Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2024 Porsche Panamera - ceny, dostępność i dane techniczne

Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 lutego 2024
2023 Porsche Panamera lifting
10

Kolejki po Porsche Taycana nigdy się nie kończą, dlatego można odnieść wrażenie, że Panamera powoli dogorywa w cieniu swojego supernowoczesnego, elektrycznego odpowiednika. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie - rynek luksusowych limuzyn nadal jest otwarty na samochody typowo spalinowe, dlatego Porsche gruntownie zrewidowało Panamerę pod kątem technologii i designu. Po premierze wersji Turbo w listopadzie tamtego roku, teraz do oferty dołączają tańsze odmiany hybrydowe: 4 E-Hybrid4S E-Hybrid. Dostawy do klientów ruszą w marcu 2024.

Nowe hybrydy plug-in łączą 2.9-litrowy silnik V6 twin turbo z motorem elektrycznym o mocy 190 KM zasilanym z zestawu baterii 25.9 kWh (21.8 kWh netto). Czysto elektryczny zasięg Panamery z tym zestawem wynosi według producenta między 92, a 96 km. Słabszy model 4 E-Hybrid legitymuje się mocą systemową 470 KM i momentem obrotowym 650 Nm, gdy mocniejsza “eska” ma 544 KM i 750 Nm. Ten ostatni przyspiesza do 100 km/h w 3,7 s - o 0,4 s szybciej niż słabsza odmiana Panamery E-Hybrid.

Główną ideą liftingu Panamery była poprawa jej właściwości jezdnych oraz podniesienie poziomu emocji za kierownicą, czyli dziedziny, w której Porsche i tak brylowało na tle konkurentów. Do tego Niemcy nieco zrewidowali dostępne w Panamerze napędy oraz nadali jej wygląd i detale przypominające bestsellerowego Taycana.

Porsche poszło o krok lub dwa dalej niż przy normalnym liftingu, dlatego Panamera zyskała sporo świeżości.

Ogólna bryła auta nie różni się znacząco od dotychczasowej, ale Porsche robiąc projekt poszło o krok lub dwa dalej niż normalnie ma to miejsce przy zwykłym liftingu. Jest oczywiście nowy zderzak z innymi otworami wentylacyjnymi po bokach i nową szparą nad tablicą rejestracyjną. Standardem są nowe światła Matrix LED (Matrix HD LED jako opcja) z charakterystycznymi punktowymi lampami do jazdy dziennej. W ramach liftingu nadwozia styliści nieco podkreślili detal charakterystyczny dla Panamery, czyli pionowy wylot powietrza tuż za przednimi kołami.

Kilka zmian zastosowano także w tylnej części nadwozia. Pojawiło się na przykład nieco inne tłoczenie tylnego błotnika zintegrowane ze zmienionym kształtem tylnych okien. Kształt poprzecznej belki świetlnej mocno upodobnił się do Taycana, a całość podkreślono kompletnie zmienionym kształtem tylnego zderzaka.

2023 Porsche Panamera facelift przód
10

Jednak to co najważniejsze jest pod karoserią. Struktura gamy silnikowej jest taka sama - bazowe wersje mają pod maską 2.9-litrowe V6, ewentualnie wsparte technologią plug-in, ale każdy napęd został poprawiony pod kątem mocy i wydajności. Poprawki w układzie paliwowym, zapłonowym i turbosprężarce podniosły parametry bazowego modelu do 353 KM i 500 Nm. Panamera z tym motorem osiąga 100 km/h w 5,2 s (RWD), a z napędem na cztery koła czas ten jest o 0,4 s krótszy.

Bazowa Panamera jest mocniejsza o 13 KM i przyspiesza do "setki" w 5,2 s. Później dołączą wersje hybrydowe oparte o silnik V6.

Z czterech planowanych wersji plug-in na razie będzie dostępna jedna, najwyższa Turbo E-Hybrid. Podczas gdy pozostałe trzy będą oparte o motor V6, topowy model nadal ma 8 cylindrów w połączeniu z mocniejszym silnikiem elektrycznym (259 KM) zintegrowanym z 8-stopniową skrzynią PDK. Liczby tego modelu wyglądają następująco: 680 KM i 930 Nm, 100 km/h w 3,2 s i 315 km/h prędkości maksymalnej.

Reklama
2023 Porsche Panamera facelift tył
10

Bateria powiększona do 25.9 kWh zapewnia Panamerze PHEV nieco większy zasięg na prądzie. W przypadku najmocniejszej wersji Turbo jest to 83-93 km w zależności od warunków. Baterię można ładować z maksymalną mocą do 11 kW.

Zupełnie nowe zawieszenie Active Ride istotnie wpływa na sposób zachowania nowej Panamery podczas szybkiej jazdy.

Dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne poprzednika w ramach liftingu zostało zmodyfikowane, a standardowe adaptacyjne amortyzatory PASM regulują teraz oddzielnie kompresję i odbicie, zapewniając lepszą jakość jazdy i kontrolę. Za dodatkową opłatą można mieć skrętną tylną oś, a Porsche opracowało nowy system zawieszenia Active Ride, aby wnieść dynamikę Panamery na inny poziom. Wybranie tej pozycji z listy opcji skutkuje tym, że standardowa pneumatyka zostaje zastąpiona jednokomorowymi sprężynami z amortyzatorami połączonymi z pompą hydrauliczną kontrolującą przepływ płynu na każdym zakręcie. Pozwala to na szybkie, elektronicznie sterowane zmiany podparcia i podatności wszystkich czterech kół, korygując przechyły nadwozia na zakrętach, jednocześnie pochłaniając niedoskonałości drogi tam, gdzie jest to wymagane.

2023 Porsche Panamera facelift kokpit
10

W środku Panamera poszła w kierunku wyznaczonym przez Taycana (i niedawno Cayenne). Wybierak biegów ma teraz formę malutkiego przełącznika na prawo od kierownicy, co uwolniło dodatkową przestrzeń na konsoli centralnej, gdzie zaaranżowano obsługę klimatyzacji i kolejny schowek. Zestaw analogowych zegarów został zastąpiony podłużnym zakrzywionym ekranem, a nowością w tym modelu jest opcjonalny ekran multimediów po stronie pasażera umieszczony tuż obok 12,9-calowego ekranu głównego. Pasażer może na nim odtwarzać streamy podczas jazdy, gdyż ekran ma filtr kierunkowy uniemożliwiający obserwowanie treści z pozycji kierowcy.

Porsche Panamera po faceliftingu jest już dostępne do konfiguracji na oficjalnej stronie producenta. Polski cennik tego modelu startuje od 499 000 zł, podczas gdy wersje z napędem na cztery koła kosztują minimum 518 000 zł. Dostępny jest też model Turbo E-Hybrid w cenie od 932 000 zł. Nowo wprowadzone na rynek wersje hybrydowe kosztują odpowiednio 536 000 zł (4 E-Hybrid) lub 600 000 zł (4S E-Hybrid). Niestety wraz z liftingiem na europejskim rynku żegnamy praktyczniejszy model Sport Turismo. Pierwsze dostawy nowej Panamery do klientów ruszą w marcu 2024 roku.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Rimac Nevera R rekordy
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R miażdży kolejne rekordy i rozpędza się do 431 km/h

Rimac Nevera R to nowy najszybciej przyspieszający samochód świata z 24 rekordami na koncie.

14 lipca 2025
2026 Aston Martin Vantage S premiera
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage S - więcej mocy i garść ciekawych zmian

Aston Martin Vantage S kryje sporo detali, dzięki którym może zaciekawić klientów na Ferrari Amalfi.

14 lipca 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025