Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
27

Czy tego właśnie oczekiwałeś? Po tych wszystkich szumnych zapowiedziach, głośnych nagłówkach, teoriach i przedpremierowych wyciekach, oto jest: nowy Jaguar Type 00. Nie naśladuje niczego, choć trudno odrzucić okrutną myśl, że to odrzucony design Rolls-Royce’a Spectre.

Pokazany podczas Miami Art Fair koncept to symbol rewolucji. Jaguar zamyka poprzedni rozdział i rozpoczyna erę samochodów czysto elektrycznych, których bazą będzie platforma Jaguar Electric Architecture (JEA). Na początek marka wprowadzi dwa modele; pierwszym będzie czterodrzwiowe GT planowane na końcówkę 2025 roku - rywal dla Porsche Taycan, Audi e-tron GT czy Lotusa Emeya, ale z większym naciskiem na luksus i rozstawem osi bliższym BMW i7. Jako drugi na rynek wejdzie SUV, ale nie w sensie konwencjonalnym jak bratni Range Rover. Ma to być coś więcej, bliższe koncepcji Ferrari Purosangue, ale oczywiście pozbawione wolnossącego V12. Ceny nowych Jaguarów mają startować od “około 90 tys. funtów”, a ich średnia cena transakcyjna ma wynosić blisko 120 tys. funtów (620 tys. zł). To nadal mniej niż w przypadku Range Rovera.

Jaguar rozpoczyna nową erę. Na początek luksusowe GT, jako drugi wjedzie SUV.

Sądząc po sylwetce zamaskowanego prototypu nowego GT i proporcjach konceptu, wszystkie czterodrzwiowe pochodne Type 00 będą wyposażone w drugą parę drzwi otwieranych “pod wiatr”. Dwudrzwiowy koncept jest tylko konceptem i plan produktowy obarczony jest znakiem zapytania co do rentowności takiego auta.

Przy około pięciu metrach długości i ponad dwóch metrach szerokości Type 00 daleko jest do elegancji czy smukłości. Rzuca się w oczy, jest szeroki i bardziej imponujący niż Range Rover. Nawet szefowie Jaguara przyznają, że na wielu drogach będzie zbyt wielki, ale jego właściciele będą mieli inne samochody w swoich flotach na takie scenariusze. To brzmi... naiwnie.

Jaguar Type 00 design
27

Type 00 to koncept, dość oldschoolowy, który aż prosi się o premierę na prawdziwych targach motoryzacyjnych, ale jeśli chodzi o wygląd, niewiele z niego zostanie w wersji produkcyjnej. Jedno jest pewne: charakterystyczny skaczący kot zostaje, choć w innej formie, litery będą pisane kompletnie inną czcionką, za to zniknie rycząca głowa Jaguara wpisana w okrąg. Ten symbol zostanie zastąpiony również okrągłym znakiem przypominającym symbol yin-yang, a nazwa marki ma nowy font z ciekawie wyglądającą wielką literą “G” pośrodku.

Kolejna nowość pokazana w koncepcie to odświeżona “twarz” Jaguara z poziomymi żebrami - jest ich równo po 16 z przodu i z tyłu auta. Mogą one być jednak rozmieszczone pionowo, albo może ich być więcej lub mniej. Mogą też zajmować powierzchnię gdzie normalnie byłaby tylna szyba, jak widać w Type 00.

Design Type 00 jest odważny i nowatorski, ale niewiele z niego zostanie w wersji produkcyjnej.

Koncepcyjny Type 00 jest muskularny, pełen napięcia i od razu przyciąga wzrok, podsycając pragnienie natychmiastowego znalezienia się za jego kierownicą. Tak właśnie mają działać udane koncepty i ten jest jednym z nich. To duże pole do zaznaczenia. Emanuje pożądaniem, choć nadal będą pewne odłamy społeczeństwa, które uważają, że to stek bzdur i życzą sobie, aby Gregg Wallace częściej występował w telewizji.

Jeśli chcesz go prowadzić, nie spodziewaj się kojących, jedwabistych, rzędowych silników sześciocylindrowych. W nowym Jaguarze spodziewaj się raczej ogromnej baterii i kilku silników opracowanych w celu osiągnięcia pełnej satysfakcji z jazdy Jaguarem, gdzie osiągi są znaczące, ale nie priorytetowe. Obecnie jesteśmy w fazie „pozwólmy zespołowi projektowemu mieć swój moment”, więc szczegóły techniczne, poza proponowanym zasięgiem 770 km, właściwie nie istnieją.

