Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpina B5 GT 2023 - Gran Turismo vibe

Limitowana Alpina B5 GT jest najmocniejszym autem w historii marki, ale to nadal rasowy Gran Tourer.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 lipca 2023
Alpina B5 GT 2023 w trakcie jazdy
17
Ocena Evo
Cena:
od 145 500 euro (646 000 zł)
wzorowe osiągi na drodze; unikalny w tych czasach tradycyjny charakter
rozmiar; masa; brak dostępnych aut

Począwszy od bardzo rzadkiego B2 z 1976 roku, Alpina zajmuje się tuningiem BMW serii 5 od niemal półwiecza. Limitowany do 250 sztuk model G30 B5 GT (lub G31 jako Touring) jest najmocniejszy ze wszystkich, przewyższając każdy inny obecnie oferowany samochód tej marki. Jego wyjątkowość to nie tylko liczby - to ostatnia seria 5 od Alpiny, bo firma nie ma zamiaru kontynuować tej linii.

Pod zapożyczoną z BMW M5 maską kryje się silnik 4.4 V8 twin turbo o oznaczeniu N63, a więc jednostka ze zwykłego sedana 550i. Nie jest jednak identyczny, gdyż Alpina ma w zwyczaju wprowadzać własne, głębokie modyfikacje. W tym przypadku ich suma składa się na ostateczną moc wynoszącą 634 KM. Wersja GT oprócz zwyczajowych dla B5 zmian w chłodzeniu, tłokach, turbinach i przeniesieniu napędu oferuje bardziej swobodny dolot, inny środkowy odcinek wydechu oraz zmiany w oprogramowaniu. W rezultacie jest tu 13 KM więcej niż w zwykłej B5, a kolejny dodatkowy 1 KM stawiałby GT na równi z ekstremalnym BMW M5 CS. Przy tym moment obrotowy wynosi tutaj 850 Nm (3500-5000 obr./min.), o 100 Nm więcej niż w CS.

Alpina B5 GT - silnik 4.4 V8 twin turbo
17

Napęd na 4 koła realizowany przez skrzynię ZF z konwerterem momentu obrotowego sprawia, że osiągi tego sedana są godne podziwu. Sprint do 100 km/h trwa 3,2 s (Touring 3,4 s), a do 200 km/h 10,2 s (Touring 10,9 s). Dla porównania - Ferrari 458 Italia wykonuje tę czynność w 10,4 s. Prędkość maksymalna też ma dla Alpiny kluczowe znaczenie, a podniesiona moc i drobne poprawki aerodynamiki pozwoliły wycisnąć z limuzyny 330 km/h, a z Touringa 328 km/h.

Ten elegancki sedan przyspiesza do “setki” w 3,2 s i jest w stanie rozpędzić się do 330 km/h.

Już od pierwszych metrów jazdy po torze Zandvoort Alpina B5 GT daje znać o obecności tych 634 KM, a olbrzymi moment obrotowy bezlitośnie pcha ciężkie auto do przodu. Skrzynia automatyczna ZF z konwerterem momentu nigdy nie będzie tak ostra jak dobra dwusprzęgłówka, ale poprawki oprogramowania uczyniły ją nieco szybszą. Pozbawiona jest irytującego, sztucznego kopnięcia, jakie inni producenci celowo stosują, aby “uatrakcyjnić” jazdę. Większość kierowców pewnie nawet tego nie zauważy, ale automatyczne zmiany w górę przy dobiciu do czerwonego pola to coś, bez czego spokojnie mógłbym się obejść.

Alpina B5 GT - widok z tyłu - sedan
17

Luksus i wygoda stoją w hierarchii Alpiny wyżej niż jazda po torze, dlatego samochód jest dość ciężki. Sedan mieści się w granicach 2 ton (1980 kg), ale Touring jest cięższy o kolejne 100 kg. Prosta matematyka potwierdza, że stosunek mocy do masy wynosi w B5 GT dokładnie 320 KM/tonę (Touring 305 KM/tonę), co jak na cele Alpiny jest wartością ponad miarę, ale nawet nie jest blisko 350 KM/tonę w lekkim M5 CS.

