Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Mercedes Vision EQXX Concept zapowiada nową generację elektryków

Nowa generacja samochodów elektrycznych od Mercedes-Benz oficjalnie zapowiedziana.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 stycznia 2022
Mercedes Vision EQXX Concept
13

Mercedes znakomicie przetarł szlaki swoim elektrycznym modelom w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Takie modele jak EQS, EQE i ich odpowiedniki typu SUV już teraz atakują “elektryczny” segment premium, ale skonstruowanie tańszego i bardziej oszczędnego samochodu to spore wyzwanie. Niemcy podjęli rękawicę także w tej kwestii i stworzyli EQXX Concept - w pełni funkcjonalny koncept o niesamowitych liczbach w zakresie zasięgu jak i zużycia energii.

Stuttgart skupił się na znaczącym dopracowaniu kluczowych elementów samochodu elektrycznego - baterii, silników, lekkich materiałów i aerodynamiki. Najbardziej imponującą informacją związaną z tym konceptem wcale nie jest zasięg ani wartość zużycia energii, ale oczekiwana sprawność napędu wynosząca niesamowite 95%. To imponujące, bo sprawność typowego samochodu spalinowego wynosi zaledwie 30%, a osiągnięty przez Mercedesa wynik jest znacząco wyższy nawet od obecnych samochodów elektrycznych.

To ma przełożyć się na zasięg auta powyżej 1000 km przy zużyciu energii poniżej 10 kWh/100 km. To trochę ponad połowa wyników osiąganych przez najnowszego EQS’a (18.9-16.2 kWh/100 km). Oto jak Mercedes tego dokonał.

Mercedes Vision EQXX Concept z profilu na zielonym tle
13
Reklama

Zestaw baterii i motor elektryczny

W pogoni za maksymalną wydajnością Mercedes-Benz wykorzystał swoją centralę wyścigową w Brackley, by doświadczenia z konstrukcji samochodów Formuły 1 i hipersamochodu Project One przenieść na grunt bliższy cywilnym zastosowaniom.

Pojedynczy silnik elektryczny umieszczony z tyłu auta ma moc zaledwie 204 KM (150 kW), ale w porównaniu do motorów wykorzystanych w EQS i EQE jest malutki, a przez to straty energii w przeniesieniu mocy na koła są minimalne. EQXX ma instalację elektryczną pracującą na napięciu 900V, czyli o 100V większym niż Porsche Taycan i niektóre modele koncernu Hyundai-Kia. Dla porównania EQS ma instalację 400V.

Zestaw baterii ma pojemność netto prawie 100 kWh, czyli porównywalnie z EQS, którego bateria ma netto 102 kWh, ale dzięki wykorzystaniu nowych technologii zestaw z EQXX jest 30% lżejszy z masą 495 kg. Inżynierowie osiągnęli to poprzez mądrzejsze upakowanie całego osprzętu elektrycznego (Mercedes nazywa to Onebox) i systemu chłodzenia baterii. Ten ostatni daje spore korzyści w gospodarowaniu energią np. w Porsche Taycan i Mercedesie EQS temperatura baterii może być kontrolowana przez zajmujące niewiele miejsca obwody chłodzące.

To intensywne zwiększanie efektywności powinno przynieść korzyści w przyszłych modelach produkcyjnych Merca, przy czym miniaturyzacja układu napędowego jest techniką już wprowadzaną na rynek przez takich innowatorów branży jak kalifornijska firma Lucid.

Mercedes Vision EQXX Concept w tunelu aerodynamicznym
13
Reklama

Podwozie i aerodynamika

Nie tylko napęd potrzebował znaczących usprawnień, aby uzyskać zakładaną wydajność energetyczną. Stworzone od podstaw podwozie EQXX Concept to nic innego jak wstępna wersja przyszłej platformy MMA do średnich modeli Benza, która jest stworzona poprzez łączenie różnych materiałów. Docelowo modele oparte o MMA będą zastępować na rynku wszystkie auta stworzone na obecnej platformie Mercedesa klasy A z klasycznym napędem. EQXX jest w pełni działającym konceptem, ale jednak konceptem, więc idzie dalej niż to, czego można się spodziewać w nadchodzących modelach produkcyjnych, wykorzystując tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem węglowym w drzwiach i niektórych panelach zewnętrznych, oraz druk 3D w elementach zarówno strukturalnych, jak i dekoracyjnych, takich jak dolne ramię kierownicy. W rezultacie mimo zestawu baterii o masie 500 kg, masa całego samochodu zamyka się wartością 1750 kg.

Kolejną sztuczką EQXX jest bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,17, czyli znacząco lepszy niż w EQS, które ma Cx=0,2 i jest najbardziej opływowym samochodem seryjnym wspólnie z Lucid Air. Choć oba modele Mercedesa mają imponujące sylwetki, to jednak sposób, w jaki do nich dotarły, znacznie się różni. Galaretowata sylwetka EQS została zastąpiona sylwetką przypominającą samochody trójbryłowe, zakończoną wydłużonym i ściętym tyłem. Inne ustępstwa na rzecz aerodynamiki można znaleźć w zwężającym się rozstawie kół - przednia oś jest o 50 mm szersza niż tylna - podczas gdy nowy pas przedni zapowiada przyszłość designu Mercedes Benz, który obywa się nawet bez graficznej reprezentacji tradycyjnego grilla.

W tym koncepcie można też zauważyć sporo aktywnej aerodynamiki, dzięki której wszelkie wloty i otwarcia pozostają zamknięte, jeśli nie są absolutnie konieczne. Połączenia powierzchni przeszklonej z poszyciem nadwozia są tak gładkie jak tylko się da, a koła jak i podwozie są przykryte dla minimalizacji oporu powietrza. Wewnątrz mamy zapowiedź wnętrz nowej generacji kompaktowych modeli Merca, Ponownie wykorzystano poziomo zamontowane ekrany, które w tym przypadku rozciągają się na całą deskę rozdzielczą, a pod nimi zamontowane są nawiewy powietrza i dodatkowe elementy sterujące.

Mercedes Vision EQXX Concept - wnętrze auta
13

Volkswagen Group rozwija swój projekt Artemis, a BMW obiecuje spory progres w następnej generacji samochodów elektrycznych, ale w tym momencie Mercedes udowodnił, że znajduje się co najmniej o krok przed nimi. Wkrótce przekonamy się czy Vision EQXX Concept trafi do produkcji w takiej postaci jak na zdjęciach, ale wykorzystana w nim technologia i podzespoły z pewnością wkrótce będą produkowane seryjnie.

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection design
Rolls-Royce / Phantom
Nowy Rolls-Royce Phantom Centenary – luksusowa ikona na stulecie marki

Rolls-Royce świętuje 100 lat Phantoma limitowaną, wyjątkową edycją Centenary Private Collection.

23 października 2025
2026 Porsche Macan GTS premiera
Porsche / Macan
Wariant GTS uzupełnia gamę elektrycznego Porsche Macan

Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.

21 października 2025
Ferrari SC40 design
Ferrari / SC40
Ferrari SC40 - unikat na miarę legendy F40

Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.

20 października 2025
2026 Alfa Romeo Tonale prezentacja
Alfa Romeo / Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale - więcej stylu, technologii i emocji

Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.

20 października 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025