Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
27

Czy tego właśnie oczekiwałeś? Po tych wszystkich szumnych zapowiedziach, głośnych nagłówkach, teoriach i przedpremierowych wyciekach, oto jest: nowy Jaguar Type 00. Nie naśladuje niczego, choć trudno odrzucić okrutną myśl, że to odrzucony design Rolls-Royce’a Spectre.

Pokazany podczas Miami Art Fair koncept to symbol rewolucji. Jaguar zamyka poprzedni rozdział i rozpoczyna erę samochodów czysto elektrycznych, których bazą będzie platforma Jaguar Electric Architecture (JEA). Na początek marka wprowadzi dwa modele; pierwszym będzie czterodrzwiowe GT planowane na końcówkę 2025 roku - rywal dla Porsche Taycan, Audi e-tron GT czy Lotusa Emeya, ale z większym naciskiem na luksus i rozstawem osi bliższym BMW i7. Jako drugi na rynek wejdzie SUV, ale nie w sensie konwencjonalnym jak bratni Range Rover. Ma to być coś więcej, bliższe koncepcji Ferrari Purosangue, ale oczywiście pozbawione wolnossącego V12. Ceny nowych Jaguarów mają startować od “około 90 tys. funtów”, a ich średnia cena transakcyjna ma wynosić blisko 120 tys. funtów (620 tys. zł). To nadal mniej niż w przypadku Range Rovera.

Jaguar rozpoczyna nową erę. Na początek luksusowe GT, jako drugi wjedzie SUV.

Sądząc po sylwetce zamaskowanego prototypu nowego GT i proporcjach konceptu, wszystkie czterodrzwiowe pochodne Type 00 będą wyposażone w drugą parę drzwi otwieranych “pod wiatr”. Dwudrzwiowy koncept jest tylko konceptem i plan produktowy obarczony jest znakiem zapytania co do rentowności takiego auta.

Przy około pięciu metrach długości i ponad dwóch metrach szerokości Type 00 daleko jest do elegancji czy smukłości. Rzuca się w oczy, jest szeroki i bardziej imponujący niż Range Rover. Nawet szefowie Jaguara przyznają, że na wielu drogach będzie zbyt wielki, ale jego właściciele będą mieli inne samochody w swoich flotach na takie scenariusze. To brzmi... naiwnie.

Reklama
Jaguar Type 00 design
27

Type 00 to koncept, dość oldschoolowy, który aż prosi się o premierę na prawdziwych targach motoryzacyjnych, ale jeśli chodzi o wygląd, niewiele z niego zostanie w wersji produkcyjnej. Jedno jest pewne: charakterystyczny skaczący kot zostaje, choć w innej formie, litery będą pisane kompletnie inną czcionką, za to zniknie rycząca głowa Jaguara wpisana w okrąg. Ten symbol zostanie zastąpiony również okrągłym znakiem przypominającym symbol yin-yang, a nazwa marki ma nowy font z ciekawie wyglądającą wielką literą “G” pośrodku.

Kolejna nowość pokazana w koncepcie to odświeżona “twarz” Jaguara z poziomymi żebrami - jest ich równo po 16 z przodu i z tyłu auta. Mogą one być jednak rozmieszczone pionowo, albo może ich być więcej lub mniej. Mogą też zajmować powierzchnię gdzie normalnie byłaby tylna szyba, jak widać w Type 00.

Design Type 00 jest odważny i nowatorski, ale niewiele z niego zostanie w wersji produkcyjnej.

Koncepcyjny Type 00 jest muskularny, pełen napięcia i od razu przyciąga wzrok, podsycając pragnienie natychmiastowego znalezienia się za jego kierownicą. Tak właśnie mają działać udane koncepty i ten jest jednym z nich. To duże pole do zaznaczenia. Emanuje pożądaniem, choć nadal będą pewne odłamy społeczeństwa, które uważają, że to stek bzdur i życzą sobie, aby Gregg Wallace częściej występował w telewizji.

Jeśli chcesz go prowadzić, nie spodziewaj się kojących, jedwabistych, rzędowych silników sześciocylindrowych. W nowym Jaguarze spodziewaj się raczej ogromnej baterii i kilku silników opracowanych w celu osiągnięcia pełnej satysfakcji z jazdy Jaguarem, gdzie osiągi są znaczące, ale nie priorytetowe. Obecnie jesteśmy w fazie „pozwólmy zespołowi projektowemu mieć swój moment”, więc szczegóły techniczne, poza proponowanym zasięgiem 770 km, właściwie nie istnieją.

Reklama
Jaguar Type 00 kokpit
27

Jednak w dzisiejszych czasach należy spodziewać się około 1000 KM, co będzie wymagało trzech lub czterech silników, najprawdopodobniej czterech, ponieważ pozwoli to zespołowi inżynierów JLR na optymalizację sprzętu i oprogramowania w miarę jego rozwoju. W JLR panuje przekonanie, że będzie to najbardziej zaawansowany technologicznie samochód, jaki ten koncern kiedykolwiek wydał na świat.

Pierwszy produkcyjny model elektrycznej ery Jaguara zobaczymy za około 12 miesięcy.

Również najbardziej luksusowy. Większość wnętrza, które widać na zdjęciach, to czysta fantazja. Ponad trzymetrowy mosiężny “kręgosłup” na pewno nie znajdzie się w wersji ostatecznej jeśli producent chce zaliczyć testy bezpieczeństwa, a oświetlenie nastrojowe sterowane “totemami” ukrytymi w skrzyni Prism na boku nadwozia lepiej zachować do następnej serii Marvela. Jednak podwójne ekrany dla kierowcy i pasażera, które składają się gdy nie są potrzebne, mają sens, a Jaguar pracuje nad możliwością dostosowania wyświetlacza head-up do najnowszych przepisów, które pozwoliłyby ekranom pozostać poza zasięgiem wzroku podczas jazdy.

Jaguar Type 00 skrzynia prism
27

Jako produkt na miarę XXI wieku, nowy Jaguar nie będzie miał wyposażenia rodem z dawnych lat. Chrom, skóra i orzech włoski odejdą w zapomnienie, a materiały zastosowane do stworzenia luksusowej kabiny częściej będą bazować na mieszankach wełnianych.

Z konceptem Type 00 i jego późniejszymi pochodnymi Jaguar postawił na szali swoją przyszłość. Obecnie fabryki tej marki są zamknięte i poddawane modernizacji w celu uruchomienia produkcji samochodów elektrycznych. Dealerzy nie będą mieli nic nowego do sprzedania przez ponad 12 miesięcy, choć nadal będą obsługiwać auta używane i serwisy. Klienci w tym momencie nie wiedzą jak może wyglądać ich nowy Jaguar i nie dowiedzą się tego przez najbliższy rok. Jeśli strategia “copy nothing” nie zadziała, Jaguarowi nie pozostanie tak naprawdę nic.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025