Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpina B5 GT 2023 - Gran Turismo vibe

Limitowana Alpina B5 GT jest najmocniejszym autem w historii marki, ale to nadal rasowy Gran Tourer.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 lipca 2023
Alpina B5 GT 2023 w trakcie jazdy
17
Ocena Evo
Cena:
od 145 500 euro (646 000 zł)
wzorowe osiągi na drodze; unikalny w tych czasach tradycyjny charakter
rozmiar; masa; brak dostępnych aut

Począwszy od bardzo rzadkiego B2 z 1976 roku, Alpina zajmuje się tuningiem BMW serii 5 od niemal półwiecza. Limitowany do 250 sztuk model G30 B5 GT (lub G31 jako Touring) jest najmocniejszy ze wszystkich, przewyższając każdy inny obecnie oferowany samochód tej marki. Jego wyjątkowość to nie tylko liczby - to ostatnia seria 5 od Alpiny, bo firma nie ma zamiaru kontynuować tej linii.

Pod zapożyczoną z BMW M5 maską kryje się silnik 4.4 V8 twin turbo o oznaczeniu N63, a więc jednostka ze zwykłego sedana 550i. Nie jest jednak identyczny, gdyż Alpina ma w zwyczaju wprowadzać własne, głębokie modyfikacje. W tym przypadku ich suma składa się na ostateczną moc wynoszącą 634 KM. Wersja GT oprócz zwyczajowych dla B5 zmian w chłodzeniu, tłokach, turbinach i przeniesieniu napędu oferuje bardziej swobodny dolot, inny środkowy odcinek wydechu oraz zmiany w oprogramowaniu. W rezultacie jest tu 13 KM więcej niż w zwykłej B5, a kolejny dodatkowy 1 KM stawiałby GT na równi z ekstremalnym BMW M5 CS. Przy tym moment obrotowy wynosi tutaj 850 Nm (3500-5000 obr./min.), o 100 Nm więcej niż w CS.

Alpina B5 GT - silnik 4.4 V8 twin turbo
17

Napęd na 4 koła realizowany przez skrzynię ZF z konwerterem momentu obrotowego sprawia, że osiągi tego sedana są godne podziwu. Sprint do 100 km/h trwa 3,2 s (Touring 3,4 s), a do 200 km/h 10,2 s (Touring 10,9 s). Dla porównania - Ferrari 458 Italia wykonuje tę czynność w 10,4 s. Prędkość maksymalna też ma dla Alpiny kluczowe znaczenie, a podniesiona moc i drobne poprawki aerodynamiki pozwoliły wycisnąć z limuzyny 330 km/h, a z Touringa 328 km/h.

Ten elegancki sedan przyspiesza do “setki” w 3,2 s i jest w stanie rozpędzić się do 330 km/h.

Już od pierwszych metrów jazdy po torze Zandvoort Alpina B5 GT daje znać o obecności tych 634 KM, a olbrzymi moment obrotowy bezlitośnie pcha ciężkie auto do przodu. Skrzynia automatyczna ZF z konwerterem momentu nigdy nie będzie tak ostra jak dobra dwusprzęgłówka, ale poprawki oprogramowania uczyniły ją nieco szybszą. Pozbawiona jest irytującego, sztucznego kopnięcia, jakie inni producenci celowo stosują, aby “uatrakcyjnić” jazdę. Większość kierowców pewnie nawet tego nie zauważy, ale automatyczne zmiany w górę przy dobiciu do czerwonego pola to coś, bez czego spokojnie mógłbym się obejść.

Alpina B5 GT - widok z tyłu - sedan
17

Luksus i wygoda stoją w hierarchii Alpiny wyżej niż jazda po torze, dlatego samochód jest dość ciężki. Sedan mieści się w granicach 2 ton (1980 kg), ale Touring jest cięższy o kolejne 100 kg. Prosta matematyka potwierdza, że stosunek mocy do masy wynosi w B5 GT dokładnie 320 KM/tonę (Touring 305 KM/tonę), co jak na cele Alpiny jest wartością ponad miarę, ale nawet nie jest blisko 350 KM/tonę w lekkim M5 CS.

