Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Abt XGT to Audi R8 klasy GT2 z homologacją na drogi publiczne

Limitowany do 99 sztuk Abt XGT to zdolne do jazdy po drogach R8 GT2, którego Audi nigdy nie zrobiło.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 listopada 2023
Abt XGT Audi R8 GT2 główne
12

Termin “samochód wyścigowy na drogi publiczne” czasami jest używany w kontekście aut, które kompletnie na niego nie zasługują, ale tym razem będzie inaczej. Najnowsza kreacja Abt Sportsline to nic innego jak dostosowane do jazdy drogowej Audi R8 GT2, którego zadaniem jest rzucić rękawicę Porsche 911 GT3 RS.

Abt XGT, bo tak producent nazwał swoje dzieło, to model celebrujący zakończenie produkcji seryjnego Audi R8. W Ingolstadt powstał już autorski projekt wieńczący ten wspaniały dorobek w postaci dość radykalnego R8 GT RWD, jednak Abt znacznie bardziej zbliżył się do ostrej granicy oddzielającej samochody drogowe i wyścigowe.

Abt Sportsline w modelu XGT przełożyło swoje doświadczenie w prowadzeniu wyścigowych R8 na model drogowy.

Abt ma bogatą historię partnerstwa w zakresie sportów motorowych z Audi. Zespół wchodził do wyścigów serii DTM w 2000 roku z modelem TT-R wkrótce potem stając się najbardziej utytułowanym aktywnym zespołem w tym sporcie. W sezonie 2023 Abt wystawiał też dwa samochody wyścigowe R8 LMS GT3 evo 2, a teraz wykorzystał swoją wiedzę techniczną do przekształcenia R8 GT2 w samochód drogowy.

Specjaliści z Abt pozostawili wyścigowe DNA modelu R8 GT2 właściwie bez zmian. Pojawiły się tylko małe poprawki mające przystosować samochód do ponad 40 wymogów koniecznych do uzyskania homologacji na drogi publiczne. Tak samo jak w wyścigowym R8, karoseria XGT wykonana jest w całości na zamówienie z kompozytów. W oczy rzuca się rozbudowana aerodynamika, ale zmiany są głębsze i obejmują chociażby szerszy rozstaw kół niż w standardowym, drogowym R8.

Abt XGT Audi R8 GT2 skrzydło
12

Tylna część auta została całkowicie przeprojektowana, aby zmieścić ogromny wlot powietrza do zasilania 5.2-litrowego silnika V10. Regulowane tylne skrzydło oraz imponujący dyfuzor pomagają uzyskać docisk podobny do typowego samochodu klasy GT2. Siedmioramienne kute felgi w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 z tyłu ubrano w opony Pirelli P Zero Trofeo R.

Od strony technicznej XGT jest niemal kalką modelu wyścigowego. Silnik ma moc 640 KM, współpracuje z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową, a całe auto waży w granicach 1400 kg. Prędkość maksymalna wynosi 310 km/h, ale to zależy od ustawienia tylnego skrzydła. Osiągi w linii prostej nie robią aż takiego wrażenia jak prędkości w zakrętach. W tej dziedzinie XGT od Abt bije na głowę każde inne drogowe R8, bo korzysta z wyścigowego zawieszenia, geometrii, aerodynamiki i wspomnianych opon Trofeo R.

Reklama

Priorytetem Abt były osiągi na torze - w tej dziedzinie XGT jest lepsze niż jakiekolwiek R8 i wiele droższych hipersamochodów.

Na liście modyfikacji pojawiły się elementy z zakresu użyteczności. Jest to przede wszystkim nowa deska rozdzielcza, hamulec ręczny, centralny zamek, immobiliser i kamera cofania. Dodano klimatyzację i dedykowany wydech spełniający normy emisji i hałasu.

Abt XGT Audi R8 GT2 kierownica
12

Priorytetem tworców od początku było wyciśnięcie maksymalnych osiągów na torze. W tym celu Abt zaangażował kierowców DTM Kevina van der Linde i Ricardo Fellera do pomocy w opracowaniu XGT. Tysiące kilometrów testów na torach Nürburgring, Sachsenring i Hockenheimring wpłynęły na jego konfigurację, którą można dostosować do toru za pomocą amortyzatorów z dwukierunkową regulacją.