Reklama
Jaguar Type 00 kokpit
27

Jednak w dzisiejszych czasach należy spodziewać się około 1000 KM, co będzie wymagało trzech lub czterech silników, najprawdopodobniej czterech, ponieważ pozwoli to zespołowi inżynierów JLR na optymalizację sprzętu i oprogramowania w miarę jego rozwoju. W JLR panuje przekonanie, że będzie to najbardziej zaawansowany technologicznie samochód, jaki ten koncern kiedykolwiek wydał na świat.

Pierwszy produkcyjny model elektrycznej ery Jaguara zobaczymy za około 12 miesięcy.

Również najbardziej luksusowy. Większość wnętrza, które widać na zdjęciach, to czysta fantazja. Ponad trzymetrowy mosiężny “kręgosłup” na pewno nie znajdzie się w wersji ostatecznej jeśli producent chce zaliczyć testy bezpieczeństwa, a oświetlenie nastrojowe sterowane “totemami” ukrytymi w skrzyni Prism na boku nadwozia lepiej zachować do następnej serii Marvela. Jednak podwójne ekrany dla kierowcy i pasażera, które składają się gdy nie są potrzebne, mają sens, a Jaguar pracuje nad możliwością dostosowania wyświetlacza head-up do najnowszych przepisów, które pozwoliłyby ekranom pozostać poza zasięgiem wzroku podczas jazdy.

Jaguar Type 00 skrzynia prism
27

Jako produkt na miarę XXI wieku, nowy Jaguar nie będzie miał wyposażenia rodem z dawnych lat. Chrom, skóra i orzech włoski odejdą w zapomnienie, a materiały zastosowane do stworzenia luksusowej kabiny częściej będą bazować na mieszankach wełnianych.

Z konceptem Type 00 i jego późniejszymi pochodnymi Jaguar postawił na szali swoją przyszłość. Obecnie fabryki tej marki są zamknięte i poddawane modernizacji w celu uruchomienia produkcji samochodów elektrycznych. Dealerzy nie będą mieli nic nowego do sprzedania przez ponad 12 miesięcy, choć nadal będą obsługiwać auta używane i serwisy. Klienci w tym momencie nie wiedzą jak może wyglądać ich nowy Jaguar i nie dowiedzą się tego przez najbliższy rok. Jeśli strategia “copy nothing” nie zadziała, Jaguarowi nie pozostanie tak naprawdę nic.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Tesla Model Y lifting
Tesla / Model Y
Tesla odświeża bestsellerowy Model Y

Nowa stylizacja zewnętrzna i poprawa jakości - to główne cele dużego liftingu Tesli Model Y.

24 stycznia 2025
2025 Shelby GT350 premiera
Ford / Mustang Shelby
Shelby GT350 z doładowanym V8 wrócił i jest gotów kąsać rywali

Poprzednie GT350 było produktem licencyjnym. Nowy model to prawdziwe Shelby i ma V8 o mocy 821 KM.

24 stycznia 2025
Maserati Quattroporte V poradnik kupującego
Maserati / Quattroporte
Maserati Quattroporte V (2003 - 2012): test i poradnik kupującego

Piąta generacja Quattroporte wniosła włoską limuzynę na poziom pozwalający rywalizować z najlepszymi.

23 stycznia 2025
Lexus LFA test
Lexus / LFA
Lexus LFA (2009-2012) - japoński supersamochód wszechczasów

Niedoceniany w swoim czasie, dziś Lexus LFA urósł do rangi ikony współczesnej motoryzacji.

22 stycznia 2025
BMW iM3 EV testy zimowe
BMW / M3
Elektryczne BMW M3 przechodzi testy w niskich temperaturach

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.

22 stycznia 2025
Michelin Primacy 5 opony
Michelin
Michelin wprowadza nową oponę Primacy 5 o zwiększonej trwałości

W oponie Primacy 5 Michelin dąży do zwiększenia żywotności i zmniejszenia wpływu na środowisko.

21 stycznia 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.

21 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025