Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW XM 2023 - najsłabsze ogniwo

Nowy SUV XM imponuje mocą, ale pod względem jazdy mocno rozmija się ze standardami znanymi z BMW M.

1 maja 2023
BMW XM 2023 - podczas jazdy
9
Ocena Evo
Cena:
od 935 000 zł
imponująca stabilność przy szybkiej jeździe autostradą; duży zasięg na baterii
ciężki; niezgrabny w ruchu; dziwnie rozmieszczone podzespoły; kontrowersyjny design

BMW XM posiada solidne podstawy biznesowe. Luksusowo-sportowe SUV-y w stylu Porsche Cayenne, Lamborghini Urus czy Bentleya Bentayga to prężnie rozwijający się segment przynoszący duże zyski. To naturalne, że marka taka jak BMW interesuje się właśnie tą niszą na rynku.

Inne duże BMW, jak chociażby X7, albo nawet sportowe odmiany topowych modeli, jak X6 M, nie posiadają aż takiej siły przebicia, aby zainteresować najbardziej wymagających klientów. Konieczne było stworzenie osobnego modelu, odrębnego od reszty gamy, o unikalnej stylizacji. W ten sposób BMW wypracowało dla XM czynnik ekskluzywności, a na deser dołożono najmocniejszy napęd jaki kiedykolwiek trafił do wozu produkcyjnego tej marki.

Patrząc przez pryzmat emocji trudno jest zaakceptować fakt, że pierwsze dedykowane BMW M od czasów M1 (1978-1981) przybrało formę dużego SUV-a, na dodatek z napędem hybrydowym. Z pragmatycznego punktu widzenia było to jednak logiczne. Jedyne co nam pozostaje to ocena tego wozu i jako praktycznego SUV-a i  jako wozu sportowego spod znaku M. W końcu tak właśnie brzmi slogan reklamowy tego auta w USA: “The fusion of X and M”. Wspominam o tym także dlatego, że właśnie jesteśmy w Stanach i będziemy odbywać premierowe jazdy BMW XM po najbardziej malowniczych drogach Arizony. Właśnie tutaj, oraz w Chinach, na Bliskim Wschodzie i w Korei, BMW chce sprzedawać najwięcej egzemplarzy swojego flagowca.

BMW XM - widok z boku
9

Jako SUV nowy XM nie zrobił najlepszego pierwszego wrażenia. Bagażnik jest co prawda płaski i duży, ale z powodu upchniętych pod podłogą baterii i zbiornika paliwa, próg załadunku znalazł się niesamowicie wysoko. Oczywiście podłoga jest stała, więc nie ma gdzie schować kabla do ładowania. BMW dodaje do każdego auta specjalną torbę, w którą można próbować go wcisnąć, ale w praktyce to dość upierdliwe.

Jako SUV nowe BMW XM powinno być przestronne i praktyczne, ale jako M - zwinne i szybkie.

Po zajęciu miejsca w kabinie problemy się nie kończą. Deska rozdzielcza jest bardzo rozbudowana, za to zostawiono mało miejsca na kolana. Z kolei fotel wydaje się ustawiony za wysoko nawet w swoim najniższym położeniu.

Z tyłu jest dokładnie odwrotnie. Pomysł na wnętrze XM był taki, że przód to strefa skoncentrowana wokół kierowcy, a tył ma być luksusowym salonem, co producent nazywa “M Lounge”. W stworzeniu unikalnej przestrzeni pomaga trójwymiarowa podsufitka, obłędnie wygodne fotele z poduszeczkami i ogromna ilość miejsca na nogi.

BMW XM - wnętrze
9

Okej, jest komfortowo, chyba że trafisz na wyboje. Stalowe sprężyny i adaptacyjne amortyzatory w tym modelu są naprawdę sztywne przez duże “S” (a może nawet bardziej). Koła mogą mieć od 21 do 23 cali (my mieliśmy 22). Mimo elektronicznego ustawiania poziomu tłumienia zastosowane tu zawieszenie z podwójnymi wahaczami z przodu i układem wielowahaczowm z tyłu jest po prostu zbyt sztywne.

