Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.
Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.
Po raz pierwszy w 45-letniej historii modelu, Mercedes klasy G będzie dostępny z napędem innym niż spalinowy. Wielokrotnie zapowiadana elektryczna klasa G najpierw została przedstawiona jako koncept EQG w 2021 roku, a teraz wchodzi do regularnej sprzedaży jako model G580. Cena tego auta wynosi co najmniej 142 621 euro (616 tys. zł).
Z tym konkretnym samochodem Mercedes nie bawi się w półśrodki. Oczekiwania są ogromne, dlatego elektryczna Gelenda przeszła wieloletni program rozwojowy eliminujący wszelkie niedociągnięcia. Za napęd odpowiada tu innowacyjny zestaw czterech silników gwarantujący zupełnie nowe możliwości jeśli chodzi o dystrybucję momentu obrotowego, a co za tym idzie, zdolności terenowe.
Każdy motor ma 147 KM (razem 588 KM), a moment obrotowy wynosi niedorzeczne 1164 Nm. Choć to nie AMG, elektryczny G580 jest o 3 KM i 315 Nm mocniejszy niż aktualnie oferowane G63. Ma za to sporo wyższą masę (3085 kg względem 2640 kg w “63”), więc w sprincie do 100 km/h przegrywa z V8 o 0,4 s z wynikiem 4,7 s. Prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h. Jeśli podczas jazdy będzie ci brakowało dźwięku prawdziwych ośmiu cylindrów, Mercedes przygotował podkład o nazwie “G-Roar” emitowany z głośników w kabinie…
Cztery silniki elektryczne nie tylko dają mocne przyspieszenie, ale też odpowiadają za “wirtualne blokady dyfrów” sterowane oprogramowaniem w miejsce mechanicznych rozwiązań z innych wersji. Inne sprytne pomysły to m.in. “G-turn” dzięki któremu auto zawraca niemal w miejscu na luźnych nawierzchniach, oraz “G-steering” zacieśniające promień skrętu. Każdy motor ma własną dwubiegową przekładnię, więc efektywnie jest coś w rodzaju reduktora, a głębokość brodzenia 850 mm jest wyższa niż w jakimkolwiek innym modelu G.

Wszystkie te ciekawostki technologiczne zasilane są z baterii o pojemności 116 kWh. Ogniwa zgrupowano w specjalnej odpornej na wygięcia ramie ochronnej, do której dołożono 57,6 kg osłon mających chronić ten wrażliwy podzespół przed uszkodzeniami wynikającymi z jazdy w terenie. Deklarowany zasięg wynosi do 473 km (WLTP), a moc ładowania 200 kW umożliwia uzupełnienie energii do pełna w 32 minuty. Dla porównania BMW iX M60 o podobnej mocy, ale znacznie lepszej aerodynamice, pokonuje do 560 km na jednym ładowaniu.
Design elektrycznej klasy G jest praktycznie identyczny jak we wszystkich innych typach tego auta. Jedyne zmiany to lekko podniesiona linia maski, aerodynamiczne nakładki na słupki A i krawędź dachu oraz coś, co Mercedes nazywa “kurtynami powietrznymi” w tylnych nadkolach. Z listy opcji można wybrać jeszcze czarne zaślepienie przedniego grilla z podświetlaną obwódką, które ma za zadanie polepszać opływ powietrza wokół auta. Standardowe koła mają 18 cali i aerodynamiczny wzór, a nałożono na nie opony o szerokości 265 mm.

W środku G580 bardzo przypomina każdą inną klasę G obecnej generacji. Jest najnowszy system MBUX z 12.3-calowym ekranem i inteligentny system kamer z funkcją “przezroczystej maski” pozwalający kierowcy widzieć podłoże “przez” samochód, co bardzo ułatwia jazdę w trudnych warunkach. Panel z ustawieniami do offroadu przeszedł całkowitą przemianę - dostępne jest tu więcej trybów i funkcji niż kiedykolwiek wcześniej.
Dokładny polski cennik nowego Mercedesa G580 jeszcze nie jest opublikowany, jednak producent podał już niemiecką cenę tego auta. Będzie ono kosztować wyjściowo 142 621 euro (616 tys. zł), a limitowany model Edition One wyceniono na 192 524 euro (831 tys. zł).
Silnik: 4x elektryczny, AWD
Moc: 588 KM
Moment obrotowy: 1164 Nm
0-100 km/h: 4,7 s
Prędkość: 180 km/h
Masa: 3085 kg
Stosunek moc/masa: 190 KM/tonę
Zasięg: 473 km
Cena: od 142 621 euro
Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.
Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.
Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.
Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.
Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.
Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.
Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.
Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.
Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.
Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.
Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.
Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.