Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes opublikował nowe informacje na temat EQXX Concept

Elektryczna limuzyna o wysokiej wydajności pojawi się na targach CES w Las Vegas.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 grudnia 2021
Mercedes EQXX
6

Mercedes-Benz wyjawił część informacji na temat swojej nowej limuzyny EQXX Concept, która zadebiutuje podczas targów elektroniki użytkowej w Las Vegas w styczniu. Mamy też nowe zdjęcie pokazujące linię nadwozia sugerującą elegancki charakter, ale też niskie opory powietrza. W zamyśle EQXX to “coś więcej niż koncept” jeśli iwerzyć w słowa szefa ds. technologii w Mercedesie, pana Markusa Shäfera. EQXX będzie pełnił rolę punktu odniesienia dla rozwoju następnej generacji pojazdów elektrycznych, przy czym ogromny zasięg nie będzie osiągany poprzez zwiększenie pojemności akumulatorów, lecz poprzez zwiększenie wydajności układu napędowego.

Mercedes chce osiągnąć 1000 km zasięgu, ale przy zużyciu energii na poziomie zaledwie 10 kWh. To mniej więcej 60% zużycia jakie ma najnowszy EQS (16.2-18.9 kWh/100 km). Plan na osiągnięcie tego wyniku skupia się wokół odchudzania konstrukcji, miniaturyzacji komponentów napędu oraz zmniejszenia oporu aerodynamicznego.

EQXX powstaje jako najważniejszy filar inwestycji ponad 40 miliardów euro w rozwój technologii samochodów elektrycznych. Do tej pory efektem były nowe modele z rodziny EQ oraz gama E Performance w AMG. EQXX ma mieć formę tradycyjnego sedana, który pokaże nie tylko nowe możliwości technologiczne, ale też kierunek stylistyczny dla Mercedesa na następne lata. Pierwsze spojrzenie już mamy w postaci opublikowanych zdjęć.

Mercedes EQXX
6

Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy, że półkolista sylwetka w stylu EQS/EQE zniknęła, za to jest stosunkowo pionowa przednia szyba i trójbryłowa sylwetka z niezwykle długim tyłem. Ten tył jest jeszcze efektownie zakończony podcięciem Kamma, które redukuje zawirowania powietrza w końcowej fazie opływania karoserii auta.

To podejście do stylizacji i walki o jak najmniejszy opór powietrza może wydawać się dziwne i stoi w wyraźnej opozycji do bulwiastego wyglądu najnowszych modeli EQ. Kolejna dziwna sprawa jak na koncept to dzielenie podzespołów z produkcyjnymi Mercedesami, chociażby wysuwane klamki czy tradycyjne lusterka. To sugeruje, że EQXX jest bliższy produkcji niż nam się wydaje, ale producent jeszcze nie może tego potwierdzić.

Reklama
Auta marki Mercedes w kamuflażu
6

Ola Källenius, prezes zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG, powiedział: "Przesiadka na EV nabiera tempa - zwłaszcza w segmencie luksusowym, do którego należy Mercedes-Benz. Punkt zwrotny jest coraz bliżej i będziemy gotowi, gdy rynki przestawią się na napęd elektryczny do końca tego dziesięciolecia".

Już od 2025 roku każda nowa platforma używana w MB ma być tylko pod elektrykę. W ciągu tego roku na rynek trafią trzy z nich - MB.EA dla średnich i dużych samochodów osobowych, AMG.EA dla samochodów sportowych oraz VAN.EA dla elektrycznych samochodów dostawczych i lekkich pojazdów użytkowych.

W zeszłym roku wystartowała produkcja platformy EVA, na której zbudowano modele EQS i EQE. Już wkrótce zobaczymy oparte na niej SUV-y pasujące wymiarami i cenami do odpowiedników typu sedan. Po platformie EVA przyjdzie jeszcze czas na MMA - to nazwa platformy dla małych i średnich samochodów każdego typu jakie będą debiutować w 2025 r. i później. W planach nie pominięto submarek Mercedesa takich jak Maybach, AMG i G. Wszystkie te marki także będą wprowadzać modele zelektryfikowane i w pełni elektryczne, a Maybach rozszerzy swoją ofertę o wariant modelu EQS i EQS SUV.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022