Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Bugatti Chiron - ostatni przedstawiciel linii W16

Chiron to model kończący erę silników W16, ale jego niesamowite liczby to tylko ułamek tej historii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 czerwca 2023
Bugatti Chiron podczas testów
16
Ocena Evo
Cena:
ok. 11 mln plus podatki
osiągi, przyjemność z jazdy, nienaganna jakość wykonania
cena

Jakiego właściwie użyć punktu odniesienia, do czego porównać Bugatti Chiron? Ten wóz rozwija 1500 KM i 1600 Nm. Przyspiesza do 200 km/h szybciej niż Focus ST osiąga “setkę”, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona (!) do 420 km/h.

Być może powiecie: Rimac Nevera - oficjalnie najszybciej przyspieszający samochód seryjny na świecie. Jak sami przekonaliśmy się konfrontując Rimaca z Bugatti Chiron Super Sport w Chorwacji, Bugatti nie jest już niekwestionowanym liderem prędkości, za to wciąż oferuje unikalny w skali całego rynku miks dynamiki i dzikiej mocy, nieporównywalny z niczym innym. A skoro silnik W16 z czterema turbinami zakończył swój żywot jeszcze zanim pojawił się następca Chirona, ten 1500-konny Juggernaut ma szansę jeszcze lepiej zapisać się w naszej pamięci. Jest tylko jeden sposób, aby to sprawdzić.

Bugatti Chiron pod wiaduktem
16

Silnik, przeniesienie napędu, czas 0-100

Nie dajcie sobie wmówić, że Chiron jest napędzany lekko podkręconą wersją silnika z Veyrona. Zgadza się, że jest to 8-litrowy motor W16 karmiony dodatkowo czterema turbinami, ale większość jego elementów wewnętrznych jest nowa. Same turbiny są znacznie większe niż w Veyronie, co normalnie oznaczałoby większą turbodziurę, ale inżynierowie Bugatti znaleźli na to remedium. Poniżej 3800 obrotów na minutę wszystkie spaliny są kierowane tylko do dwóch turbin, dopiero powyżej tego progu uruchamiają się dwie kolejne. Wał napędowy jest mocniejszy, choć waży tyle samo. Korbowody też są mocniejsze i jednocześnie lżejsze. Wszystko w tym silniku poddano skrupulatnej kontroli mającej na celu optymalizację pod kątem wytrzymałości i masy.

Bugatti Chiron widok z tyłu podczas jazdy
16

W rezultacie silnik generuje wspomniane 1500 KM przy 6700 obr./min. oraz 1600 Nm w zakresie 2000-6000 obr./min. Wszystkie kluczowe parametry są znacznie poprawione w stosunku do najmocniejszego poprzednika - Veyrona Super Sport. Jak można się domyślić, w przełożeniu na osiągi daje to nie mieszczące się w głowie rezultaty. 100 km/h pojawia się na zegarach po niecałych 2,5 s, 200 km/h po 6,5 s, 300 km/h po 13,6 s, a 400 km/h pęka po mniej więcej 30 sekundach. Jeden z późniejszych modeli - Chiron Super Sport 300+ - przesuwa poprzeczkę jeszcze wyżej dobijając do prędkości ponad 300 mph (483 km/h), w czym pomaga zoptymalizowane pod kątem dużych prędkości nadwozie.

Szczegóły techniczne

O technologii jaka pracuje w Chironie można by napisać całą książkę. Nadwozie zbudowano z supercienkiego i superwytrzymałego splotu włókna węglowego z cienkim aluminiowym rdzeniem o strukturze plastra miodu pomiędzy warstwami. Karbonowe podwozie wykorzystuje tę samą technologię, aby osiągnąć absolutną lekkość i wytrzymałość. Sztywność skrętna wynosi 50 000 Nm na stopień, a sztywność zginania około 0,25 mm na tonę. Podobne wartości osiągają współczesne prototypy startujące w Le Mans.

Bugatti Chiron - wnętrze
16

Chiron posiada w pełni adaptacyjny układ jezdny, który optymalizuje tłumienie, wysokość prześwitu, aerodynamikę, układ kierowniczy i układ napędowy, aby zapewnić odpowiednią kompozycję stabilności, zwinności i szybkości reakcji w całym niespotykanym zakresie osiągów.

