Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
24

Bez wątpienia za rynkowy szlagier niemieckiego producenta można uznać Audi A4. Ostatnie zmiany nomenklatury przyniosły jednak konieczność zmiany nazewnictwa również tego hitu sprzedażowego i dotychczasowa limuzyna z Ingolstadt od teraz - po licznych zmianach, o których za chwilę - nazywa się A5. Jednocześnie, na ten moment, nowy model zastępuje znane wcześniej warianty A5 - Coupe oraz Sportback, bo mimo linii sugerującej nadwozie typu sedan, jest to liftback. Skomplikowane?

Z założenia to plan niemal doskonały - jest atrakcyjny design karoserii przypominającej dwudrzwiowy wariant, praktyczność auta z klapą z otwieraną szybą oraz wszechstronność limuzyny. Niewątpliwym atutem nowej “A5-tki” jest stylistyka. Teoretycznie nie ma tu nic przełomowego - co akurat może być zaletą - co mogłoby zostać uznane za przesadę ze strony designerów, a z czym w ostatnich latach coraz częściej w motoryzacji się mierzymy. Z drugiej jednak strony styl znany z dotychczasowych modeli Audi, został tu “podkręcony” do wariantów bliższych modelom SRS z detalami charakterystycznymi dla elektrycznych e-tronów. Jak wyszło? Naprawdę dobrze. Na tyle, że aż trudno uwierzyć w to, że pod maską znajduje się “tylko” dwulitrowa benzyna o mocy ok. 200 KM, koncentrując się na wydatnych wlotach, szerokich nadkolach i agresywnych lampach czy atrapie chłodnicy. O jednostkach napędowych jednak później.

Nowe Audi A5 może mieć pod maską silnik benzynowy, turbodiesla lub hybrydę.

Zmiany dosięgły nie tylko stylistyki, ale i gabarytów. Nowe A5 jest szersze, dłuższe i wyższe o kilka cm względem dotychczasowej wersji tego modelu, a rozstaw osi wydłużono. W efekcie jest to jeden z największych modeli na rynku w tym segmencie, oferujący nadwozie dłuższe od Mercedesa czy BMW podobnych rozmiarów.

Nowe Audi może napędzać klasyczny układ napędowy lub hybryda (299 lub 367 KM). Wśród “zwyczajnych” benzyn znalazło się 2.0 TFSI w wariantach 150 i 204 KM (ten drugi również jako opcja quattro i właśnie taki model testowaliśmy). Dostępny jest też diesel 2.0 TDI, także o mocy 204 KM, z przednim napędem lub opcją pędzonych czterech kół. Do sprzedaży od razu trafiła też odmiana S5 z silnikiem 3.0 TFSI w wersji 367-konnej.

Reklama

W dobie coraz cięższych i coraz bardziej skomplikowanych, naszpikowanych elektroniką samochodów można by rzec - bez szału! A jednak. Trudno wypowiadać się o 150-konnym A5, bo tam rzeczywiście może być różnie, ale wariant o mocy 204 KM, z napędem quattro to naprawdę świetny wybór na co dzień. Nieco ponad 7,0 s do setki i optymalna dynamika w trasie pozwalają czuć się bezpiecznie w każdych warunkach, do czego rzecz jasna przyczynia się też udany napęd obu osi.

Audi A5 Limousine design tył
24

Przechodząc do wnętrza łatwo ulec wrażeniu, że “nowsze” jest wrogiem dobrego. Niektórzy mogliby zarzucić kokpitowi dotychczasowego Audi A5 (które notabene wciąż można zamawiać) przestarzałą linię. W praktyce jednak fizyczne guziki i “przewidywalność” to dziś dość poszukiwane aspekty w motoryzacji. Wsiadając do nowego modelu można czuć się przytłoczonym. W testowanym aucie witają nas aż trzy ekrany, ułożone przez całą szerokość deski rozdzielczej. Wirtualny kokpit za kierownicą liczy ok. 12 cali i jest już czymś, do czego przywykliśmy. Nie jest przekombinowany - da się z nim żyć, zwłaszcza po dostosowaniu wyświetlanych opcji pod siebie. Centralny wyświetlacz (14,5 cala) emituje obraz systemu MMI i większości systemów pokładowych, niestety włączając w to chociażby ustawienia klimatyzacji. Niespełna 11 cali liczy sobie opcjonalny ekran przed pasażerem, którego treść kierowca może “czytać” wyłącznie podczas postoju. Ten ostatni to już trochę wymysł na siłę, bowiem jego faktyczny atut w postaci możliwości wpisywania celu w nawigacji przez pasażera czy wygodniejszym “przerzucaniu” opcji infotainmentu to element bez którego bez wątpienia da się żyć. Wyświetlanie filmów dla pasażera to także aspekt, który chyba nie jest kwestią decydującą o tym, czy dany samochód klient zakupi. No i połyskująca czerń, zwana piano black, którą wnętrze testowanego Audi A5 ocieka. Od boczków drzwiowych i kierownicy (na obydwu elementach ponadto ulokowano haptyczne przyciski…) przez “otoczkę” ekranu centralnego po tunel środkowy. Wszędzie wszystko błyszczy na czarno, a w efekcie… raczy rysami. Do rozdzielczości czy szybkości pracy ekranów raczej nie można mieć zastrzeżeń.

