Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
24

Porsche kontynuuje prace rozwojowe elektrycznych następców Caymana i Boxstera. Po raz kolejny prototypy elektrycznego coupe były widziane na drogach publicznych, ale data premiery wciąż pozostaje tajemnicą producenta. Dwa lata temu, gdy pierwszy raz zauważono tajemnicze muły zapowiadające następcę serii 718, mówiło się o premierze w 2025 roku. Rok już niemal w połowie, a w tej chwili więcej wiemy na temat drogowego hipersamochodu Porsche na bazie wyczynowego 963 z Le Mans, niż o przygotowaniach do debiutu następcy sportowej serii 718.

Niedawne zmiany prawne stawiają pod znakiem zapytania przyszłość elektrycznego Caymana i Boxstera. W tej chwili rynek bardzo różni się od oczekiwań nakreślonych w momencie, gdy projekt ten dostał zielone światło, czyli na początku obecnej dekady.

Porsche kontynuuje prace nad elektrycznym następcą serii 718. Premiera być może w tym roku.

Wielka Brytania była jednym z ostatnich bastionów szybkiego przejścia na EV, ale planowany zakaz rejestracji samochodów spalinowych od 2030 roku złagodzono. Producenci niskoseryjni będą mogli dłużej trzymać się ICE, podczas gdy hybrydy będą mogły pozostać w ogólnej sprzedaży do 2035 roku. Dla Porsche znaczy to tyle, że Cayman z silnikiem spalinowym i modułem elektrycznym miałby ekonomiczny sens jeszcze przez 10 najbliższych lat.

Tak czy inaczej Porsche wydaje się konsekwentnie rozwijać elektryczne wersje swoich najbardziej podstawowych modeli sportowych. Najnowsze zdjęcia z toru podpowiadają czego możemy się spodziewać. Obfity kamuflaż na złapanym prototypie Caymana nie pozwala przyjrzeć się detalom, ale widzimy już jak będzie wyglądać sylwetka nowego Porsche. Jest to znacznie szerszy i masywniejszy samochód niż stosunkowo smukły obecny Cayman (i Boxster) produkowany od 2012 roku. Prototyp wygląda na dłuższy i ma zaokrągloną maskę w stylu modelu 992.

Elektryczne Porsche Cayman tył
24

Ogólne proporcje i elementy takie jak przednie i tylne lampy czerpią inspirację z konceptu Porsche Mission R, oczywiście bez całej tej wyścigowej otoczki. Niech was nie zmyli maskowanie bocznego tylnego okienka w stylu 911 - to tylko sztuczka mająca maskować prawdziwą linię dachu Caymana. Pod spodem jest widoczny faktyczny kształt tego elementu.

Przednie lampy wydają się bardzo podobne do niedawno pokazanych modeli TaycanMacan Electric, za to z tyłu zmieniono znane z obecnego 718 lampy na modny, szeroko stosowany także w Porsche lightbar. Bez wątpienia powyżej LED-ów znajdzie się ruchomy spoiler, który po części widać na prototypie złapanym ostatnio na Nürburgringu. Auto ma też intrygujące zagłębienia w tylnym zderzaku - naszym zdaniem są one po to, aby czujniki parkowania mogły działać mimo grubego kamuflażu. Produkcyjna wersja powinna mieć zderzak o zdecydowanie bardziej konwencjonalnym wyglądzie.

 Być może najtrudniejszą do zaakceptowania zmianą w stylistyce Boxstera będzie brak bocznych wlotów powietrza. W prototypie jest tylko ledwo widoczna szczelina umieszczona tuż za linią drzwi.

Wciąż nie wiemy prawie nic o źródle napędu następcy serii 718.

Jeśli chodzi o moc napędu, spekulacje mówią o mniej więcej 600 KM w topowych wersjach. W tej chwili Macan Electric Turbo generuje 639 KM z dwóch silników, a najbardziej ekstremalne EV w gamie Porsche, Taycan Turbo GT, legitymuje się mocą 1108 KM i momentem obrotowym 1340 Nm. W mniejszym Caymanie, czy tym bardziej Boxsterze, nie należy spodziewać się aż tak wysokiej mocy (przynajmniej w momencie premiery).

Tradycyjne dla Boxstera elementy jak “centralnosilnikowa” sylwetka czy przytulna, ale wciąż praktyczna dwuosobowa kabina, pozostaną bez zmian. Na jakiekolwiek konkretne informacje o nowych modelach będziemy musieli jeszcze cierpliwie poczekać, ale jakiś czas temu CEO Porsche Oliver Blume zdradził jedną istotną rzecz. Otóż następcy linii 718 będą stworzeni w oparciu o nową platformę przeznaczoną stricte dla dwudrzwiowych samochodów sportowych. Jest to prawdopodobnie podyktowane chęcią zachowania niskiej, sportowej pozycji za kierownicą, której nie da się uzyskać na klasycznej platformie typu “deskorolka”. Dedykowana platforma da także swobodę w kwestii pojemności baterii i rozmieszczenia ogniw, a co za tym idzie, rozkładu mas.

