Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG SL43 - lepsze prowadzenie za cenę charakteru

Czy zelektryfikowana czterocylindrowa jednostka to wystarczająco prestiżowe źródło napędu dla SL-a?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2023
2023 Mercedes-AMG SL43 test
10
Ocena Evo
Cena:
od 646 700 zł
mniej skomplikowane, ale bardziej wyrafinowane podwozie niż w wersjach z V8
niestety kosztem czystego charakteru. Nie należy też do tanich

Jak daleko można posunąć granice samochodów czterocylindrowych? W sytuacji, gdy Alpine co chwilę wypuszcza nową wersję A110, Lotus tworzy podstawową Emirę i4, a Mercedes montuje taki silnik do prestiżowego SL-a, to pytanie jest coraz bardziej zasadne. W tym ostatnim zastosowano 381-konną wersję 2-litrowego motoru M139, tego samego co w Lotusie, ale z ceną znacznie przewyższającą jakąkolwiek Emirę.

Do tego silnik jest lekko zelektryfikowany 14-konnym modułem mild hybrid. Inspirowany Formułą 1 system ma za zadanie wspomagać silnik spalinowy przy niskich obrotach, a także redukować zjawisko turbodziury swoim momentem obrotowym. Niemniej jednak ostateczne parametry SL43 wydają się dość skromne biorąc pod uwagę dziedzictwo Mercedesa i AMG w budowaniu potężnych roadsterów. Przyspieszenie w 4,9 s do 100 km/h wygląda nieźle na papierze, ale w rzeczywistości nie przekłada się na szczególnie ekscytujące wrażenia.

4 cylindry w sportowym roadsterze? Mercedes-AMG chce udowodnić, że jest na to rynek.

Choć może to być dokładnie to czego szukasz, jeśli podoba ci się aktualny SL, ale nie chcesz mieć z przodu wielkiego i ciężkiego kloca w postaci silnika V8. Deklarowane spalanie 9,1 l/100 km, które zmienia się na 14 l/ 100 km jeśli jeździsz agresywnie, nie jest niczym imponującym na tle w pełni hybrydowych aut, więc ekonomia nie jest tu kartą przetargową. Cena na poziomie 646 tys. zł, choć niższa o 240 tysięcy niż jakikolwiek inny SL R232, także nie jest okazją. Skoro tak, to gdzie jest unikalny dla tego auta selling point?

2023 Mercedes-AMG SL43 podniesiony spoiler
10

Cóż, nie ma tu wiele ze skomplikowanych systemów, które storpedowały szanse na sukces SL55 w konkursie eCOTY. W odróżnieniu od czteronapędowych wersji V8, SL43 jest wierny tradycyjnej formule osi kierowanej z przodu i napędowej z tyłu. Zawieszenie opiera się na stalowych sprężynach i pasywnych amortyzatorach, więc całe auto waży o 230 kg mniej niż topowe SL63, z czego większość tej różnicy ulokowana jest z przodu. Od razu to czuć za sprawą ostrzejszych i szybszych reakcji na ruchy kierownicą. SL43 udowadnia, że nie potrzeba wcale napędu na obie osie, jeśli bazowy balans samochodu pozwala utrzymać masę auta pod kontrolą.

Nie twierdzę, że ważący 1800 kg kabriolet nagle stał się torowym pożeraczem zakrętów, ale przesiadka z 63 na 43 jest raczej pozytywnym zaskoczeniem na korzyść słabszego z tych dwóch modeli. Nawet zawieszenie w SL43 jest nieco bardziej przyjazne, choć nie można nazwać go miękkim. Mimo wszystko nadal nie wyeliminowano nerwowego zachowania tego auta na zniszczonych fragmentach asfaltu. Starsze Mercedesy SL, te które nie wyszły spod ręki AMG, mogły po takich drogach sunąć ze znacznie większą gracją. Mimo to nowy SL nigdy nie traci opanowania, choć w oczywisty sposób zaczął już transmitować napotkane wyboje i dziury do wnętrza poprzez rozmaite trzaski i piski we wnętrzu.

SL43 jest aż 230 kg lżejszy niż wersje z V8 i nie posiada napędu 4Matic, ale potrafi obrócić to na swoją korzyść.