Michelin opracował specjalne opony zdolne do osiągania prędkości powyżej granicy 420 km/h. Do symulacji naprężeń wykorzystano platformę lotniczą. Węglowo-ceramiczne hamulce są o 20 mm większe (teraz 420 mm z przodu i 400 mm z tyłu) i o 2 mm grubsze niż w Veyronie. Hamowanie jest realizowane przez całkowicie nowe zaciski z kutego aluminium - ośmiotłoczkowe z przodu i sześciotłoczkowe z tyłu - i zbudowane w asymetrycznej konstrukcji, aby pomóc rozproszyć niesamowitą ilość energii generowanej podczas spowalniania 2-tonowego Chirona z dużych prędkości. Nowa konstrukcja osłony termicznej kieruje powietrze przez tarcze, aby dodatkowo wspomóc chłodzenie.

Bugatti Chiron - jak się prowadzi?

Do sedna sprawy. Veyron jeździł tak, jakby Bugatti pominęło ten niezwykle ważny aspekt, skupiając się na osiągnięciu tych niegdyś niesamowitych wyników mocy i osiągów oraz upewnieniu się, że jest niezawodny i bezpieczny.

Bugatti Chiron - podczas jazdy
16
Reklama

W przypadku Chirona jest zupełnie inaczej. Bugatti zdawało sobie sprawę, że trzeba te niesamowite liczby połączyć z odpowiednimi emocjami zza kierownicy. Układ kierowniczy z miejsca daje genialne wyczucie drogi. Jest mnóstwo przyczepności i trakcji - ten aspekt nie mógł zostać zaniedbany ze względu na ogromną moc i moment obrotowy - ale wreszcie wiesz jak daleko od limitu jesteś, co czyni jazdę Chironem czymś absolutnie wyjątkowym.

Masa Bugatti i charakterystyka jego napędu sprawiają, że nie jest to lekki torowy pocisk w stylu McLarena P1 czy LaFerrari, ale udało się pogodzić ogromną stabilność i swoistą zwinność. Układ kierownicy jest bardzo dobrze wyważony w reakcjach, więc Chironem da się niemal z miejsca instynktownie kierować. Jest w tym również dokładność, co ogromnie wpływa na pewność siebie za kierownicą. Ten samochód wydaje się o rozmiar mniejszy niż jest w rzeczywistości.

Na szczęście hamulce są więcej niż wystarczające do tego typu auta. Te zmyślne żebra chłodzące bez osłony tarczy działają wyśmienicie, co w połączeniu z hamulcem aerodynamicznym oznacza, że podczas hamowania z dużych prędkości pasy bezpieczeństwa wpijają się w ciało. Cała ta potęga zapewnia mnóstwo wyczucia i finezji przy niższych prędkościach. Podobnie przekładnia DSG jest bardzo płynna i działa praktycznie natychmiastowo. Przy automatycznej zmianie biegów zawsze jesteś na fali momentu obrotowego - trudno nie być, prawdę mówiąc - ale satysfakcjonujące jest również samodzielne posługiwanie się łopatkami.

Bugatti Chiron - kierownica
16

Dostępne są cztery tryby jazdy oraz dodatkowy tryb VMAX, do którego dostęp uzyskuje się za pomocą osobnego kluczyka wkładanego do stacyjki na progu drzwi po stronie kierowcy. Tryb ten przygotowuje samochód do jazdy z pełną prędkością 420 km/h, choć domyślnie wraca do ogranicznika na 380 km/h, jeśli choć raz obrócisz kierownicę o więcej niż kilka stopni.

Cena i konkurencja

Jeśli pytasz, prawdopodobnie nie kupisz sobie Chirona. Jeśli już musisz wiedzieć, w przeliczeniu cena podstawowa to około 11 milionów złotych plus podatki. Z 500 zaplanowanych egzemplarzy połowa jest już zaliczkowana. Wszystkie te wpłaty pochodzą od klientów, którzy nawet nie przejechali się samochodem. Około połowa chętnych posiada już w kolekcji Veyrona, reszta dopiero chce go nabyć. Co ciekawe, niektórzy klienci kupują od razu dwa egzemplarze - jeden do dostarczenia tak szybko jak to możliwe, a drugi w późniejszej fazie produkcji, aby dokładnie go spersonalizować. Ot, problemy pierwszego świata.

