Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW XM Concept - koncept nowych czasów BMW prawie gotowy!

Puryści proszę wyjść. Prezent na 50. urodziny M to hybrydowy, 750-konny SUV.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 listopada 2021
BMW XM Concept
14

To będzie naprawdę dobry rok dla BMW M, gdyż mija właśnie 50 lat istnienia tej marki. Z tej okazji w ciągu następnych 12 miesięcy poznamy kilka naprawdę ekscytujących, nowych modeli . Zanim jednak BMW da nam dostęp do ziemi obiecanej mlekiem i miodem płynącej z nowym M2 i być może M4 CSL, musimy się zmierzyć z tym, co widać na zdjęciach. To XM i wcale nie chodzi o Citroena, a o dużego SUV-a, który jest pierwszym modelem dywizji M stworzonym od podstaw od czasów M1. To jeszcze koncept, ale naprawdę niewiele mu trzeba, by stał się wersją produkcyjną. Od początku do końca XM ma szokować i zostawia z boku jakże bogatą historię sportów motorowych.

Napęd hybrydowy tego konceptu jest już gotowy i w takiej formie wejdzie do produkcyjnego samochodu. To hybryda oparta o podwójnie doładowane 4.4 V8 z baterią litowo-jonową i silnikiem elektrycznym. Podana przez BMW moc wynosi 750 KM, a moment obrotowy 1000 Nm. Składa się na to moc spalinowego motoru dokładnie taka jak w BMW M5 CS - 635 KM i 115 KM uzyskiwane z motoru elektrycznego pożyczonego z X5 PHEV. Zasięg XM na samej baterii wynosi mniej więcej 80 km, czyli tyle ile wspomniane X5, z którym dzieli baterię o pojemności 25 kWh.

BMW_Concept_XM_05
14

XM bazuje na tej samej architekturze co X5, X6 i X7, ale ma trochę inne od nich proporcje. Koncept jest szerszy, niższy i jeździ na 23-calowych kołach, które w podobnej formie powinny pozostać w wersji produkcyjnej. Pod znakiem zapytania stoi zawieszenie - nie wiemy czy XM będzie miał pneumatyczne zawieszenie z aktywną kontrolą przechyłu z cywilnych wersji SUV-ów BMW, czy sportowy zestaw sprężyn i adaptacyjnych amortyzatorów z X5M/X6M.

Podzespoły ukryte pod karoserią są niczym w porównaniu z ekspresyjną karoserią, która dużo mówi o kierunku, w którym zmierza stylistyka BMW. Ten wóz jest spektakularny w takim samym sensie jak spektakularny może być wybuch wulkanu, albo nieudany potrójny backflip na motocyklu. Mnóstwo elementów wymaga omówienia, więc zacznijmy od grilla, który jest płaski, wysoki i cóż… ogromny. W odróżnieniu od słynnych nerek z modeli 7/X7, które dopasowano trochę po chamsku, tutaj grill lepiej komponuje się z całością pasa przedniego. Supercienkie światła LED do jazdy dziennej znajdują się tam, gdzie obserwator oczekuje właściwych reflektorów, ale główne lampy są ukryte w czarnych panelach po obu stronach grilla. 

BMW_Concept_XM_01
14

Od tego momentu wszystko zaczyna wariować. Niewielkie okna są zintegrowane z przednią szybą z wykorzystaniem ciemnych słupków a, ale kiedy spotykają się ze słupkiem “D”, listwy wizualnie odłączają się od szyby, tworząc drugą linię poniżej okien, która działa jako bufor pomiędzy dwoma odcieniami srebrnego lakieru. Potem ta linia przechodzi z przodu w cieńszą linię wyznaczającą szczelinę pomiędzy błotnikiem, a zachodzącą na niego maską.

Jeszcze dziwniej jest z tyłu, gdzie styliści przeciągnęli wąską linię lamp daleko na tylny narożnik, prawie zahaczając o nadkole. Powstała w ten sposób kolejna dziwna płaszczyzna wewnątrz lamp. Duży tylny dyfuzor i pionowo ułożone końcówki wydechu optycznie pomniejszają tylny zderzak i podnoszą go do góry, gdzie niemal spotyka się on z ogromną tylną szybą nawiązującą wprost do BMW M1. Odnośnik polega na tym, że szyba ma dwa wypusty, na których umieszczono loga BMW. W ten sposób oddano hołd jednej z najbardziej rozpoznawalnych cech wyglądu M1, a kształt tej szyby odbija się w kształcie samego dachu konceptu. Warto zwrócić uwagę na zupełny brak jakiegokolwiek spoilera nad szybą. W tym miejscu jest jeszcze jedna zagadkowa sprawa - linia łączenia w poprzek tylnej części dachu. Czyżby klapa bagażnika zachodziła tak głęboko na dach i otwierała się razem z jego fragmentem?

Reklama

Wewnątrz możemy zauważyć mnóstwo elementów jakby już gotowych do produkcji np. kierownica, boczki drzwi, konsola i deska rozdzielcza, ale obleczone typowymi dla konceptów materiałami. Wyjątkowo niestandardowo wygląda tylna kanapa, która wygląda jakby miała wszyty plisowany koc w siedzisko. Zachęcająco wyglądają zaprojektowane specjalnie do tego modelu przyciski, lewarek skrzyni i inne elementy, które powinny w tej formie wejść do produkcji. Zestaw ekranów także powinien pozostać bez zmian, bo w takiej formie jest już produkowany w nowym BMW iX.

BMW_Concept_XM_18
14

Ostateczny efekt jest na pewno odważny, ale z konkurencją typu Lamborghini Urus, AMG G63 czy Bentaygą nowe XM musi być odrobinę szalone i takie właśnie jest. Na 50. urodziny M stworzono coś, co nie do końca pewnie będzie odpowiadać typowym fanom M (jak my), ale ma trafić do nowych odbiorców, których będzie interesowała także przyszła forma BMW M, gdy silniki spalinowe odejdą do lamusa.

Ten metaforyczny podział pomiędzy obecną (i jakże genialną) gamą samochodów BMW M a tymi, które będzie trzeba zbudować w przyszłości, był dla marki wielkim znakiem zapytania. Podczas gdy następne M2 i M4 CSL bez wątpienia uderzą w wiele wysokich tonów, to samochody takie jak XM sygnalizują pierwszy ruch BMW M nowej generacji. Jak na razie nie jest to bezpieczna gra.

 

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023