Za kierownicą nowego Audi A5 można się poczuć przytłoczonym, ale fotele zapewniają świetną, ergonomiczną pozycję.

Kierownica i fotele to przede wszystkim atrakcyjny design i świetna użytkowość. Ta pierwsza spisuje się rewelacyjnie w zakrętach i wygląda sportowo. W zasadzie to samo można powiedzieć o fotelach, które ponadto nie męczą kręgosłupa nawet w długiej podróży, choć ich stylistyka mogłaby sugerować pewne kompromisy w tej kwestii. Szeroka możliwość ustawień obydwu elementów umożliwia ponadto znalezienie ergonomicznej pozycji za kierownicą. Przestrzeń dla pasażerów tylnego rzędu to również atut A5, choć wyłącznie jeśli mówimy o dwójce z nich - nawet wysokich. Miejsca jest tu więcej niż u rywali (to zasługa wspomnianego rozstawu osi), ale środkowy podróżujący będzie miał problemy z wygodnym umiejscowieniem nóg z uwagi na wielki tunel środkowy, wchodzący częściowo właśnie w tę część miejsca dla pasażerów. Z przestrzenią na głowę nie ma większych problemów, nawet uwzględniając fakt, że jest to liftback z opadającą linią dachu.

Audi A5 Limousine kokpit
24
Reklama

Jeśli planujecie dalsze wojaże kompletem pasażerów, to być może lepszym rozwiązaniem okaże się wersja kombi. Rzecz ma się podobnie w kwestii bagażnika. Ten w testowanym samochodzie może nie był najmniejszy (atutem jest klapa otwierana wraz z szybą), ale kombi o bardziej regularnych kształtach zawsze będzie wygodniejszym i bardziej ustawnym rozwiązaniem, nawet jeśli litrażowo podstawowa różnica w wielkości kufra nie jest wyraźnie większa w przypadku modelu Avant (445 w testowanym aucie vs. 476 litrów w kombi). Bagażnik ponadto jest nieco mniejszy niż u rywali, ale większy niż w poprzednim Audi A5.

Wnętrze A5 w wersji liftback pomieści 4 osoby z bagażami, choć wersja Avant i tak będzie bardziej praktyczna.

Każdy wariant A5/S5 łączony jest z 7-biegowym automatem S tronic. To skuteczna przekładnia, znana od lat, może nie najszybsza, ale gubi się znacznie rzadziej niż DSG. Testowane auto wyposażono ponadto w łopatki, które przydają się raczej rzadko, ale niekiedy mogą być dodatkowym atutem, np. na krętych drogach czy podczas jazdy włoskimi, stromymi autostradami. Co prawda w przypadku takich scenariuszy można wybrać ustawienie Dynamic spośród dostępnych trybów i oddać “wachlowanie” biegami i wyższe kręcenie silnika komputerowi sterującemu, ale ci, którzy wolą decydować o tym samodzielnie - będą zadowoleni z takiej możliwości.

Zawieszenie to także mocna strona Audi. W samochodzie ze zdjęć zastosowano ogumienie 245/35 R20 i wydaje się to złoty środek w kwestii połączenia komfortu z wydajnym prowadzeniem. Testowany pojazd - z uwagi na pakiet S - otrzymał usztywniony wariant podwozia względem podstawowego, który jest jednak zupełnie wystarczający w kwestii komfortu resorowania na co dzień. W modelu S5 klient otrzymuje adaptacyjny wariant układu, który najpewniej będzie jeszcze bardziej optymalnym wariantem.

Audi A5 Limousine felgi
24

Na uznanie zasługuje prowadzenie, któremu bliżej jest do komfortu niż sportu, ale podobno tego chcieli klienci. Dla żądnych większych emocji - ponownie odsyłamy do modelu S5, który będzie chyba generalnie złotym środkiem jeśli chodzi o użytek codzienny i bardziej ambitny dla petrolheada. Wyciszenie kabiny to niewątpliwa zaleta nowego A5. Nie zastosowano tu bezramkowych drzwi, jak w przypadku poprzednika, co z pewnością przyczyniło się do niezłych rezultatów w tym aspekcie. A zużycie paliwa? Około 7 litrów na autostradzie i 10 litrów w mieście. W przypadku drugiej wartości wynik mógłby być nieco lepszy, ale jak na samochód tych gabarytów - nie ma co narzekać.

Najnowsze Audi A5 można kupić za minimum 187 000 zł. Co ciekawe, to kwota niższa niż w przypadku oferowanego jeszcze poprzednika, choć dealerzy raczej oferują już tylko gotowe samochody, nie do konfiguracji. Testowany samochód to wydatek około 220 000 zł i trzeba przyznać, że to optymalnie zbudowany samochód - z odpowiednim silnikiem i wyposażeniem. Niczego więcej do szczęścia nie potrzeba, choć oczywiście konfigurator pozwala na wiele szaleństw

Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025
2026 Maserati Grecale Folgore prezentacja
Maserati / Grecale
Maserati Grecale Folgore teraz z lepszym zasięgiem i technologią

Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.

3 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Brązowa torba z zamszu, pasek i sztyblety OCHNIK – elegancki zestaw dla mężczyzny w miejskim stylu
Prezentacja Partnera
Elegancja w miejskim stylu – nowa kolekcja OCHNIK

OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.

3 listopada 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025