Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

19 marca 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
8

Mercedes AMG-GT od momentu debiutu w 2014 roku miał pod maską wyłącznie charakterne silniki V8 o pojemności 4 litrów. Teraz do gamy dołącza wersja z “połową silnika”, gdyż model 43 ma jedną turbinę, cztery cylindry i dokładnie dwa litry pojemności skokowej. Wariant ten będzie podstawą oferty modelu GT na wybranych rynkach.

Adaptacja czterocylindrowego motoru do GT nie jest wielkim zaskoczeniem, zważywszy że blisko spokrewniony z nim nowy SL dostał identyczną jednostkę już w zeszłym roku. Podobnie jak w kabriolecie, Coupe ma standardowo montowany moduł mild hybrid współpracujący z silnikiem M139 i napęd tylko na tylną oś.

AMG GT 43 stracił napęd na cztery koła i 200 kg, co może być zaletą, ale nie ma tu również mocnego V8.

Moc 422 KM i moment obrotowy 500 Nm przekładają się na niezłe osiągi. 100 km/h pojawia się na zegarach po 4,6 s od startu, a maksymalnie można popędzić 280 km/h. Oznacza to, że bazowy model jest o 1,4 s wolniejszy w sprincie do “setki” oraz rozwija o 35 km/h niższą prędkość niż mocniejsze GT 63 z silnikiem V8. Liczby to tylko jedna strona medalu. Z drugiej strony Mercedes-AMG zaimplementował do GT nową technologię zaczerpniętą z Formuły 1. Chodzi o elektrycznie napędzaną turbosprężarkę znaną już z SL 43 i hot hatcha A45 S. Silniczek elektryczny  48V napędza oś turbiny zanim gazy wydechowe zdążą rozpędzić wirnik kompresji, dzięki czemu efekt turbodziury właściwie został wyeliminowany.

Dalej moment obrotowy trafia do 9-stopniowej skrzyni automatycznej z mokrym sprzęgłem zamiast konwertera, przez co reakcja na gaz jest bardziej bezpośrednia, a zmiany biegów szybsze. Mniejszy silnik i napęd tylko na jedną oś pozwoliły zaoszczędzić 195 cennych kilogramów wobec ważącego 1970 kg modelu 63. Dokładna masa auta gotowego do jazdy wynosi 1775 kg.

Reklama
2024 Mercedes-AMG GT 43 tył
8

Od droższego i mocniejszego brata GT 43 zaczerpnął wahacze, piasty i zwrotnice z kutego aluminium, co obniża masę nieresorowaną. Do tego na liście opcji figuruje system AMG Ride Control z adaptacyjnymi amortyzatorami o różnych presetach pracy. Kolejne ciekawe opcje to skrętna tylna oś i pakiet AMG Dynamic Plus. Ten ostatni zawiera dynamiczne mocowania silnika, elektronicznie sterowany dyferencjał ze szperą i dodatkowy tryb jazdy Race.

Mercedes-AMG GT 43 ma w standardzie koła 19-calowe, które można zamienić na maksymalnie 21-calowe. Nałożone na nie opony mają szerokość 255 i 285 mm. Tarcze hamulcowe mają średnicę 390 mm z przodu i 360 mm z tyłu.

Konfigurator nowej wersji AMG GT Coupe jeszcze nie wystartował, więc nie znamy kwoty wyjściowej jaką trzeba będzie zapłacić za ten model. Topowe GT 63 zostało wycenione na minimum 990 000 zł, ale mniejszy niż 2 litry silnik sprawi, że przynajmniej stawka akcyzy na model 43 będzie sporo niższa. Dla porównania bliźniaczy model SL 43 z tym samym napędem kosztuje wyjściowo 647 300 zł.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
Toyota / Supra
Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

30 listopada 2024
Lamborghini Temerario V8 moc
Lamborghini / Temerario
Nowe V8 Lamborghini Temerario ma potencjał na ponad 1000 KM

Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.

27 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024
2024 Mercedes-AMG G63 test
Mercedes / klasa G
Mercedes-AMG G63 - wciąż brutalne 585 KM

G63 nie jest lepsze niż DBX707 czy RR Sport SV, za to ma więcej fejmu niż dwaj rywale razem wzięci.

25 listopada 2024
Land Rover Defender Dakar 2026
Land Rover / Defender
Land Rover wystawi fabrycznego Defendera w Dakarze

W 2026 roku Land Rover zostanie oficjalnym partnerem i uczestnikiem rajdu Dakar.

25 listopada 2024
Porsche 911 GT3 RS Manthey Kit
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS od Manthey generuje większy docisk niż McLaren P1

911 GT3 RS od Manthey Racing ma świetne osiągi, brakuje tylko oficjalnego czasu na Nürburgringu.

25 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024