Zamów czwarte wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Elektryczna limuzyna o wysokiej wydajności pojawi się na targach CES w Las Vegas.
Mercedes-Benz wyjawił część informacji na temat swojej nowej limuzyny EQXX Concept, która zadebiutuje podczas targów elektroniki użytkowej w Las Vegas w styczniu. Mamy też nowe zdjęcie pokazujące linię nadwozia sugerującą elegancki charakter, ale też niskie opory powietrza. W zamyśle EQXX to “coś więcej niż koncept” jeśli iwerzyć w słowa szefa ds. technologii w Mercedesie, pana Markusa Shäfera. EQXX będzie pełnił rolę punktu odniesienia dla rozwoju następnej generacji pojazdów elektrycznych, przy czym ogromny zasięg nie będzie osiągany poprzez zwiększenie pojemności akumulatorów, lecz poprzez zwiększenie wydajności układu napędowego.
Mercedes chce osiągnąć 1000 km zasięgu, ale przy zużyciu energii na poziomie zaledwie 10 kWh. To mniej więcej 60% zużycia jakie ma najnowszy EQS (16.2-18.9 kWh/100 km). Plan na osiągnięcie tego wyniku skupia się wokół odchudzania konstrukcji, miniaturyzacji komponentów napędu oraz zmniejszenia oporu aerodynamicznego.
EQXX powstaje jako najważniejszy filar inwestycji ponad 40 miliardów euro w rozwój technologii samochodów elektrycznych. Do tej pory efektem były nowe modele z rodziny EQ oraz gama E Performance w AMG. EQXX ma mieć formę tradycyjnego sedana, który pokaże nie tylko nowe możliwości technologiczne, ale też kierunek stylistyczny dla Mercedesa na następne lata. Pierwsze spojrzenie już mamy w postaci opublikowanych zdjęć.
Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy, że półkolista sylwetka w stylu EQS/EQE zniknęła, za to jest stosunkowo pionowa przednia szyba i trójbryłowa sylwetka z niezwykle długim tyłem. Ten tył jest jeszcze efektownie zakończony podcięciem Kamma, które redukuje zawirowania powietrza w końcowej fazie opływania karoserii auta.
To podejście do stylizacji i walki o jak najmniejszy opór powietrza może wydawać się dziwne i stoi w wyraźnej opozycji do bulwiastego wyglądu najnowszych modeli EQ. Kolejna dziwna sprawa jak na koncept to dzielenie podzespołów z produkcyjnymi Mercedesami, chociażby wysuwane klamki czy tradycyjne lusterka. To sugeruje, że EQXX jest bliższy produkcji niż nam się wydaje, ale producent jeszcze nie może tego potwierdzić.
Ola Källenius, prezes zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG, powiedział: "Przesiadka na EV nabiera tempa - zwłaszcza w segmencie luksusowym, do którego należy Mercedes-Benz. Punkt zwrotny jest coraz bliżej i będziemy gotowi, gdy rynki przestawią się na napęd elektryczny do końca tego dziesięciolecia".
Już od 2025 roku każda nowa platforma używana w MB ma być tylko pod elektrykę. W ciągu tego roku na rynek trafią trzy z nich - MB.EA dla średnich i dużych samochodów osobowych, AMG.EA dla samochodów sportowych oraz VAN.EA dla elektrycznych samochodów dostawczych i lekkich pojazdów użytkowych.
W zeszłym roku wystartowała produkcja platformy EVA, na której zbudowano modele EQS i EQE. Już wkrótce zobaczymy oparte na niej SUV-y pasujące wymiarami i cenami do odpowiedników typu sedan. Po platformie EVA przyjdzie jeszcze czas na MMA - to nazwa platformy dla małych i średnich samochodów każdego typu jakie będą debiutować w 2025 r. i później. W planach nie pominięto submarek Mercedesa takich jak Maybach, AMG i G. Wszystkie te marki także będą wprowadzać modele zelektryfikowane i w pełni elektryczne, a Maybach rozszerzy swoją ofertę o wariant modelu EQS i EQS SUV.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.
Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.
Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.
Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.
Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.
Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.
Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.
Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.
BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.
Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.
Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.
Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.
Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.