Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Mercedes-AMG A45 S - hiper-hatch po liftingu

Klasa A45 S od AMG przeszła najmniejszy lifting z możliwych, ale to wciąż hot hatch wagi ciężkiej.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2023
2023 Mercedes-AMG A45 S lift test
14
Ocena Evo
Cena:
od 289 900 zł
osiągi w użytku na co dzień; niespodziewanie wysokie możliwości podwozia
układ kierowniczy mógłby być lepszy; mało subtelny wygląd

Być może na to nie wygląda, ale to nowy, poliftowy Mercedes-AMG A45 S. Naprawdę. Z informacji prasowej da się wynieść tylko tyle, że są nowe reflektory, charakterystyczny dla AMG grill i że emblemat nad tym grillem już nie jest trójramienną gwiazdą, a herbem Affalterbach. W środku zauważycie nową kierownicę AMG Performance i zaktualizowane oprogramowanie, ale mechanika pozostała nietknięta.

To oznacza, że pod maską nadal siedzi 2-litrowy motor M139 - najmocniejszy seryjnie produkowany silnik czterocylindrowy na świecie. AMG wyciągnęło z jednego litra ponad 210 KM, więc łączna moc to 421 KM - 21 więcej niż konkurencyjne Audi RS3. Oba te auta mają jednak identyczny moment obrotowy 500 Nm przenoszony na cztery koła. Mercedes dodatkowo ma na tylnej osi dwa sprzęgła pozwalające uruchomić tryb Drift.

W świecie hiper-hatchbacków reprezentowanym przez Audi RS3, Golfa R, Civika Type R i Mercedesa to właśnie A45 S zawsze miał najlepsze liczby. Uderzającą w twarz agresją stylizacji mogła się z nim mierzyć tylko Honda. Nadwozie klasy A upstrzone jest różnymi lotkami i spoilerami - są skrzydełka na bokach zderzaka, spory splitter, głęboko rzeźbione progi, dyfuzor i charakterystyczny spoiler nad tylną szybą, a wszystko zwieńczono czarnymi 19-calowymi felgami. Nie ma w tym zbyt dużo subtelności.

2023 Mercedes-AMG A45 S tył
14

Mimo całej swojej mocy silnik nie jest dominującą siłą, jakiej można by się spodziewać, ponieważ tak naprawdę cały pakiet jest perfekcyjnie zintegrowany. Dźwięk silnika i wydechu został stonowany, a najnowszy filtr cząstek stałych skutkuje bardziej płaską niż oczekiwano ścieżką dźwiękową w trybie Comfort. Jeśli nie usiądziesz w  kubełkowym fotelu i nie złapiesz kierownicy, możesz nawet nie zdawać sobie sprawy, że to nowe AMG. Na szczęście poprawiono kalibrację zawieszenia. Przed liftingiem tryb Sport nadawał się wyłącznie na tor lub idealnie gładkie drogi, w obecnej wersji jego okno operacyjne jest znacznie szersze.

A45 S przeszedł subtelny lifting, ale to nie zmiany w wyglądzie są tu najważniejsze.

Włączenie trybu Sport od razu usztywnia amortyzatory, luzuje więzy silnika, zagęszcza zmiany biegów, otwiera wydech i zrzuca kajdany założone przez systemy stabilizacji i kontroli trakcji, choć układ kierowniczy pozostaje bez zmian. W rezultacie A45 staje się znacznie bliższe intencjom producenta, silnik dostaje wigoru, a reakcje zaczynają być właściwe dla ponad 400-konnego hot hatcha. Znacznie częściej można też dobić do ogranicznika obrotów na niższych biegach. Jest wyczuwalne większe napięcie na całej karoserii, a usztywnione zawieszenie uzupełnia ten efekt bez zbędnych nieścisłości.

2023 Mercedes-AMG A45 S wnętrze
14

Mercedes uwielbia mocne rzucanie po zakrętach, gdzie radzi sobie z gracją samochodu sportowego. Zaletą jest przyczepność opon Michelin Pilot Sport 4S, które z przodu wydają się nie do zdarcia, a z tyłu mogą albo spoczywać z betonową stabilnością, albo na rozkaz złapać poślizg, przy czym przejścia z jednej fazy do drugiej są wyjątkowo łagodne i przewidywalne. Podobnie jak w poprzedniku z każdym kilometrem wyobraźnia wypełnia się myślami o tych wszystkich japońskich A-grupowych wojownikach drogowych z połowy lat 90. Siłą rzeczy zastanawiam się czy w centrum R&D AMG trzymają kilka Subaru Impreza RAMitsubishi Evo do czerpania z nich inspiracji.

