Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Range Rover P550e HSE - luksus na tysiąc sposobów

Mnogość konfiguracji Range Rovera poraża, ale może być też zgubna.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 grudnia 2024
Range Rover P550e HSE test
31

O potędze “dużego Range’a” pisaliśmy w EVO (zwłaszcza w drukowanych wydaniach) nie raz. Podkreślamy często, że to jeden z naszych ulubionych samochodów luksusowych - fantastycznie wyglądający (bo niczego nie musi udowadniać i tego nie robi), odpowiednio wykonany i całkiem dobrze skalkulowany cenowo, uwzględniając rywali takich jak chociażby sporo droższy (a wcale nie lepszy) Bentley Bentayga.

To co nieustannie, od blisko 4 lat obecności Range Rovera piątej generacji na rynku imponuje, to design masywnego SUV-a. Kolosalne auto wydaje się lekkie designem przez kilka zmyślnych chwytów stylistów, jak szyba przykrywająca słupki C i D czy schowane u dołu uszczelnienia okien bocznych, niewielka ilość przetłoczeń i ukryte w nadwoziu klamki oraz pionowe lampy pasujące stylistyką do klapy bagażnika. Range Rover wygląda trochę jak… luksusowa łódź motorowa.

Design Range Rovera wydaje się lekki, choć auto w wersji hybrydowej waży około 2,8 t.

Reklama

Specjalny lakier, opcjonalne felgi, wykończenie wnętrza elementami z linii SV Bespoke… personalizacja to od jakiegoś czasu w Range Roverze temat bardziej przystępny dla klienta. Niegdyś trzeba było długo czekać na możliwość zamówienia elementów spoza podstawowej listy opcji, dziś dział operacji specjalnych sprawia, że trudno spotkać dwa identyczne auta tej marki, przy jednoczesnym zachowaniu elegancji i ucieczki od pstrokatości. Naturalna skóra, prawdziwe drewno i zimne aluminium - te elementy coraz trudniej spotkać nawet w luksusowych SUV-ach, dlatego tym bardziej cieszy fakt, że takie materiały można spotkać aucie, które sensownie skonfigurowane może kosztować 750-800 tys. zł. Tak - to dziś powoli ewenement.

Samochód ze zdjęć nie należy do tych “sensownie skonfigurowanych”. Rzecz jasna mnogość konfiguracji kusi, by zatopić się w możliwościach, płynąć, odhaczać kolejne warianty, opcje, materiały i kolory… a licznik bije. Taki pojazd to wydatek przeszło 900 tys. zł, choć sam fakt, że rozmawiamy o legendarnym samochodzie, z niesamowitym wyposażeniem i jakością wykonania, sugerowałby dziś kwoty nawet wyższe. Ale bez obaw - tym, którzy lubią mieć “wszystko co potrzebne, niepotrzebne i jeszcze więcej”, bez problemu uda się skonfigurować Range Rovera nawet za 1,5 mln zł.

Range Rover P550e design tył
31

Co dostaniemy w luksusowym SUV-ie poza jakościowymi materiałami? W zasadzie nic szczególnego, bo i czym producent miałby nas zaskoczyć? Są dotykowe ekrany, haptyczne guziki… sporo miejsca i wszechobecna cisza. Siedzimy na ultrawygodnych fotelach, w których jednak masaż mógłby być wyposażeniem standardowym. Poza tym na pokładzie jest w zasadzie wszystko. Od systemów bezpieczeństwa, po tony komfortowych rozwiązań, kończąc na opcjonalnym pakiecie wspierającym wygodne holowanie przyczepy.

Pod maską testowanego samochodu znalazł się jeden z wariantów hybrydowego napędu. Bazuje on na trzylitrowej benzynie R6 oraz baterii o pojemności 38,2 kWh brutto. Uwzględniając fakt, że samochód waży ok. 2,8 tony, to teoretyczny zasięg elektryczny przekraczający 90 km (w praktyce - około 75 km) robi wrażenie, szczególnie korzystając z auta jako pełnoprawnej hybrydy - wówczas rozwiązanie to “starcza” na naprawdę długo i skutecznie wspiera w oszczędzaniu paliwa. Niestety, kiedy bateria się rozładuje, wówczas nie mamy ani pełni osiągów, ani oszczędzania. Warto więc regularnie go doładowywać z domowego gniazdka. Tandem “spalinówki” i elektryka pozwoli osiągać średnie zużycie w okolicach 10 litrów benzyny.

Reklama

Hybryda P550e wydaje się rozsądnym kompromisem: oferuje 5 s do 100 km/h i prawie 90 km elektrycznego zasięgu.

Samochód w takiej wersji osiąga setkę w 5 sekund i mknie około 240 km/h - nieźle jak na taką wagę i gabaryt! Moc na wszystkie koła trafia za pomocą ośmiostopniowego automatu - całkiem inteligentnego i sprawdzonego układu firmy ZF. Całkiem nieźle auto spisuje się w zakrętach, raczej jednak stroniąc od prób oszukiwania fizyki - mimo pneumatycznego zawieszenia pojazd przechyla się w zakrętach, ale nie przeszkadza to zanadto. Nie zaburza też pewności prowadzenia. Hamulce są optymalne, samochód przy ostrzejszym ich użyciu jednak mocno nurkuje, co udało się lepiej zakamuflować w Range Roverze Sport. A może taki charakter miał “duży Range” właśnie zachować?

Range Rover P550e wnętrze
31

Sumaryczne 550 KM i 800 Nm jako pakiet wygląda świetnie. Można powiedzieć - wręcz idealnie, jak na samochód tego typu. Niemal zawsze ma ochotę do wystrzelenia spod świateł czy ochoczego wyprzedzenia auta przed nami. No właśnie - niemal zawsze. Uwzględniając fakt, że to samochód wprost stworzony do połykania setek kilometrów, trochę ciężko nam wyobrazić sobie doładowywanie auta gdzieś po drodze, kiedy żwawa jazda opróżnia baterię naprawdę szybko. Z kolei bez energii w akumulatorze - nie mamy pełni osiągów. Nieustannie więc najlepiej spisałby się tu mocny diesel lub zwyczajna benzyna z turbo lub kompresorem - bez obaw jednak, bo Range Rover posiada takie rozwiązania w swojej ofercie.

Tu docieramy do tematu z początku artykułu. Mnogość możliwości konfiguracji i personalizacji Range Rovera sprawia, że niekiedy w pierwszym kontakcie można się zachwycić lub zrazić. Warto poznać wszystkie możliwości - dla jednego przeszło 600-konna benzyna bez hybrydy plug-in to będzie tym, czego potrzebuje na pokładzie wielkiego SUV-a, dla innego 350-konny diesel będzie w zupełności wystarczający do płynnej jazdy autostradami przez pół Europy. To samo w kwestii wyposażenia i indywidualnej konfiguracji samochodu - niektórzy docenią pół miliona w opcjach, inni dobiorą potrzebne dodatki za 40-60 tys. zł i będą w pełni usatysfakcjonowani. Cieszy sam fakt możliwości, bo coraz większa liczba producentów okraja je nam do absolutnego minimum, ułatwiając sobie produkcję (i znacznie obniżając jej koszty).

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025