A jak XM radzi sobie w kategoriach “M”? Liczby na pewno ma dobre. Silnik V8 4.4 z dwoma turbinami współpracuje tutaj z motorem elektrycznym i 8-stopniowym automatem ZF.

Zastosowany w XM motor to specjalnie opracowana jednostka, nie silnik znany z dotychczasowego M5 czy M8. Sam napęd spalinowy generuje 489 KM, a w połączeniu z modułem hybrydowym moc rośnie do 653 KM, a moment obrotowy do 800 Nm. Na jesieni dołączy jeszcze mocniejsza odmiana Label Red o mocy łącznej 750 KM i okrągłym momencie obrotowym 1000 Nm, co uczyni XM zdecydowanie najmocniejszym drogowym BMW w historii. Rozkład mas auta także jest zaskakująco bliski ideału i wynosi prawie 50:50.

BMW XM - silnik V8
9

Silnik elektryczny - jednostka eDrive najnowszej generacji - osiąga dokładnie 197 KM i 280 Nm. To wystarczy, aby bez problemu napędzać tego ciężkiego SUV-a w trybie wyłącznie elektrycznym.

Motor elektryczny o sporej mocy 197 KM pozwala XM zachować przyzwoitą dynamikę w trybie czysto elektrycznym.

Gigantyczna jak na plug-ina bateria daje przyzwoity zasięg elektryczny, bo XM jest w stanie przejechać do 88 km zanim w ogóle włączy się V8. Maksymalizacja tego parametru była jednym z celów projektowych, o czym nieco więcej opowiedział szef zespołu inżynierskiego M, Dirk Hacker: “Z mojego punktu widzenia, jeśli decydujesz się na hybrydę, potrzebujesz prawdziwego, użytecznego zasięgu elektrycznego - a użyteczny oznacza w tym przypadku jak największy. Częściowo dlatego masa własna jest tak wysoka: XM potrzebuje dużej baterii, ponieważ dostarczenie ponad 80 km zasięgu w tak dużym samochodzie pożera sporo energii” wskazuje Hacker. Powyżej pewnej prędkości, na przykład na Autobahnie, oraz na torze, większość roboty wykona z kolei silnik V8.

Czy w takim razie jest szybki? Naturalnie, choć uciągnięcie 2700 kg masy sprawia pewien kłopot nawet z tak mocnym napędem. W efekcie XM potrafi przyjemnie wbić w fotel, ale nie aż tak mocno jak sugerują jego dane techniczne.

BMW XM - tył auta
9

Niestety wysoka masa wysuwa się na pierwszy plan podczas dynamicznej jazdy. Wjedź na nierówności przy średniej prędkości, a nadwozie jeszcze przez chwilę po fakcie się kiwa zanim w końcu złapie stabilność. Auto nie lubi także gwałtownych zmian kierunku jazdy przy wysokich prędkościach, wydaje się wtedy po prostu rozchwiane i niezdarne.

Reklama

Z drugiej strony system aktywnej stabilizacji wykonuje świetną robotę gdy zjeżdżamy w dół kanionu krętą drogą. W większości sytuacji XM zachowuje się nad wyraz stabilnie i prawie w ogóle nie przechyla się na boki.

Sporo wnosi także skrętna tylna oś (wyposażenie standardowe) zastosowana po raz pierwszy w BMW M. Działanie akurat tego elementu jest bardzo dyskretne. Kierowca nie zawsze jest w stanie wyczuć co się dzieje z tylnymi kołami, ale elektronika wirtualnie “skraca” ogromny rozstaw osi przy manewrowaniu albo “wydłuża” przy jeździe autostradowej.

BMW XM podczas testu
9

Zawieszenie BMW XM potrafi nerwowo reagować na nierówności, a poza tym jest zbyt sztywne.

Dobrze jest mieć ten system, nie tylko z powodu stabilności, ale także dla zmniejszenia promienia skrętu” - powiedział nam Hacker, dodając: “Ale nie chcę czuć faktycznego skrętu tylnych kół. Chcę mieć bardzo autentyczne zachowanie układu kierowniczego i moim zdaniem jest to niezależne od technologii jaka za tym stoi - chciałem, aby tu była dość dyskretna".

