Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW XM Concept - koncept nowych czasów BMW prawie gotowy!

Puryści proszę wyjść. Prezent na 50. urodziny M to hybrydowy, 750-konny SUV.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 listopada 2021
BMW XM Concept
14

To będzie naprawdę dobry rok dla BMW M, gdyż mija właśnie 50 lat istnienia tej marki. Z tej okazji w ciągu następnych 12 miesięcy poznamy kilka naprawdę ekscytujących, nowych modeli . Zanim jednak BMW da nam dostęp do ziemi obiecanej mlekiem i miodem płynącej z nowym M2 i być może M4 CSL, musimy się zmierzyć z tym, co widać na zdjęciach. To XM i wcale nie chodzi o Citroena, a o dużego SUV-a, który jest pierwszym modelem dywizji M stworzonym od podstaw od czasów M1. To jeszcze koncept, ale naprawdę niewiele mu trzeba, by stał się wersją produkcyjną. Od początku do końca XM ma szokować i zostawia z boku jakże bogatą historię sportów motorowych.

Napęd hybrydowy tego konceptu jest już gotowy i w takiej formie wejdzie do produkcyjnego samochodu. To hybryda oparta o podwójnie doładowane 4.4 V8 z baterią litowo-jonową i silnikiem elektrycznym. Podana przez BMW moc wynosi 750 KM, a moment obrotowy 1000 Nm. Składa się na to moc spalinowego motoru dokładnie taka jak w BMW M5 CS - 635 KM i 115 KM uzyskiwane z motoru elektrycznego pożyczonego z X5 PHEV. Zasięg XM na samej baterii wynosi mniej więcej 80 km, czyli tyle ile wspomniane X5, z którym dzieli baterię o pojemności 25 kWh.

BMW_Concept_XM_05
14

XM bazuje na tej samej architekturze co X5, X6 i X7, ale ma trochę inne od nich proporcje. Koncept jest szerszy, niższy i jeździ na 23-calowych kołach, które w podobnej formie powinny pozostać w wersji produkcyjnej. Pod znakiem zapytania stoi zawieszenie - nie wiemy czy XM będzie miał pneumatyczne zawieszenie z aktywną kontrolą przechyłu z cywilnych wersji SUV-ów BMW, czy sportowy zestaw sprężyn i adaptacyjnych amortyzatorów z X5M/X6M.

Podzespoły ukryte pod karoserią są niczym w porównaniu z ekspresyjną karoserią, która dużo mówi o kierunku, w którym zmierza stylistyka BMW. Ten wóz jest spektakularny w takim samym sensie jak spektakularny może być wybuch wulkanu, albo nieudany potrójny backflip na motocyklu. Mnóstwo elementów wymaga omówienia, więc zacznijmy od grilla, który jest płaski, wysoki i cóż… ogromny. W odróżnieniu od słynnych nerek z modeli 7/X7, które dopasowano trochę po chamsku, tutaj grill lepiej komponuje się z całością pasa przedniego. Supercienkie światła LED do jazdy dziennej znajdują się tam, gdzie obserwator oczekuje właściwych reflektorów, ale główne lampy są ukryte w czarnych panelach po obu stronach grilla. 

BMW_Concept_XM_01
14

Od tego momentu wszystko zaczyna wariować. Niewielkie okna są zintegrowane z przednią szybą z wykorzystaniem ciemnych słupków a, ale kiedy spotykają się ze słupkiem “D”, listwy wizualnie odłączają się od szyby, tworząc drugą linię poniżej okien, która działa jako bufor pomiędzy dwoma odcieniami srebrnego lakieru. Potem ta linia przechodzi z przodu w cieńszą linię wyznaczającą szczelinę pomiędzy błotnikiem, a zachodzącą na niego maską.

Jeszcze dziwniej jest z tyłu, gdzie styliści przeciągnęli wąską linię lamp daleko na tylny narożnik, prawie zahaczając o nadkole. Powstała w ten sposób kolejna dziwna płaszczyzna wewnątrz lamp. Duży tylny dyfuzor i pionowo ułożone końcówki wydechu optycznie pomniejszają tylny zderzak i podnoszą go do góry, gdzie niemal spotyka się on z ogromną tylną szybą nawiązującą wprost do BMW M1. Odnośnik polega na tym, że szyba ma dwa wypusty, na których umieszczono loga BMW. W ten sposób oddano hołd jednej z najbardziej rozpoznawalnych cech wyglądu M1, a kształt tej szyby odbija się w kształcie samego dachu konceptu. Warto zwrócić uwagę na zupełny brak jakiegokolwiek spoilera nad szybą. W tym miejscu jest jeszcze jedna zagadkowa sprawa - linia łączenia w poprzek tylnej części dachu. Czyżby klapa bagażnika zachodziła tak głęboko na dach i otwierała się razem z jego fragmentem?

Reklama

Wewnątrz możemy zauważyć mnóstwo elementów jakby już gotowych do produkcji np. kierownica, boczki drzwi, konsola i deska rozdzielcza, ale obleczone typowymi dla konceptów materiałami. Wyjątkowo niestandardowo wygląda tylna kanapa, która wygląda jakby miała wszyty plisowany koc w siedzisko. Zachęcająco wyglądają zaprojektowane specjalnie do tego modelu przyciski, lewarek skrzyni i inne elementy, które powinny w tej formie wejść do produkcji. Zestaw ekranów także powinien pozostać bez zmian, bo w takiej formie jest już produkowany w nowym BMW iX.

BMW_Concept_XM_18
14

Ostateczny efekt jest na pewno odważny, ale z konkurencją typu Lamborghini Urus, AMG G63 czy Bentaygą nowe XM musi być odrobinę szalone i takie właśnie jest. Na 50. urodziny M stworzono coś, co nie do końca pewnie będzie odpowiadać typowym fanom M (jak my), ale ma trafić do nowych odbiorców, których będzie interesowała także przyszła forma BMW M, gdy silniki spalinowe odejdą do lamusa.

Ten metaforyczny podział pomiędzy obecną (i jakże genialną) gamą samochodów BMW M a tymi, które będzie trzeba zbudować w przyszłości, był dla marki wielkim znakiem zapytania. Podczas gdy następne M2 i M4 CSL bez wątpienia uderzą w wiele wysokich tonów, to samochody takie jak XM sygnalizują pierwszy ruch BMW M nowej generacji. Jak na razie nie jest to bezpieczna gra.

 

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024