Elektryczne Porsche Cayman na torze
24

Technikalia to interesujący wątek, ale ostatecznie o sukcesie bądź porażce przekształcenia 718 w samochód elektryczny zadecyduje sprzedaż. Rynek samochodów elektrycznych w momencie gdy Porsche podejmowało decyzję o przyszłości serii 718 przechodził niemały boom, ale przez te kilka lat sytuacja drastycznie się zmieniła.

Reklama

Elektryczne Porsche Cayman/Boxster - rywale

W 2022 roku rozwój sceny elektrycznych samochodów sportowych zapowiadał się zachęcająco. Kluczowi rywale Porsche, marki Alpine i Lotus, współpracowały nad wspólnym projektem następcy Elise/A110. Wydawało się, że starcie tych trzech zupełnie nowych na rynku graczy, jest nieuniknione.

Dziś wiemy już, że francusko-brytyjska współpraca została zerwana.  Lotus niechętnie mówi cokolwiek o planowanym sportowym modelu Type 135, ale napłynęły ostatnio ciekawe informacje na temat elektrycznego następcy Alpine A110. W wywiadzie dla Evo, dyrektor generalny Alpine Philippe Krief potwierdził, że będzie on miał lepsze osiągi niż ustępujący A110, z dwoma silnikami na tylnej osi o mocy ponad 400 KM. Wzrost mocy nikogo nie powinien dziwić, także w Porsche, gdzie mówi się o przekroczeniu bariery 600 KM. Premiera elektrycznego A110 ma nastąpić na początku 2027 roku, po zakończeniu produkcji obecnych serii A110 GTS i Ultime.

W międzyczasie pojawił się MG Cyberster i zyskał ciepły odbiór, choć akurat w tym przypadku właściwości jezdne nie do końca nadążają za świetnym wyglądem auta. Jest jeszcze Caterham Project V, który z całego towarzystwa wydaje się najpewniej kroczyć naprzód. Tymczasem Porsche nic sobie nie robi z zawirowań wokół tematu EV i dalej pracuje nad przekształceniem rodziny swoich sportowych modeli na napęd bezemisyjny.

Elektryczne Porsche Cayman z góry
24

Nawet Mazda rozważa wdrożenie elektrycznej MX-5, choć sygnały z kierownictwa firmy były dokładnie odwrotne. Jeden z szefów japońskiej marki otwarcie mówił, że priorytetem dla generacji “NE” jest zachowanie silnika spalinowego w parze z manualną przekładnią i niską masą.

Segment samochodów sportowych stoi na rozdrożu. Część producentów nadal rozwija ICE, podczas gdy inni chcą jako pierwsi przejść na EV.

Z naszych informacji wynika, że Toyota również stawia na silniki spalinowe, przynajmniej w Suprze i innych modelach sportowych - dużo mówi się o następcach linii Celiki i MR2. Trwają testy nowej rodziny czterocylindrowych silników G20E, które charakteryzują się zarówno zwiększonymi osiągami, jak i wydajnością, a także są kompatybilne z ewentualnymi modułami hybrydowymi.

Najbardziej stabilny wydaje się obecnie segment samochodów premium, gdzie popyt na EV oraz pojazdy zelektryfikowane notuje niewielki, ale jednak spadek. Tymczasem zainteresowanie tradycyjnymi samochodami sportowymi, choć niskie w ujęciu względnym, pozostaje na stabilnym poziomie. Producenci balansujący teraz na linii między tym, czego wymagają od nich przepisy, a tym co klienci faktycznie chcą kupować, mogą być zmuszeni do weryfikacji swoich planów. W tym świetle rozwój sytuacji wokół nowego Porsche Cayman/Boxster staje się coraz ciekawszy - z chęcią zobaczymy jak te samochody zostaną odebrane, zarówno przez środowisko dziennikarskie, jak i klientów.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025
2025 Honda Civic Type R Ultimate Edition debiut
Honda / Civic
Honda Civic Type R Ultimate - koniec najlepszego hot hatcha na rynku

Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.

5 czerwca 2025
Pogea Classics Mercedes SL R107 project
Restomod
Idealny przepis na restomoda? Współczesne V8 AMG w klasycznym SL-u

Pogea R107 może być dla wielu urzeczywistnieniem wizji idealnego klasyka na letnie przejażdżki.

5 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Zapowiedź: Le Mans 24h 2025 - najważniejszy test dla AM Valkyrie LMH

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzą się na torze pod Le Mans w morderczej 24-godzinnej batalii.

4 czerwca 2025
Peugeot 208 GTi teaser
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powróci, ale nie w takiej formie jaką byście chcieli

13 czerwca Peugeot odsłoni nowego 208 GTi, który ma reprezentować inną koncepcję niż poprzednicy.

4 czerwca 2025
Ford Focus ST koniec produkcji
Ford / Focus ST
Po 23 latach Ford kończy produkcję Focusa ST

Zniknięcie Focusa ST oznacza koniec ery szybkich Fordów jakie znamy i kochamy.

4 czerwca 2025
2025 Bentley Bentayga Speed prezentacja
Bentley / Bentayga
Nowy Bentley Bentayga Speed ma V8 i skutecznie opiera się hybrydyzacji

Napędzany wyłącznie 650-konnym V8 nowy Bentley Bentayga Speed ma być najszybszym SUV-em tej marki.

2 czerwca 2025