Duży rozstaw osi BMW XM (większy niż cała Toyota iQ) pomaga również na autostradzie, gdzie stabilność kierunkowa na szybkich zakrętach jest imponująca. Czuć, że XM będzie doskonałym samochodem na autostradę, pomijając irytujący szum wiatru wokół lusterek.

BMW XM - duże koła
9

Pod kątem dynamiki w XM widać pewien paradoks. Aktywne systemy stabilizujące pozwalają mu pokonywać łuki niemal bez przechyłu, za to auto jest niesamowicie wrażliwe na nierówności drogi i potrafi bujać się w osi wzdłużnej lub diagonalnej jeszcze po ich pokonaniu.

Jednak przy dużych prędkościach nierówności są wzorowo absorbowane, a stabilność podczas jazdy autostradowej imponująca. Z drugiej strony przy niższych prędkościach jakość tłumienia bywa wręcz irytująca. W dużej mierze odpowiadają za to ogromne koła z niskoprofilowymi oponami.

W przypadku XM sprawdza się powiedzenie, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.

Sam koncept auta też jest dość nietypową mieszanką. Z tyłu XM ma być komfortowy jak limuzyna, za to jest stanowczo zbyt twardy jak na limuzyną, a z przodu jest ciasno. Ma duży zasięg elektryczny, ale czy naprawdę nazwalibyście ogromnego SUV-a o masie 2,7 tony z wielkim silnikiem V8 samochodem choć odrobinę “zielonym”? Oficjalnie jego emisja wynosi raptem 40 gramów CO2 na kilometr, co zakrawa na absurd. Jak na SUV-a ma także mało praktyczny bagażnik, a także jest zbyt ciężki i ospały jak na prawdziwe M.

BMW XM - podstawowe dane
Silnik: 4395 cm3 V8 twin turbo + motor elektryczny 197 KM
Moc: 653 KM
Moment obrotowy: 800 Nm
Masa: 2710 kg (241 KM / tonę)
0-100 km/h: 4,3 s 
Prędkość: 250 km/h
Cena: od 935 000 zł

W praktyce większe emocje za kierownicą zapewni wam tańsze o 200 tysięcy BMW X6 M. Więcej niż za XM trzeba będzie zapłacić za Aston Martina DBX, Bentleya Bentayga czy Lamborghini Urus, ale samochody te również mają nieco więcej do zaoferowania. Być może biznesowo XM to strzał w “10”, ale jako produkt z gamy M naprawdę nie ma czym się ekscytować.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Cosworth silniki i fabryka
Cosworth
Cosworth - firma tworząca silniki dla Astona, Bugatti i F1 od kulis

W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?

25 marca 2025
Aston Martin Vanquish Volante prezentacja
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish Volante rzuca wyzwanie Ferrari 12Cilindri Spider

Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.

25 marca 2025
Porsche 911 992.2 turbo spyshot główne
Porsche / 911 Turbo
Trwają finalne testy nowego Porsche 992.2 Turbo z napędem hybrydowym

Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.

25 marca 2025
2026 Alfa Romeo Stelvio spyshot
Alfa Romeo / Stelvio
2026 Alfa Romeo Stelvio - Turyn testuje nowego rywala BMW X3

Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.

24 marca 2025
The Red Tour
Motocykle
The Red Tour 2025: przetestuj nowe modele Ducati Multistrada

Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?

24 marca 2025
Volkswagen Golf GTI zapowiedź
Volkswagen / Golf
Volkswagen zapowiada celebrację 50 lat GTI podczas Nürburgring 24H

Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.

21 marca 2025
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang prezentacja
Bugatti / Tourbillon
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang - jedna opcja w cenie całego 911

Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.

20 marca 2025
Bentley wyniki finansowe
Bentley
Bentley nie zamierza rezygnować z silników V8 jeszcze przez dekadę

W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.

19 marca 2025
2025 Goodwood Festival of Speed tematyka
Festival of Speed
Główna rzeźba Goodwood FoS 2025 będzie poświęcona Gordonowi Murrayowi

Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.

18 marca 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E wygląda jak koncept, ale możesz go kupić

Napęd na tył, 540 KM i design wprost nawiązujący do kultowego hot hatcha - to Renault 5 Turbo 3E.

17 marca 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025