Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
24

Porsche kontynuuje prace rozwojowe elektrycznych następców Caymana i Boxstera. Po raz kolejny prototypy elektrycznego coupe były widziane na drogach publicznych, ale data premiery wciąż pozostaje tajemnicą producenta. Dwa lata temu, gdy pierwszy raz zauważono tajemnicze muły zapowiadające następcę serii 718, mówiło się o premierze w 2025 roku. Rok już niemal w połowie, a w tej chwili więcej wiemy na temat drogowego hipersamochodu Porsche na bazie wyczynowego 963 z Le Mans, niż o przygotowaniach do debiutu następcy sportowej serii 718.

Niedawne zmiany prawne stawiają pod znakiem zapytania przyszłość elektrycznego Caymana i Boxstera. W tej chwili rynek bardzo różni się od oczekiwań nakreślonych w momencie, gdy projekt ten dostał zielone światło, czyli na początku obecnej dekady.

Porsche kontynuuje prace nad elektrycznym następcą serii 718. Premiera być może w tym roku.

Wielka Brytania była jednym z ostatnich bastionów szybkiego przejścia na EV, ale planowany zakaz rejestracji samochodów spalinowych od 2030 roku złagodzono. Producenci niskoseryjni będą mogli dłużej trzymać się ICE, podczas gdy hybrydy będą mogły pozostać w ogólnej sprzedaży do 2035 roku. Dla Porsche znaczy to tyle, że Cayman z silnikiem spalinowym i modułem elektrycznym miałby ekonomiczny sens jeszcze przez 10 najbliższych lat.

Tak czy inaczej Porsche wydaje się konsekwentnie rozwijać elektryczne wersje swoich najbardziej podstawowych modeli sportowych. Najnowsze zdjęcia z toru podpowiadają czego możemy się spodziewać. Obfity kamuflaż na złapanym prototypie Caymana nie pozwala przyjrzeć się detalom, ale widzimy już jak będzie wyglądać sylwetka nowego Porsche. Jest to znacznie szerszy i masywniejszy samochód niż stosunkowo smukły obecny Cayman (i Boxster) produkowany od 2012 roku. Prototyp wygląda na dłuższy i ma zaokrągloną maskę w stylu modelu 992.

Elektryczne Porsche Cayman tył
24

Ogólne proporcje i elementy takie jak przednie i tylne lampy czerpią inspirację z konceptu Porsche Mission R, oczywiście bez całej tej wyścigowej otoczki. Niech was nie zmyli maskowanie bocznego tylnego okienka w stylu 911 - to tylko sztuczka mająca maskować prawdziwą linię dachu Caymana. Pod spodem jest widoczny faktyczny kształt tego elementu.

Przednie lampy wydają się bardzo podobne do niedawno pokazanych modeli TaycanMacan Electric, za to z tyłu zmieniono znane z obecnego 718 lampy na modny, szeroko stosowany także w Porsche lightbar. Bez wątpienia powyżej LED-ów znajdzie się ruchomy spoiler, który po części widać na prototypie złapanym ostatnio na Nürburgringu. Auto ma też intrygujące zagłębienia w tylnym zderzaku - naszym zdaniem są one po to, aby czujniki parkowania mogły działać mimo grubego kamuflażu. Produkcyjna wersja powinna mieć zderzak o zdecydowanie bardziej konwencjonalnym wyglądzie.

 Być może najtrudniejszą do zaakceptowania zmianą w stylistyce Boxstera będzie brak bocznych wlotów powietrza. W prototypie jest tylko ledwo widoczna szczelina umieszczona tuż za linią drzwi.

Wciąż nie wiemy prawie nic o źródle napędu następcy serii 718.

Jeśli chodzi o moc napędu, spekulacje mówią o mniej więcej 600 KM w topowych wersjach. W tej chwili Macan Electric Turbo generuje 639 KM z dwóch silników, a najbardziej ekstremalne EV w gamie Porsche, Taycan Turbo GT, legitymuje się mocą 1108 KM i momentem obrotowym 1340 Nm. W mniejszym Caymanie, czy tym bardziej Boxsterze, nie należy spodziewać się aż tak wysokiej mocy (przynajmniej w momencie premiery).

