Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi R8 V10 GT RWD - limitowana edycja na pożegnanie V10

Audi kończy produkcję R8 z silnikiem V10, a ostatnim akordem ma być mocna wersja z napędem na tył.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 października 2022
Limitowane Audi R8 V10 GT RWD
17

Nie będzie kolejnego Audi R8 z silnikiem V10, a na zakończenie produkcji w Ingolstadt stworzono model specjalny GT RWD. Tym samym era wolnossącego motoru V10 FSI, który od czasu modelu S8 D3 stanowił podstawę sportowych modeli Audi, dobiega końca. Najnowsze R8 GT RWD powstanie w limitowanej liczbie 333 sztuk, których cena może osiągnąć nawet dwukrotność tego, co w tej chwili trzeba zapłacić za normalne R8 V10.

Audi R8 V10 GT RWD - silnik
17

Wyjątkowość ostatniej edycji specjalnej polega na tym, że Audi wreszcie połączyło napęd na tylną oś z najmocniejszą odmianą wolnossącego motoru 5.2. Konkretnie jest to 620 KM osiągane przy 8000 obr./min., choć moment obrotowy spadł nieznacznie do poziomu 565 Nm między 6400, a 7000 obrotów. Spadek o 15 Nm może być uzasadniony faktem, że maksymalny moment jest teraz osiągany o 200 obrotów niżej i w odrobinę szerszym zakresie. Czerwona kreska na obrotomierzu nadal znajduje się przy liczbie 8700.

Audi R8 V10 GT RWD - tył auta
17

Mocniejszy silnik połączono z krótszymi przełożeniami w dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej, co pozytywnie przekłada się na osiągi. Słabsza trakcja napędu na tył podczas startu zatrzymanego powoduje, że GT jest wolniejsze do 100 km/h od quattro o 0,3 s (3,4 s v 3,1 s), ale już sprint do 200 km/h trwa tylko 10,1 s, czyli o 0,2 s mniej niż normalnym R8. Prędkość maksymalna wynosi 320 km/h, czyli o 10 mniej niż w odmianie z napędem na obie osie - to jeden z efektów krótszych przełożeń.

Specjaliści z Audi Sport na nowo skalibrowali system kontroli trakcji ze stopniową regulacją, aby maksymalnie wykorzystać potencjał napędu na tylną oś. Zdefiniowano siedem ustawień wybieranych za pomocą nowego pokrętła na kierownicy. Standardem w GT są amortyzatory pasywne, ale Audi oferuje jako opcję zestaw gwintowanego zawieszenia z manualną regulacją wysokości, kompresji i odbicia.

Audi R8 V10 GT RWD - front auta
17
Reklama

Producent podaje masę własną auta 1570 kg, czyli 25 kg mniej niż w Audi R8 RWD Performance i aż 100 kg mniej niż w odmianie quattro. Różnica kilogramów wynika z zastosowania lekkich materiałów, takich jak kute felgi aluminiowe (opcjonalnie z oponami Cup 2) czy przedni stabilizator z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym. Audi dopasowało również anodowaną rozpórkę przedniego zawieszenia - sztywniejszą i lżejszą niż oryginalna. Standardem w GT jest węglowo-ceramiczny układ hamulcowy z 380-milimetrowymi tarczami z przodu i 356-milimetrowymi z tyłu. Oprócz mocnego i pewnego hamowania w każdych warunkach hamulce te są lżejsze o 15 kg niż standardowe hamulce stalowe, a to ma niebagatelny wpływ na masę nieresorowaną.

Audi R8 V10 GT RWD - sylwetka auta
17

Ostatnia, wyjątkowa odmiana R8 nie mogła się obejść bez zmian w stylizacji. Dodano trochę karbonowych elementów zewnętrznych takich jak przedni splitter, lotki przedniego zderzaka, nakładki progowe, znacznie większy tylny dyfuzor i na stałe zamocowane tylne skrzydło. Wszystkie te rzeczy były inspirowane wyglądem wyczynowego Audi R8 LMS, z którego pochodzi też jeden z trzech odcieni lakieru - matowy Suzuka Grey. W kabinie nowego R8 zastosowano minimalistyczny design zaakcentowany tylko czerwonymi pasami i przeszyciami.

Audi R8 V10 GT RWD - czerwone przeszycia
17

Jest to koniec Audi R8 V10, ale nie ma oficjalnego komunikatu, że jest to także koniec samego modelu R8. W przyszłości supersamochody z centralnym silnikiem i logo Audi być może jeszcze wrócą w postaci np. nowego modelu z napędem elektrycznym. Audi planuje wejście do F1, gdzie dominują hybrydowe układy napędowe, więc model drogowy o typowo sportowej charakterystyce może być częścią tych planów. Tymczasem bezpowrotnie musimy pożegnać się z silnikiem V10, którego kariera i tak była dłuższa niż mogłoby się wydawać.