Szybkie zakręty toru Zandvoort pokazują jak sprawnie B5 GT radzi sobie na torze. Poprawione zawieszenie autorstwa Alpiny daje kierowcy dużą pewność siebie, gdyż zapewnia neutralne zachowanie auta w środku zakrętu. Niektóre odcinki są pokryte nawierzchnią daleką od doskonałości, a mimo wszystko B5 pokonuje je pewnie. Hamulce raczej nie wytrzymają długotrwałej jazdy po torze, ale podczas testu ich skuteczność pozostawała niezmiennie wysoka. Trochę brakuje początkowego mocnego “złapania” i wyczucia, ale to w końcu luksusowe Gran Turismo.

Alpina B5 GT touring
17

Autorskie zawieszenie Alpiny B5 GT to majstersztyk - daje odpowiedni komfort na trasie i pewność na torze.

Układ jezdny wersji GT składa się z tych samych części co w innych B5, ale obniżenie prześwitu wymusiło pewne zmiany w geometrii. Sedan posiada tradycyjne sprężyny przy każdym kole, a Touring ma z tyłu układ pneumatyczny, ale oba modele wyposażono w aktywne stabilizatory znane z pozostałych B5. Większa masa nadwozia kombi jest odczuwalna podczas przyspieszania, ale Touring nadal jest autem ponadprzeciętnie szybkim, a przy dynamicznej jeździe różnica między nim a limuzyną staje się iluzoryczna.

Test na drogach publicznych, szczególnie tych gorszej jakości, byłby prawdziwym i ostatecznym testem jakości tłumienia, ale nasze dotychczasowe jazdy po gorszych fragmentach toru sugerują, że Alpina dałaby sobie radę. Pewnym znakiem zapytania byłyby tylko opony o profilu 30 z przodu i 35 z tyłu. Sprężyny wydają się twardsze niż chociażby w B8, ale jakość tłumienia i wspomniane aktywne stabilizatory czynią jazdę wyjątkowo gładką. Nawet skrętna tylna oś pracuje w taki sposób, że podczas szybkiej jazdy robi swoją pracę bez nadmiernej atencji, a w codziennym użytkowaniu na pewno przyczyni się do poprawy użyteczności auta.

Reklama
Alpina B5 GT - koła i reflektory
17

Napęd na 4 koła w Alpinie ma charakter mocno tylnonapędowy, do tego stopnia, że pozwala na lekkie nadsterowne poślizgi. Układ kierowniczy zaadaptowano wprost ze zwykłej Alpiny B5, więc nie daje za dużo czucia poza punktem centralnym. Wystarczy jednak nieco wprawy, lekka kontra i umiejętne przenoszenie masy, aby wyciągnąć z niego przyjemną responsywność.

Alpina B5 GT - wnętrze
17

Zgodnie z nazwą B5 GT jest przede wszystkim Gran Turismo, choć wyjątkowo ostrym jak na standardy marki.

B5 GT kończy linię modelową serii 5 w wykonaniu Alpiny, ale jego design nie daje tego po sobie poznać. 20-calowe felgi o typowym dla tej marki 20-ramiennym wzorze pomalowano na kolor satynowego brązu. Do tego subtelna dokładka zderzaka, mocno wyżłobiona maska z M5 i zwyczajowe naklejki są tu na wyposażeniu standardowym. W środku Alpina odróżnia swoje auta od BMW stosując między innymi własne grafiki komputera pokładowego, wykończenia z porowatego drewna i aluminiowe łopatki do zmiany biegów. Klienci mogą się zdecydować na lepiej podpierające fotele z nowego BMW XM, oczywiście z naszywkami Alpiny.

