Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Audi S8 - i teraz mogą zazdrościć

Audi kilka lat temu odstawało w gonitwie za wielkością ekranów i jaskrawością podświetlanych grilów. Dziś czerpie z tego korzyści.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 lutego 2024
2024 Audi S8 test
49

Czy ktokolwiek odważyłby się powiedzieć, że nowe modele Audi są przestarzałe? Odstają czymkolwiek od rywali? Z pewnością nie, bo i nie jest to prawda. W gąszczu ofert nadmiernej cyfryzacji, Niemcy potrafią jednak przedstawić najwyższą technologię opakowaną w bardziej klasyczne wydanie. Tym samym coś, co uznawane było kilka lat temu za kulę u nogi Audi (brak sprintu po wspomniane błyskotki), dziś może okazać się zwycięstwem w walce o konserwatywnego klienta.

Kim jest ów konserwatywny klient? Z pewnością nie ma to nic wspólnego z jego wiekiem. U nas w redakcji średnia wieku to okolice 36-37 lat i w zasadzie wszyscy preferują zwyczajne pokrętła i fizyczne guziki. W Audi również jest ich coraz mniej i wszystko zastępowane jest powoli ekranami (a tak jak rozumiem odsuwane po włączeniu zapłonu nawiewy, tak pojąć nie mogę dlaczego siłę podmuchu regulujemy dotykowym suwakiem), ale pozostają one nienachalne, łatwe w obsłudze i nie przytłaczają wielkością czy rozwiązaniami. Na pierwszy rzut oka można by nawet powiedzieć, że wszystko wygląda tu jak w Audi sprzed dekady, choć więcej jest haptyczności, ruchu i światła. Znów więc - mamy wszystko to co w BMW czy Mercedesie, ale opakowane w bardziej klasyczne szaty. I ja to lubię!

Audi S8 nie ma tyle "błyskotek" co Merc i BMW, ale paradoksalnie może się to obrócić na jego korzyść.

Reklama

Klasyczna jest też jednostka napędowa. Owszem, wspierana już przez malutki silnik elektryczny, ale po pierwsze, w ogóle nie czuć jego obecności, a po drugie… no litości - mamy tu 4.0 TFSI - ośmiocylindrowy motor z doładowaniem, który krzesa 571 KM i 800 Nm momentu obrotowego. Komfortowa limuzyna, która w zakrętach również potrafi sporo, a jak na dzisiejsze standardy to jest przy tym też dość lekka (2,3 tony, dzięki budowie z aluminium, czym A8 szczyci się już od 30 lat). Oczywiście, “lekka” to pojęcie względne, ale skoro mówimy o przeszło 5-metrowej limuzynie z tak potężnym sercem i napędem obu osi… nowe S 63 AMG jest o blisko 300 kg cięższe.

Komfort to zawsze coś, co w A8/S8 powinno stać na pierwszym miejscu i tak jest też tutaj. Na pokładzie w zasadzie wszystkie systemy i udogodnienia jakie sobie wymarzycie, choć część oczywiście pochodzi z listy wyposażenia opcjonalnego. Poza luksusami jednak, inżynierowie z Ingolstadt powalczyli o emocje - oprócz sporej mocy i momentu obrotowego, kierowca może korzystać ze sportowego mechanizmu różnicowego, skrętnej tylnej osi, pneumatycznego zawieszenia i ceramicznego układu hamulcowego. Całość sprawia wrażenie idealnie skonfigurowanego pocisku do przemieszczania na co dzień i od święta, które z palcem w nosie chapnie na raz nawet trasę liczącą 1500 km.

