Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Range Rover Electric to najwygodniejszy i najcichszy RR w historii

Zasiedliśmy za kierownicą prototypu Range Rovera Electric - potencjalnie najlepszego RR w historii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 lipca 2025
Range Rover EV pierwsza jazda
8

To musiało się zdarzyć prędzej czy później, prawda? Jeszcze w tym roku poznamy pierwszego w pełni elektrycznego Range Rovera i choć rynek luksusowych EV jest dla niektórych producentów ciężkim orzechem do zgryzienia, ludzie z JLR są przekonani o nadchodzącym sukcesie. „Wysłuchaliśmy opinii naszych klientów” – powiedział Simon Fairbrother, szef programu Range Rover Electric. „Przeważająca większość respondentów stwierdziła, że przede wszystkim musi to być Range Rover. Nie zmieniajcie go, po prostu uczyńcie go lepszym. Zrobimy to i musimy to zrobić, aby był idealny”. Przed oficjalną premierą mieliśmy okazję zapoznać się z nadchodzącym modelem, zasiadając za kierownicą prototypu w centrum testowym Land Rovera w Eastnor.

Zanim jednak do tego przejdziemy, odrobina wprowadzenia. Podejście Range Rovera do tematu elektryczności nie mogłoby się bardziej różnić od podejścia siostrzanego Jaguara mieszczącego się dosłownie po drugiej stronie korytarza w Coventry. Jaguar poszedł w kompletną ekstrawagancję, kompletną do tego stopnia, że będzie na nowo kształtował swoją rozpoznawalność, próbując dotrzeć do zupełnie innej grupy odbiorców. Z kolei Range Rover Electric pozostaje po drugiej stronie skali. Gdyby nie miał zielonego paska na tablicach rejestracyjnych wiele osób przeoczyłoby fakt napędzania z baterii. Gdy nadjedzie wersja produkcyjna, bystre oko odróżni ją od zwykłego RR tylko obecnością zaślepki przedniego grilla i aerodynamicznych felg zmniejszających opór powietrza. Zamysłem twórców Range Rovera jest dać konsumentom gamę napędów pasujących do ich stylów życia, zamiast wymuszać na nich podążanie określoną ścieżką - z tego powodu RR będzie równolegle sprzedawany z napędem benzynowym, diesla, hybrydowym i BEV. Obecnie produkowany Range Rover od początku powstawał z myślą o wszystkich najpopularniejszych typach napędu.

Obecna generacja Range Rovera powstawała z myślą o różnych typach napędu, także BEV.

Platforma MLA nowego Range Rovera składa się w 76 procentach z aluminium, przy czym wersja EV zostanie wyposażona w 800-woltową instalację i olbrzymią baterię 118 kWh umieszczoną w podłodze, napędzającą dwa silniki, po jednym na oś. Maksymalny zasięg jest szacowany na ponad 480 km, a przedni i tylny silnik są identyczne pod względem mocy i momentu. Osiągi mają być na poziomie obecnego RR P530 z silnikiem benzynowym, który potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 4,4 s. Nie zrobi to wrażenia na właścicielach Tesli Model X Plaid, ale RR to nigdy nie był samochód służący do kręcenia filmów z drag racingu na YouTube.

Range Rover Electric Eastnor prototype
8

Zamiast tego kluczowymi obszarami rozwoju był komfort, jakość wykonania i zdolności terenowe. W tych obszarach bateria przyczynia się do wzrostu sztywności konstrukcji (choć nie jest integralną częścią struktury), elektryczne motory pracują niemal w ciszy, a nadwozie obudowano jeszcze większą ilością wygłuszenia, aby w środku było maksymalnie bezgłośnie. Oczywiście musimy w tym miejscu poruszyć temat masy auta. Producent nie poda dokładnych danych, ale Electric na pewno będzie cięższy niż jego spalinowi bracia. Strach pomyśleć, skoro już miękka hybryda P530 legitymuje się masą 2585 kg…

Zaletą jest fakt, że przez baterię w podłodze masa koncentruje się niżej, przez co możliwe było wyrzucenie aktywnych stabilizatorów. Ich tradycyjne, bardziej miękkie odpowiedniki umożliwiły zwiększenie skoku zawieszenia przydatnego w terenie. Nie jest to coś, co będziemy testować na trasie przygotowanej przez Range Rovera – wąskiej, pofałdowanej leśnej przełęczy, która nie wystawia samochodu na absolutną próbę, ale pozwala ocenić jakość jazdy i wyrafinowanie modelu Electric, a także kalibrację układu napędowego i systemów zarządzania momentem obrotowym na nawierzchni o niskiej przyczepności.

