Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2024 Porsche Panamera - ceny, dostępność i dane techniczne

Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 lutego 2024
2023 Porsche Panamera lifting
10

Kolejki po Porsche Taycana nigdy się nie kończą, dlatego można odnieść wrażenie, że Panamera powoli dogorywa w cieniu swojego supernowoczesnego, elektrycznego odpowiednika. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie - rynek luksusowych limuzyn nadal jest otwarty na samochody typowo spalinowe, dlatego Porsche gruntownie zrewidowało Panamerę pod kątem technologii i designu. Po premierze wersji Turbo w listopadzie tamtego roku, teraz do oferty dołączają tańsze odmiany hybrydowe: 4 E-Hybrid4S E-Hybrid. Dostawy do klientów ruszą w marcu 2024.

Nowe hybrydy plug-in łączą 2.9-litrowy silnik V6 twin turbo z motorem elektrycznym o mocy 190 KM zasilanym z zestawu baterii 25.9 kWh (21.8 kWh netto). Czysto elektryczny zasięg Panamery z tym zestawem wynosi według producenta między 92, a 96 km. Słabszy model 4 E-Hybrid legitymuje się mocą systemową 470 KM i momentem obrotowym 650 Nm, gdy mocniejsza “eska” ma 544 KM i 750 Nm. Ten ostatni przyspiesza do 100 km/h w 3,7 s - o 0,4 s szybciej niż słabsza odmiana Panamery E-Hybrid.

Główną ideą liftingu Panamery była poprawa jej właściwości jezdnych oraz podniesienie poziomu emocji za kierownicą, czyli dziedziny, w której Porsche i tak brylowało na tle konkurentów. Do tego Niemcy nieco zrewidowali dostępne w Panamerze napędy oraz nadali jej wygląd i detale przypominające bestsellerowego Taycana.

Porsche poszło o krok lub dwa dalej niż przy normalnym liftingu, dlatego Panamera zyskała sporo świeżości.

Ogólna bryła auta nie różni się znacząco od dotychczasowej, ale Porsche robiąc projekt poszło o krok lub dwa dalej niż normalnie ma to miejsce przy zwykłym liftingu. Jest oczywiście nowy zderzak z innymi otworami wentylacyjnymi po bokach i nową szparą nad tablicą rejestracyjną. Standardem są nowe światła Matrix LED (Matrix HD LED jako opcja) z charakterystycznymi punktowymi lampami do jazdy dziennej. W ramach liftingu nadwozia styliści nieco podkreślili detal charakterystyczny dla Panamery, czyli pionowy wylot powietrza tuż za przednimi kołami.

Kilka zmian zastosowano także w tylnej części nadwozia. Pojawiło się na przykład nieco inne tłoczenie tylnego błotnika zintegrowane ze zmienionym kształtem tylnych okien. Kształt poprzecznej belki świetlnej mocno upodobnił się do Taycana, a całość podkreślono kompletnie zmienionym kształtem tylnego zderzaka.

2023 Porsche Panamera facelift przód
10

Jednak to co najważniejsze jest pod karoserią. Struktura gamy silnikowej jest taka sama - bazowe wersje mają pod maską 2.9-litrowe V6, ewentualnie wsparte technologią plug-in, ale każdy napęd został poprawiony pod kątem mocy i wydajności. Poprawki w układzie paliwowym, zapłonowym i turbosprężarce podniosły parametry bazowego modelu do 353 KM i 500 Nm. Panamera z tym motorem osiąga 100 km/h w 5,2 s (RWD), a z napędem na cztery koła czas ten jest o 0,4 s krótszy.

Bazowa Panamera jest mocniejsza o 13 KM i przyspiesza do "setki" w 5,2 s. Później dołączą wersje hybrydowe oparte o silnik V6.

Z czterech planowanych wersji plug-in na razie będzie dostępna jedna, najwyższa Turbo E-Hybrid. Podczas gdy pozostałe trzy będą oparte o motor V6, topowy model nadal ma 8 cylindrów w połączeniu z mocniejszym silnikiem elektrycznym (259 KM) zintegrowanym z 8-stopniową skrzynią PDK. Liczby tego modelu wyglądają następująco: 680 KM i 930 Nm, 100 km/h w 3,2 s i 315 km/h prędkości maksymalnej.

Reklama
2023 Porsche Panamera facelift tył
10

Bateria powiększona do 25.9 kWh zapewnia Panamerze PHEV nieco większy zasięg na prądzie. W przypadku najmocniejszej wersji Turbo jest to 83-93 km w zależności od warunków. Baterię można ładować z maksymalną mocą do 11 kW.

Zupełnie nowe zawieszenie Active Ride istotnie wpływa na sposób zachowania nowej Panamery podczas szybkiej jazdy.

Dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne poprzednika w ramach liftingu zostało zmodyfikowane, a standardowe adaptacyjne amortyzatory PASM regulują teraz oddzielnie kompresję i odbicie, zapewniając lepszą jakość jazdy i kontrolę. Za dodatkową opłatą można mieć skrętną tylną oś, a Porsche opracowało nowy system zawieszenia Active Ride, aby wnieść dynamikę Panamery na inny poziom. Wybranie tej pozycji z listy opcji skutkuje tym, że standardowa pneumatyka zostaje zastąpiona jednokomorowymi sprężynami z amortyzatorami połączonymi z pompą hydrauliczną kontrolującą przepływ płynu na każdym zakręcie. Pozwala to na szybkie, elektronicznie sterowane zmiany podparcia i podatności wszystkich czterech kół, korygując przechyły nadwozia na zakrętach, jednocześnie pochłaniając niedoskonałości drogi tam, gdzie jest to wymagane.

2023 Porsche Panamera facelift kokpit
10

W środku Panamera poszła w kierunku wyznaczonym przez Taycana (i niedawno Cayenne). Wybierak biegów ma teraz formę malutkiego przełącznika na prawo od kierownicy, co uwolniło dodatkową przestrzeń na konsoli centralnej, gdzie zaaranżowano obsługę klimatyzacji i kolejny schowek. Zestaw analogowych zegarów został zastąpiony podłużnym zakrzywionym ekranem, a nowością w tym modelu jest opcjonalny ekran multimediów po stronie pasażera umieszczony tuż obok 12,9-calowego ekranu głównego. Pasażer może na nim odtwarzać streamy podczas jazdy, gdyż ekran ma filtr kierunkowy uniemożliwiający obserwowanie treści z pozycji kierowcy.

Porsche Panamera po faceliftingu jest już dostępne do konfiguracji na oficjalnej stronie producenta. Polski cennik tego modelu startuje od 499 000 zł, podczas gdy wersje z napędem na cztery koła kosztują minimum 518 000 zł. Dostępny jest też model Turbo E-Hybrid w cenie od 932 000 zł. Nowo wprowadzone na rynek wersje hybrydowe kosztują odpowiednio 536 000 zł (4 E-Hybrid) lub 600 000 zł (4S E-Hybrid). Niestety wraz z liftingiem na europejskim rynku żegnamy praktyczniejszy model Sport Turismo. Pierwsze dostawy nowej Panamery do klientów ruszą w marcu 2024 roku.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024