor M139 - najmocniejszy seryjnie produkowany silnik czterocylindrowy na świecie. AMG wyciągnęło z jednego litra ponad 210 KM, więc łączna moc to 421 KM - 21 więcej niż konkurencyjne Audi RS3. Oba te auta mają jednak identyczny moment obrotowy 500 Nm przenoszony na cztery koła. Mercedes dodatkowo ma na tylnej osi dwa sprzęgła pozwalające uruchomić tryb Drift.

W świecie hiper-hatchbacków reprezentowanym przez Audi RS3, Golfa R, Civika Type R i Mercedesa to właśnie A45 S zawsze miał najlepsze liczby. Uderzającą w twarz agresją stylizacji mogła się z nim mierzyć tylko Honda. Nadwozie klasy A upstrzone jest różnymi lotkami i spoilerami - są skrzydełka na bokach zderzaka, spory splitter, głęboko rzeźbione progi, dyfuzor i charakterystyczny spoiler nad tylną szybą, a wszystko zwieńczono czarnymi 19-calowymi felgami. Nie ma w tym zbyt dużo subtelności.

2023 Mercedes-AMG A45 S tył
14

Mimo całej swojej mocy silnik nie jest dominującą siłą, jakiej można by się spodziewać, ponieważ tak naprawdę cały pakiet jest perfekcyjnie zintegrowany. Dźwięk silnika i wydechu został stonowany, a najnowszy filtr cząstek stałych skutkuje bardziej płaską niż oczekiwano ścieżką dźwiękową w trybie Comfort. Jeśli nie usiądziesz w  kubełkowym fotelu i nie złapiesz kierownicy, możesz nawet nie zdawać sobie sprawy, że to nowe AMG. Na szczęście poprawiono kalibrację zawieszenia. Przed liftingiem tryb Sport nadawał się wyłącznie na tor lub idealnie gładkie drogi, w obecnej wersji jego okno operacyjne jest znacznie szersze.

A45 S przeszedł subtelny lifting, ale to nie zmiany w wyglądzie są tu najważniejsze.

Włączenie trybu Sport od razu usztywnia amortyzatory, luzuje więzy silnika, zagęszcza zmiany biegów, otwiera wydech i zrzuca kajdany założone przez systemy stabilizacji i kontroli trakcji, choć układ kierowniczy pozostaje bez zmian. W rezultacie A45 staje się znacznie bliższe intencjom producenta, silnik dostaje wigoru, a reakcje zaczynają być właściwe dla ponad 400-konnego hot hatcha. Znacznie częściej można też dobić do ogranicznika obrotów na niższych biegach. Jest wyczuwalne większe napięcie na całej karoserii, a usztywnione zawieszenie uzupełnia ten efekt bez zbędnych nieścisłości.

2023 Mercedes-AMG A45 S wnętrze
14

Mercedes uwielbia mocne rzucanie po zakrętach, gdzie radzi sobie z gracją samochodu sportowego. Zaletą jest przyczepność opon Michelin Pilot Sport 4S, które z przodu wydają się nie do zdarcia, a z tyłu mogą albo spoczywać z betonową stabilnością, albo na rozkaz złapać poślizg, przy czym przejścia z jednej fazy do drugiej są wyjątkowo łagodne i przewidywalne. Podobnie jak w poprzedniku z każdym kilometrem wyobraźnia wypełnia się myślami o tych wszystkich japońskich A-grupowych wojownikach drogowych z połowy lat 90. Siłą rzeczy zastanawiam się czy w centrum R&D AMG trzymają kilka Subaru Impreza RAMitsubishi Evo do czerpania z nich inspiracji.

Wreszcie A45 S jest dokładnie taki jakiego oczekiwano: ostry, agresywny i niesamowicie szybki.

Przykładowo Golf R staje się coraz bardziej tępy w miarę zwiększania szybkości, za to A45 S jedzie dalej z jeszcze większym entuzjazmem. Tam, gdzie nowe RS3 wykorzystuje inteligentny dyferencjał aby robić fun, Mercedes wydaje się bardziej naturalny, organicznie dążąc do wyjścia z zakrętu z kierownicą w lekkiej kontrze i gazem w podłodze. Technologia jest tu bardziej harmonijnie wykorzystywana, dając przejrzystość nieporównywalną do nikogo w tej klasie.

2023 Mercedes-AMG A45 S felgi i hamulce
14
Reklama

Gdy chcesz z tego wulkanu energii pod maską wyciągnąć absolutny limit, włącz tryb Sport+ lub Race. Oba uruchomią wyjątkowo agresywną mapę silnika, ale auto staje się wtedy nieco zbyt twarde jak na warunki dróg publicznych. W celu połączenia ulubionych ustawień można użyć trybu Individual. Luźniejsze programy kontroli trakcji i stabilności uwalniają swobodę tylnej osi, choć akurat  to podkreśla brak znaczącej informacji zwrotnej od układu kierowniczego. Kierowca jest skazany na wiarę w przyczepność opon, bo nie dostaje przejrzystości potrzebnej, aby podejmować całkowicie trafne decyzje. To spory zarzut w stronę AMG, że przeoczyli tak istotny element performance’u swojego najgorętszego hatchbacka.

Podczas gdy segment hot hatchy nieodwracalnie zmienia swoje oblicze, Mercedes-AMG A45 S wciąż jest świetną reklamą tego fragmentu rynku. Jest śmiały, nieco zuchwały, a także zbyt nieokrzesany jak na gust części kierowców. Z ceną 290 tys. zł jest też piekielnie drogi - za te pieniądze można kupić BMW M2 Competition poprzedniej generacji i zostanie jeszcze kilkadziesiąt tysięcy do przepalenia na opony. Jeśli jednak nadal chcesz hiper-hatchbacka, a nie podoba ci się Civic Type R, szalone A45 S czeka w salonie AMG.

2023 Mercedes-AMG A45 S grill
14

Ceny i konkurencja

289 900 zł to dużo jak na jakikolwiek samochód, tym bardziej na hatchbacka segmentu C. Przywilej posiadania najmocniejszego silnika czterocylindrowego na świecie ma jednak swoją cenę, tak samo jak cała ta magia jaką AMG włożyło w stworzenie podwozia tego auta.

Pod względem jakości jazdy i wrażeń zza kierownicy ciężko będzie zignorować Hondę Civic Type R (od 261 500 zł), nawet mimo braku automatycznej skrzyni biegów i napędu na wszystkie koła. Jeśli jednak chcesz mieć te atrybuty, możesz rozważyć Golfa R za nieco ponad 228 tys. zł lub Audi RS3, którego cena jest dość wysoka ze względu na wyższą akcyzę (292 tys. zł). Chyba że zamiast A45 S rozważasz dwudrzwiowe auto sportowe z manualem, wtedy bez wahania dopłać nieco do BMW M2 (od 367 800 zł).

2023 Mercedes-AMG A45 S - podstawowe dane

Silnik: R4 turbo 2.0
Moc: 421 KM / 6750 obr.
Moment obrotowy: 500 Nm / 5000-5250 obr.
Masa: 1560 kg (270 KM / tonę)
0-100 km/h: 3,9 s
Prędkość: 270 km/h
Cena: od 289 900 zł

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024