Ceny i konkurencja

Alpina B5 GT - podstawowe dane
Silnik: 4.4 V8 twin turbo N63
Moc: 634 KM / 5500-6500 obr.
Moment obrotowy: 850 Nm / 3500-5000 obr.
Masa: 1980 kg (Touring 2080 kg)
Stosunek moc/masa: 320 KM/tonę (Touring 305 KM/tonę)
0-100 km/h: 3,2 s (Touring 3,4 s)
0-200 km/h: 10,2 s (Touring 10,9 s)
Prędkość: 330 km/h (Touring 328 km/h)
Opony: Pirelli, 255 przód, 295 tył
Cena: od 145 500 euro

Wyceniona na minimum 145 500 euro (około 646 000 zł) Alpina B5 GT nie jest samochodem tanim, ale w swojej klasie raczej się nie wyróżnia. Audi RS6 PerformanceMercedes-AMG E63 S kosztują podobnie, a bardziej luksusowe odmiany Porsche Panamery czy Bentleya Continentala GT będą sporo droższe. Niespodziewaną konkurencją dla Alpiny będzie nowe BMW M5 Touring, ale z hybrydowym napędem i bardziej sportowym nastawieniem auta te będą diametralnie się różnić charakterem. Niezależnie co sądzisz o cenie tego auta, Alpina B5 GT oferuje pakiet niespotykany już dzisiaj w nowoczesnej motoryzacji. Najwyraźniej niewidzialna ręka rynku zadziałała, bo każdy z 250 zaplanowanych egzemplarzy tego auta już został zarezerwowany.

Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Hennessey Venom F5-M Roadster premiera
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5-M to najmocniejszy seryjny samochód z manualem

Najbardziej analogowy model z rodziny Venoma F5 nadal ma 1842 KM, ale obsługiwane trzema pedałami.

10 września 2024
Bentley Flying Spur V8 Hybrid premiera
Bentley / Flying Spur
Bentley Flying Spur dostał nowy napęd Ultra Performance Hybrid

Silniki elektryczne w połączeniu z V8 twin turbo skutkują najmocniejszym sedanem w historii Bentleya.

10 września 2024
Aston Martin F1 Aramco Adrian Newey
Formuła 1
Adrian Newey dołączy do zespołu Aston Martin Aramco F1

Najważniejszym zadaniem Adriana Neweya będzie przygotowanie bolidu Aston Martin na sezon 2026.

10 września 2024
Ginetta Akula produkcja
Ginetta / Akula
Ginetta (w końcu) zacznie produkować model Akula z silnikiem V8

Pięć lat po prezentacji konceptu, drogowa Ginetta z wolnossącym silnikiem V8 wchodzi do produkcji.

8 września 2024
Renault R17 restomod
Restomod
Oto Renault R17 - karbonowy restomod w stylu lat 70.

Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w  produkcji.

6 września 2024
Aston Martin Valkyrie Alonso
Aston Martin / Valkyrie
Fernando Alonso odebrał swój egzemplarz Aston Martina Valkyrie

Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…

5 września 2024
2024 Cupra Terramar prezentacja
Cupra / Terramar
2024 Cupra Terramar - moc Golfa GTI w efektownym SUV-ie

Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.

5 września 2024
2024 Aston Martin Vanquish V12 debiut
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish to brytyjska odpowiedź na Ferrari 12Cilindri

Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.

4 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Audi Q5 SQ5 trzecia generacja
Audi / SQ5
Debiutuje nowe Audi Q5 i jego usportowiona odmiana SQ5

Audi wprowadza zmodernizowanego SUV-a Q5 oraz sportowe SQ5 z 3-litrowym V6 TFSI o mocy 367 KM.

2 września 2024
Hyundai N Vision 74 data premiery
Hyundai / N Vision 74
Hyundai N Vision 74 wejdzie do produkcji maksymalnie w 2030 roku

Hyundai na poważnie przymierza się do produkcji modelu N Vision 74. Padła nawet data: 2030 r.

30 sierpnia 2024
Mercedes-AMG PureSpeed prototypy
Mercedes / PureSpeed
Mercedes-AMG PureSpeed - speedster z Affalterbach

Speedster PureSpeed będzie pierwszym z serii ultra-ekskluzywnych modeli specjalnych AMG.

29 sierpnia 2024