Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
18

Od lat przewidywaliśmy śmierć dużych wolnossących jednostek V12, ale normy emisji i hałasu jeszcze nie wykończyły ich do reszty. Poznajcie nowe Ferrari 12Cilindri - dwumiejscowe GT o mocy 830 KM zastępujące model 812 Superfast.

Ferrari wie jak bardzo ich klienci są przywiązani do silników V12 (kolejka po Purosangue urosła do kilku lat w przód), dlatego chwyta się wszystkich legislacyjnych kruczków, aby nie wyciąć ich z oferty. W przypadku kosztującego 395 tysięcy euro nowego 12Cilindri udało się dodać staremu silnikowi jeszcze więcej mocy, emocji i dramatyzmu. Genów tego auta można szukać w ultra-agresywnym 812 Competizione, ale jego design stworzono patrząc na legendarne 365 GTB/4 Daytona.

12Cilindri ma w sobie cechy serii 812, ale ubrane w efektowne nadwozie inspirowane Ferrari Daytona.

Przy pierwszym kontakcie z nowym 12Cilindri Charles Leclerc myślał, że to model specjalny z serii Icona, i faktycznie ciężko wskazać jakiekolwiek cechy wspólne z 812 Superfast (nowy model ma nawet 20 mm mniejszy rozstaw osi z powodu przeprojektowanego aluminiowego podwozia). Według inżynierów Ferrari celem było połączenie dzikich osiągów 812 Competizione z wartościami GT starego 812 Superfast, co osiągnięto dzięki rozległym modyfikacjom układu jezdnego i nowej elektronice podwozia.

Ferrari 12Cilindri debiutuje równolegle również z nadwoziem Spider. Otwarta wersja otrzymała składany hardtop podobny do tego w 812, a jej cena jest o 40 000 euro wyższa niż w przypadku coupe.

Silnik

6.5-litrowe V12 o kodzie fabrycznym F140HD to centralny punkt nowego 12Cilindri. Moc 830 KM i czerwone pole przy 9500 obrotów stawia ten wariant kultowego silnika na równi z 812 Competizione, choć moment obrotowy spadł nieznacznie do wartości 678 Nm. Zmiany w silniku obejmują lżejsze komponenty wewnętrzne, zrewidowane kanały dolotowe i dopasowane do nich profile wałków rozrządu. Wał korbowy odchudzono o 3%, korbowody wykonano z lekkiego i wytrzymałego tytanu, a tłoki wykuto z innego niż dotychczas stopu aluminium, przez co silnik może kręcić się wyżej, a samochód rozpędza się do ponad 340 km/h. Podobnie jak 812 Superfast, nowe Ferrari 12Cilindri przyspiesza do 100 km/h w 2,9 s.

Ferrari 12Cilindri Spider sylwetka
18

Skrzynia biegów

Pożegnano siedmiobiegowe DCT z 812 i zastąpiono je 8-biegową skrzynią z SF90296 GTB. Dzięki temu 12Cilindri zmienia biegi o 30% szybciej niż poprzednik (co trudno sobie wyobrazić gdy prowadziłeś 812) i korzysta z niższych przełożeń na pierwszych kilku biegach, co widać w przyspieszeniach. Nowa skrzynia przyczyniła się do zwiększenia momentu obrotowego na kołach o 12%, a krzywą momentu dostosowano od strony programowej w taki sposób, aby na trzecim i czwartym biegu stworzyć efekt “niekończącego się przyspieszania”. Podobne sztuczki Ferrari stosowało wcześniej w modelach turbodoładowanych, aby stworzyć iluzję wolnossącego, wysokoobrotowego crescendo.

Struktura

12Cilindri stworzono na bazie całkowicie aluminiowej struktury o 15% sztywniejszej niż w 812 Superfast, z rozstawem osi zmniejszonym o 20 mm. Pomimo skrócenia auto jest o 35 kg cięższe niż poprzednik i waży 1560 kg (na sucho). Wersja Spider musiała zostać dodatkowo wzmocniona w rejonie progów, przez co waży jeszcze o 60 kg więcej. Nowością w regularnym modelu jest innowacyjny system skrętnych tylnych kół zaczerpnięty z 812 Competizione. Elektronika steruje każdym tylnym kołem osobno, aby wypracować maksymalną trakcję i stabilność w zakrętach. Zawieszenie stworzono w oparciu o rozwiązania z 812, ale sama kalibracja amortyzatorów bardziej przypomina hardkorowe Competizione, gdyż 12Cilindri charakteryzuje się większym potencjałem dynamicznym niż 812 Superfast.

