Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.
W erze hybrydowych samochodów sportowych moc powyżej 700 koni mechanicznych stała się właściwie codziennością. Najnowszym członkiem klubu 700+ jest nowa Panamera, konkretnie w wersji Turbo S E-Hybrid z napędem plug-in opartym o silnik V8 twin turbo. Flagowa wersja debiutuje równolegle z równie ciekawym wariantem GTS wyposażonym w typowo spalinowy silnik. Tańszy z tej dwójki kosztuje od 764 000 zł, droższy aż 1 111 000 zł.
Nietrudno się domyślić, że Turbo S E-Hybrid to najmocniejsza Panamera w historii tego modelu. Sam silnik 4.0 V8 generuje tu 599 KM, ale w obudowie 8-biegowego PDK pracuje jeszcze elektryczny “asystent” generujący 190 KM. W porównaniu z poprzednikiem parametry urosły o 101 KM i 150 Nm, a finalna moc systemowa wynosi 782 KM i 1000 Nm. W rezultacie auto jest aż o pół sekundy szybsze do 100 km/h (2,9 s) i osiąga 325 km/h.
Osiągi można też wyrażać innymi parametrami - na przykład zasięgiem na prądzie. Dzięki baterii o pojemności 25.9 kWh Panamera Turbo S E-Hybrid pokona od 78 do 84 km bez włączania silnika V8. Instalacja jest w stanie przyjąć do 11 kW prądem przemiennym, więc uzupełnienie energii z domowego wallboxa trwa nieco ponad 2,5 godziny.
Do panowania nad tą limuzyną wagi ciężkiej (oficjalnych parametrów nie ma, ale już poprzednia topowa Panamera ważyła 2360 kg) Porsche instaluje swoje nowe zawieszenie Active Ride w standardzie. Pracująca w trybie ciągłym pompa hydrauliczna wraz z zestawem czujników reguluje ciśnienie we wszystkich czterech amortyzatorach, przez co potrafi na bieżąco kasować przechyły nadwozia i wszelkie siły działające na koła. W ten sposób auto zachowuje pełną stabilność podczas szybkiej jazdy po torze, a na autostradzie wyróżnia się wyjątkowym komfortem resorowania. Poza tym na pokładzie jest skrętna tylna oś i ogromne hamulce ceramiczne z tarczami przednimi o średnicy 440 mm.
Przy okazji Porsche wprowadza do cennika Panamery Turbo i Turbo S E-Hybrid nowy karbonowy pakiet aero. Są w nim na przykład przedni spoiler, dokładki progów bocznych i tylny dyfuzor. Jako pakiet wszystkie te elementy generują 60 kg dodatkowego docisku przy 200 km/h. Do tego można teraz dobrać kute 21-calowe felgi z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2 o właściwościach poprawiających wyniki na torze. Kierowca fabryczny Porsche, Lars Kern, zademonstrował efekt tych ulepszeń na torze Nürburgring, ustanawiając czas 7:24,172 na pętli Nordschleife w Turbo S E-Hybrid. To o 5,64 s szybciej niż najszybsze okrążenie poprzedniej Panamery.
Do gamy dołączyła też wersja GTS z unikalnym setupem układu jezdnego i znacznie lżejszym napędem bez modułów hybrydowych. Ambicją tego modelu nie są rekordy okrążeń, ale dążenie do maksymalnej przyjemności z jazdy. Silnik V8 o mocy 500 KM pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 3,8 s i złamanie bariery 300 km/h. Dodatkowo GTS ma swój własny dedykowany design i standardowy sportowy układ wydechowy. Dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne i adaptacyjne amortyzatory mają tutaj indywidualne ustawienia, co widać po obniżonym o 10 mm prześwicie i wzmocnionych stabilizatorach. Napęd trafia na cztery koła za pomocą inteligentnego dyferencjału PTV Plus z blokadą na tylnej osi.
Oba nowe modele Porsche Panamera: GTS i Turbo S E-Hybrid można już konfigurować. Dostawy powinny zacząć się w odstępie kilku miesięcy.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.
Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.
Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.
Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.
Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.
Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.
BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.
Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?
VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.
Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.
Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.
Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.