Wreszcie A45 S jest dokładnie taki jakiego oczekiwano: ostry, agresywny i niesamowicie szybki.

Przykładowo Golf R staje się coraz bardziej tępy w miarę zwiększania szybkości, za to A45 S jedzie dalej z jeszcze większym entuzjazmem. Tam, gdzie nowe RS3 wykorzystuje inteligentny dyferencjał aby robić fun, Mercedes wydaje się bardziej naturalny, organicznie dążąc do wyjścia z zakrętu z kierownicą w lekkiej kontrze i gazem w podłodze. Technologia jest tu bardziej harmonijnie wykorzystywana, dając przejrzystość nieporównywalną do nikogo w tej klasie.

2023 Mercedes-AMG A45 S felgi i hamulce
14
Reklama

Gdy chcesz z tego wulkanu energii pod maską wyciągnąć absolutny limit, włącz tryb Sport+ lub Race. Oba uruchomią wyjątkowo agresywną mapę silnika, ale auto staje się wtedy nieco zbyt twarde jak na warunki dróg publicznych. W celu połączenia ulubionych ustawień można użyć trybu Individual. Luźniejsze programy kontroli trakcji i stabilności uwalniają swobodę tylnej osi, choć akurat  to podkreśla brak znaczącej informacji zwrotnej od układu kierowniczego. Kierowca jest skazany na wiarę w przyczepność opon, bo nie dostaje przejrzystości potrzebnej, aby podejmować całkowicie trafne decyzje. To spory zarzut w stronę AMG, że przeoczyli tak istotny element performance’u swojego najgorętszego hatchbacka.

Podczas gdy segment hot hatchy nieodwracalnie zmienia swoje oblicze, Mercedes-AMG A45 S wciąż jest świetną reklamą tego fragmentu rynku. Jest śmiały, nieco zuchwały, a także zbyt nieokrzesany jak na gust części kierowców. Z ceną 290 tys. zł jest też piekielnie drogi - za te pieniądze można kupić BMW M2 Competition poprzedniej generacji i zostanie jeszcze kilkadziesiąt tysięcy do przepalenia na opony. Jeśli jednak nadal chcesz hiper-hatchbacka, a nie podoba ci się Civic Type R, szalone A45 S czeka w salonie AMG.

2023 Mercedes-AMG A45 S grill
14

Ceny i konkurencja

289 900 zł to dużo jak na jakikolwiek samochód, tym bardziej na hatchbacka segmentu C. Przywilej posiadania najmocniejszego silnika czterocylindrowego na świecie ma jednak swoją cenę, tak samo jak cała ta magia jaką AMG włożyło w stworzenie podwozia tego auta.

Pod względem jakości jazdy i wrażeń zza kierownicy ciężko będzie zignorować Hondę Civic Type R (od 261 500 zł), nawet mimo braku automatycznej skrzyni biegów i napędu na wszystkie koła. Jeśli jednak chcesz mieć te atrybuty, możesz rozważyć Golfa R za nieco ponad 228 tys. zł lub Audi RS3, którego cena jest dość wysoka ze względu na wyższą akcyzę (292 tys. zł). Chyba że zamiast A45 S rozważasz dwudrzwiowe auto sportowe z manualem, wtedy bez wahania dopłać nieco do BMW M2 (od 367 800 zł).

2023 Mercedes-AMG A45 S - podstawowe dane

Silnik: R4 turbo 2.0
Moc: 421 KM / 6750 obr.
Moment obrotowy: 500 Nm / 5000-5250 obr.
Masa: 1560 kg (270 KM / tonę)
0-100 km/h: 3,9 s
Prędkość: 270 km/h
Cena: od 289 900 zł

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Ferrari 296 Speciale premiera
Ferrari / 296 Speciale
Poznaj 296 Speciale - być może najlepiej jeżdżące Ferrari w historii

Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
Prezentacja Partnera
Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025
Pirelli P Zero (PZ5) - premiera
Prezentacja Partnera
Nowa odsłona opon Pirelli P Zero (PZ5) właśnie debiutuje na rynku.

To nie tylko ewolucja flagowego modelu, ale też odpowiedź na dynamiczne zmiany w świecie motoryzacji

29 kwietnia 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 Speciale
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025