Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Audi Concept C zapowiada nowe sportowe coupe od Audi

Widzicie tu nowy język stylistyczny Audi, a przy okazji zapowiedź sportowego samochodu przyszłości.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 września 2025
Audi Concept C prezentacja
14

Zdefiniuj siebie albo zgiń. Wydaje się, że właśnie z tym zmaga się obecnie świat motoryzacji. Niezliczone przeciwności rynkowe próbują pozbawić rentowności niegdyś stabilnych gigantów branży. Audi jest tego doskonałym przykładem i wyraźnie potrzebuje wytyczyć sobie cel - nową gwiazdę polarną, ku której będzie mogło podążać w następnych latach. Tą gwiazdą ma być Concept C - dzieło nowego szefa designu Audi, Massimo Frascelliego.

To wczesna wizja samochodu, który kiedyś dostanie zadanie kontynuowania misji dwóch dobrze znanych coupe Audi - R8TT. Póki co jest to jednak symbol nowego języka projektowania, od którego zależy być albo nie być Audi w następnych kilku-kilkunastu latach. Concept C ma więc tak samo duże znaczenie dla Ingolstadt, co Type 00 dla Coventry.

Konieczność wyznaczenia nowego kierunku wynika z kilku ostatnich, niepewnych lat w wykonaniu Audi. Nastąpiły one po dwóch dekadach stopniowego i metodycznego budowania własnej marki, które przynosiło ogromne zyski. Ostatnio jednak firma zasłynęła głównie niezdecydowanymi ruchami, niejasną strategią produktową i decyzjami, które najwyraźniej nie przynoszą pożądanych rezultatów.

Audi Concept C design tył
14

Dziś, w 2025 roku, Audi nie jest pewne czym powinny być zasilane ich samochody i jak powinny się nazywać, a także czego właściwie oczekują ich klienci. Potrzebna jest korekta kursu i czymś takim ma być Concept C.

Audi Concept C - design

Reklama

Tym samochodem Audi daje mocny sygnał - projekt może uchodzić za równie wpływowy, choć w niekoniecznie dobrym sensie, jak pierwsze TT. Jednak nawet w trakcie pisania tego tekstu, im więcej przeglądam zdjęć, tym bardziej mi się podoba.

Audi Concept C sylwetka
14

Zdecydowanie widać w sylwetce Audi Concept C rysy R8, nawet jeśli reszta designu odnosi się do innych modeli i innych epok z bogatej historii marki Audi. Myślą przewodnią tego projektu jest “radykalna prostota” - coś co Massimo Frascelli wyniósł z JLR, gdzie odpowiadał za “monolityczny” design nowego Range Rovera. Prostota jest solidnym fundamentem, gdy chcesz wyróżnić się na ogromnym rynku motoryzacyjnym, gdzie wciąż przybywa nowych graczy. Na ten fundament nałożono historyczne wpływy Audi - coś, czego inna marka nie może ot tak stworzyć.

Bez wątpienia najbardziej charakterystycznym i zarazem kontrowersyjnym elementem designu jest ten grill. Audi nazywa go “pionową ramą” i jest to ukłon w stronę wszystkiego od czasów Auto Union Type C (prawdziwe źródło nazwy Concept C) brylującego w wyścigach Grand Prix w drugiej połowie lat 30. aż do A6 z 2004 roku, które było pierwszym modelem Audi z pojedynczym dużym grillem zanim ten element zaadaptowano do A4, A5, R8 i Q7.

Concept C ma napęd elektryczny (kto by pomyślał), więc grill służy jedynie jako przykrycie dla rozmaitych czujników ADAS, a nie realny wlot powietrza. Boczne szpary poniżej cienkich LED-owych świateł  wyglądają bardziej jak tradycyjne kanały chłodzące.

Audi Concept C z góry
14

Ostro cięty minimalizm Concept C bez wątpienia wywołuje skojarzenia z Jaguarem Type 00, ale Audi ma zdecydowanie bardziej wielowymiarową sylwetkę, więcej krągłości, przetłoczeń i detali. Jest bliższe temu co wyobrażamy sobie jako wersję produkcyjną niż wizja Jaguara. Dla tego stylu Audi ma nawet w swojej historii liczne precedensy w postaci konceptów Avus i Rosemeyer, RSQ z 2004 roku i napędzanego silnikiem V16 modelu Type 52 z zeszłego roku.

