Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-Benz Vision EQXX zadebiutuje 3 stycznia

Kolejny krok w elektrycznej ofensywie Mercedesa - sedan o nazwie EQXX i zasięgu ponad 1000 km - zadebiutuje w pierwszych dniach stycznia.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 listopada 2021
Mercedes-Benz Vision EQXX
6

Mercedes-Benz podał informację, że całkowicie nowy, elektryczny sedan Vision EQXX zadebiutuje 3 stycznia 2022 r. i tym samym otworzy nowy rozdział w elektrycznej historii marki. Model ten będzie zbudowany na jednej z trzech nowych platform stworzonych pod auta elektryczne i jest sporym krokiem w kierunku całkowitej elektryfikacji Mercedesa do 2030 r. 

EQXX ma wzmocnić pozycję Mercedesa w segmencie elektrycznych sedanów przy pomocy kilku kluczowych parametrów. Na szczegóły musimy poczekać do 2022 r., ale celem numer jeden było osiągnięcie realnego zasięgu powyżej 1000 km i niespotykana dotąd wydajność. Zużycie energii miałoby wynosić poniżej 10 kWh na 100 km, a to wartość pozwalająca zostawić wszystkie obecnie dostępne elektryki daleko w tyle.

Dzięki ponad 40 miliardom euro przeznaczonym na inwestycje w segmencie EV Mercedes-Benz planuje w ciągu najbliższych ośmiu lat przejść od marki "electric-first" do "electric-only". Jeśli warunki rynkowe na to pozwolą, Stuttgart zamierza przejść wyłącznie na napęd elektryczny do 2030 roku. Duże zmiany pojawią się jednak wcześniej, bo od 2022 roku marka chce mieć elektryczny model w każdym segmencie jaki obecnie zajmuje, a od 2025 roku każdy model z gwiazdą na masce ma mieć swoją wersję na prąd.

Ola Källenius, prezes zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG, powiedział: "Przesiadka na EV nabiera tempa - zwłaszcza w segmencie luksusowym, do którego należy Mercedes-Benz. Punkt zwrotny jest coraz bliżej i będziemy gotowi, gdy rynki przestawią się na napęd elektryczny do końca tej dekady."

Mercedes-Benz Vision EQXX
6
Reklama

Pierwszy elektryczny model Mercedesa nie mający odpowiednika spalinowego pojawił się w kwietniu tego roku - EQS. W kolejce czekają kolejne, a już od 2025 roku każda nowa platforma używana w MB ma być tylko pod elektrykę. W ciągu następnego roku na rynek trafią trzy z nich - MB.EA dla średnich i dużych samochodów osobowych, AMG.EA dla samochodów sportowych oraz VAN.EA dla elektrycznych samochodów dostawczych i lekkich pojazdów użytkowych.

W ostatnim roku zadebiutowała platforma EVA, a pierwszym modelem bazującym na niej jest “biznesowy” EQE, sedan naśladujący większego EQS, ale mniejszy i tańszy. EQE będzie też miało odpowiednik w segmencie SUV, który zastąpi na rynku obecnego EQC bazującego na podzespołach spalinowego modelu GLC. Po platformie EVA przyjdzie jeszcze czas na MMA - to nazwa platformy dla małych i średnich samochodów każdego typu jakie będą debiutować w 2025 r. i później.

Elektryczna ofensywa Mercedesa nie ominie submarek takich jak Maybach, AMG i G. Wszystkie te auta zyskają zelektryfikowane wersje oraz w pełni elektryczne odmiany. Poza tym powstanie Maybach bazujący na EQS i EQS SUV wzorem klasy S i GLS.

Co z AMG? Pierwszy hybrydowy model już wkrótce się pojawi w postaci AMG-GT 4-door 73e plug-in hybrid. Wersja ta stanie na szczycie gamy AMG-GT 4-door z mocą mocno ponad 700 KM. Ten sam napęd potem trafi do innych dużych Mercedesów, w tym do nowej klasy S. Jednak pogłoski o odejściu byłego szefa AMG Tobiasa Moersa z powodu sporu o rzekomą śmierć linii silników spalinowych AMG stawiają pod znakiem zapytania najbardziej sportowe modele marki w dłuższej perspektywie...

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
McLaren 765LT Spider vs Ferrari SF90 Spider główne
McLaren vs Ferrari
McLaren 765LT Spider vs Ferrari SF90 Spider - sen o Warszawie

Na warszawskie ulice zabieramy dwa supersamochody - jeden z Włoch i jeden z Anglii.

28 marca 2024
1999 TVR Tuscan test
TVR / Tuscan
TVR Tuscan (1999-2006): historia, test, dane techniczne i ceny

Tuscan jest echem złotych lat marki TVR i jednym z naszych ulubionych aut ostatniego ćwierćwiecza.

28 marca 2024
Maserati MCXtrema główne
Maserati / MCXtrema
Maserati MCXtrema zaliczyło serię testów na torze

Na bazie Maserati MC20 Włosi stworzyli torowy model specjalny wyposażony w 730-konny silnik V6.

27 marca 2024
2024 Mercedes-AMG G63 lifting
Mercedes / klasa G
Poliftowy Mercedes-AMG G63 wygląda tak samo i nadal ma V8

Niektóre nowe AMG porzuciły V8 na rzecz silników czterocylindrowych, ale G63 ten trend nie dotyczy.

26 marca 2024
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar 2024
Peugeot / 9X8
Zmiana koncepcji Peugeota w Le Mans - nowy 9X8 ma już tylne skrzydło

Za Peugeotem 9X8 w specyfikacji Le Mans Hypercar 2024 stoi gruntowna zmiana koncepcji aerodynamiki.

25 marca 2024
Hennessey Venom F5 Revolution rekord toru
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Revolution z rekordem znanego toru Grand Prix

Amerykański Hennessey Venom F5 Revolution pobił rekord aut produkcyjnych na Circuit of the Americas.

25 marca 2024
Ferrari super-GT spyshot
Ferrari / 812 Superfast
Następca Ferrari 812 zachowa tradycyjne V12. Debiut w połowie roku

Kultowe V12, ponad 800 KM i klasyczny wygląd GT - tak zapowiada się następca Ferrari 812 Superfast.

25 marca 2024
Audi e-tron GT RS zapowiedź
Audi / e-tron GT
Za rok Audi e-tron GT zyska 1000-konną wersję RS

Modyfikacje opracowane dla Porsche Taycan mogą wkrótce trafić do pokrewnego Audi e-tron GT RS.

25 marca 2024
Bentley Continental GT PHEV
Bentley / Continental GT
W tym roku zadebiutuje nowy Bentley Continental GT z hybrydą i V8

W ramach tegorocznego liftingu Continental GT po raz pierwszy otrzyma napęd hybrydowy typu plug-in.

21 marca 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Scuderia Cameron Glickenhaus 004S postępy
Scuderia CG / 004S
Rozwój Scuderii Cameron Glickenhaus 004S wreszcie nabiera tempa

Trzymiejscowy supercar SCG004 w wersji drogowej jest odrobinę bliżej oficjalnego debiutu.

19 marca 2024
Nissan GT-R MY2025 główne
Nissan / GT-R
Nissan GT-R żyje i ma się dobrze. Właśnie przeszedł kolejny lifting

GT-R zwyczajnie nie chce umrzeć. Teraz dostał poprawki silnika i kosmetyczne zmiany stylizacji.

19 marca 2024