Tradycyjne dla Boxstera elementy jak “centralnosilnikowa” sylwetka czy przytulna, ale wciąż praktyczna dwuosobowa kabina, pozostaną bez zmian. Na jakiekolwiek konkretne informacje o nowych modelach będziemy musieli jeszcze cierpliwie poczekać, ale jakiś czas temu CEO Porsche Oliver Blume zdradził jedną istotną rzecz. Otóż następcy linii 718 będą stworzeni w oparciu o nową platformę przeznaczoną stricte dla dwudrzwiowych samochodów sportowych. Jest to prawdopodobnie podyktowane chęcią zachowania niskiej, sportowej pozycji za kierownicą, której nie da się uzyskać na klasycznej platformie typu “deskorolka”. Dedykowana platforma da także swobodę w kwestii pojemności baterii i rozmieszczenia ogniw, a co za tym idzie, rozkładu mas.

Elektryczne Porsche Cayman na torze
24

Technikalia to interesujący wątek, ale ostatecznie o sukcesie bądź porażce przekształcenia 718 w samochód elektryczny zadecyduje sprzedaż. Rynek samochodów elektrycznych w momencie gdy Porsche podejmowało decyzję o przyszłości serii 718 przechodził niemały boom, ale przez te kilka lat sytuacja drastycznie się zmieniła.

Reklama

Elektryczne Porsche Cayman/Boxster - rywale

W 2022 roku rozwój sceny elektrycznych samochodów sportowych zapowiadał się zachęcająco. Kluczowi rywale Porsche, marki Alpine i Lotus, współpracowały nad wspólnym projektem następcy Elise/A110. Wydawało się, że starcie tych trzech zupełnie nowych na rynku graczy, jest nieuniknione.

Dziś wiemy już, że francusko-brytyjska współpraca została zerwana.  Lotus niechętnie mówi cokolwiek o planowanym sportowym modelu Type 135, ale napłynęły ostatnio ciekawe informacje na temat elektrycznego następcy Alpine A110. W wywiadzie dla Evo, dyrektor generalny Alpine Philippe Krief potwierdził, że będzie on miał lepsze osiągi niż ustępujący A110, z dwoma silnikami na tylnej osi o mocy ponad 400 KM. Wzrost mocy nikogo nie powinien dziwić, także w Porsche, gdzie mówi się o przekroczeniu bariery 600 KM. Premiera elektrycznego A110 ma nastąpić na początku 2027 roku, po zakończeniu produkcji obecnych serii A110 GTS i Ultime.

W międzyczasie pojawił się MG Cyberster i zyskał ciepły odbiór, choć akurat w tym przypadku właściwości jezdne nie do końca nadążają za świetnym wyglądem auta. Jest jeszcze Caterham Project V, który z całego towarzystwa wydaje się najpewniej kroczyć naprzód. Tymczasem Porsche nic sobie nie robi z zawirowań wokół tematu EV i dalej pracuje nad przekształceniem rodziny swoich sportowych modeli na napęd bezemisyjny.

Elektryczne Porsche Cayman z góry
24

Nawet Mazda rozważa wdrożenie elektrycznej MX-5, choć sygnały z kierownictwa firmy były dokładnie odwrotne. Jeden z szefów japońskiej marki otwarcie mówił, że priorytetem dla generacji “NE” jest zachowanie silnika spalinowego w parze z manualną przekładnią i niską masą.

Segment samochodów sportowych stoi na rozdrożu. Część producentów nadal rozwija ICE, podczas gdy inni chcą jako pierwsi przejść na EV.

Z naszych informacji wynika, że Toyota również stawia na silniki spalinowe, przynajmniej w Suprze i innych modelach sportowych - dużo mówi się o następcach linii Celiki i MR2. Trwają testy nowej rodziny czterocylindrowych silników G20E, które charakteryzują się zarówno zwiększonymi osiągami, jak i wydajnością, a także są kompatybilne z ewentualnymi modułami hybrydowymi.

Najbardziej stabilny wydaje się obecnie segment samochodów premium, gdzie popyt na EV oraz pojazdy zelektryfikowane notuje niewielki, ale jednak spadek. Tymczasem zainteresowanie tradycyjnymi samochodami sportowymi, choć niskie w ujęciu względnym, pozostaje na stabilnym poziomie. Producenci balansujący teraz na linii między tym, czego wymagają od nich przepisy, a tym co klienci faktycznie chcą kupować, mogą być zmuszeni do weryfikacji swoich planów. W tym świetle rozwój sytuacji wokół nowego Porsche Cayman/Boxster staje się coraz ciekawszy - z chęcią zobaczymy jak te samochody zostaną odebrane, zarówno przez środowisko dziennikarskie, jak i klientów.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025