Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Następca serii 718 coraz bliżej debiutu. Trwają testy tego auta na drogach publicznych.
Porsche kontynuuje prace rozwojowe elektrycznych następców Caymana i Boxstera. Po raz kolejny prototypy elektrycznego coupe były widziane na drogach publicznych, ale data premiery wciąż pozostaje tajemnicą producenta. Dwa lata temu, gdy pierwszy raz zauważono tajemnicze muły zapowiadające następcę serii 718, mówiło się o premierze w 2025 roku. Ten rok właśnie nadszedł, zatem trwa odliczanie.
W 2022 roku rozwój sceny elektrycznych samochodów sportowych zapowiadał się zachęcająco. Kluczowi rywale Porsche, marki Alpine i Lotus, współpracowały nad wspólnym projektem następcy Elise/A110. Wydawało się, że starcie tych trzech zupełnie nowych na rynku graczy, jest nieuniknione.
Dziś wiemy już, że francusko-brytyjska współpraca została zerwana. Alpine niechętnie mówi cokolwiek o następcy A110, a Lotus jest w fazie opóźnienia i ponownego rozważania koncepcji elektrycznego Type 135. W międzyczasie pojawił się MG Cyberster i zyskał ciepły odbiór, choć akurat w tym przypadku właściwości jezdne nie do końca nadążają za świetnym wyglądem auta. Jest jeszcze Caterham Project V, który z całego towarzystwa wydaje się najpewniej kroczyć naprzód. Tymczasem Porsche nic sobie nie robi z zawirowań wokół tematu EV i dalej pracuje nad przekształceniem rodziny swoich sportowych modeli na napęd bezemisyjny. Najnowsze zdjęcia szpiegowskie podpowiadają czego możemy się spodziewać.
Obfity kamuflaż na złapanym prototypie Caymana nie pozwala przyjrzeć się detalom, ale widzimy już jak będzie wyglądać sylwetka nowego Porsche. Jest to znacznie szerszy i masywniejszy samochód niż stosunkowo smukły obecny Cayman (i Boxster) produkowany od 2012 roku. Prototyp wygląda na dłuższy i ma zaokrągloną maskę w stylu modelu 992.
Ogólne proporcje i elementy takie jak przednie i tylne lampy czerpią inspirację z konceptu Porsche Mission R, oczywiście bez całej tej wyścigowej otoczki. Niech was nie zmyli maskowanie bocznego tylnego okienka w stylu 911 - to tylko sztuczka mająca maskować prawdziwą linię dachu Caymana. Pod spodem jest widoczny faktyczny kształt tego elementu.
Przednie lampy wydają się bardzo podobne do niedawno pokazanych modeli Taycan i Macan Electric, za to z tyłu zmieniono znane z obecnego 718 lampy na modny, szeroko stosowany także w Porsche lightbar. Bez wątpienia powyżej LED-ów znajdzie się ruchomy spoiler. Być może najtrudniejszą do zaakceptowania zmianą w stylistyce Boxstera będzie brak bocznych wlotów powietrza. W prototypie jest tylko ledwo widoczna szczelina umieszczona tuż za linią drzwi.
Jeśli chodzi o moc napędu, spekulacje mówią o mniej więcej 600 KM w topowych wersjach. W tej chwili Macan Electric Turbo generuje 639 KM z dwóch silników, a najbardziej ekstremalne EV w gamie Porsche, Taycan Turbo GT, legitymuje się mocą 1108 KM i momentem obrotowym 1340 Nm. W mniejszym Caymanie, czy tym bardziej Boxsterze, nie należy spodziewać się aż tak wysokiej mocy (przynajmniej w momencie premiery).
Tradycyjne dla Boxstera elementy jak “centralnosilnikowa” sylwetka czy przytulna, ale wciąż praktyczna dwuosobowa kabina, pozostaną bez zmian. Na jakiekolwiek konkretne informacje o nowych modelach będziemy musieli jeszcze cierpliwie poczekać, ale jakiś czas temu CEO Porsche Oliver Blume zdradził jedną istotną rzecz. Otóż następcy linii 718 będą stworzeni w oparciu o nową platformę przeznaczoną stricte dla dwudrzwiowych samochodów sportowych. Jest to prawdopodobnie podyktowane chęcią zachowania niskiej, sportowej pozycji za kierownicą, której nie da się uzyskać na klasycznej platformie typu “deskorolka”. Dedykowana platforma da także swobodę w kwestii pojemności baterii i rozmieszczenia ogniw, a co za tym idzie, rozkładu mas.
Technikalia to interesujący wątek, ale ostatecznie o sukcesie bądź porażce przekształcenia 718 w samochód elektryczny zadecyduje sprzedaż. Rynek samochodów elektrycznych w momencie gdy Porsche podejmowało decyzję o przyszłości serii 718 przechodził niemały boom, ale przez te kilka lat sytuacja drastycznie się zmieniła.
Popyt na EV znacznie spadł, a wciąż pojawiają się uzasadnione obawy o trwałość napędów i spadek wartości aut. Tymczasem zainteresowanie tradycyjnymi samochodami sportowymi, choć niskie w ujęciu względnym, pozostaje na stabilnym poziomie. Producenci balansujący teraz na linii między tym, czego wymagają od nich przepisy, a tym co klienci faktycznie chcą kupować, mogą być zmuszeni do weryfikacji swoich planów. W tym świetle rozwój sytuacji wokół nowego Porsche Cayman/Boxster staje się coraz ciekawszy - z chęcią zobaczymy jak te samochody zostaną odebrane, zarówno przez środowisko dziennikarskie, jak i klientów.
Jest szansa, że dzięki temu Porsche będzie mogło nadal stosować silniki spalinowe w modelu 911, ewentualnie w połączeniu z opcją hybrydową - zwłaszcza jeśli rynek paliw syntetycznych będzie nadal przedmiotem inwestycji i rozwoju. Kibicujemy temu projektowi, bo zmniejszy on presję na sprzedaż pojazdów elektrycznych, przy jednoczesnym utrzymaniu niskiej średniej emisji CO2 w przekroju całej gamy modelowej.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.
Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.
Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.
Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.
Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?
Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.
W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.
W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.
Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.
Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.
Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.
MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.