Dystrybutorem Abt XGT jest Scherer Sport, a samochód w podstawowej konfiguracji kosztuje 598 000 euro plus podatki. To duże pieniądze, ale R8 od Abt to właściwie w pełni rozwinięty samochód wyścigowy, który ma potencjał, aby na torze kręcić lepsze czasy niż hipersamochody za dwa razy większe kwoty. W takim świetle cena XGT wydaje się ciut łatwiejsza do przełknięcia…

Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
Volkswagen Golf GTI Clubsport MK8.5
Volkswagen / Golf
Nowy Golf GTI Clubsport jest jednym z ostatnich benzynowych GTI

Nadchodząca dziewiąta generacja popularnego kompaktu przejdzie w całości na napęd elektryczny.

31 maja 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Oficjalnie: Aston Martin Valkyrie wystartuje w 24h Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

14 czerwca 2024
Alpine A290 wersja produkcyjna
Alpine / A290
Alpine A290 ma wszystko, aby zostać pierwszym udanym hot hatchem EV

Wielokrotnie zapowiadane i wyczekiwane przez nas Alpine A290 właśnie miało swój oficjalny debiut.

13 czerwca 2024
2024 BMW M2 lifting
BMW / M2
Debiutuje odświeżone BMW M2 z większą mocą i (nadal) manualną skrzynią

Na kolejny rok modelowy BMW M wprowadziło kilka poprawek do najmniejszego w gamie coupe M2.

13 czerwca 2024
Nowy naczelny EVO Magazine Michał Sztorc
HOT NEWS
Michał Sztorc nowym naczelnym EVO Magazine

Czas na zmiany! Za sterami EVO Magazine zasiada teraz nowy redaktor naczelny, Michał Sztorc. Co to oznacza dla magazynu?

13 czerwca 2024
Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
2024 Lexus UX 300h test
Lexus / UX
2024 Lexus UX 300h - hybrydowy crossover spoza mainstreamu

UX 300h po liftingu jest mocniejszy i oszczędniejszy, ale czy to wystarczy na czołówkę segmentu?

8 czerwca 2024
Lanzante Porsche 930 TAG Championship
Restomod
TAG Championship od Lanzante to restomod Porsche 911 z silnikiem F1

Lanzante zbuduje trzy egzemplarze Porsche 930 z silnikiem V6 z bolidu McLarena z lat 80.

7 czerwca 2024
Alpina B3 GT news
Alpina / B3
Nowe Alpiny B3 i B4 GT są mocniejsze i bardziej luksusowe od BMW M3

Wariant GT popularnych modeli Alpiny: B3 i B4 wnosi sporo nowości w dziedzinie napędu i dynamiki.

6 czerwca 2024
Caterham nowa siedziba
Caterham
Caterham otwiera nową siedzibę i inwestuje w większe moce produkcyjne

W nowych halach w Dartford pod Londynem Caterham chce produkować nawet 750 samochodów rocznie.

5 czerwca 2024
2024 BMW M135 xDrive premiera
BMW / M135
Nowe BMW M135 xDrive jest słabsze, za to ma ostrzejszy charakter

Hot hatch BMW stracił kilka koni mechanicznych, za to zyskał nowy wygląd i ostrzejsze prowadzenie.

5 czerwca 2024
Ferrari Enzo Pirelli współpraca
Ferrari / Enzo
Pirelli stworzyło specjalną nowoczesną oponę dedykowaną do Ferrari Enzo

Nowa opona P Zero Corsa System zbliża osiągi Ferrari Enzo do poziomu współczesnych hipersamochodów.

4 czerwca 2024
Nürburgring 24 Hours 2024
Nürburgring 24 Hours
Nürburgring 24 Hours 2024: triumf dla Audi R8 zespołu Scherer Sport PHX

Pomimo rekordowo słabej pogody tegoroczny Nürburgring 24 Hours dostarczył sporo wyścigowych emocji.

3 czerwca 2024