Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Limitowany do 99 sztuk Abt XGT to zdolne do jazdy po drogach R8 GT2, którego Audi nigdy nie zrobiło.
Termin “samochód wyścigowy na drogi publiczne” czasami jest używany w kontekście aut, które kompletnie na niego nie zasługują, ale tym razem będzie inaczej. Najnowsza kreacja Abt Sportsline to nic innego jak dostosowane do jazdy drogowej Audi R8 GT2, którego zadaniem jest rzucić rękawicę Porsche 911 GT3 RS.
Abt XGT, bo tak producent nazwał swoje dzieło, to model celebrujący zakończenie produkcji seryjnego Audi R8. W Ingolstadt powstał już autorski projekt wieńczący ten wspaniały dorobek w postaci dość radykalnego R8 GT RWD, jednak Abt znacznie bardziej zbliżył się do ostrej granicy oddzielającej samochody drogowe i wyścigowe.
Abt ma bogatą historię partnerstwa w zakresie sportów motorowych z Audi. Zespół wchodził do wyścigów serii DTM w 2000 roku z modelem TT-R wkrótce potem stając się najbardziej utytułowanym aktywnym zespołem w tym sporcie. W sezonie 2023 Abt wystawiał też dwa samochody wyścigowe R8 LMS GT3 evo 2, a teraz wykorzystał swoją wiedzę techniczną do przekształcenia R8 GT2 w samochód drogowy.
Specjaliści z Abt pozostawili wyścigowe DNA modelu R8 GT2 właściwie bez zmian. Pojawiły się tylko małe poprawki mające przystosować samochód do ponad 40 wymogów koniecznych do uzyskania homologacji na drogi publiczne. Tak samo jak w wyścigowym R8, karoseria XGT wykonana jest w całości na zamówienie z kompozytów. W oczy rzuca się rozbudowana aerodynamika, ale zmiany są głębsze i obejmują chociażby szerszy rozstaw kół niż w standardowym, drogowym R8.
Tylna część auta została całkowicie przeprojektowana, aby zmieścić ogromny wlot powietrza do zasilania 5.2-litrowego silnika V10. Regulowane tylne skrzydło oraz imponujący dyfuzor pomagają uzyskać docisk podobny do typowego samochodu klasy GT2. Siedmioramienne kute felgi w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 z tyłu ubrano w opony Pirelli P Zero Trofeo R.
Od strony technicznej XGT jest niemal kalką modelu wyścigowego. Silnik ma moc 640 KM, współpracuje z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową, a całe auto waży w granicach 1400 kg. Prędkość maksymalna wynosi 310 km/h, ale to zależy od ustawienia tylnego skrzydła. Osiągi w linii prostej nie robią aż takiego wrażenia jak prędkości w zakrętach. W tej dziedzinie XGT od Abt bije na głowę każde inne drogowe R8, bo korzysta z wyścigowego zawieszenia, geometrii, aerodynamiki i wspomnianych opon Trofeo R.
Na liście modyfikacji pojawiły się elementy z zakresu użyteczności. Jest to przede wszystkim nowa deska rozdzielcza, hamulec ręczny, centralny zamek, immobiliser i kamera cofania. Dodano klimatyzację i dedykowany wydech spełniający normy emisji i hałasu.
Priorytetem tworców od początku było wyciśnięcie maksymalnych osiągów na torze. W tym celu Abt zaangażował kierowców DTM Kevina van der Linde i Ricardo Fellera do pomocy w opracowaniu XGT. Tysiące kilometrów testów na torach Nürburgring, Sachsenring i Hockenheimring wpłynęły na jego konfigurację, którą można dostosować do toru za pomocą amortyzatorów z dwukierunkową regulacją.
Dystrybutorem Abt XGT jest Scherer Sport, a samochód w podstawowej konfiguracji kosztuje 598 000 euro plus podatki. To duże pieniądze, ale R8 od Abt to właściwie w pełni rozwinięty samochód wyścigowy, który ma potencjał, aby na torze kręcić lepsze czasy niż hipersamochody za dwa razy większe kwoty. W takim świetle cena XGT wydaje się ciut łatwiejsza do przełknięcia…
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.
Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.
Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.
Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.
Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.
Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.
Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.
Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.
Ford Mustang GTD pobił o 5,5 s swój poprzedni czas wokół Nürburgringu notując wynik 6:52,072.
DBX S to nowa wersja w gamie Aston Martina DBX. Gamie, która wkrótce ma przypominać ofertę Porsche.
Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.
Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.