Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Audi Concept C zapowiada nowe sportowe coupe od Audi

Widzicie tu nowy język stylistyczny Audi, a przy okazji zapowiedź sportowego samochodu przyszłości.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 września 2025
Audi Concept C prezentacja
14

Zdefiniuj siebie albo zgiń. Wydaje się, że właśnie z tym zmaga się obecnie świat motoryzacji. Niezliczone przeciwności rynkowe próbują pozbawić rentowności niegdyś stabilnych gigantów branży. Audi jest tego doskonałym przykładem i wyraźnie potrzebuje wytyczyć sobie cel - nową gwiazdę polarną, ku której będzie mogło podążać w następnych latach. Tą gwiazdą ma być Concept C - dzieło nowego szefa designu Audi, Massimo Frascelliego.

To wczesna wizja samochodu, który kiedyś dostanie zadanie kontynuowania misji dwóch dobrze znanych coupe Audi - R8TT. Póki co jest to jednak symbol nowego języka projektowania, od którego zależy być albo nie być Audi w następnych kilku-kilkunastu latach. Concept C ma więc tak samo duże znaczenie dla Ingolstadt, co Type 00 dla Coventry.

Konieczność wyznaczenia nowego kierunku wynika z kilku ostatnich, niepewnych lat w wykonaniu Audi. Nastąpiły one po dwóch dekadach stopniowego i metodycznego budowania własnej marki, które przynosiło ogromne zyski. Ostatnio jednak firma zasłynęła głównie niezdecydowanymi ruchami, niejasną strategią produktową i decyzjami, które najwyraźniej nie przynoszą pożądanych rezultatów.

Audi Concept C design tył
14

Dziś, w 2025 roku, Audi nie jest pewne czym powinny być zasilane ich samochody i jak powinny się nazywać, a także czego właściwie oczekują ich klienci. Potrzebna jest korekta kursu i czymś takim ma być Concept C.

Audi Concept C - design

Reklama

Tym samochodem Audi daje mocny sygnał - projekt może uchodzić za równie wpływowy, choć w niekoniecznie dobrym sensie, jak pierwsze TT. Jednak nawet w trakcie pisania tego tekstu, im więcej przeglądam zdjęć, tym bardziej mi się podoba.

Audi Concept C sylwetka
14

Zdecydowanie widać w sylwetce Audi Concept C rysy R8, nawet jeśli reszta designu odnosi się do innych modeli i innych epok z bogatej historii marki Audi. Myślą przewodnią tego projektu jest “radykalna prostota” - coś co Massimo Frascelli wyniósł z JLR, gdzie odpowiadał za “monolityczny” design nowego Range Rovera. Prostota jest solidnym fundamentem, gdy chcesz wyróżnić się na ogromnym rynku motoryzacyjnym, gdzie wciąż przybywa nowych graczy. Na ten fundament nałożono historyczne wpływy Audi - coś, czego inna marka nie może ot tak stworzyć.

Bez wątpienia najbardziej charakterystycznym i zarazem kontrowersyjnym elementem designu jest ten grill. Audi nazywa go “pionową ramą” i jest to ukłon w stronę wszystkiego od czasów Auto Union Type C (prawdziwe źródło nazwy Concept C) brylującego w wyścigach Grand Prix w drugiej połowie lat 30. aż do A6 z 2004 roku, które było pierwszym modelem Audi z pojedynczym dużym grillem zanim ten element zaadaptowano do A4, A5, R8 i Q7.

Concept C ma napęd elektryczny (kto by pomyślał), więc grill służy jedynie jako przykrycie dla rozmaitych czujników ADAS, a nie realny wlot powietrza. Boczne szpary poniżej cienkich LED-owych świateł  wyglądają bardziej jak tradycyjne kanały chłodzące.

Audi Concept C z góry
14

Ostro cięty minimalizm Concept C bez wątpienia wywołuje skojarzenia z Jaguarem Type 00, ale Audi ma zdecydowanie bardziej wielowymiarową sylwetkę, więcej krągłości, przetłoczeń i detali. Jest bliższe temu co wyobrażamy sobie jako wersję produkcyjną niż wizja Jaguara. Dla tego stylu Audi ma nawet w swojej historii liczne precedensy w postaci konceptów Avus i Rosemeyer, RSQ z 2004 roku i napędzanego silnikiem V16 modelu Type 52 z zeszłego roku.

