Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

19 marca 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
8

Mercedes AMG-GT od momentu debiutu w 2014 roku miał pod maską wyłącznie charakterne silniki V8 o pojemności 4 litrów. Teraz do gamy dołącza wersja z “połową silnika”, gdyż model 43 ma jedną turbinę, cztery cylindry i dokładnie dwa litry pojemności skokowej. Wariant ten będzie podstawą oferty modelu GT na wybranych rynkach.

Adaptacja czterocylindrowego motoru do GT nie jest wielkim zaskoczeniem, zważywszy że blisko spokrewniony z nim nowy SL dostał identyczną jednostkę już w zeszłym roku. Podobnie jak w kabriolecie, Coupe ma standardowo montowany moduł mild hybrid współpracujący z silnikiem M139 i napęd tylko na tylną oś.

AMG GT 43 stracił napęd na cztery koła i 200 kg, co może być zaletą, ale nie ma tu również mocnego V8.

Moc 422 KM i moment obrotowy 500 Nm przekładają się na niezłe osiągi. 100 km/h pojawia się na zegarach po 4,6 s od startu, a maksymalnie można popędzić 280 km/h. Oznacza to, że bazowy model jest o 1,4 s wolniejszy w sprincie do “setki” oraz rozwija o 35 km/h niższą prędkość niż mocniejsze GT 63 z silnikiem V8. Liczby to tylko jedna strona medalu. Z drugiej strony Mercedes-AMG zaimplementował do GT nową technologię zaczerpniętą z Formuły 1. Chodzi o elektrycznie napędzaną turbosprężarkę znaną już z SL 43 i hot hatcha A45 S. Silniczek elektryczny  48V napędza oś turbiny zanim gazy wydechowe zdążą rozpędzić wirnik kompresji, dzięki czemu efekt turbodziury właściwie został wyeliminowany.

Dalej moment obrotowy trafia do 9-stopniowej skrzyni automatycznej z mokrym sprzęgłem zamiast konwertera, przez co reakcja na gaz jest bardziej bezpośrednia, a zmiany biegów szybsze. Mniejszy silnik i napęd tylko na jedną oś pozwoliły zaoszczędzić 195 cennych kilogramów wobec ważącego 1970 kg modelu 63. Dokładna masa auta gotowego do jazdy wynosi 1775 kg.

Reklama
2024 Mercedes-AMG GT 43 tył
8

Od droższego i mocniejszego brata GT 43 zaczerpnął wahacze, piasty i zwrotnice z kutego aluminium, co obniża masę nieresorowaną. Do tego na liście opcji figuruje system AMG Ride Control z adaptacyjnymi amortyzatorami o różnych presetach pracy. Kolejne ciekawe opcje to skrętna tylna oś i pakiet AMG Dynamic Plus. Ten ostatni zawiera dynamiczne mocowania silnika, elektronicznie sterowany dyferencjał ze szperą i dodatkowy tryb jazdy Race.

Mercedes-AMG GT 43 ma w standardzie koła 19-calowe, które można zamienić na maksymalnie 21-calowe. Nałożone na nie opony mają szerokość 255 i 285 mm. Tarcze hamulcowe mają średnicę 390 mm z przodu i 360 mm z tyłu.

Konfigurator nowej wersji AMG GT Coupe jeszcze nie wystartował, więc nie znamy kwoty wyjściowej jaką trzeba będzie zapłacić za ten model. Topowe GT 63 zostało wycenione na minimum 990 000 zł, ale mniejszy niż 2 litry silnik sprawi, że przynajmniej stawka akcyzy na model 43 będzie sporo niższa. Dla porównania bliźniaczy model SL 43 z tym samym napędem kosztuje wyjściowo 647 300 zł.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024
2024 Chevrolet Corvette C8 ZR1 teaser
Chevrolet / Corvette C8
Nowy Chevrolet Corvette ZR1 zadebiutuje w najbliższe lato

Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.

12 kwietnia 2024
Pagani Alisea koncept
Pagani
Pagani Alisea - wyjątkowy koncept na 25-lecie Zondy

Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.

11 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
Toyota / GR86
Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

10 kwietnia 2024
Morgan Plus Four MY2024 lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four otrzymał pakiet poprawek na rok 2024

W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.

10 kwietnia 2024
Lamborghini Huracán STJ news
Lamborghini / Huracan STJ
Lamborghini Huracán STJ - 10 sztuk na zakończenie produkcji V10

Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.

10 kwietnia 2024