Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpina B8 Gran Coupe - gdy nie podoba ci się Porsche Panamera Turbo

Luksusowa, 621-konna Alpina B8 Gran Coupe potrafi zaoferować coś, czego u innych nie znajdziesz.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 stycznia 2024
Alpina B8 Gran Coupe test
13
Ocena Evo
Cena:
od 171 700 euro (747 tys. zł)
dobre osiągi, dyskretny wygląd, brak limitera prędkości
masa, układ kierowniczy

Od momentu debiutu w 2022 roku Alpina sprzedała ponad 800 egzemplarzy B8, więc jest to bez wątpienia ważny model w gamie tej marki. Większość z nich dostarczono do klientów ze Stanów Zjednoczonych, gdzie unikalna mieszanka luksusu i osiągów pozwala temu modelowi rywalizować z Bentleyem Continental GT i Mercedesem-AMG GT63 4-door. Jeśli zwykłe BMW M8 Competition Gran Coupe nie ma dla ciebie sensu póki na rynku jest M5, propozycja od Alpiny stworzona bardziej na drogi niż na tory wyścigowe może być interesująca.

Alpina właśnie tak to sobie wymyśliła. Zapas mocy, bardzo wysoka prędkość maksymalna i charakterystyczny, powściągliwy design składają się na perfekcyjne narzędzie do pokonywania dużych dystansów w ekspresowym tempie. Bazujący na BMW M850i model B8 wyposażono w podkręcony silnik V8 N63 o pojemności 4.4 l twin turbo osiągający 621 KM. To jedynie 4 KM mniej niż rozwija jednostka BMW M8 Competition, ale moment obrotowy Alpiny wynoszący 800 Nm jest o 50 Nm wyższy niż w konstrukcji z Monachium.

Alpina B8 Gran Coupe w założeniu ma być idealnym GT do pokonywania dużych odległości w szybkim tempie.

Poprawki w turbosprężarkach zwiększyły potencjał silnika, który następnie wyposażono w chłodnice o 50% większej powierzchni oddziaływania, aby opanować obieg ciepła. 8-biegowa skrzynia automatyczna ZF także dostała dodatkowe chłodzenie, aby dobrze znosić te dodatkowe 50 Nm. Przejęty wprost z BMW napęd na wszystkie koła xDrive zapewnia Alpinie B8 Gran Coupe czas przyspieszenia do 100 km/h na poziomie 3,4 s. To o 0,2 wolniej niż w analogicznym M8, ale brak limitera prędkości oznacza, że B8 jest w stanie przekroczyć 320 km/h. W klasie czterodrzwiowych limuzyn tylko Bentley Flying Spur z silnikiem W12 potrafi pojechać szybciej, bo ponad 330 km/h.

W porównaniu z ostatnio testowaną Alpiną B5 GT, B8 Gran Coupe to kompletnie inny samochód. Jego doprowadzona do ekstremum troska o wygodę pasażerów i luksusowe wnętrze są bliższe temu co znajdziecie w Bentleyu niż w BMW. Materiały i wykonanie są dosłownie genialne. Dedykowane nakładki progowe, aluminiowe łopatki zmiany biegów i inne akcenty typowe dla Alpiny rozsiano po całej kabinie, choć w zależności od preferencji klienta, niemiecka powściągliwość może być zmieniona na włoską krzykliwość. Pod kątem personalizacji wszystko jest możliwe.

Alpina B8 Gran Coupe jazda
13

Osiągi Alpiny mogą zawstydzić niektóre auta typowo sportowe, ale z zewnątrz w ogóle tego nie widać. Dodano tylko detale znane z innych modeli jak dokładka przedniego zderzaka ze splitterem, większy dyfuzor i lotka na krawędzi klapy bagażnika. Bardziej wnikliwi zauważą też, że przednie wloty powiększono, aby wzmocniony silnik dostawał więcej chłodnego powietrza, a obok wspomnianego dyfuzora ze zderzaka wystają cztery chromowane końcówki układu wydechowego. Wisienką na torcie są słynne 20-ramienne felgi Alpiny, tutaj w rozmiarze 21 cali.

Design B8 Gran Coupe niczym nie zdradza, że pod maską drzemie ponad 620 KM. Za to wnętrze prezentuje genialną jakość.

