Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
19

Po raz pierwszy w 45-letniej historii modelu, Mercedes klasy G będzie dostępny z napędem innym niż spalinowy. Wielokrotnie zapowiadana elektryczna klasa G najpierw została przedstawiona jako koncept EQG w 2021 roku, a teraz wchodzi do regularnej sprzedaży jako model G580. Cena tego auta wynosi co najmniej 142 621 euro (616 tys. zł).

Z tym konkretnym samochodem Mercedes nie bawi się w półśrodki. Oczekiwania są ogromne, dlatego elektryczna Gelenda przeszła wieloletni program rozwojowy eliminujący wszelkie niedociągnięcia. Za napęd odpowiada tu innowacyjny zestaw czterech silników gwarantujący zupełnie nowe możliwości jeśli chodzi o dystrybucję momentu obrotowego, a co za tym idzie, zdolności terenowe.

Długo zapowiadana elektryczna klasa G wchodzi na rynek pod nazwą Mercedes-Benz G580.

Każdy motor ma 147 KM (razem 588 KM), a moment obrotowy wynosi niedorzeczne 1164 Nm. Choć to nie AMG, elektryczny G580 jest o 3 KM i 315 Nm mocniejszy niż aktualnie oferowane G63. Ma za to sporo wyższą masę (3085 kg względem 2640 kg w “63”), więc w sprincie do 100 km/h przegrywa z V8 o 0,4 s z wynikiem 4,7 s. Prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h. Jeśli podczas jazdy będzie ci brakowało dźwięku prawdziwych ośmiu cylindrów, Mercedes przygotował podkład o nazwie “G-Roar” emitowany z głośników w kabinie…

Cztery silniki elektryczne nie tylko dają mocne przyspieszenie, ale też odpowiadają za “wirtualne blokady dyfrów” sterowane oprogramowaniem w miejsce mechanicznych rozwiązań z innych wersji. Inne sprytne pomysły to m.in. “G-turn” dzięki któremu auto zawraca niemal w miejscu na luźnych nawierzchniach, oraz “G-steering” zacieśniające promień skrętu. Każdy motor ma własną dwubiegową przekładnię, więc efektywnie jest coś w rodzaju reduktora, a głębokość brodzenia 850 mm jest wyższa niż w jakimkolwiek innym modelu G.

Mercedes-Benz G580 EV design tył
19

Wszystkie te ciekawostki technologiczne zasilane są z baterii o pojemności 116 kWh. Ogniwa zgrupowano w specjalnej odpornej na wygięcia ramie ochronnej, do której dołożono 57,6 kg osłon mających chronić ten wrażliwy podzespół przed uszkodzeniami wynikającymi z jazdy w terenie. Deklarowany zasięg wynosi do 473 km (WLTP), a moc ładowania 200 kW umożliwia uzupełnienie energii do pełna w 32 minuty. Dla porównania BMW iX M60 o podobnej mocy, ale znacznie lepszej aerodynamice, pokonuje do 560 km na jednym ładowaniu.

Innowacyjny napęd złożony z czterech silników sprawia, że Mercedes G580 ma unikalne zdolności w terenie.

Reklama

Design elektrycznej klasy G jest praktycznie identyczny jak we wszystkich innych typach tego auta. Jedyne zmiany to lekko podniesiona linia maski, aerodynamiczne nakładki na słupki A i krawędź dachu oraz coś, co Mercedes nazywa “kurtynami powietrznymi” w tylnych nadkolach. Z listy opcji można wybrać jeszcze czarne zaślepienie przedniego grilla z podświetlaną obwódką, które ma za zadanie polepszać opływ powietrza wokół auta. Standardowe koła mają 18 cali i aerodynamiczny wzór, a nałożono na nie opony o szerokości 265 mm.

Mercedes-Benz G580 EV kokpit
19

W środku G580 bardzo przypomina każdą inną klasę G obecnej generacji. Jest najnowszy system MBUX z 12.3-calowym ekranem i inteligentny system kamer z funkcją “przezroczystej maski” pozwalający kierowcy widzieć podłoże “przez” samochód, co bardzo ułatwia jazdę w trudnych warunkach. Panel z ustawieniami do offroadu przeszedł całkowitą przemianę - dostępne jest tu więcej trybów i funkcji niż kiedykolwiek wcześniej.

Dokładny polski cennik nowego Mercedesa G580 jeszcze nie jest opublikowany, jednak producent podał już niemiecką cenę tego auta. Będzie ono kosztować wyjściowo 142 621 euro (616 tys. zł), a limitowany model Edition One wyceniono na 192 524 euro (831 tys. zł).

Mercedes-Benz G580 EQ Technology - podstawowe dane

Silnik: 4x elektryczny, AWD
Moc: 588 KM
Moment obrotowy: 1164 Nm
0-100 km/h: 4,7 s
Prędkość: 180 km/h
Masa: 3085 kg
Stosunek moc/masa: 190 KM/tonę
Zasięg: 473 km
Cena: od 142 621 euro

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025
Mazda MX-5 Racing Spirit Roadster 12R design
Mazda / MX-5
Mazda MX-5 Spirit Racing 12R - japońskie ekstremum

Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.

10 stycznia 2025
Subaru WRX STI S210
Subaru / WRX STI
Nowe sportowe Subaru WRX S210 STI dostało skrzynię CVT

Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.

10 stycznia 2025
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition prezentacja
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition - EV stworzone do driftu

Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.

10 stycznia 2025
Toyota GR Yaris silnik centralny
Toyota / Yaris GR
Czy centralnosilnikowy GR Yaris M to tak naprawdę prototyp nowej MR2?

GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?

10 stycznia 2025
Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera S 992.2 lifting
Porsche / 911 Carrera S
Nowe Porsche 992.2 Carrera S przyspiesza szybciej niż GT3

Jest już dostępne poliftowe Porsche 992.2 Carrera S, czyli model pośredni w dolnej części gamy 911.

8 stycznia 2025
Honda 0 Saloon Concept główne
Honda / 0 Saloon
Honda 0 Saloon Concept jest lekka, szybka i… ma na pokładzie Asimo

Generacja elektrycznych modeli 0 Series Hondy wystartuje w 2026 roku.

8 stycznia 2025
Mercedes-Benz E55 AMG W211 poradnik
Mercedes / Klasa E
Mercedes-Benz E55 AMG (W211, 2003-2006) - test i poradnik kupującego

Mercedes E55 AMG W211 to mocny sedan z niezawodnym silnikiem, który nie kosztuje walizki pieniędzy.

7 stycznia 2025