Wnętrzu, które pod względem jakości jest mocno ambiwalentne - niektóre materiały są wręcz świetne, inne rażąco tanie - to samo dotyczy ergonomii. Fajnie, że cyfrowe zegary można skonfigurować pod siebie i że zawsze są czytelne, ale duży ekran centralny wydaje się nigdy nie być pod właściwym kątem, aby nie rozpraszać kierowcy, nawet pomimo elektrycznej regulacji pochylenia. Lepiej też nie mówić o żałosnych próbach otwierania i zamykania elektrycznego dachu SL-a za pomocą suwaka na ekranie.

2023 Mercedes-AMG SL43 wnętrze
10

Lepiej pogadajmy o silniku. Będąc brutalnie szczerym, ten silnik nie ma w sobie aż tyle charyzmy, aby być odpowiednim źródłem napędu dla samochodu w tej cenie, i powinien być rozważany jako zwyczajny element samochodu, a nie jego centralny punkt. Przy niskich obrotach jest bardzo cichy i emocje rosną właściwie tylko przy wchodzeniu w górne rejony obrotomierza. Podświadomie czuję, że szybko nabierzesz nawyku każdorazowego włączania sportowego wydechu. Tradycjonaliści niech odwrócą wzrok, bo będę teraz mówił o zaletach podbijania dźwięku przez audio. Linia basu ma odpowiednią barwę, aby odwrócić uwagę od czysto mechanicznego dźwięku silnika, i stanowi przyjemne tło niezależnie czy jedziesz z opuszczonym, czy z podniesionym dachem.

Będąc brutalnie szczerym, ten silnik nie posiada charakteru na miarę Mercedesa SL.

Reklama

Jest to całkiem mocny motor, który wydaje się lepiej współpracować z 9-biegową skrzynią niż 4-litrowe V8. Jednak nigdy, w żaden sposób nie odzwierciedla charakteru mocniejszej wersji. Zadaniem 4-cylindrowca jest zastąpienie podstawowych odmian 6-cylindrowych, które kiedyś zapoczątkowały gamę roadsterów Mercedesa, i w tym świetle downsizing nie jest aż taką zbrodnią, zwłaszcza z tak wyrafinowanym motorem, który z taką mocą i kulturą potrafi napędzać SL-a w codziennych sytuacjach. A jak sprawdza się moduł mild hybrid? Trzeba się dobrze przyglądać zegarom i wsłuchiwać w pracę auta, aby w ogóle dostrzec jego udział. Pod tym względem ten układ jest naprawdę mild.

2023 Mercedes-AMG SL43 silnik
10

Podsumowując, jest to zgrabna i w większości przekonująca iteracja SL. Jego dynamika i dominacja tylnego napędu na tle znacznie droższego SL63 mogą imponować, ale nie na tyle, aby pokryć różnicę charakteru między silnikiem 8-cylindrowym i 4-cylindrowym. Problem jest na tyle poważny, że mógłbym nawet odmówić wersji SL43 statusu prawdziwego samochodu dla kierowcy. Ale dla tych, którzy są po prostu oczarowani smukłą stylistyką najnowszego SL-a, ten podstawowy model ma niemal wszystko, czego można od niego wymagać.

Ceny i konkurencja

Wyceniony na minimum 646 700 zł, a z kilkoma opcjami 700 tysięcy, nowy SL wpada w terytorium kilku naprawdę poważnych rywali. Pierwszym jest Porsche 911 Carrera Cabriolet startująca od 680 000 zł. Osiągi 911 w tej wersji są nieco bardziej przekonujące, bo 385-konne kabrio przyspiesza do 100 km/h w 4,4 s oferując jednocześnie dźwięk i klimat 6-cylindrowego boksera.

Jeśli jednak podoba ci się sylwetka SL-a, ale chcesz czegoś z odpowiednim do niej dramatyzmem, rozejrzyj się za Lexusem LC Convertible z 5-litrowym, wolnossącym V8, choć dopłata będzie słona - ponad 120 000 zł. Tańszy od nich wszystkich będzie Bawarczyk - BMW M4 Competition z nadwoziem kabriolet wyceniono na 510 000 zł. To auto oferuje nieco bardziej brutalne wrażenia, ale też posiada całkiem użyteczne tylne fotele.

Mercedes-AMG SL43 - podstawowe dane

Silnik: 1991 ccm, R4 turbo
Moc: 381 KM / 6750 obr.
Moment obrotowy: 480 Nm / 3000-5000 obr.
Masa: 1810 kg
Stosunek moc/masa: 210 KM / tonę
0-100 km/h: 4,9 s
Prędkość: 275 km/h
Cena: od 646 700 zł

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025