Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
18

Od lat przewidywaliśmy śmierć dużych wolnossących jednostek V12, ale normy emisji i hałasu jeszcze nie wykończyły ich do reszty. Poznajcie nowe Ferrari 12Cilindri - dwumiejscowe GT o mocy 830 KM zastępujące model 812 Superfast.

Ferrari wie jak bardzo ich klienci są przywiązani do silników V12 (kolejka po Purosangue urosła do kilku lat w przód), dlatego chwyta się wszystkich legislacyjnych kruczków, aby nie wyciąć ich z oferty. W przypadku kosztującego 395 tysięcy euro nowego 12Cilindri udało się dodać staremu silnikowi jeszcze więcej mocy, emocji i dramatyzmu. Genów tego auta można szukać w ultra-agresywnym 812 Competizione, ale jego design stworzono patrząc na legendarne 365 GTB/4 Daytona.

12Cilindri ma w sobie cechy serii 812, ale ubrane w efektowne nadwozie inspirowane Ferrari Daytona.

Przy pierwszym kontakcie z nowym 12Cilindri Charles Leclerc myślał, że to model specjalny z serii Icona, i faktycznie ciężko wskazać jakiekolwiek cechy wspólne z 812 Superfast (nowy model ma nawet 20 mm mniejszy rozstaw osi z powodu przeprojektowanego aluminiowego podwozia). Według inżynierów Ferrari celem było połączenie dzikich osiągów 812 Competizione z wartościami GT starego 812 Superfast, co osiągnięto dzięki rozległym modyfikacjom układu jezdnego i nowej elektronice podwozia.

Ferrari 12Cilindri debiutuje równolegle również z nadwoziem Spider. Otwarta wersja otrzymała składany hardtop podobny do tego w 812, a jej cena jest o 40 000 euro wyższa niż w przypadku coupe.

Silnik

6.5-litrowe V12 o kodzie fabrycznym F140HD to centralny punkt nowego 12Cilindri. Moc 830 KM i czerwone pole przy 9500 obrotów stawia ten wariant kultowego silnika na równi z 812 Competizione, choć moment obrotowy spadł nieznacznie do wartości 678 Nm. Zmiany w silniku obejmują lżejsze komponenty wewnętrzne, zrewidowane kanały dolotowe i dopasowane do nich profile wałków rozrządu. Wał korbowy odchudzono o 3%, korbowody wykonano z lekkiego i wytrzymałego tytanu, a tłoki wykuto z innego niż dotychczas stopu aluminium, przez co silnik może kręcić się wyżej, a samochód rozpędza się do ponad 340 km/h. Podobnie jak 812 Superfast, nowe Ferrari 12Cilindri przyspiesza do 100 km/h w 2,9 s.

Ferrari 12Cilindri Spider sylwetka
18

Skrzynia biegów

Pożegnano siedmiobiegowe DCT z 812 i zastąpiono je 8-biegową skrzynią z SF90296 GTB. Dzięki temu 12Cilindri zmienia biegi o 30% szybciej niż poprzednik (co trudno sobie wyobrazić gdy prowadziłeś 812) i korzysta z niższych przełożeń na pierwszych kilku biegach, co widać w przyspieszeniach. Nowa skrzynia przyczyniła się do zwiększenia momentu obrotowego na kołach o 12%, a krzywą momentu dostosowano od strony programowej w taki sposób, aby na trzecim i czwartym biegu stworzyć efekt “niekończącego się przyspieszania”. Podobne sztuczki Ferrari stosowało wcześniej w modelach turbodoładowanych, aby stworzyć iluzję wolnossącego, wysokoobrotowego crescendo.

Struktura

12Cilindri stworzono na bazie całkowicie aluminiowej struktury o 15% sztywniejszej niż w 812 Superfast, z rozstawem osi zmniejszonym o 20 mm. Pomimo skrócenia auto jest o 35 kg cięższe niż poprzednik i waży 1560 kg (na sucho). Wersja Spider musiała zostać dodatkowo wzmocniona w rejonie progów, przez co waży jeszcze o 60 kg więcej. Nowością w regularnym modelu jest innowacyjny system skrętnych tylnych kół zaczerpnięty z 812 Competizione. Elektronika steruje każdym tylnym kołem osobno, aby wypracować maksymalną trakcję i stabilność w zakrętach. Zawieszenie stworzono w oparciu o rozwiązania z 812, ale sama kalibracja amortyzatorów bardziej przypomina hardkorowe Competizione, gdyż 12Cilindri charakteryzuje się większym potencjałem dynamicznym niż 812 Superfast.