Szybkie zakręty toru Zandvoort pokazują jak sprawnie B5 GT radzi sobie na torze. Poprawione zawieszenie autorstwa Alpiny daje kierowcy dużą pewność siebie, gdyż zapewnia neutralne zachowanie auta w środku zakrętu. Niektóre odcinki są pokryte nawierzchnią daleką od doskonałości, a mimo wszystko B5 pokonuje je pewnie. Hamulce raczej nie wytrzymają długotrwałej jazdy po torze, ale podczas testu ich skuteczność pozostawała niezmiennie wysoka. Trochę brakuje początkowego mocnego “złapania” i wyczucia, ale to w końcu luksusowe Gran Turismo.

Alpina B5 GT touring
17

Autorskie zawieszenie Alpiny B5 GT to majstersztyk - daje odpowiedni komfort na trasie i pewność na torze.

Układ jezdny wersji GT składa się z tych samych części co w innych B5, ale obniżenie prześwitu wymusiło pewne zmiany w geometrii. Sedan posiada tradycyjne sprężyny przy każdym kole, a Touring ma z tyłu układ pneumatyczny, ale oba modele wyposażono w aktywne stabilizatory znane z pozostałych B5. Większa masa nadwozia kombi jest odczuwalna podczas przyspieszania, ale Touring nadal jest autem ponadprzeciętnie szybkim, a przy dynamicznej jeździe różnica między nim a limuzyną staje się iluzoryczna.

Test na drogach publicznych, szczególnie tych gorszej jakości, byłby prawdziwym i ostatecznym testem jakości tłumienia, ale nasze dotychczasowe jazdy po gorszych fragmentach toru sugerują, że Alpina dałaby sobie radę. Pewnym znakiem zapytania byłyby tylko opony o profilu 30 z przodu i 35 z tyłu. Sprężyny wydają się twardsze niż chociażby w B8, ale jakość tłumienia i wspomniane aktywne stabilizatory czynią jazdę wyjątkowo gładką. Nawet skrętna tylna oś pracuje w taki sposób, że podczas szybkiej jazdy robi swoją pracę bez nadmiernej atencji, a w codziennym użytkowaniu na pewno przyczyni się do poprawy użyteczności auta.

Reklama
Alpina B5 GT - koła i reflektory
17

Napęd na 4 koła w Alpinie ma charakter mocno tylnonapędowy, do tego stopnia, że pozwala na lekkie nadsterowne poślizgi. Układ kierowniczy zaadaptowano wprost ze zwykłej Alpiny B5, więc nie daje za dużo czucia poza punktem centralnym. Wystarczy jednak nieco wprawy, lekka kontra i umiejętne przenoszenie masy, aby wyciągnąć z niego przyjemną responsywność.

Alpina B5 GT - wnętrze
17

Zgodnie z nazwą B5 GT jest przede wszystkim Gran Turismo, choć wyjątkowo ostrym jak na standardy marki.

B5 GT kończy linię modelową serii 5 w wykonaniu Alpiny, ale jego design nie daje tego po sobie poznać. 20-calowe felgi o typowym dla tej marki 20-ramiennym wzorze pomalowano na kolor satynowego brązu. Do tego subtelna dokładka zderzaka, mocno wyżłobiona maska z M5 i zwyczajowe naklejki są tu na wyposażeniu standardowym. W środku Alpina odróżnia swoje auta od BMW stosując między innymi własne grafiki komputera pokładowego, wykończenia z porowatego drewna i aluminiowe łopatki do zmiany biegów. Klienci mogą się zdecydować na lepiej podpierające fotele z nowego BMW XM, oczywiście z naszywkami Alpiny.

Ceny i konkurencja

Alpina B5 GT - podstawowe dane
Silnik: 4.4 V8 twin turbo N63
Moc: 634 KM / 5500-6500 obr.
Moment obrotowy: 850 Nm / 3500-5000 obr.
Masa: 1980 kg (Touring 2080 kg)
Stosunek moc/masa: 320 KM/tonę (Touring 305 KM/tonę)
0-100 km/h: 3,2 s (Touring 3,4 s)
0-200 km/h: 10,2 s (Touring 10,9 s)
Prędkość: 330 km/h (Touring 328 km/h)
Opony: Pirelli, 255 przód, 295 tył
Cena: od 145 500 euro

Wyceniona na minimum 145 500 euro (około 646 000 zł) Alpina B5 GT nie jest samochodem tanim, ale w swojej klasie raczej się nie wyróżnia. Audi RS6 PerformanceMercedes-AMG E63 S kosztują podobnie, a bardziej luksusowe odmiany Porsche Panamery czy Bentleya Continentala GT będą sporo droższe. Niespodziewaną konkurencją dla Alpiny będzie nowe BMW M5 Touring, ale z hybrydowym napędem i bardziej sportowym nastawieniem auta te będą diametralnie się różnić charakterem. Niezależnie co sądzisz o cenie tego auta, Alpina B5 GT oferuje pakiet niespotykany już dzisiaj w nowoczesnej motoryzacji. Najwyraźniej niewidzialna ręka rynku zadziałała, bo każdy z 250 zaplanowanych egzemplarzy tego auta już został zarezerwowany.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Porsche 718 Boxster Spyder RS w trakcie jazdy
Porsche / 718 Spyder RS
Porsche 718 Boxster Spyder RS - intensywność wrażeń za kierownicą

Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.

