Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG SL43 - lepsze prowadzenie za cenę charakteru

Czy zelektryfikowana czterocylindrowa jednostka to wystarczająco prestiżowe źródło napędu dla SL-a?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2023
2023 Mercedes-AMG SL43 test
10
Ocena Evo
Cena:
od 646 700 zł
mniej skomplikowane, ale bardziej wyrafinowane podwozie niż w wersjach z V8
niestety kosztem czystego charakteru. Nie należy też do tanich

Jak daleko można posunąć granice samochodów czterocylindrowych? W sytuacji, gdy Alpine co chwilę wypuszcza nową wersję A110, Lotus tworzy podstawową Emirę i4, a Mercedes montuje taki silnik do prestiżowego SL-a, to pytanie jest coraz bardziej zasadne. W tym ostatnim zastosowano 381-konną wersję 2-litrowego motoru M139, tego samego co w Lotusie, ale z ceną znacznie przewyższającą jakąkolwiek Emirę.

Do tego silnik jest lekko zelektryfikowany 14-konnym modułem mild hybrid. Inspirowany Formułą 1 system ma za zadanie wspomagać silnik spalinowy przy niskich obrotach, a także redukować zjawisko turbodziury swoim momentem obrotowym. Niemniej jednak ostateczne parametry SL43 wydają się dość skromne biorąc pod uwagę dziedzictwo Mercedesa i AMG w budowaniu potężnych roadsterów. Przyspieszenie w 4,9 s do 100 km/h wygląda nieźle na papierze, ale w rzeczywistości nie przekłada się na szczególnie ekscytujące wrażenia.

4 cylindry w sportowym roadsterze? Mercedes-AMG chce udowodnić, że jest na to rynek.

Choć może to być dokładnie to czego szukasz, jeśli podoba ci się aktualny SL, ale nie chcesz mieć z przodu wielkiego i ciężkiego kloca w postaci silnika V8. Deklarowane spalanie 9,1 l/100 km, które zmienia się na 14 l/ 100 km jeśli jeździsz agresywnie, nie jest niczym imponującym na tle w pełni hybrydowych aut, więc ekonomia nie jest tu kartą przetargową. Cena na poziomie 646 tys. zł, choć niższa o 240 tysięcy niż jakikolwiek inny SL R232, także nie jest okazją. Skoro tak, to gdzie jest unikalny dla tego auta selling point?

2023 Mercedes-AMG SL43 podniesiony spoiler
10

Cóż, nie ma tu wiele ze skomplikowanych systemów, które storpedowały szanse na sukces SL55 w konkursie eCOTY. W odróżnieniu od czteronapędowych wersji V8, SL43 jest wierny tradycyjnej formule osi kierowanej z przodu i napędowej z tyłu. Zawieszenie opiera się na stalowych sprężynach i pasywnych amortyzatorach, więc całe auto waży o 230 kg mniej niż topowe SL63, z czego większość tej różnicy ulokowana jest z przodu. Od razu to czuć za sprawą ostrzejszych i szybszych reakcji na ruchy kierownicą. SL43 udowadnia, że nie potrzeba wcale napędu na obie osie, jeśli bazowy balans samochodu pozwala utrzymać masę auta pod kontrolą.

Nie twierdzę, że ważący 1800 kg kabriolet nagle stał się torowym pożeraczem zakrętów, ale przesiadka z 63 na 43 jest raczej pozytywnym zaskoczeniem na korzyść słabszego z tych dwóch modeli. Nawet zawieszenie w SL43 jest nieco bardziej przyjazne, choć nie można nazwać go miękkim. Mimo wszystko nadal nie wyeliminowano nerwowego zachowania tego auta na zniszczonych fragmentach asfaltu. Starsze Mercedesy SL, te które nie wyszły spod ręki AMG, mogły po takich drogach sunąć ze znacznie większą gracją. Mimo to nowy SL nigdy nie traci opanowania, choć w oczywisty sposób zaczął już transmitować napotkane wyboje i dziury do wnętrza poprzez rozmaite trzaski i piski we wnętrzu.

SL43 jest aż 230 kg lżejszy niż wersje z V8 i nie posiada napędu 4Matic, ale potrafi obrócić to na swoją korzyść.

Wnętrzu, które pod względem jakości jest mocno ambiwalentne - niektóre materiały są wręcz świetne, inne rażąco tanie - to samo dotyczy ergonomii. Fajnie, że cyfrowe zegary można skonfigurować pod siebie i że zawsze są czytelne, ale duży ekran centralny wydaje się nigdy nie być pod właściwym kątem, aby nie rozpraszać kierowcy, nawet pomimo elektrycznej regulacji pochylenia. Lepiej też nie mówić o żałosnych próbach otwierania i zamykania elektrycznego dachu SL-a za pomocą suwaka na ekranie.

