Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Audi Concept C zapowiada nowe sportowe coupe od Audi

Widzicie tu nowy język stylistyczny Audi, a przy okazji zapowiedź sportowego samochodu przyszłości.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 września 2025
Audi Concept C prezentacja
14

Zdefiniuj siebie albo zgiń. Wydaje się, że właśnie z tym zmaga się obecnie świat motoryzacji. Niezliczone przeciwności rynkowe próbują pozbawić rentowności niegdyś stabilnych gigantów branży. Audi jest tego doskonałym przykładem i wyraźnie potrzebuje wytyczyć sobie cel - nową gwiazdę polarną, ku której będzie mogło podążać w następnych latach. Tą gwiazdą ma być Concept C - dzieło nowego szefa designu Audi, Massimo Frascelliego.

To wczesna wizja samochodu, który kiedyś dostanie zadanie kontynuowania misji dwóch dobrze znanych coupe Audi - R8TT. Póki co jest to jednak symbol nowego języka projektowania, od którego zależy być albo nie być Audi w następnych kilku-kilkunastu latach. Concept C ma więc tak samo duże znaczenie dla Ingolstadt, co Type 00 dla Coventry.

Konieczność wyznaczenia nowego kierunku wynika z kilku ostatnich, niepewnych lat w wykonaniu Audi. Nastąpiły one po dwóch dekadach stopniowego i metodycznego budowania własnej marki, które przynosiło ogromne zyski. Ostatnio jednak firma zasłynęła głównie niezdecydowanymi ruchami, niejasną strategią produktową i decyzjami, które najwyraźniej nie przynoszą pożądanych rezultatów.

Audi Concept C design tył
14

Dziś, w 2025 roku, Audi nie jest pewne czym powinny być zasilane ich samochody i jak powinny się nazywać, a także czego właściwie oczekują ich klienci. Potrzebna jest korekta kursu i czymś takim ma być Concept C.

Audi Concept C - design

Reklama

Tym samochodem Audi daje mocny sygnał - projekt może uchodzić za równie wpływowy, choć w niekoniecznie dobrym sensie, jak pierwsze TT. Jednak nawet w trakcie pisania tego tekstu, im więcej przeglądam zdjęć, tym bardziej mi się podoba.

Audi Concept C sylwetka
14

Zdecydowanie widać w sylwetce Audi Concept C rysy R8, nawet jeśli reszta designu odnosi się do innych modeli i innych epok z bogatej historii marki Audi. Myślą przewodnią tego projektu jest “radykalna prostota” - coś co Massimo Frascelli wyniósł z JLR, gdzie odpowiadał za “monolityczny” design nowego Range Rovera. Prostota jest solidnym fundamentem, gdy chcesz wyróżnić się na ogromnym rynku motoryzacyjnym, gdzie wciąż przybywa nowych graczy. Na ten fundament nałożono historyczne wpływy Audi - coś, czego inna marka nie może ot tak stworzyć.

Bez wątpienia najbardziej charakterystycznym i zarazem kontrowersyjnym elementem designu jest ten grill. Audi nazywa go “pionową ramą” i jest to ukłon w stronę wszystkiego od czasów Auto Union Type C (prawdziwe źródło nazwy Concept C) brylującego w wyścigach Grand Prix w drugiej połowie lat 30. aż do A6 z 2004 roku, które było pierwszym modelem Audi z pojedynczym dużym grillem zanim ten element zaadaptowano do A4, A5, R8 i Q7.

Concept C ma napęd elektryczny (kto by pomyślał), więc grill służy jedynie jako przykrycie dla rozmaitych czujników ADAS, a nie realny wlot powietrza. Boczne szpary poniżej cienkich LED-owych świateł  wyglądają bardziej jak tradycyjne kanały chłodzące.