15 sierpnia 2023
Renault Megane R.S. - front auta
Renault / Megane RS
Renault Megane R.S. - czy to samochód dla każdego!

Przy dużych prędkościach łatwiej się obrócić za kierownicą Renault Megane R.S. niż w wielu tylnonapędowych autach.

12 sierpnia 2023
Alkomat AlcoSense podczas pomiaru
Prezentacja Partnera
Jechać czy nie jechać? Oto jest pytanie!

Z którym z alkomatów dostępnych w Polsce warto „jechać”? Sprawdzamy w grupowym teście!

10 lipca 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
2024 Audi Q8 lift główne
Audi / Q8
Audi wprowadza odświeżone Q8 na rok modelowy 2024

Nowe Audi Q8 na rok 2024 wyróżnia się poprawionym designem i wydłużoną listą wyposażenia.

22 września 2023
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych 2035 zdjęcie główne
ICE/EV
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych w UK przesunięty do 2035 roku

Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak zdecydował o przełożeniu zakazu rejestracji nowych aut ICE o 5 lat.

21 września 2023
Frontline LE60 MG B restomod
Restomod
Frontline LE60 - nowy restomod MG B z V8 o mocy 375 KM

Specjaliści z firmy Frontline stworzyli efektownego restomoda z mocnym V8 na bazie klasycznego MG B.

21 września 2023
Audi S6 Avant e-tron spyshot
Audi / A6
Audi pracuje nad nową generacją S6 Avant e-tron z napędem elektrycznym

Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.

20 września 2023
Album „Kronika Porsche. Polskie historie”
Książka
„Kronika Porsche. Polskie historie” to gratka dla miłośników motoryzacji.

Z okazji 75-lecia marki Porsche, odbyła się premiera wyjątkowego albumu pt. „Kronika Porsche. Polskie historie”

19 września 2023
Porsche Taycan Turbo GT spyshot główne
Porsche / Taycan
Nadchodzi najbardziej sportowe EV na rynku - Porsche Taycan Turbo GT

Na Nürburgringu trwają testy najbardziej ekstremalnej wersji Taycana - otrzyma on nazwę Turbo GT.

13 września 2023
2024 BMW M4 CS
BMW / M4
Nowe BMW M4 CS pojawi się w 2024 roku

W przyszłym roku zadebiutuje nowe BMW M4 CS z zawieszeniem i napędem przejętym od M3 CS.

13 września 2023
Mini fabryka Oksford
MINI
BMW zainwestuje 600 milionów funtów w fabrykę MINI w Oksfordzie

Od 2030 roku zakład MINI w Oksfordzie będą opuszczać wyłącznie pojazdy elektryczne.

11 września 2023
ELegend EL1 Quattro Sport glówne
Quattro
ELegend EL1 to elektryczne Audi Quattro naszych czasów

Za rok rynek wejdzie ELegend EL1 - współczesna interpretacja Audi Sport Quattro z napędem EV.

9 września 2023
2024 Lotus Emeya zdjęcie główne
Lotus / Emeya
Nowy Lotus Emeya - 900-konne EV celuje w pozycję Porsche Taycana

Elektryczny sedan Lotusa - Emeya - zawiera najnowszą technologię napędu w nadwoziu zgrabnego GT.

8 września 2023
Lamborghini Urus S podczas testów
Lamborghini / Urus
Lamborghini Urus S - brutal w każdym calu

Po pięciu latach SUV Lamborghini zyskał cenne aktualizacje. Od niedawna bazową wersją jest Urus S.

7 września 2023
Ford Mustang Mach-E Rally główne
Ford / Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E Rally - elektryczna rajdówka wchodzi do produkcji

Ford przerobił elektrycznego Mustanga Mach-E na styl rajdowy i jest to samochód w pełni produkcyjny.

7 września 2023