Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes Vision EQXX Concept zapowiada nową generację elektryków

Nowa generacja samochodów elektrycznych od Mercedes-Benz oficjalnie zapowiedziana.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 stycznia 2022
Mercedes Vision EQXX Concept
13

Mercedes znakomicie przetarł szlaki swoim elektrycznym modelom w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Takie modele jak EQS, EQE i ich odpowiedniki typu SUV już teraz atakują “elektryczny” segment premium, ale skonstruowanie tańszego i bardziej oszczędnego samochodu to spore wyzwanie. Niemcy podjęli rękawicę także w tej kwestii i stworzyli EQXX Concept - w pełni funkcjonalny koncept o niesamowitych liczbach w zakresie zasięgu jak i zużycia energii.

Stuttgart skupił się na znaczącym dopracowaniu kluczowych elementów samochodu elektrycznego - baterii, silników, lekkich materiałów i aerodynamiki. Najbardziej imponującą informacją związaną z tym konceptem wcale nie jest zasięg ani wartość zużycia energii, ale oczekiwana sprawność napędu wynosząca niesamowite 95%. To imponujące, bo sprawność typowego samochodu spalinowego wynosi zaledwie 30%, a osiągnięty przez Mercedesa wynik jest znacząco wyższy nawet od obecnych samochodów elektrycznych.

To ma przełożyć się na zasięg auta powyżej 1000 km przy zużyciu energii poniżej 10 kWh/100 km. To trochę ponad połowa wyników osiąganych przez najnowszego EQS’a (18.9-16.2 kWh/100 km). Oto jak Mercedes tego dokonał.

Mercedes Vision EQXX Concept z profilu na zielonym tle
13

Zestaw baterii i motor elektryczny

W pogoni za maksymalną wydajnością Mercedes-Benz wykorzystał swoją centralę wyścigową w Brackley, by doświadczenia z konstrukcji samochodów Formuły 1 i hipersamochodu Project One przenieść na grunt bliższy cywilnym zastosowaniom.

Pojedynczy silnik elektryczny umieszczony z tyłu auta ma moc zaledwie 204 KM (150 kW), ale w porównaniu do motorów wykorzystanych w EQS i EQE jest malutki, a przez to straty energii w przeniesieniu mocy na koła są minimalne. EQXX ma instalację elektryczną pracującą na napięciu 900V, czyli o 100V większym niż Porsche Taycan i niektóre modele koncernu Hyundai-Kia. Dla porównania EQS ma instalację 400V.

Zestaw baterii ma pojemność netto prawie 100 kWh, czyli porównywalnie z EQS, którego bateria ma netto 102 kWh, ale dzięki wykorzystaniu nowych technologii zestaw z EQXX jest 30% lżejszy z masą 495 kg. Inżynierowie osiągnęli to poprzez mądrzejsze upakowanie całego osprzętu elektrycznego (Mercedes nazywa to Onebox) i systemu chłodzenia baterii. Ten ostatni daje spore korzyści w gospodarowaniu energią np. w Porsche Taycan i Mercedesie EQS temperatura baterii może być kontrolowana przez zajmujące niewiele miejsca obwody chłodzące.

To intensywne zwiększanie efektywności powinno przynieść korzyści w przyszłych modelach produkcyjnych Merca, przy czym miniaturyzacja układu napędowego jest techniką już wprowadzaną na rynek przez takich innowatorów branży jak kalifornijska firma Lucid.

Mercedes Vision EQXX Concept w tunelu aerodynamicznym
13
Reklama

Podwozie i aerodynamika

Nie tylko napęd potrzebował znaczących usprawnień, aby uzyskać zakładaną wydajność energetyczną. Stworzone od podstaw podwozie EQXX Concept to nic innego jak wstępna wersja przyszłej platformy MMA do średnich modeli Benza, która jest stworzona poprzez łączenie różnych materiałów. Docelowo modele oparte o MMA będą zastępować na rynku wszystkie auta stworzone na obecnej platformie Mercedesa klasy A z klasycznym napędem. EQXX jest w pełni działającym konceptem, ale jednak konceptem, więc idzie dalej niż to, czego można się spodziewać w nadchodzących modelach produkcyjnych, wykorzystując tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem węglowym w drzwiach i niektórych panelach zewnętrznych, oraz druk 3D w elementach zarówno strukturalnych, jak i dekoracyjnych, takich jak dolne ramię kierownicy. W rezultacie mimo zestawu baterii o masie 500 kg, masa całego samochodu zamyka się wartością 1750 kg.

Kolejną sztuczką EQXX jest bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,17, czyli znacząco lepszy niż w EQS, które ma Cx=0,2 i jest najbardziej opływowym samochodem seryjnym wspólnie z Lucid Air. Choć oba modele Mercedesa mają imponujące sylwetki, to jednak sposób, w jaki do nich dotarły, znacznie się różni. Galaretowata sylwetka EQS została zastąpiona sylwetką przypominającą samochody trójbryłowe, zakończoną wydłużonym i ściętym tyłem. Inne ustępstwa na rzecz aerodynamiki można znaleźć w zwężającym się rozstawie kół - przednia oś jest o 50 mm szersza niż tylna - podczas gdy nowy pas przedni zapowiada przyszłość designu Mercedes Benz, który obywa się nawet bez graficznej reprezentacji tradycyjnego grilla.

W tym koncepcie można też zauważyć sporo aktywnej aerodynamiki, dzięki której wszelkie wloty i otwarcia pozostają zamknięte, jeśli nie są absolutnie konieczne. Połączenia powierzchni przeszklonej z poszyciem nadwozia są tak gładkie jak tylko się da, a koła jak i podwozie są przykryte dla minimalizacji oporu powietrza. Wewnątrz mamy zapowiedź wnętrz nowej generacji kompaktowych modeli Merca, Ponownie wykorzystano poziomo zamontowane ekrany, które w tym przypadku rozciągają się na całą deskę rozdzielczą, a pod nimi zamontowane są nawiewy powietrza i dodatkowe elementy sterujące.

Mercedes Vision EQXX Concept - wnętrze auta
13

Volkswagen Group rozwija swój projekt Artemis, a BMW obiecuje spory progres w następnej generacji samochodów elektrycznych, ale w tym momencie Mercedes udowodnił, że znajduje się co najmniej o krok przed nimi. Wkrótce przekonamy się czy Vision EQXX Concept trafi do produkcji w takiej postaci jak na zdjęciach, ale wykorzystana w nim technologia i podzespoły z pewnością wkrótce będą produkowane seryjnie.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Defender w błocie
Land Rover / Defender
Defender w Szkocji: Najlepsze trasy Europy i przygoda na miarę EVO

W EVO lubimy przygody, a czym, jeśli nie bajeczną podróżą, mogłaby być przygoda na miarę naszego magazynu? Przed Wami test na zawartość genu DEF.

20 maja 2025
Marcin Mroziewicz w Mclarenie
Hybrydy PHEV
Koniec mitu PHEV: Dlaczego plug-in hybrydy przestają mieć sens?

Hybrydy plug-in (PHEV) miały być złotym środkiem między elektrykiem a spalinówką. W praktyce stały się narzędziem do omijania norm emisji CO2

20 maja 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025