Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes opublikował nowe informacje na temat EQXX Concept

Elektryczna limuzyna o wysokiej wydajności pojawi się na targach CES w Las Vegas.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 grudnia 2021
Mercedes EQXX
6

Mercedes-Benz wyjawił część informacji na temat swojej nowej limuzyny EQXX Concept, która zadebiutuje podczas targów elektroniki użytkowej w Las Vegas w styczniu. Mamy też nowe zdjęcie pokazujące linię nadwozia sugerującą elegancki charakter, ale też niskie opory powietrza. W zamyśle EQXX to “coś więcej niż koncept” jeśli iwerzyć w słowa szefa ds. technologii w Mercedesie, pana Markusa Shäfera. EQXX będzie pełnił rolę punktu odniesienia dla rozwoju następnej generacji pojazdów elektrycznych, przy czym ogromny zasięg nie będzie osiągany poprzez zwiększenie pojemności akumulatorów, lecz poprzez zwiększenie wydajności układu napędowego.

Mercedes chce osiągnąć 1000 km zasięgu, ale przy zużyciu energii na poziomie zaledwie 10 kWh. To mniej więcej 60% zużycia jakie ma najnowszy EQS (16.2-18.9 kWh/100 km). Plan na osiągnięcie tego wyniku skupia się wokół odchudzania konstrukcji, miniaturyzacji komponentów napędu oraz zmniejszenia oporu aerodynamicznego.

EQXX powstaje jako najważniejszy filar inwestycji ponad 40 miliardów euro w rozwój technologii samochodów elektrycznych. Do tej pory efektem były nowe modele z rodziny EQ oraz gama E Performance w AMG. EQXX ma mieć formę tradycyjnego sedana, który pokaże nie tylko nowe możliwości technologiczne, ale też kierunek stylistyczny dla Mercedesa na następne lata. Pierwsze spojrzenie już mamy w postaci opublikowanych zdjęć.

Mercedes EQXX
6

Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy, że półkolista sylwetka w stylu EQS/EQE zniknęła, za to jest stosunkowo pionowa przednia szyba i trójbryłowa sylwetka z niezwykle długim tyłem. Ten tył jest jeszcze efektownie zakończony podcięciem Kamma, które redukuje zawirowania powietrza w końcowej fazie opływania karoserii auta.

To podejście do stylizacji i walki o jak najmniejszy opór powietrza może wydawać się dziwne i stoi w wyraźnej opozycji do bulwiastego wyglądu najnowszych modeli EQ. Kolejna dziwna sprawa jak na koncept to dzielenie podzespołów z produkcyjnymi Mercedesami, chociażby wysuwane klamki czy tradycyjne lusterka. To sugeruje, że EQXX jest bliższy produkcji niż nam się wydaje, ale producent jeszcze nie może tego potwierdzić.

Reklama
Auta marki Mercedes w kamuflażu
6

Ola Källenius, prezes zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG, powiedział: "Przesiadka na EV nabiera tempa - zwłaszcza w segmencie luksusowym, do którego należy Mercedes-Benz. Punkt zwrotny jest coraz bliżej i będziemy gotowi, gdy rynki przestawią się na napęd elektryczny do końca tego dziesięciolecia".

Już od 2025 roku każda nowa platforma używana w MB ma być tylko pod elektrykę. W ciągu tego roku na rynek trafią trzy z nich - MB.EA dla średnich i dużych samochodów osobowych, AMG.EA dla samochodów sportowych oraz VAN.EA dla elektrycznych samochodów dostawczych i lekkich pojazdów użytkowych.

W zeszłym roku wystartowała produkcja platformy EVA, na której zbudowano modele EQS i EQE. Już wkrótce zobaczymy oparte na niej SUV-y pasujące wymiarami i cenami do odpowiedników typu sedan. Po platformie EVA przyjdzie jeszcze czas na MMA - to nazwa platformy dla małych i średnich samochodów każdego typu jakie będą debiutować w 2025 r. i później. W planach nie pominięto submarek Mercedesa takich jak Maybach, AMG i G. Wszystkie te marki także będą wprowadzać modele zelektryfikowane i w pełni elektryczne, a Maybach rozszerzy swoją ofertę o wariant modelu EQS i EQS SUV.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Porsche 911 GT3 RS x Michelin Pilot Sport S 5
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche GT3 RS na nowych oponach Michelin wyrasta na pogromcę deszczu

W deszczowych warunkach opony Michelin Pilot Sport S 5 dają kierowcy lepsze osiągi i bezpieczeństwo.

14 lutego 2025
2022 BMW M4 CSL test
BMW / M4 CSL
BMW M4 CSL (2022-2023) - nowoczesność, która nie porywa za serce

Najlżejszy i najostrzejszy wariant M4 potrafi ukąsić, ale nie uniesie ciężaru znaczka CSL.

13 lutego 2025
2025 Volkswagen Multivan TDI test
Volkswagen / Multivan
Volkswagen Multivan TDI - stara szkoła wciąż się liczy

Na rynku pojawiają się nowe minivany, ale czołówka pozostaje niezmienna.

12 lutego 2025
Maserati Shamal MA-01 restomod
Restomod
Modena MA-01 to włoska odpowiedź na restomody Porsche 911

Maserati Biturbo/Shamal od Modena Automobili pozwoli ci się wyróżnić wśród licznych restomodów 911.

11 lutego 2025
Audi RS e-tron GT performance test
Audi / e-tron GT
Audi RS e-tron GT performance - kosmiczna moc i co jeszcze?

E-tron GT mimo lat wygląda świetnie. Czy potrzebował więcej mocy?

10 lutego 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT w wersji produkcyjnej na nieoficjalnych zdjęciach

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

10 lutego 2025
Alpine A110 R Ultime nurburgring
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime pobiło czas Porsche 991 Turbo S na Nürburgringu

Najszybsze Alpine A110 poprawiło się o 20 s względem wersji R. Może stąd cena 265 tys. euro…

7 lutego 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Ferrari 296 VS - Maranello pracuje nad następcą 488 Pista

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

7 lutego 2025
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 przyłapany podczas testów

Alpine A390 ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Model ten bierze na celownik Polestara i Porsche.

6 lutego 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Pierwsze elektryczne Ferrari zadebiutuje w październiku 2025

Zgodnie z harmonogramem elektryfikacji, Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku.

6 lutego 2025
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH jest gotowy na Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

5 lutego 2025
Audi RS6 zmiana nazwy
Audi / RS6
Audi RS6 z V8 pod maską jeszcze nie znika z rynku

Audi znowu miesza w gamie. Seria A6 będzie kontynuowana, zatem RS6 zachowa V8 i napęd quattro.

4 lutego 2025