Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
15

Silniki spalania wewnętrznego umierają. Te, które mamy okazję dziś użytkować, będą ostatnimi zanim ich rolę przejmą baterie i motory elektryczne. Na nich wkrótce spocznie wyzwanie rozbudzania naszych zmysłów, wzniecania dreszczyka emocji i zaspokajania nieprzemijającej potrzeby szybkiej jazdy. Wygląda jednak na to, że nikt o tym nie powiedział Ferrari, Lamborghini i Porsche, bo w ostatnich paru miesiącach wszystkie te firmy albo znacząco zaktualizowały swoje tradycyjne jednostki napędowe (Ferrari) albo zapowiedziały całkowicie nowe, jak Lamborghini w momencie ujawnienia napędu następcy Huracána. Teraz Porsche pokazuje swoje całkowicie nowe podejście do spalinowego sześciocylindrowego boksera przeznaczonego dla poliftowego 911 generacji 992.

Większa pojemność skokowa, turbina zasilana energią elektryczną, a także większa moc i lepsze osiągi bez straty wydajności - oto nowy system T-Hybrid, który stanie się podwaliną pod napędy wszystkich przyszłych Porsche 911, od Carrery do Turbo.

Pierwsza w historii hybryda w Porsche 911 to model 992.2 w wersji Carrera GTS.

Porsche był otwarte na jakąś formę elektryfikacji 911 już w momencie konstruowania generacji 992. Dowiedzieliśmy się o tym w 2018 roku podczas jazd prototypem tego modelu z doktorem Frankiem Walisserem. Między innymi dlatego obecne 911 jest tak “obszerne” - nadwozie od początku zakładało rezerwę na umieszczenie baterii mającej gromadzić dodatkową energię wspomagającą silnik spalinowy, a w razie potrzeby zapewniającą kilka kilometrów jazdy na czystym prądzie.

Jednak to co teraz widzimy nie jest hybrydowym 911 jakie sobie wyobrażaliśmy, głównie dlatego, że malutka bateria 1.9 kWh umieszczona z przodu, w miejscu tradycyjnego akumulatora, nigdy nie będzie samodzielnie napędzać kół. Rolą modułu hybrydowego jest tu poprawa osiągów bez uszczerbku dla wydajności i emisji. Jest to możliwe poprzez dodanie do napędu 54-konnego silnika elektrycznego (jego moc wzrasta do 64 KM w trybie overboost) dodającego 150 Nm do całkiem niezłych liczb osiąganych przez nowego 3.6-litrowego boksera.

Porsche 911 992.2 Carrera GTS design
15

W efekcie sam silnik spalinowy ma 485 KM, a cały napęd osiąga moc systemową 541 KM przy momencie obrotowym 570 Nm, który w szczytowym momencie wzrasta do 610 Nm.

Nowy motor ulokowano 110 mm niżej w komorze silnika od 3-litrowego poprzednika, który w nowym modelu dostał drugie życie w podstawowej Carrerze, tyle że z mocą zmniejszoną o ponad 90 KM. Decyzja o opracowaniu całkowicie nowej jednostki napędowej podyktowana była chęcią zbudowania napędu o maksymalnej możliwej wydajności i czystości.

Specjalnie na potrzeby hybrydyzacji gamy 911 Porsche opracowało od podstaw nowy silnik 3.6 w układzie bokser.

Pomijając samą pojemność skokową, największą zmianą jest powrót do pojedynczego turbo. Ostatnie 911 wyposażone w ten system (964) wyszło z produkcji w latach 90. Pozbawiony zaworu wastegate układ doładowania silnika jest napędzany 15-konnym silniczkiem elektrycznym podłączonym do wałka turbiny po stronie kompresji. W ten sposób turbina rozkręca się błyskawicznie, silnik jest pozbawiony uciążliwej turbodziury, a zza kierownicy odczuwa się go jak wolnossącą jednostkę o naprawdę dużej pojemności. Turbo samo jest w stanie wygenerować do 10 kW mocy, a energia ta trafia do baterii zasilającej e-motor.

Porsche 911 992.2 Carrera GTS coupe
15
Reklama

Ten proces jest pomyślany tak, aby silnik mógł się szybciej wkręcać na obroty, i nawet przy prędkości maksymalnej, bateria nadal jest doładowywana i może podawać prąd do silnika elektrycznego. Być może najbardziej jaskrawym przykładem działania nowego systemu jest to, że przy 2000 obr./min. turbo potrzebuje tylko 0,8 s aby podać maksymalne ciśnienie 1.8 bara, podczas gdy w starym silniku 3.0 twin turbo proces ten zajmował 3 sekundy. Podczas szybkiego startu elektrycznie wspomagane Porsche 911 Carrera GTS zyska aż 21,5 metra przewagi nad swoim bezpośrednim poprzednikiem w zaledwie 2,5 s. To dystans taki sam jak w elektrycznym Taycanie GTS i 3,5 metra większy niż w znacznie mocniejszym 992 Turbo. Na ‘Ringu nowy model wykręcił czas 7:16.93, czyli 8 sekund lepszy niż tylnonapędowa Carrera GTS 992. Nawiasem mówiąc, nowy napęd T-Hybrid trafi będzie kompatybilny z modelami RWD jak i AWD oraz będzie oferowany w modelach GTS z nadwoziem coupe, Cabriolet i Targa.

