Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
18

Od lat przewidywaliśmy śmierć dużych wolnossących jednostek V12, ale normy emisji i hałasu jeszcze nie wykończyły ich do reszty. Poznajcie nowe Ferrari 12Cilindri - dwumiejscowe GT o mocy 830 KM zastępujące model 812 Superfast.

Ferrari wie jak bardzo ich klienci są przywiązani do silników V12 (kolejka po Purosangue urosła do kilku lat w przód), dlatego chwyta się wszystkich legislacyjnych kruczków, aby nie wyciąć ich z oferty. W przypadku kosztującego 395 tysięcy euro nowego 12Cilindri udało się dodać staremu silnikowi jeszcze więcej mocy, emocji i dramatyzmu. Genów tego auta można szukać w ultra-agresywnym 812 Competizione, ale jego design stworzono patrząc na legendarne 365 GTB/4 Daytona.

12Cilindri ma w sobie cechy serii 812, ale ubrane w efektowne nadwozie inspirowane Ferrari Daytona.

Przy pierwszym kontakcie z nowym 12Cilindri Charles Leclerc myślał, że to model specjalny z serii Icona, i faktycznie ciężko wskazać jakiekolwiek cechy wspólne z 812 Superfast (nowy model ma nawet 20 mm mniejszy rozstaw osi z powodu przeprojektowanego aluminiowego podwozia). Według inżynierów Ferrari celem było połączenie dzikich osiągów 812 Competizione z wartościami GT starego 812 Superfast, co osiągnięto dzięki rozległym modyfikacjom układu jezdnego i nowej elektronice podwozia.

Ferrari 12Cilindri debiutuje równolegle również z nadwoziem Spider. Otwarta wersja otrzymała składany hardtop podobny do tego w 812, a jej cena jest o 40 000 euro wyższa niż w przypadku coupe.

Silnik

6.5-litrowe V12 o kodzie fabrycznym F140HD to centralny punkt nowego 12Cilindri. Moc 830 KM i czerwone pole przy 9500 obrotów stawia ten wariant kultowego silnika na równi z 812 Competizione, choć moment obrotowy spadł nieznacznie do wartości 678 Nm. Zmiany w silniku obejmują lżejsze komponenty wewnętrzne, zrewidowane kanały dolotowe i dopasowane do nich profile wałków rozrządu. Wał korbowy odchudzono o 3%, korbowody wykonano z lekkiego i wytrzymałego tytanu, a tłoki wykuto z innego niż dotychczas stopu aluminium, przez co silnik może kręcić się wyżej, a samochód rozpędza się do ponad 340 km/h. Podobnie jak 812 Superfast, nowe Ferrari 12Cilindri przyspiesza do 100 km/h w 2,9 s.

Ferrari 12Cilindri Spider sylwetka
18

Skrzynia biegów

Pożegnano siedmiobiegowe DCT z 812 i zastąpiono je 8-biegową skrzynią z SF90296 GTB. Dzięki temu 12Cilindri zmienia biegi o 30% szybciej niż poprzednik (co trudno sobie wyobrazić gdy prowadziłeś 812) i korzysta z niższych przełożeń na pierwszych kilku biegach, co widać w przyspieszeniach. Nowa skrzynia przyczyniła się do zwiększenia momentu obrotowego na kołach o 12%, a krzywą momentu dostosowano od strony programowej w taki sposób, aby na trzecim i czwartym biegu stworzyć efekt “niekończącego się przyspieszania”. Podobne sztuczki Ferrari stosowało wcześniej w modelach turbodoładowanych, aby stworzyć iluzję wolnossącego, wysokoobrotowego crescendo.

Struktura

12Cilindri stworzono na bazie całkowicie aluminiowej struktury o 15% sztywniejszej niż w 812 Superfast, z rozstawem osi zmniejszonym o 20 mm. Pomimo skrócenia auto jest o 35 kg cięższe niż poprzednik i waży 1560 kg (na sucho). Wersja Spider musiała zostać dodatkowo wzmocniona w rejonie progów, przez co waży jeszcze o 60 kg więcej. Nowością w regularnym modelu jest innowacyjny system skrętnych tylnych kół zaczerpnięty z 812 Competizione. Elektronika steruje każdym tylnym kołem osobno, aby wypracować maksymalną trakcję i stabilność w zakrętach. Zawieszenie stworzono w oparciu o rozwiązania z 812, ale sama kalibracja amortyzatorów bardziej przypomina hardkorowe Competizione, gdyż 12Cilindri charakteryzuje się większym potencjałem dynamicznym niż 812 Superfast.