Audi S8 dynamiczne prawy tył
49

S8 dostępne jest wyłącznie w “krótkiej” wersji, albo może bardziej - nie jest dostępne w przedłużonej odmianie L. W skrajnych sytuacjach, kiedy z przodu i z tyłu zasiądą pasażerowie wyżsi niż 180 cm może okazać się, że trzeba pójść na minimalne kompromisy w ustawieniu przedniego fotela - nie mylcie jednak tego z ciasnotą. To poniekąd skutek obszernych przednich półkubłów (z masażem, grzaniem i chłodzeniem), które są nad wyraz wygodne na co dzień, ale i świetne w zakrętach, za to ich grubość zabiera cenne kilka cm z przestrzeni na kolana pasażerów tylnej kanapy. Poza tym ci mają jednak dostęp do wszelkich luksusów, opcjonalnie nawet z lodówką pomiędzy fotelami. S8 to mimo wszystko jednak auto do dynamicznego pokonywania dystansów i od ultra luksusowego rozkładania się do półsnu w ofercie jest A8 L.

S8 wcale nie jest mniej luksusowe niż A8, a gdy trzeba, potrafi zagonić do pracy swoje 800 Nm.

Reklama

Audi S8 (zwłaszcza z ceramicznym układem hamulcowym) naprawdę nieźle tuszuje swoje rozmiary. Skrętna tylna oś i inteligentny napęd quattro pozwalają traktować ten model na co dzień w zasadzie jak A4 czy A6, no może poza sytuacjami, kiedy trzeba schować gabaryt auta w ciasnym miejscu parkingowym. Najlepszym do codziennego poruszania się jest predykcyjny tryb Comfort Plus. Podwyższa on nieco zawieszenia i skanując drogę przed pojazdem dobiera optymalne nastawy sztywności sprężyn i siłę tłumienia poszczególnych sekcji zawieszenia.

Audi S8 wnętrze od kierowcy
49

Testowany samochód to tak naprawdę pokaz możliwości personalizacji Audi, choć po części wybrano tu elementy w naszej opinii dalekie od charakteru S8. Ten matowy zielony lakier to koszt przeszło 40 tys. zł, a rozbudowanej tapicerki wnętrza (wciąż czarnej, z tylko kontrastowym czerwonym szwem, za to z obiciem podsufitki i różnych innych zakamarków) - łącznie aż 80 tys. zł. Koła to kilkanaście tysięcy, ceramiczne hamulce - kilkadziesiąt… można tak wymieniać i wymieniać, przez co z “bazowych” 670 tys. zł robi się nam w testowanym aucie ponad milion.

Sensowną konfigurację (obszerną w wygodne opcje, ale bez skrajnych udziwnień) można zbudować za około 800 tys. zł - to wciąż sporo, ale pamiętajmy, że mowa o najwyższej limuzynie marki, w dodatku w sportowej odmianie. Audi S8 to znakomite auto w zasadzie do wszystkiego. Jedyną rzeczą, w której może nie sprawdzić się idealnie jest przeciskanie się po ciasnych uliczkach, w czym oczywiście pomaga skrętna oś tylna, ale po prostu przeszło 5 metrów długości nie da się ukryć. Nie jest to jednak wada - po prostu gabaryt segmentu F. Poza tym jednak to jedno z najbardziej komfortowych i najlepiej wyciszonych aut na rynku. Pokonywanie setek kilometrów to coś arcyprzyjemnego i nie chce się z Audi wysiadać. Do tego silnik - ciągle daje o sobie znać przyjemnym pomrukiem “V8-ki”, ciągle będąc gotowym na wykrzesanie pełni potencjału, a jest tu co krzesać.

Jako EVO uważamy, że jest to obecnie najlepsza limuzyna na rynku, uwzględniając wszechstronność użytkową i charakter. Nikt dziś już nie potrafi łączyć tak luksusu, performance’u, technologii i poczucia, że jednak ciągle coś w tym samochodzie mamy do zrobienia. Brawo Audi!

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Porsche Carrera GT salzburg design
Porsche / Carrera GT
Porsche Carrera GT Salzburg Design - ukłon dla legendy

Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.

21 grudnia 2025
Rimac Nevera R Founder's Edition prezentacja
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R Founder’s Edition - dla dziesięciu wybrańców

Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.

21 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025