Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi R8 V10 GT RWD - limitowana edycja na pożegnanie V10

Audi kończy produkcję R8 z silnikiem V10, a ostatnim akordem ma być mocna wersja z napędem na tył.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 października 2022
Limitowane Audi R8 V10 GT RWD
17

Nie będzie kolejnego Audi R8 z silnikiem V10, a na zakończenie produkcji w Ingolstadt stworzono model specjalny GT RWD. Tym samym era wolnossącego motoru V10 FSI, który od czasu modelu S8 D3 stanowił podstawę sportowych modeli Audi, dobiega końca. Najnowsze R8 GT RWD powstanie w limitowanej liczbie 333 sztuk, których cena może osiągnąć nawet dwukrotność tego, co w tej chwili trzeba zapłacić za normalne R8 V10.

Audi R8 V10 GT RWD - silnik
17

Wyjątkowość ostatniej edycji specjalnej polega na tym, że Audi wreszcie połączyło napęd na tylną oś z najmocniejszą odmianą wolnossącego motoru 5.2. Konkretnie jest to 620 KM osiągane przy 8000 obr./min., choć moment obrotowy spadł nieznacznie do poziomu 565 Nm między 6400, a 7000 obrotów. Spadek o 15 Nm może być uzasadniony faktem, że maksymalny moment jest teraz osiągany o 200 obrotów niżej i w odrobinę szerszym zakresie. Czerwona kreska na obrotomierzu nadal znajduje się przy liczbie 8700.

Audi R8 V10 GT RWD - tył auta
17

Mocniejszy silnik połączono z krótszymi przełożeniami w dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej, co pozytywnie przekłada się na osiągi. Słabsza trakcja napędu na tył podczas startu zatrzymanego powoduje, że GT jest wolniejsze do 100 km/h od quattro o 0,3 s (3,4 s v 3,1 s), ale już sprint do 200 km/h trwa tylko 10,1 s, czyli o 0,2 s mniej niż normalnym R8. Prędkość maksymalna wynosi 320 km/h, czyli o 10 mniej niż w odmianie z napędem na obie osie - to jeden z efektów krótszych przełożeń.

Specjaliści z Audi Sport na nowo skalibrowali system kontroli trakcji ze stopniową regulacją, aby maksymalnie wykorzystać potencjał napędu na tylną oś. Zdefiniowano siedem ustawień wybieranych za pomocą nowego pokrętła na kierownicy. Standardem w GT są amortyzatory pasywne, ale Audi oferuje jako opcję zestaw gwintowanego zawieszenia z manualną regulacją wysokości, kompresji i odbicia.

Audi R8 V10 GT RWD - front auta
17
Reklama

Producent podaje masę własną auta 1570 kg, czyli 25 kg mniej niż w Audi R8 RWD Performance i aż 100 kg mniej niż w odmianie quattro. Różnica kilogramów wynika z zastosowania lekkich materiałów, takich jak kute felgi aluminiowe (opcjonalnie z oponami Cup 2) czy przedni stabilizator z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym. Audi dopasowało również anodowaną rozpórkę przedniego zawieszenia - sztywniejszą i lżejszą niż oryginalna. Standardem w GT jest węglowo-ceramiczny układ hamulcowy z 380-milimetrowymi tarczami z przodu i 356-milimetrowymi z tyłu. Oprócz mocnego i pewnego hamowania w każdych warunkach hamulce te są lżejsze o 15 kg niż standardowe hamulce stalowe, a to ma niebagatelny wpływ na masę nieresorowaną.

Audi R8 V10 GT RWD - sylwetka auta
17

Ostatnia, wyjątkowa odmiana R8 nie mogła się obejść bez zmian w stylizacji. Dodano trochę karbonowych elementów zewnętrznych takich jak przedni splitter, lotki przedniego zderzaka, nakładki progowe, znacznie większy tylny dyfuzor i na stałe zamocowane tylne skrzydło. Wszystkie te rzeczy były inspirowane wyglądem wyczynowego Audi R8 LMS, z którego pochodzi też jeden z trzech odcieni lakieru - matowy Suzuka Grey. W kabinie nowego R8 zastosowano minimalistyczny design zaakcentowany tylko czerwonymi pasami i przeszyciami.

Audi R8 V10 GT RWD - czerwone przeszycia
17

Jest to koniec Audi R8 V10, ale nie ma oficjalnego komunikatu, że jest to także koniec samego modelu R8. W przyszłości supersamochody z centralnym silnikiem i logo Audi być może jeszcze wrócą w postaci np. nowego modelu z napędem elektrycznym. Audi planuje wejście do F1, gdzie dominują hybrydowe układy napędowe, więc model drogowy o typowo sportowej charakterystyce może być częścią tych planów. Tymczasem bezpowrotnie musimy pożegnać się z silnikiem V10, którego kariera i tak była dłuższa niż mogłoby się wydawać.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024
Bentley Batur Convertible design
Bentley / Batur
Bentley Batur Convertible to najmocniejszy kabriolet w historii marki

Batur Convertible z silnikiem W12 jest trzecim modelem specjalnym Bentleya w ostatnich latach.

7 maja 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024
Tesla Model 3 Long Range test
Tesla / Model 3
Tesla Model 3 Long Range - ciągle na topie

Już od lat synonimem auta elektrycznego jest Tesla - jak sprawdza się w życiu codziennym?

5 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Abt Audi RS3-S pakiet
Audi / RS3
Abt Audi RS3-S ma 485 KM z pięciu cylindrów

Niemiecki tuner Abt Sportsline wypuszcza bazowy pakiet poprawek dla Audi RS3 o nazwie RS3-S.

4 maja 2024
Red Bull RB17 Newey
Red Bull
Po odejściu z F1 Adrian Newey skupi się na hipersamochodzie RB17

Po odejściu z teamu F1 Red Bulla Adrian Newey nadal będzie odpowiedzialny za rozwój projektu RB17.

4 maja 2024
Aston Martin Vanquish V12
Aston Martin / Vanquish
Nadchodzi nowy Aston Martin Vanquish z podwójnie uturbionym V12

Planowany na ten rok nowy flagowiec Aston Martina będzie miał pod maską V12 twin turbo o mocy 835 KM.

2 maja 2024