Ferrari 12Cilindri kokpit
18

Koła, opony i hamulce

Reklama

Dwa typy opon - Michelin Pilot Sport 5S oraz Goodyear Eagle F1 Supersport - będą dostępne w rozmiarach dostosowanych do 21-calowych kół Ferrari 12Cilindri. Ich szerokości to 275 mm z przodu i 315 mm z tyłu. Ulepszone mieszanki mają zapewnić optymalną przyczepność na suchym i mokrym asfalcie przy 10-procentowym spadku oporów toczenia w porównaniu do konwencjonalnej technologii. Przy kołach pracują hamulce o identycznych wymiarach jak w 812 Superfast, ale z nowym składem chemicznym klocków hamulcowych i sterowaniem brake-by-wire. Ferrari twierdzi, że to rozwiązanie poprawi feeling pedału hamulca, a wprowadzenie autorskiego systemu ABS Evo pozwoli w pełni wykorzystać przyczepność nowych opon podczas hamowania.

Elektronika

Nie bylibyśmy zaskoczeni, gdyby 12Cilindri potrafił samodzielnie okrążyć Fiorano, tyle skomplikowanej elektroniki jest na jego pokładzie. Poza wspomnianym systemem ABS Evo, model ten dostał najnowszą wersję programu Side Slip Control 8.0 z nowym czujnikiem 6w-CDS. Dzięki niemu komputer może bardziej dokładnie odczytywać dane o pozycji auta w zakręcie, aby “wygładzić” polecenia kierowcy i tym samym zmaksymalizować dostępną przyczepność. Zdaniem szefa Ferrari ds. rozwoju produktu Gianmarii Fulgenziego głównie przez działanie armii systemów elektronicznych nowe Ferrari 12Cilindri wydaje się “o 10-15 lat nowsze” niż 812 Superfast jeśli chodzi o prowadzenie.

Ferrari 12Cilindri coupe tył
18

Aerodynamika

W tradycyjnym dla Ferrari stylu, 12Cilindri do generowania docisku używa głównie podłogi, a nie dużych splitterów i skrzydeł. Trzy generatory vortex w przedniej części podłogi współpracują z dwoma kolejnymi i dyfuzorem w tylnej części, aby poprawić przepływy powietrza pod autem. Nowe Ferrari ma w rękawie aerodynamicznego asa w postaci dynamiczne pracujących dwóch lotek tylnego skrzydła, które spokojnie spoczywają zlicowane z nadwoziem do prędkości 60 km/h. Powyżej tego progu wysuwają się reagując na prędkość, kąt skrętu i siłę hamowania generując do 50 kg docisku przy 250 km/h.

Wnętrze

Wiele rozwiązań w kokpicie 12Cilindri pokrywa się z Purosangue, w tym haptyczne przyciski na kierownicy i dotykowe ekrany multimediów. Jednak w przeciwieństwie do (nie) SUV-a Ferrari główny wyświetlacz znajduje się na środku deski rozdzielczej, która sama w sobie jest podzielona na dwa obszary, dla kierowcy i pasażera. Po stronie pasażera pojawił się 8,8-calowy ekran dotykowy, na którym można podglądać prędkość i parametry jazdy, a jeśli nie jesteś fanem interfejsu Ferrari, możesz podłączyć tam swój smartfon poprzez Android Auto/Apple CarPlay.

Przeciętny nabywca nowego Ferrari 12Cilindri zostawi w salonie Ferrari równowartość 0,5 mln euro (2,2 mln zł) włączając opcje. Pierwsze egzemplarze z kierownicą po lewej stronie trafią do klientów w ostatnim kwartale tego roku. Na modele RHD klienci poczekają kilka miesięcy dłużej.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024