Testowaliśmy ten samochód w Zandvoort - świetny tor dla ambitnych kierowców, ale nie jest to środowisko typowe dla tego modelu. Tak czy inaczej, odnajdziecie w B8 tę samą niespodziewanie mocną przyczepność co w mniejszej Alpinie B5 GT, a wszystkie trudne zakręty holenderskiego obiektu Gran Coupe pokonuje bez zastrzeżeń. Jedna rzecz, którą tor bez wątpienia obnaża, to masa tego auta. Ważąca 2100 kg Alpina B8 jest cięższa o 120 kg niż i tak masywna B5 GT. Jasne, niska masa nie jest priorytetem w luksusowym GT, ale w połączeniu z napędem przenoszącym na tył mniej momentu niż byśmy chcieli, powoduje niechcianą podsterowność, wyczuwalną gdy zawieszenie zaczyna się poddawać. Problem ten jest spotęgowany przez mało precyzyjny układ kierowniczy, a sama kierownica ma za gruby wieniec i daje za mało wyczucia.

Alpina B8 Gran Coupe kokpit
13

Napęd na cztery koła i ponad 600 KM niemal zawsze oznaczają bardzo dobre osiągi na prostej. W B8 ta zasada się potwierdza, choć nie ma aż takiej ostrości reakcji na gaz jak w konkurencyjnych wozach o podobnej mocy. Tymczasem za hamowanie odpowiadają zaciski czterotłoczkowe przednie i pływające tylne osadzone na tarczach o średnicy 395 mm z przodu i 398 mm z tyłu. Zestaw ten nie podoła długotrwałej jeździe po torze, ale do użytku na drogach publicznych w zupełności wystarczy.

Reklama

Alpina sporo uwagi poświęca tuningowi zawieszenia, aby osiągnąć komfort nieznany użytkownikom BMW M8.

W podwoziu Alpina stosuje sprężyny Eibach dostosowane do adaptacyjnych amortyzatorów z hydraulicznymi mocowaniami, które jeszcze poprawiają jakość tłumienia nierówności. Stosowane w B8 opony Pirelli mają w środku wypełnienie pianką, aby jeszcze lepiej izolować pasażerów od szumów. Zarówno przednie opony o szerokości 245 mm, jak i tylne o szerokości 285 mm mają profil 30, co jest możliwe tylko dzięki sporym rozmiarom kutych felg. Tak skonfigurowane auto na niskoprofilowej oponie wygląda świetnie, ale może się to zemścić na drogach o gorszej nawierzchni. Nie chodzi nawet o uszkodzone opony i felgi, ale o sam komfort podróżowania. Wiele modeli Alpiny w przeszłości udowadniało, że nie mają problemu z komfortem tłumienia mimo odważnie dobranych kół. W przypadku B8 Gran Coupe jazda jest doprawdy imponująca, ale nie mieliśmy możliwości jazdy poza gładkim asfaltem toru.

Alpina B8 Gran Coupe felgi
13

Cena i konkurencja

B8 nie jest tak skupiona wokół kierowcy jak mniejsze Alpiny: B4 lub B5 GT. Mimo wszystko wszechobecny luksus, jakość jazdy i spory zapas momentu obrotowego pod stopą idealnie wpisują się w założenia Grand Tourera. Z ceną od mniej więcej 750 tys. zł Alpina B8 kosztuje 130 tys. zł więcej niż BMW M850i, na którym bazuje, ale to i tak sporo mniej niż BMW M8 Competition Gran Coupe (od 867 tys. zł). 

W momencie pisania tego materiału jeszcze nie ma na rynku poliftowej Panamery Turbo, ale starszy model o mocy 630 KM nie równał się z Alpiną jakością wykonania i ekskluzywnością, a był droższy. Z kolei 550-konny Bentley Continental GT V8 nie ma aż tak dobrych osiągów, a jego cena oscyluje wokół bariery 1 mln zł. Na tym tle relatywna popularność Alpiny B8 Gran Coupe przestaje być jakimkolwiek zaskoczeniem.

Alpina B8 Gran Coupe - podstawowe dane

Silnik: 4.4 V8 twin turbo
Moc: 621 KM / 5500-6500 obr.
Moment obrotowy: 800 Nm / 2000-5000 obr.
Masa: 2100 kg
Stosunek moc/masa: 296 KM / tonę
0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość: 323 km/h
Cena: od 171 700 euro (747 tys. zł)

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024
Bentley Batur Convertible design
Bentley / Batur
Bentley Batur Convertible to najmocniejszy kabriolet w historii marki

Batur Convertible z silnikiem W12 jest trzecim modelem specjalnym Bentleya w ostatnich latach.

7 maja 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024