Dużo jest w tym monolitycznego, nowoczesnego art deco, co może być dobre albo nie. Pod wieloma kątami widać, że Concept C opiera się na znajomo wyglądającej sylwetce, na którą nałożono nowo wyrzeźbioną powłokę. Sylwetka ta może być jednak całkowicie zmieniona, bo za dotknięciem przycisku dach odsuwa się tworząc targę. Tył jest obszarem kulminacyjnym - nadal prosty, ale z wyraźnie zaznaczonym dyfuzorem, mocno zarysowanymi nadkolami i łezkowatą linią. Zabudowana tylna szyba w miejscu, gdzie w R8 dało się spoglądać na mocarny silnik V10, jest kwestią gustu.

Audi Concept C - wnętrze

Reklama

Minimalizm nadwozia odbija się też we wnętrzu, które nie emanuje taką atmosferą jak w obu generacjach R8. To bardziej otwarta przestrzeń dająca wrażenie solidności i jakości. Kierownica ma kształt przypominający retro, z logo Audi umieszczonym na okrągłej obudowie poduszki powietrznej i idealnie okrągłym wieńcem. Pokrętła na ramionach kierownicy wyglądają trochę jak w LFA, ale mają także elementy haptyczne.

Audi Concept C wnętrze
14

Centralny dotykowy ekran 10,4 cala da się jednym przyciskiem całkowicie schować, wtedy deska rozdzielcza ma czysty i funkcjonalny design z tylko jednym wyświetlaczem - tym dla kierowcy. Powierzchnie, które nie są pokryte futurystyczną tkaniną, złożone są z elementów metalowych - na przykład klamki drzwi wyglądają jak niezwykle drogie, designerskie baterie kuchenne w stylu art deco. Podsumowując, jest to kliniczna, ale niezwykle wysokiej jakości kabina - czego innego można oczekiwać od Audi?

Audi Concept C - napęd

Sylwetka przypominająca R8 wynika po części z mechanicznego layoutu Concept C, w dużej mierze zgodnego z realiami produkcji seryjnej. Za kabiną, tam gdzie zwykle w autach sportowych jest silnik, umieszczono zestaw akumulatorów. Bateria nie zajmuje więc miejsca w podłodze pod kabiną.

To umożliwiło stworzenie niskiej i opływowej sylwetki i wnętrza, w którym pasażerowie siedzą możliwie nisko (inaczej niż w układzie typu “deskorolka”), a przy tym odwzorowano zwyczajowy dla samochodów z silnikiem pośrodku rozkład mas, co powinno pozytywnie wpłynąć na dynamikę. W końcu to samochód sportowy. Silniki, ich umiejscowienie i parametry nie zostały ujawnione.

Audi Concept C przód
14

Nowe TT, a może R8?

Prezes Audi, Gernard Dollner, nie robi nic dla samej fantazji - obecnie niewielu prezesów w tej branży może sobie na to pozwolić, dlatego Concept C od razu wykonano z myślą o późniejszej produkcji. Nowy samochód sportowy zgodny z tą koncepcją wprowadzi w najbliższych latach nowy język stylistyczny do oferty Audi. Co będzie go napędzać? Cóż, inna firma z grupy VW przygotowuje obecnie elektryczny samochód sportowy z silnikiem umieszczonym centralnie – połączenie Taycana/e-tron GT z produkcyjną wersją Concept C i następcą Porsche 718 miałoby wiele sensu.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, ma to być flagowiec marki Audi. Nie będzie to jednak, naszym zdaniem, bezpośredni następca TT czy R8. Jeśli zachowa charakter konceptu, będzie to coś nowego, nowatorskiego, wyróżniającego się - rzadkość na dzisiejszym rynku i coś, czego Audi bardzo potrzebuje. Audi potrzebuje przede wszystkim, aby ten model (i reszta oferty) dobrze się sprzedawał.

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025