Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
24

Bez wątpienia za rynkowy szlagier niemieckiego producenta można uznać Audi A4. Ostatnie zmiany nomenklatury przyniosły jednak konieczność zmiany nazewnictwa również tego hitu sprzedażowego i dotychczasowa limuzyna z Ingolstadt od teraz - po licznych zmianach, o których za chwilę - nazywa się A5. Jednocześnie, na ten moment, nowy model zastępuje znane wcześniej warianty A5 - Coupe oraz Sportback, bo mimo linii sugerującej nadwozie typu sedan, jest to liftback. Skomplikowane?

Z założenia to plan niemal doskonały - jest atrakcyjny design karoserii przypominającej dwudrzwiowy wariant, praktyczność auta z klapą z otwieraną szybą oraz wszechstronność limuzyny. Niewątpliwym atutem nowej “A5-tki” jest stylistyka. Teoretycznie nie ma tu nic przełomowego - co akurat może być zaletą - co mogłoby zostać uznane za przesadę ze strony designerów, a z czym w ostatnich latach coraz częściej w motoryzacji się mierzymy. Z drugiej jednak strony styl znany z dotychczasowych modeli Audi, został tu “podkręcony” do wariantów bliższych modelom SRS z detalami charakterystycznymi dla elektrycznych e-tronów. Jak wyszło? Naprawdę dobrze. Na tyle, że aż trudno uwierzyć w to, że pod maską znajduje się “tylko” dwulitrowa benzyna o mocy ok. 200 KM, koncentrując się na wydatnych wlotach, szerokich nadkolach i agresywnych lampach czy atrapie chłodnicy. O jednostkach napędowych jednak później.

Nowe Audi A5 może mieć pod maską silnik benzynowy, turbodiesla lub hybrydę.

Zmiany dosięgły nie tylko stylistyki, ale i gabarytów. Nowe A5 jest szersze, dłuższe i wyższe o kilka cm względem dotychczasowej wersji tego modelu, a rozstaw osi wydłużono. W efekcie jest to jeden z największych modeli na rynku w tym segmencie, oferujący nadwozie dłuższe od Mercedesa czy BMW podobnych rozmiarów.

Nowe Audi może napędzać klasyczny układ napędowy lub hybryda (299 lub 367 KM). Wśród “zwyczajnych” benzyn znalazło się 2.0 TFSI w wariantach 150 i 204 KM (ten drugi również jako opcja quattro i właśnie taki model testowaliśmy). Dostępny jest też diesel 2.0 TDI, także o mocy 204 KM, z przednim napędem lub opcją pędzonych czterech kół. Do sprzedaży od razu trafiła też odmiana S5 z silnikiem 3.0 TFSI w wersji 367-konnej.

W dobie coraz cięższych i coraz bardziej skomplikowanych, naszpikowanych elektroniką samochodów można by rzec - bez szału! A jednak. Trudno wypowiadać się o 150-konnym A5, bo tam rzeczywiście może być różnie, ale wariant o mocy 204 KM, z napędem quattro to naprawdę świetny wybór na co dzień. Nieco ponad 7,0 s do setki i optymalna dynamika w trasie pozwalają czuć się bezpiecznie w każdych warunkach, do czego rzecz jasna przyczynia się też udany napęd obu osi.

Audi A5 Limousine design tył
24

Przechodząc do wnętrza łatwo ulec wrażeniu, że “nowsze” jest wrogiem dobrego. Niektórzy mogliby zarzucić kokpitowi dotychczasowego Audi A5 (które notabene wciąż można zamawiać) przestarzałą linię. W praktyce jednak fizyczne guziki i “przewidywalność” to dziś dość poszukiwane aspekty w motoryzacji. Wsiadając do nowego modelu można czuć się przytłoczonym. W testowanym aucie witają nas aż trzy ekrany, ułożone przez całą szerokość deski rozdzielczej. Wirtualny kokpit za kierownicą liczy ok. 12 cali i jest już czymś, do czego przywykliśmy. Nie jest przekombinowany - da się z nim żyć, zwłaszcza po dostosowaniu wyświetlanych opcji pod siebie. Centralny wyświetlacz (14,5 cala) emituje obraz systemu MMI i większości systemów pokładowych, niestety włączając w to chociażby ustawienia klimatyzacji. Niespełna 11 cali liczy sobie opcjonalny ekran przed pasażerem, którego treść kierowca może “czytać” wyłącznie podczas postoju. Ten ostatni to już trochę wymysł na siłę, bowiem jego faktyczny atut w postaci możliwości wpisywania celu w nawigacji przez pasażera czy wygodniejszym “przerzucaniu” opcji infotainmentu to element bez którego bez wątpienia da się żyć. Wyświetlanie filmów dla pasażera to także aspekt, który chyba nie jest kwestią decydującą o tym, czy dany samochód klient zakupi. No i połyskująca czerń, zwana piano black, którą wnętrze testowanego Audi A5 ocieka. Od boczków drzwiowych i kierownicy (na obydwu elementach ponadto ulokowano haptyczne przyciski…) przez “otoczkę” ekranu centralnego po tunel środkowy. Wszędzie wszystko błyszczy na czarno, a w efekcie… raczy rysami. Do rozdzielczości czy szybkości pracy ekranów raczej nie można mieć zastrzeżeń.

Za kierownicą nowego Audi A5 można się poczuć przytłoczonym, ale fotele zapewniają świetną, ergonomiczną pozycję.