Ferrari 12Cilindri kokpit
18

Koła, opony i hamulce

Reklama

Dwa typy opon - Michelin Pilot Sport 5S oraz Goodyear Eagle F1 Supersport - będą dostępne w rozmiarach dostosowanych do 21-calowych kół Ferrari 12Cilindri. Ich szerokości to 275 mm z przodu i 315 mm z tyłu. Ulepszone mieszanki mają zapewnić optymalną przyczepność na suchym i mokrym asfalcie przy 10-procentowym spadku oporów toczenia w porównaniu do konwencjonalnej technologii. Przy kołach pracują hamulce o identycznych wymiarach jak w 812 Superfast, ale z nowym składem chemicznym klocków hamulcowych i sterowaniem brake-by-wire. Ferrari twierdzi, że to rozwiązanie poprawi feeling pedału hamulca, a wprowadzenie autorskiego systemu ABS Evo pozwoli w pełni wykorzystać przyczepność nowych opon podczas hamowania.

Elektronika

Nie bylibyśmy zaskoczeni, gdyby 12Cilindri potrafił samodzielnie okrążyć Fiorano, tyle skomplikowanej elektroniki jest na jego pokładzie. Poza wspomnianym systemem ABS Evo, model ten dostał najnowszą wersję programu Side Slip Control 8.0 z nowym czujnikiem 6w-CDS. Dzięki niemu komputer może bardziej dokładnie odczytywać dane o pozycji auta w zakręcie, aby “wygładzić” polecenia kierowcy i tym samym zmaksymalizować dostępną przyczepność. Zdaniem szefa Ferrari ds. rozwoju produktu Gianmarii Fulgenziego głównie przez działanie armii systemów elektronicznych nowe Ferrari 12Cilindri wydaje się “o 10-15 lat nowsze” niż 812 Superfast jeśli chodzi o prowadzenie.

Ferrari 12Cilindri coupe tył
18

Aerodynamika

W tradycyjnym dla Ferrari stylu, 12Cilindri do generowania docisku używa głównie podłogi, a nie dużych splitterów i skrzydeł. Trzy generatory vortex w przedniej części podłogi współpracują z dwoma kolejnymi i dyfuzorem w tylnej części, aby poprawić przepływy powietrza pod autem. Nowe Ferrari ma w rękawie aerodynamicznego asa w postaci dynamiczne pracujących dwóch lotek tylnego skrzydła, które spokojnie spoczywają zlicowane z nadwoziem do prędkości 60 km/h. Powyżej tego progu wysuwają się reagując na prędkość, kąt skrętu i siłę hamowania generując do 50 kg docisku przy 250 km/h.

Wnętrze

Wiele rozwiązań w kokpicie 12Cilindri pokrywa się z Purosangue, w tym haptyczne przyciski na kierownicy i dotykowe ekrany multimediów. Jednak w przeciwieństwie do (nie) SUV-a Ferrari główny wyświetlacz znajduje się na środku deski rozdzielczej, która sama w sobie jest podzielona na dwa obszary, dla kierowcy i pasażera. Po stronie pasażera pojawił się 8,8-calowy ekran dotykowy, na którym można podglądać prędkość i parametry jazdy, a jeśli nie jesteś fanem interfejsu Ferrari, możesz podłączyć tam swój smartfon poprzez Android Auto/Apple CarPlay.

Przeciętny nabywca nowego Ferrari 12Cilindri zostawi w salonie Ferrari równowartość 0,5 mln euro (2,2 mln zł) włączając opcje. Pierwsze egzemplarze z kierownicą po lewej stronie trafią do klientów w ostatnim kwartale tego roku. Na modele RHD klienci poczekają kilka miesięcy dłużej.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
Porsche / 911
Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

28 maja 2024
Audi RS4 Avant Edition 25 główne
Audi / RS4
Nowe Audi RS4 Edition 25 - większa moc i lepsza przyczepność

Na koniec produkcji RS4 Avant Audi Sport przygotowało wersję Edition 25 z kilkoma usprawnieniami.

28 maja 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024