Dużo jest w tym monolitycznego, nowoczesnego art deco, co może być dobre albo nie. Pod wieloma kątami widać, że Concept C opiera się na znajomo wyglądającej sylwetce, na którą nałożono nowo wyrzeźbioną powłokę. Sylwetka ta może być jednak całkowicie zmieniona, bo za dotknięciem przycisku dach odsuwa się tworząc targę. Tył jest obszarem kulminacyjnym - nadal prosty, ale z wyraźnie zaznaczonym dyfuzorem, mocno zarysowanymi nadkolami i łezkowatą linią. Zabudowana tylna szyba w miejscu, gdzie w R8 dało się spoglądać na mocarny silnik V10, jest kwestią gustu.

Audi Concept C - wnętrze

Reklama

Minimalizm nadwozia odbija się też we wnętrzu, które nie emanuje taką atmosferą jak w obu generacjach R8. To bardziej otwarta przestrzeń dająca wrażenie solidności i jakości. Kierownica ma kształt przypominający retro, z logo Audi umieszczonym na okrągłej obudowie poduszki powietrznej i idealnie okrągłym wieńcem. Pokrętła na ramionach kierownicy wyglądają trochę jak w LFA, ale mają także elementy haptyczne.

Audi Concept C wnętrze
14

Centralny dotykowy ekran 10,4 cala da się jednym przyciskiem całkowicie schować, wtedy deska rozdzielcza ma czysty i funkcjonalny design z tylko jednym wyświetlaczem - tym dla kierowcy. Powierzchnie, które nie są pokryte futurystyczną tkaniną, złożone są z elementów metalowych - na przykład klamki drzwi wyglądają jak niezwykle drogie, designerskie baterie kuchenne w stylu art deco. Podsumowując, jest to kliniczna, ale niezwykle wysokiej jakości kabina - czego innego można oczekiwać od Audi?

Audi Concept C - napęd

Sylwetka przypominająca R8 wynika po części z mechanicznego layoutu Concept C, w dużej mierze zgodnego z realiami produkcji seryjnej. Za kabiną, tam gdzie zwykle w autach sportowych jest silnik, umieszczono zestaw akumulatorów. Bateria nie zajmuje więc miejsca w podłodze pod kabiną.

To umożliwiło stworzenie niskiej i opływowej sylwetki i wnętrza, w którym pasażerowie siedzą możliwie nisko (inaczej niż w układzie typu “deskorolka”), a przy tym odwzorowano zwyczajowy dla samochodów z silnikiem pośrodku rozkład mas, co powinno pozytywnie wpłynąć na dynamikę. W końcu to samochód sportowy. Silniki, ich umiejscowienie i parametry nie zostały ujawnione.

Audi Concept C przód
14

Nowe TT, a może R8?

Prezes Audi, Gernard Dollner, nie robi nic dla samej fantazji - obecnie niewielu prezesów w tej branży może sobie na to pozwolić, dlatego Concept C od razu wykonano z myślą o późniejszej produkcji. Nowy samochód sportowy zgodny z tą koncepcją wprowadzi w najbliższych latach nowy język stylistyczny do oferty Audi. Co będzie go napędzać? Cóż, inna firma z grupy VW przygotowuje obecnie elektryczny samochód sportowy z silnikiem umieszczonym centralnie – połączenie Taycana/e-tron GT z produkcyjną wersją Concept C i następcą Porsche 718 miałoby wiele sensu.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, ma to być flagowiec marki Audi. Nie będzie to jednak, naszym zdaniem, bezpośredni następca TT czy R8. Jeśli zachowa charakter konceptu, będzie to coś nowego, nowatorskiego, wyróżniającego się - rzadkość na dzisiejszym rynku i coś, czego Audi bardzo potrzebuje. Audi potrzebuje przede wszystkim, aby ten model (i reszta oferty) dobrze się sprzedawał.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025