2023 Mercedes-AMG SL43 wnętrze
10

Lepiej pogadajmy o silniku. Będąc brutalnie szczerym, ten silnik nie ma w sobie aż tyle charyzmy, aby być odpowiednim źródłem napędu dla samochodu w tej cenie, i powinien być rozważany jako zwyczajny element samochodu, a nie jego centralny punkt. Przy niskich obrotach jest bardzo cichy i emocje rosną właściwie tylko przy wchodzeniu w górne rejony obrotomierza. Podświadomie czuję, że szybko nabierzesz nawyku każdorazowego włączania sportowego wydechu. Tradycjonaliści niech odwrócą wzrok, bo będę teraz mówił o zaletach podbijania dźwięku przez audio. Linia basu ma odpowiednią barwę, aby odwrócić uwagę od czysto mechanicznego dźwięku silnika, i stanowi przyjemne tło niezależnie czy jedziesz z opuszczonym, czy z podniesionym dachem.

Będąc brutalnie szczerym, ten silnik nie posiada charakteru na miarę Mercedesa SL.

Reklama

Jest to całkiem mocny motor, który wydaje się lepiej współpracować z 9-biegową skrzynią niż 4-litrowe V8. Jednak nigdy, w żaden sposób nie odzwierciedla charakteru mocniejszej wersji. Zadaniem 4-cylindrowca jest zastąpienie podstawowych odmian 6-cylindrowych, które kiedyś zapoczątkowały gamę roadsterów Mercedesa, i w tym świetle downsizing nie jest aż taką zbrodnią, zwłaszcza z tak wyrafinowanym motorem, który z taką mocą i kulturą potrafi napędzać SL-a w codziennych sytuacjach. A jak sprawdza się moduł mild hybrid? Trzeba się dobrze przyglądać zegarom i wsłuchiwać w pracę auta, aby w ogóle dostrzec jego udział. Pod tym względem ten układ jest naprawdę mild.

2023 Mercedes-AMG SL43 silnik
10

Podsumowując, jest to zgrabna i w większości przekonująca iteracja SL. Jego dynamika i dominacja tylnego napędu na tle znacznie droższego SL63 mogą imponować, ale nie na tyle, aby pokryć różnicę charakteru między silnikiem 8-cylindrowym i 4-cylindrowym. Problem jest na tyle poważny, że mógłbym nawet odmówić wersji SL43 statusu prawdziwego samochodu dla kierowcy. Ale dla tych, którzy są po prostu oczarowani smukłą stylistyką najnowszego SL-a, ten podstawowy model ma niemal wszystko, czego można od niego wymagać.

Ceny i konkurencja

Wyceniony na minimum 646 700 zł, a z kilkoma opcjami 700 tysięcy, nowy SL wpada w terytorium kilku naprawdę poważnych rywali. Pierwszym jest Porsche 911 Carrera Cabriolet startująca od 680 000 zł. Osiągi 911 w tej wersji są nieco bardziej przekonujące, bo 385-konne kabrio przyspiesza do 100 km/h w 4,4 s oferując jednocześnie dźwięk i klimat 6-cylindrowego boksera.

Jeśli jednak podoba ci się sylwetka SL-a, ale chcesz czegoś z odpowiednim do niej dramatyzmem, rozejrzyj się za Lexusem LC Convertible z 5-litrowym, wolnossącym V8, choć dopłata będzie słona - ponad 120 000 zł. Tańszy od nich wszystkich będzie Bawarczyk - BMW M4 Competition z nadwoziem kabriolet wyceniono na 510 000 zł. To auto oferuje nieco bardziej brutalne wrażenia, ale też posiada całkiem użyteczne tylne fotele.

Mercedes-AMG SL43 - podstawowe dane

Silnik: 1991 ccm, R4 turbo
Moc: 381 KM / 6750 obr.
Moment obrotowy: 480 Nm / 3000-5000 obr.
Masa: 1810 kg
Stosunek moc/masa: 210 KM / tonę
0-100 km/h: 4,9 s
Prędkość: 275 km/h
Cena: od 646 700 zł

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis rzuca wyzwanie Ferrari i Toyocie w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

5 grudnia 2024
Electrogenic Mazda MX-5 EV
Mazda / MX-5
Elektryczna Mazda MX-5 - kontrowersyjny współczesny klasyk

To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.

5 grudnia 2024
Ford Escort Boreham Motorworks
Restomod
Klasyczny Ford Escort powróci w 2025 jako modny restomod

Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.

5 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
Jaguar / GT EV
Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

4 grudnia 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
Toyota / Supra
Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

30 listopada 2024
Lamborghini Temerario V8 moc
Lamborghini / Temerario
Nowe V8 Lamborghini Temerario ma potencjał na ponad 1000 KM

Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.

27 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024