Trzecie wydanie EVO magazine

Zamów trzecie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić trzeci numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Alpine A110 na torze w Laponii
Prezentacja Partnera
Fastline Ice Driving Experience w Laponii

Już wkrótce możesz driftować w najgorętszych autach sportowych świata na lodowych torach w Laponii

24 listopada 2022
Mercedes-AMG Project One na Nordschleife
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One najszybszym autem produkcyjnym na Nurburgringu

Maro Engel poprowadził AMG Project One do rekordu okrążenia samochodów produkcyjnych na Nordschleife.

10 listopada 2022
Trzecie wydanie EVO magazine
EVO magazine
O czym przeczytasz w najnowszym EVO magazine?

Trzecie wydanie EVO Magazine to po raz kolejny gratka dla miłośników nietuzinkowej motoryzacji!

3 listopada 2022
Nowe Alpine A110R
Alpine / A110
Debiutuje Alpine A110R Fernando Alonso jako limitowany model specjalny

Świeżo zaprezentowane Alpine A110R zyskało wersję specjalną na cześć legendy F1 - Fernando Alonso.

23 października 2022
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
W 2023 roku zadebiutuje limitowana Alfa Romeo Giulia SWB Zagato

Legendarne włoskie studio Zagato stworzy limitowaną Alfę Romeo bazującą na Giulii sedan.

8 grudnia 2022
Radical Project 25 w studiu
Radical / Project 25
Radical idzie o krok dalej i tworzy 860-konny samochód torowy

Project 25 ma być flagowym produktem Radicala i demonstracją możliwości w budowie torowych zabawek.

7 grudnia 2022
Mercedes-AMG S63 E-Performance
Mercedes / S63 AMG
Mercedes-AMG S63 E-Performance - hybrydowy flagowiec

Najnowsza klasa S od AMG generuje ponad 800 hybrydowych koni mechanicznych i 1430 Nm.

7 grudnia 2022
Honda Civic Type R - podczas testów
Honda / Civic
Honda Civic Type R FL5 - powrót króla

Nowy Civic Type R dużo kosztuje, ale niezmiennie należy do światowej czołówki hot hatchy.

6 grudnia 2022
Lexus Electrified Sport - widok z tyłu
Lexus
Koncept Lexus Electrified Sport trafi do produkcji

W koncernie Toyota rolę sportowej marki EV przejmie Lexus, a na szczycie gamy zobaczymy duchowego następcę LFA.

6 grudnia 2022
Toyota Supra - manualna skrzynia biegów
Technologia
Manual dla „elektryków”? Lexus już nad tym pracuje

Brzmi jak oksymoron, ale Japończycy z Lexusa pracują nad „wirtualnym spalinowym układem napędowym”.

6 grudnia 2022
Sportowy zegarek Patek Philippe z linii Aquanaut
Luksus
Kameralna wystawa zegarków marki Patek Philippe

W warszawskim salonie W.KRUK zaprezentowane zostały luksusowe modele zegarków marki Patek Philippe.

1 grudnia 2022
Wyjątkowe Lamborghini LM002
Podcast
Rodzinne, praktyczne i… nierozsądne V12

Nadchodząca zima zachęca do rozejrzenia się za autem lubiącym grząski teren. A gdyby tak zboczyć nieco z utartych szlaków wyboru?

30 listopada 2022
Nowe Audi RS6 Performance
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 Performance - czy może być lepiej?

RS6 i RS7 Performance mają teraz 630 KM, więcej wyposażenia i niższą masę własną.

30 listopada 2022
Debiutuje De Tomaso P900
De Tomaso / P900
Debiutuje De Tomaso P900 z V12 kręcącym się do 12300 obrotów

Legendarna marka supersamochodów prezentuje torowego potwora z nowatorskim silnikiem V12.

30 listopada 2022
Aston Martin DBS Volante
Aston Martin / DBS
Aston Martin DBS Volante - otwarte GT z V12

Brak stałego dachu tylko wzmacnia wrażenia jakie oferuje duże GT od Aston Martina

28 listopada 2022
Mazda zapowiada model sportowy
Sportowa Mazda
Mazda zapowiada model sportowy - czy to nowe MX-5 lub RX-7?

Niezależnie czy to nowe MX-5, RX-7 czy RX-8, liczy się sam fakt tworzenia nowej sportowej Mazdy.

28 listopada 2022