Leśna trasa pozwala ocenić dopracowanie Range Rovera Electric w dziedzinie wygłuszenia i jakości wykonania.

Na miejsce udajemy się Range Roverem w wersji plug-in hybrid, ekstremalnie cichym samochodem w każdym sensie, a nawet przy nim elektryczny prototyp wydaje się jeszcze bardziej zwarty i lepiej odizolowany. Mamy szansę ocenić to tylko przy niskiej prędkości, ale nawet w takich warunkach czuć lepszą izolację od nierówności drogi i hałasu oraz wibracji wynikających z pracy mechanizmów. To dobry start.

Range Rover Electric jazda
8
Reklama

Electric ma przekalibrowane zawieszenie z dwukomorowymi poduszkami powietrznymi i adaptacyjnymi amortyzatorami, ale opony na których jedziemy to typowy wielosezon, nie specjalna mieszanka dedykowana do EV. Celem producenta było zapewnienie bezproblemowej eksploatacji - nie ma potrzeby szukania specjalnie zaprojektowanych opon gdy już przyjdzie czas ich wymiany. To zaskakujące, ale ten RR nie ma też blokady mechanizmu różnicowego ani z przodu, ani z tyłu. Zamiast tego wykorzystuje precyzyjne dostarczanie momentu obrotowego z silników aby zarządzać dostępną trakcją poprzez hamowanie najmniej obciążonych kół w celu przeniesienia większego momentu na przeciwną stronę. Na najbardziej śliskich podjazdach można poczuć jak system blokuje koła w poszukiwaniu przyczepności. Dlaczego więc nie zrobiono układu napędowego czterech silników jak w Mercedesie G580, aby precyzyjnie kontrolować każde koło osobno? “Już przy dwóch silnikach jesteśmy w stanie dostarczyć wszystkie cechy jakich Range Rover potrzebuje” mówi Fairbrother. Nie utknęliśmy, więc prawdopodobnie ma rację, ale tak czy inaczej należy założyć, że cztery silniki dałyby większą elastyczność i wyższy pułap możliwości.

Bateria zmniejsza prześwit i głębokość brodzenia, ale RR Electric zachował doskonałe właściwości terenowe.

Zamontowana w podłodze bateria zmniejsza prześwit o 30 mm - ledwo przytarliśmy kilka razy dołem podczas całej trasy - ale zespół ogniw posiada solidne osłony chroniące przed kamieniami i błotem. Głębokość brodzenia 850 mm jest o 50 mm niższa niż w benzynowym odpowiedniku i identyczna jak w modelu Sport. Ogólnie rzecz biorąc, Range Rover Electric pokonuje trasę bez większego wysiłku, a lekko działająca kierownica i skrętna tylna oś pomagają w pokonywaniu ciasnych zakrętów, podczas gdy moment obrotowy jest płynny i progresywny. Hamulce łatwo dają się modulować nawet przy niskiej prędkości, ale opcja jazdy jednym pedałem w terenie nie wydaje się szczególnie intuicyjna. Podczas zjazdu ze wzniesień czasami trzeba świadomie naciskać pedał gazu, aby utrzymać prędkość, zamiast pozwolić autu toczyć się, co nie wydaje się naturalne.

Range Rover Electric zasięg
8

W kabinie wszystko wydaje się w jak najlepszym porządku. Żadnych nierówności podłogi, podwyższeń w przestrzeni na nogi ani żadnych innych kompromisów w dziedzinie praktyczności. Bagażnik również nie został zmniejszony, a wóz ma całkiem dobre parametry holowania. Oficjalnie może pociągnąć do 2,5 tony, a komputer pokładowy weźmie pod uwagę ciężar przyczepy przy kalkulowaniu zasięgu. Oczywiście późniejsze realne zużycie energii może się trochę różnić.