Ferrari 12Cilindri kokpit
18

Koła, opony i hamulce

Reklama

Dwa typy opon - Michelin Pilot Sport 5S oraz Goodyear Eagle F1 Supersport - będą dostępne w rozmiarach dostosowanych do 21-calowych kół Ferrari 12Cilindri. Ich szerokości to 275 mm z przodu i 315 mm z tyłu. Ulepszone mieszanki mają zapewnić optymalną przyczepność na suchym i mokrym asfalcie przy 10-procentowym spadku oporów toczenia w porównaniu do konwencjonalnej technologii. Przy kołach pracują hamulce o identycznych wymiarach jak w 812 Superfast, ale z nowym składem chemicznym klocków hamulcowych i sterowaniem brake-by-wire. Ferrari twierdzi, że to rozwiązanie poprawi feeling pedału hamulca, a wprowadzenie autorskiego systemu ABS Evo pozwoli w pełni wykorzystać przyczepność nowych opon podczas hamowania.

Elektronika

Nie bylibyśmy zaskoczeni, gdyby 12Cilindri potrafił samodzielnie okrążyć Fiorano, tyle skomplikowanej elektroniki jest na jego pokładzie. Poza wspomnianym systemem ABS Evo, model ten dostał najnowszą wersję programu Side Slip Control 8.0 z nowym czujnikiem 6w-CDS. Dzięki niemu komputer może bardziej dokładnie odczytywać dane o pozycji auta w zakręcie, aby “wygładzić” polecenia kierowcy i tym samym zmaksymalizować dostępną przyczepność. Zdaniem szefa Ferrari ds. rozwoju produktu Gianmarii Fulgenziego głównie przez działanie armii systemów elektronicznych nowe Ferrari 12Cilindri wydaje się “o 10-15 lat nowsze” niż 812 Superfast jeśli chodzi o prowadzenie.

Ferrari 12Cilindri coupe tył
18

Aerodynamika

W tradycyjnym dla Ferrari stylu, 12Cilindri do generowania docisku używa głównie podłogi, a nie dużych splitterów i skrzydeł. Trzy generatory vortex w przedniej części podłogi współpracują z dwoma kolejnymi i dyfuzorem w tylnej części, aby poprawić przepływy powietrza pod autem. Nowe Ferrari ma w rękawie aerodynamicznego asa w postaci dynamiczne pracujących dwóch lotek tylnego skrzydła, które spokojnie spoczywają zlicowane z nadwoziem do prędkości 60 km/h. Powyżej tego progu wysuwają się reagując na prędkość, kąt skrętu i siłę hamowania generując do 50 kg docisku przy 250 km/h.

Wnętrze

Wiele rozwiązań w kokpicie 12Cilindri pokrywa się z Purosangue, w tym haptyczne przyciski na kierownicy i dotykowe ekrany multimediów. Jednak w przeciwieństwie do (nie) SUV-a Ferrari główny wyświetlacz znajduje się na środku deski rozdzielczej, która sama w sobie jest podzielona na dwa obszary, dla kierowcy i pasażera. Po stronie pasażera pojawił się 8,8-calowy ekran dotykowy, na którym można podglądać prędkość i parametry jazdy, a jeśli nie jesteś fanem interfejsu Ferrari, możesz podłączyć tam swój smartfon poprzez Android Auto/Apple CarPlay.

Przeciętny nabywca nowego Ferrari 12Cilindri zostawi w salonie Ferrari równowartość 0,5 mln euro (2,2 mln zł) włączając opcje. Pierwsze egzemplarze z kierownicą po lewej stronie trafią do klientów w ostatnim kwartale tego roku. Na modele RHD klienci poczekają kilka miesięcy dłużej.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025