Audi Concept C z góry
14

Ostro cięty minimalizm Concept C bez wątpienia wywołuje skojarzenia z Jaguarem Type 00, ale Audi ma zdecydowanie bardziej wielowymiarową sylwetkę, więcej krągłości, przetłoczeń i detali. Jest bliższe temu co wyobrażamy sobie jako wersję produkcyjną niż wizja Jaguara. Dla tego stylu Audi ma nawet w swojej historii liczne precedensy w postaci konceptów Avus i Rosemeyer, RSQ z 2004 roku i napędzanego silnikiem V16 modelu Type 52 z zeszłego roku.

Dużo jest w tym monolitycznego, nowoczesnego art deco, co może być dobre albo nie. Z Pod wieloma kątami widać, że Concept C opiera się na znajomo wyglądającej sylwetce, na którą nałożono nowo wyrzeźbioną powłokę. Sylwetka ta może być jednak całkowicie zmieniona, bo za dotknięciem przycisku dach odsuwa się tworząc targę. Tył jest obszarem kulminacyjnym - nadal prosty, ale z wyraźnie zaznaczonym dyfuzorem, mocno zarysowanymi nadkolami i łezkowatą linią. Zabudowana tylna szyba w miejscu, gdzie w R8 dało się spoglądać na mocarny silnik V10, jest kwestią gustu.

Audi Concept C - wnętrze

Reklama

Minimalizm nadwozia odbija się też we wnętrzu, które nie emanuje taką atmosferą jak w obu generacjach R8. To bardziej otwarta przestrzeń dająca wrażenie solidności i jakości. Kierownica ma kształt przypominający retro, z logo Audi umieszczonym na okrągłej obudowie poduszki powietrznej i idealnie okrągłym wieńcem. Pokrętła na ramionach kierownicy wyglądają trochę jak w LFA, ale mają także elementy haptyczne.

Audi Concept C wnętrze
14

Centralny dotykowy ekran 10,4 cala da się jednym przyciskiem całkowicie schować, wtedy deska rozdzielcza ma czysty i funkcjonalny design z tylko jednym wyświetlaczem - tym dla kierowcy. Powierzchnie, które nie są pokryte futurystyczną tkaniną, złożone są z elementów metalowych - na przykład klamki drzwi wyglądają jak niezwykle drogie, designerskie baterie kuchenne w stylu art deco. Podsumowując, jest to kliniczna, ale niezwykle wysokiej jakości kabina - czego innego można oczekiwać od Audi?

Audi Concept C - napęd

Sylwetka przypominająca R8 wynika po części z mechanicznego layoutu Concept C, w dużej mierze zgodnego z realiami produkcji seryjnej. Za kabiną, tam gdzie zwykle w autach sportowych jest silnik, umieszczono zestaw akumulatorów. Bateria nie zajmuje więc miejsca w podłodze pod kabiną.

To umożliwiło stworzenie niskiej i opływowej sylwetki i wnętrza, w którym pasażerowie siedzą możliwie nisko (inaczej niż w układzie typu “deskorolka”), a przy tym odwzorowano zwyczajowy dla samochodów z silnikiem pośrodku rozkład mas, co powinno pozytywnie wpłynąć na dynamikę. W końcu to samochód sportowy. Silniki, ich umiejscowienie i parametry nie zostały ujawnione.

Audi Concept C przód
14

Nowe TT, a może R8?