Ponad 8 milionów kilometrów - tyle pokonały prototypy wyposażone w nowy silnik 911, a cały proces projektowania zaczynał się od czystej kartki. Nie ma tu paska osprzętu ani rozrusznika, zawory są poruszane dźwigienkami, stworzono nowy układ wydechowy i mocowania, a pompa wody jest zasilana wraz z pompą oleju jednym wałkiem. Żadna część tego motoru nie pochodzi ze starszej jednostki 3.0.

Priorytetem konstruktorów Porsche było zwiększenie mocy i osiągów 911 bez pogarszania wydajności i emisji.

Nowe pojedyncze turbo waży tyle co stary układ z dwoma turbinami (27 kg - tyle samo co cała bateria hybrydy), a całe auto jest o 50 kg cięższe (1595 kg) niż model, który zastępuje. 10 kg zaoszczędzono oferując tylną kanapę jako bezpłatną opcję dla modeli GTS. Samochód będzie oferowany tylko ze skrzynią PDK - e-motor wciśnięto między silnik, a skrzynię, więc zastosowanie innej przekładni nie jest możliwe. Co ciekawe, tylko 2% wszystkich modeli Carrera 992 wychodziło z fabryki wyposażone w pedał sprzęgła, a połowę z nich zamówili Amerykanie. Siedmiostopniowa skrzynia ręczna wkrótce powróci jako opcja dla słabszych wariantów Carrery z jednostką 3.0, najprawdopodobniej w momencie debiutu wersji T. W tym momencie nie ma ze strony Porsche potwierdzenia, że Carrera S kiedykolwiek wróci do gamy.

Porsche 911 992.2 Carrera GTS kokpit
15

Nowa Carrera 2 GTS T-Hybrid kosztuje co najmniej 854 000 zł, czyli 78 000 zł więcej niż analogiczny model sprzed modernizacji. Uzasadnieniem tej podwyżki, oprócz całkowicie nowego mocniejszego silnika i napędu, jest bogatsze wyposażenie standardowe (np. skrętna tylna oś bez dopłat). Z zewnątrz lifting jest najmniejszy z możliwych (nowe zderzaki i lampy), za to w kabinie zmienił się układ przycisków. Wraz ze skrętną tylną osią Porsche dorzuca aktywne stabilizatory i zestaw kół w rozmiarze 20/21 cali przód/tył z szerokimi oponami w rozmiarze 315/30ZR (Goodyear Eagle F1 w Carrera i nowe Pirelli P Zero w Carrera 4).

Porsche twierdzi, że nowe 911 Carrera GTS ma osiągi na poziomie 991 GT3, ale będziemy bardziej szczęśliwi jeśli prowadzi się tak dobrze jak wspomniany model. O tym przekonamy się w przyszłym miesiącu.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Volkswagen Tiguan test PL
Volkswagen / Tiguan
Volkswagen Tiguan R-Line - najchętniej wybierany model w najrzadziej wybieranej wersji

Odświeżony crossover VW ciągle ma idealne wręcz rozmiary i jest… skutecznym Volkswagenem.

20 sierpnia 2025
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo
Opel / Corsa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo - cyfrowa zapowiedź hot hatcha Opla

Ta Corsa to czysta fantastyka, ale jednocześnie przedsmak faktycznego Opla Corsa GSE na prąd.

20 sierpnia 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno – nowe limitowane Lamborghini V12 (2025)

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

19 sierpnia 2025
GMSV S1 LM główne
Gordon Murray Automotive
Dwa nowe modele Gordona Murraya. Jeden wygląda zupełnie jak McLaren F1

Le Mans GTR oraz S1 LM to dwa nowe samochody z działu zamówień specjalnych Gordon Murray Automotive.

19 sierpnia 2025
Ringbrothers Octavia aston martin dbs
Restomod
To nowy restomod Aston Martina, choć nazwa może sugerować co innego

Ringbrothers Octavia to nie popularny liftback Skody z silnikiem V8, a nowy restomod Aston Martina…

18 sierpnia 2025
Longbow zapowiedź
Longbow
Ta brytyjska firma może przejąć filozofię lekkości Lotusa

Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.

18 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
Ford / Kuga
Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

14 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Kamm 912T restomod
Restomod
Ten restomod Porsche 912 ma mniej mocy niż BMW 3, ale to nieważne

Kamm Manufaktur właśnie pokazało samochód będący idealnym antidotum na współczesny wyścig mocy.

9 sierpnia 2025
Bugatti Brouillard prezentacja
Bugatti / Brouillard
Bugatti Brouillard to pierwszy z wielu nowych one-offów z Molsheim

Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.

7 sierpnia 2025