Kierownica i fotele to przede wszystkim atrakcyjny design i świetna użytkowość. Ta pierwsza spisuje się rewelacyjnie w zakrętach i wygląda sportowo. W zasadzie to samo można powiedzieć o fotelach, które ponadto nie męczą kręgosłupa nawet w długiej podróży, choć ich stylistyka mogłaby sugerować pewne kompromisy w tej kwestii. Szeroka możliwość ustawień obydwu elementów umożliwia ponadto znalezienie ergonomicznej pozycji za kierownicą. Przestrzeń dla pasażerów tylnego rzędu to również atut A5, choć wyłącznie jeśli mówimy o dwójce z nich - nawet wysokich. Miejsca jest tu więcej niż u rywali (to zasługa wspomnianego rozstawu osi), ale środkowy podróżujący będzie miał problemy z wygodnym umiejscowieniem nóg z uwagi na wielki tunel środkowy, wchodzący częściowo właśnie w tę część miejsca dla pasażerów. Z przestrzenią na głowę nie ma większych problemów, nawet uwzględniając fakt, że jest to liftback z opadającą linią dachu.

Audi A5 Limousine kokpit
24
Reklama

Jeśli planujecie dalsze wojaże kompletem pasażerów, to być może lepszym rozwiązaniem okaże się wersja kombi. Rzecz ma się podobnie w kwestii bagażnika. Ten w testowanym samochodzie może nie był najmniejszy (atutem jest klapa otwierana wraz z szybą), ale kombi o bardziej regularnych kształtach zawsze będzie wygodniejszym i bardziej ustawnym rozwiązaniem, nawet jeśli litrażowo podstawowa różnica w wielkości kufra nie jest wyraźnie większa w przypadku modelu Avant (445 w testowanym aucie vs. 476 litrów w kombi). Bagażnik ponadto jest nieco mniejszy niż u rywali, ale większy niż w poprzednim Audi A5.

Wnętrze A5 w wersji liftback pomieści 4 osoby z bagażami, choć wersja Avant i tak będzie bardziej praktyczna.

Każdy wariant A5/S5 łączony jest z 7-biegowym automatem S tronic. To skuteczna przekładnia, znana od lat, może nie najszybsza, ale gubi się znacznie rzadziej niż DSG. Testowane auto wyposażono ponadto w łopatki, które przydają się raczej rzadko, ale niekiedy mogą być dodatkowym atutem, np. na krętych drogach czy podczas jazdy włoskimi, stromymi autostradami. Co prawda w przypadku takich scenariuszy można wybrać ustawienie Dynamic spośród dostępnych trybów i oddać “wachlowanie” biegami i wyższe kręcenie silnika komputerowi sterującemu, ale ci, którzy wolą decydować o tym samodzielnie - będą zadowoleni z takiej możliwości.

Zawieszenie to także mocna strona Audi. W samochodzie ze zdjęć zastosowano ogumienie 245/35 R20 i wydaje się to złoty środek w kwestii połączenia komfortu z wydajnym prowadzeniem. Testowany pojazd - z uwagi na pakiet S - otrzymał usztywniony wariant podwozia względem podstawowego, który jest jednak zupełnie wystarczający w kwestii komfortu resorowania na co dzień. W modelu S5 klient otrzymuje adaptacyjny wariant układu, który najpewniej będzie jeszcze bardziej optymalnym wariantem.

Audi A5 Limousine felgi
24

Na uznanie zasługuje prowadzenie, któremu bliżej jest do komfortu niż sportu, ale podobno tego chcieli klienci. Dla żądnych większych emocji - ponownie odsyłamy do modelu S5, który będzie chyba generalnie złotym środkiem jeśli chodzi o użytek codzienny i bardziej ambitny dla petrolheada. Wyciszenie kabiny to niewątpliwa zaleta nowego A5. Nie zastosowano tu bezramkowych drzwi, jak w przypadku poprzednika, co z pewnością przyczyniło się do niezłych rezultatów w tym aspekcie. A zużycie paliwa? Około 7 litrów na autostradzie i 10 litrów w mieście. W przypadku drugiej wartości wynik mógłby być nieco lepszy, ale jak na samochód tych gabarytów - nie ma co narzekać.

Najnowsze Audi A5 można kupić za minimum 187 000 zł. Co ciekawe, to kwota niższa niż w przypadku oferowanego jeszcze poprzednika, choć dealerzy raczej oferują już tylko gotowe samochody, nie do konfiguracji. Testowany samochód to wydatek około 220 000 zł i trzeba przyznać, że to optymalnie zbudowany samochód - z odpowiednim silnikiem i wyposażeniem. Niczego więcej do szczęścia nie potrzeba, choć oczywiście konfigurator pozwala na wiele szaleństw

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025
Ford Mustang GTD czas okrążenia
Ford / Mustang GTD
Ford Mustang GTD jest szybszy od Porsche 918 Spyder wokół Nürburgringu

Ford Mustang GTD pobił o 5,5 s swój poprzedni czas wokół Nürburgringu notując wynik 6:52,072.

5 maja 2025
2025 Aston Martin DBX S premiera
Aston Martin / DBX
Aston Martin przejmuje filozofię Porsche i prezentuje 727-konne DBX S

DBX S to nowa wersja w gamie Aston Martina DBX. Gamie, która wkrótce ma przypominać ofertę Porsche.

30 kwietnia 2025
Ferrari 296 Speciale premiera
Ferrari / 296 Speciale
Poznaj 296 Speciale - być może najlepiej jeżdżące Ferrari w historii

Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
Prezentacja Partnera
Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025