Po tej krótkiej, wstępnej prezentacji, prognozy dla Range Rovera Electric są pozytywne. Ma to być jeden z najbardziej luksusowych, wyrafinowanych i wszechstronnych pojazdów tego typu, co wpisuje się w zwyczajowe aspiracje Range Rovera. Najważniejsze pytanie brzmi jednak, czy wystarczająca liczba klientów będzie zainteresowana Range Roverem zasilanym bateriami. Firma twierdzi, że ponad 64 000 klientów zapisało się na listę oczekujących – zobaczymy, ilu z nich faktycznie zdecyduje się na zakup.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Range Rover EV pierwsza jazda
Land Rover / Range Rover
Range Rover Electric to najwygodniejszy i najcichszy RR w historii

Zasiedliśmy za kierownicą prototypu Range Rovera Electric - potencjalnie najlepszego RR w historii.

31 lipca 2025
Porsche 911 992.2 Speedster spyshot
Porsche / 911
Nadchodzi nowe Porsche 911 Speedster i nie, to nie jest GT3 Cabriolet

Wiele wskazuje na to, że pod nadwoziem przypominającym GT3 kabrio kryje się nowy Porsche Speedster.

29 lipca 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Mercedes Concept AMG GT Track Sport - AMG tworzy rywala dla 911 GT3?

Zanim powstanie następca AMG GT R czy Black Series, AMG szykuje pro-torową wersję auta drogowego.

25 lipca 2025
Opel Mokka GSE prezentacja
Opel / Mokka
Opel Mokka GSE to kolejny kuzyn Alfy Romeo Junior i Abartha 600e

Niemcy skorzystali z zasobów magazynu Peugeota i Alfy Romeo i zaprezentowali elektryczną Mokkę GSE.

23 lipca 2025
Pirelli P Zero 2025
Pirelli
Nowe Pirelli P Zero stworzono z myślą o środowisku i… Range Roverach

Najnowsza opona z rodziny P Zero jest zrobiona głównie z bioodpadów. Wkrótce trafi do produktów JLR.

21 lipca 2025
2025 Ferrari F80 test na torze i drodze
Ferrari / F80
Ferrari F80 - demonstracja siły Ferrari na drodze i na torze

Nowa perła w koronie Maranello - Ferrari F80 - łączy nierealne osiągi z intuicyjnością jazdy.

20 lipca 2025
2027 BMW M5 spyshot
BMW / M5
BMW już testuje poliftowe M5 z zupełnie nowym przodem

W ramach liftingu BMW M5 dostanie kontrowersyjny front według języka designu Neue Klasse.

18 lipca 2025
Lanzante 95-59 debiut
Lanzante
Lanzante 95-59 to żywy hołd złożony McLarenowi F1 GTR z Le Mans ‘95

Na bazie 750S Lanzante stworzyło hipersamochód inspirowany zwycięstwem McLarena F1 w 24h Le Mans.

17 lipca 2025
BMW M2 CS pakiet
BMW / M2 CS
BMW M2 na razie bez wersji CSL, za to z pakietem M Performance

Intrygujący prototyp BMW M2 z dodatkowym aero to nie nowy CSL, a jedynie pakiet płatnych dodatków M.

16 lipca 2025
Maserati MCPura premiera goodwood
Maserati / MCPura
Maserati zastępuje MC20 nowym supersamochodem - MCPura

MCPura to głęboki lifting Maserati MC20 z dodatkami pozyskanymi z ekstremalnego modelu GT2 Stradale.

16 lipca 2025
Toyota GR GT3 goodwood 2025
Toyota / GR GT3
Po raz pierwszy z bliska widzieliśmy tajemniczą Toyotę GT z V8

Od wielu miesięcy Toyota testuje zamaskowane coupe w stylu GT z silnikiem V8. Co to właściwie jest?

15 lipca 2025