Bugatti Chiron - tył auta
16

Rywale? Nie ma ich wielu, ale rozrastający się rynek hipersamochodów hybrydowych i elektrycznych jest pewnym zagrożeniem, nawet dla Bugatti. W zestawieniu z Rimakiem Nevera Chiron wydaje się ciężki, trochę ospały i nie potrafi nadążyć za rakietowym przyspieszeniem chorwackiego auta, co wydaje się nie do pojęcia zanim faktycznie nie postawisz tych samochodów obok siebie. W towarzystwie Rimaca Bugatti jest przyjemnie staromodne i ujmujące, porusza się z odpowiednią dramaturgią i generuje dźwięki niepodobne do niczego.

Z drugiej strony mamy Aston Martina Valkyrie, czyli coś zupełnie z innej bajki. Jego biblijne osiągi na torze robią wrażenie, ale pozostaje pytanie czy na drogach publicznych ten samochód będzie równie przyjemny, szybki i przystępny jak Bugatti. Prawda jest taka, że niewiele aut na to stać.

Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Callum Jaguar C-X75 one-off
Callum / C-X75
Callum zbudował unikalnego Jaguara C-X75 z homologacją drogową

Zbudowany przez Calluma drogowy Jaguar C-X75 jest ilustracją niewykorzystanego potencjału tego auta.

30 października 2024
McLaren sprzedaż
McLaren
McLaren Automotive może wkrótce zmienić właściciela

Fundusz CYVN Holdings z Abu Zabi chce przejąć dział samochodów drogowych McLarena.

30 października 2024
992.2 Porsche 911 Carrera T
Porsche / 911 Carrera T
2024 Porsche 911 Carrera T - uproszczona, odchudzona i tylko z manualem

Lekka, purystyczna Carrera T 992.2 może być najciekawszą wersją w dolnej części gamy Porsche 911.

29 października 2024
2024 Abarth 600e debiut
Abarth / 600e
Abarth 600e oferuje 240 lub 280 elektrycznych koni

Elektryczny crossover 600e jest modelem inspirowanym barwną wyścigową historią marki Abarth.

29 października 2024
Porsche 911 GT3 Andreas Preuninger
Porsche / 911 GT3
Dlaczego nowe Porsche 911 GT3 nie jest hybrydą?

Andreas Preuninger wyjaśnia dlaczego był przeciwny hybrydyzacji Porsche 911 GT3.

28 października 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro test
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT 63 Pro - czteromiejscowy rywal Porsche GT3?

Mercedes-AMG GT z dopiskiem Pro jest drogi, ale wprowadzone w nim zmiany docenisz na torze.

26 października 2024
Hyundai RN24 koncept
Hyundai N
Hyundai RN24 - elektryczny Frankenstein z napędem Ioniq’a 5 N

RN24 nie przypomina aut drogowych, ale jego technologia może trafić do sportowych modeli Hyundaia.

25 października 2024
Recykling opon
Warto wiedzieć
Co zrobić ze zużytymi oponami?

Koniec, czyli początek nowych możliwości. Partnerem artykułu jest marka Continental

24 października 2024
2024 Bentley Continental GT Speed test
Bentley / Continental GT
2024 Bentley Continental GT Speed - pierwsze hybrydowe GT Bentleya

Najnowszy Continental GT rozpoczyna erę plug-in w Bentleyu. Czy to nadal wzorowy Gran Tourer?

24 października 2024
Premium jakiego w Polsce do tej pory nie było
Prezentacja Partnera
Premium jakiego w Polsce do tej pory nie było

Wywiad z Rafałem Kulą, Prezesem i Współzałożycielem NOHO Investment

24 października 2024
2025 Morgan Plus Six Pinnacle
Morgan / Plus Six
Morgan Plus Six Pinnacle - koniec pewnej ery

Plus Six Pinnacle to ostatni klasyczny, mocny Morgan przed przyszłorocznym debiutem następcy.

23 października 2024
2025 Mini John Cooper Works spalinowe
Mini / John Cooper Works
2025 Mini John Cooper Works - więcej stylu, tyle samo mocy

Krótko po debiucie Mini JCW Electric producent pokazał również spalinową wersję swojego hot hatcha.

23 października 2024