Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Abt XGT to Audi R8 klasy GT2 z homologacją na drogi publiczne

Limitowany do 99 sztuk Abt XGT to zdolne do jazdy po drogach R8 GT2, którego Audi nigdy nie zrobiło.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 listopada 2023
Abt XGT Audi R8 GT2 główne
12

Termin “samochód wyścigowy na drogi publiczne” czasami jest używany w kontekście aut, które kompletnie na niego nie zasługują, ale tym razem będzie inaczej. Najnowsza kreacja Abt Sportsline to nic innego jak dostosowane do jazdy drogowej Audi R8 GT2, którego zadaniem jest rzucić rękawicę Porsche 911 GT3 RS.

Abt XGT, bo tak producent nazwał swoje dzieło, to model celebrujący zakończenie produkcji seryjnego Audi R8. W Ingolstadt powstał już autorski projekt wieńczący ten wspaniały dorobek w postaci dość radykalnego R8 GT RWD, jednak Abt znacznie bardziej zbliżył się do ostrej granicy oddzielającej samochody drogowe i wyścigowe.

Abt Sportsline w modelu XGT przełożyło swoje doświadczenie w prowadzeniu wyścigowych R8 na model drogowy.

Abt ma bogatą historię partnerstwa w zakresie sportów motorowych z Audi. Zespół wchodził do wyścigów serii DTM w 2000 roku z modelem TT-R wkrótce potem stając się najbardziej utytułowanym aktywnym zespołem w tym sporcie. W sezonie 2023 Abt wystawiał też dwa samochody wyścigowe R8 LMS GT3 evo 2, a teraz wykorzystał swoją wiedzę techniczną do przekształcenia R8 GT2 w samochód drogowy.

Specjaliści z Abt pozostawili wyścigowe DNA modelu R8 GT2 właściwie bez zmian. Pojawiły się tylko małe poprawki mające przystosować samochód do ponad 40 wymogów koniecznych do uzyskania homologacji na drogi publiczne. Tak samo jak w wyścigowym R8, karoseria XGT wykonana jest w całości na zamówienie z kompozytów. W oczy rzuca się rozbudowana aerodynamika, ale zmiany są głębsze i obejmują chociażby szerszy rozstaw kół niż w standardowym, drogowym R8.

Abt XGT Audi R8 GT2 skrzydło
12

Tylna część auta została całkowicie przeprojektowana, aby zmieścić ogromny wlot powietrza do zasilania 5.2-litrowego silnika V10. Regulowane tylne skrzydło oraz imponujący dyfuzor pomagają uzyskać docisk podobny do typowego samochodu klasy GT2. Siedmioramienne kute felgi w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 z tyłu ubrano w opony Pirelli P Zero Trofeo R.

Od strony technicznej XGT jest niemal kalką modelu wyścigowego. Silnik ma moc 640 KM, współpracuje z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową, a całe auto waży w granicach 1400 kg. Prędkość maksymalna wynosi 310 km/h, ale to zależy od ustawienia tylnego skrzydła. Osiągi w linii prostej nie robią aż takiego wrażenia jak prędkości w zakrętach. W tej dziedzinie XGT od Abt bije na głowę każde inne drogowe R8, bo korzysta z wyścigowego zawieszenia, geometrii, aerodynamiki i wspomnianych opon Trofeo R.

Reklama

Priorytetem Abt były osiągi na torze - w tej dziedzinie XGT jest lepsze niż jakiekolwiek R8 i wiele droższych hipersamochodów.

Na liście modyfikacji pojawiły się elementy z zakresu użyteczności. Jest to przede wszystkim nowa deska rozdzielcza, hamulec ręczny, centralny zamek, immobiliser i kamera cofania. Dodano klimatyzację i dedykowany wydech spełniający normy emisji i hałasu.

Abt XGT Audi R8 GT2 kierownica
12

Priorytetem tworców od początku było wyciśnięcie maksymalnych osiągów na torze. W tym celu Abt zaangażował kierowców DTM Kevina van der Linde i Ricardo Fellera do pomocy w opracowaniu XGT. Tysiące kilometrów testów na torach Nürburgring, Sachsenring i Hockenheimring wpłynęły na jego konfigurację, którą można dostosować do toru za pomocą amortyzatorów z dwukierunkową regulacją.

Dystrybutorem Abt XGT jest Scherer Sport, a samochód w podstawowej konfiguracji kosztuje 598 000 euro plus podatki. To duże pieniądze, ale R8 od Abt to właściwie w pełni rozwinięty samochód wyścigowy, który ma potencjał, aby na torze kręcić lepsze czasy niż hipersamochody za dwa razy większe kwoty. W takim świetle cena XGT wydaje się ciut łatwiejsza do przełknięcia…

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Cosworth silniki i fabryka
Cosworth
Cosworth - firma tworząca silniki dla Astona, Bugatti i F1 od kulis

W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?

25 marca 2025
Aston Martin Vanquish Volante prezentacja
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish Volante rzuca wyzwanie Ferrari 12Cilindri Spider

Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.

25 marca 2025
Porsche 911 992.2 turbo spyshot główne
Porsche / 911 Turbo
Trwają finalne testy nowego Porsche 992.2 Turbo z napędem hybrydowym

Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.

25 marca 2025
2026 Alfa Romeo Stelvio spyshot
Alfa Romeo / Stelvio
2026 Alfa Romeo Stelvio - Turyn testuje nowego rywala BMW X3

Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.

24 marca 2025
The Red Tour
Motocykle
The Red Tour 2025: przetestuj nowe modele Ducati Multistrada

Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?

24 marca 2025
Volkswagen Golf GTI zapowiedź
Volkswagen / Golf
Volkswagen zapowiada celebrację 50 lat GTI podczas Nürburgring 24H

Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.

21 marca 2025
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang prezentacja
Bugatti / Tourbillon
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang - jedna opcja w cenie całego 911

Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.

20 marca 2025
Bentley wyniki finansowe
Bentley
Bentley nie zamierza rezygnować z silników V8 jeszcze przez dekadę

W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.

19 marca 2025
2025 Goodwood Festival of Speed tematyka
Festival of Speed
Główna rzeźba Goodwood FoS 2025 będzie poświęcona Gordonowi Murrayowi

Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.

18 marca 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E wygląda jak koncept, ale możesz go kupić

Napęd na tył, 540 KM i design wprost nawiązujący do kultowego hot hatcha - to Renault 5 Turbo 3E.

17 marca 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025