Prezes Audi, Gernard Dollner, nie robi nic dla samej fantazji - obecnie niewielu prezesów w tej branży może sobie na to pozwolić, dlatego Concept C od razu wykonano z myślą o późniejszej produkcji. Nowy samochód sportowy zgodny z tą koncepcją wprowadzi w najbliższych latach nowy język stylistyczny do oferty Audi. Co będzie go napędzać? Cóż, inna firma z grupy VW przygotowuje obecnie elektryczny samochód sportowy z silnikiem umieszczonym centralnie – połączenie Taycana/e-tron GT z produkcyjną wersją Concept C i następcą Porsche 718 miałoby wiele sensu.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, ma to być flagowiec marki Audi. Nie będzie to jednak, naszym zdaniem, bezpośredni następca TT czy R8. Jeśli zachowa charakter konceptu, będzie to coś nowego, nowatorskiego, wyróżniającego się - rzadkość na dzisiejszym rynku i coś, czego Audi bardzo potrzebuje. Audi potrzebuje przede wszystkim, aby ten model (i reszta oferty) dobrze się sprzedawał.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Audi Concept C prezentacja
Audi / Concept C
Audi Concept C zapowiada nowe sportowe coupe od Audi

Widzicie tu nowy język stylistyczny Audi, a przy okazji zapowiedź sportowego samochodu przyszłości.

3 września 2025
Porsche 718 Cayman i Boxster wycofane
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Porsche Cayman i Boxster znikają z rynku

Porsche Boxster i Cayman latami stanowiły benchmark aut sportowych, ale ich historia dobiegła końca.

3 września 2025
2026 Toyota Supra V8 australia
Toyota / Supra
Toyota Supra dostała V8… ale tylko w wyścigach i tylko w Australii

Aby wystartować w serii Australian Supercars, Toyota stworzyła Suprę z wyczynowym 5.2 V8 Lexusa.

2 września 2025
2025 Tesla Model Y Performance debiut
Tesla / Model Y
Nowa Tesla Model Y Performance bije Porsche Macan ceną, ale nie mocą

Nowy Model Y zyskał wersję Performance, która już nie szokuje mocą, ale nadal jest bardzo szybka.

1 września 2025
Lamborghini Murciélago test i poradnik kupującego
Lamborghini / Murciélago
Lamborghini Murciélago (2001-2011) - ikona świata supersamochodów

Murciélago łączy najlepsze cechy Lamborghini - ma oldschoolowy charakter i nowoczesną użyteczność.

31 sierpnia 2025
Lotus Cars zwalnia pracowników
Lotus
Lotus redukuje 550 etatów w macierzystej fabryce w Hethel

Wzrost długu i spadek sprzedaży Emiry zmusiły Lotus Cars do zredukowania kolejnych 550 etatów.

29 sierpnia 2025
Mercedes-AMG GT XX rekord dystansu
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX osiąga 350 km/h i ma elektryzujący lakier

Mercedes pobił konceptem AMG GT XX kilka rekordów, aby dowieść jakości swojej nowej technologii EV.

29 sierpnia 2025
Porsche 911 Flachbau spyshot
Porsche / 911
Porsche pracuje nad nowym 911 “Flachbau” na bazie starego 991 GT2 RS

Na drogach widziano prototyp Porsche 991 z przodem typu “Flachbau”. Tylko pakiet czy nowy model?

28 sierpnia 2025
2027 Volkswagen Golf R spyshot
Volkswagen / Golf
Volkswagen testuje dużo mocniejszą i szybszą wersję Golfa R

Otwory w masce i powiększony główny wlot powietrza sugerują bardziej ekstremalny charakter Golfa R.

27 sierpnia 2025
2025 Nissan GT-R koniec produkcji
Nissan / GT-R
Po 18 latach zakończyła się produkcja Nissana GT-R

Przez 18 lat Nissan wyprodukował ponad 48 000 egzemplarzy GT-R-a. Teraz ta historia się kończy.

27 sierpnia 2025
Audi RS3 GT spyshot news
Audi / RS3
Nowe Audi RS3 GT będzie pożegnaniem z pięciocylindrowym silnikiem

Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.

26 sierpnia 2025
2025 Porsche 911 992.2 GT3 RS spyshot
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche 992.2 GT3 RS tuż przed premierą - zdjęcia

Kończy się proces rozwojowy poliftowego 911 GT3 RS generacji 992.2. Oto kilka nowych zdjęć.

25 sierpnia 2025