Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe Porsche Macan Electric - czy to nadal najlepszy SUV dla kierowcy?

Przejechaliśmy się nowym Porsche Macan w dwóch wersjach: podstawowej i Turbo o mocy 639 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 kwietnia 2024
2024 Porsche Macan Electric test
12
Ocena Evo
Cena:
od 386 000 zł
jeździ jak prawdziwe Porsche; jakość; technologia
duża dopłata do Turbo; wysoka masa

Niech was nie zwiedzie znajoma nazwa - nowe Porsche Macan reprezentuje całkowicie coś nowego i innego. Nie tylko dlatego, że jest w pełni elektryczne. Przede wszystkim to pierwsze Porsche zbudowane na architekturze Premium Platform Electric opracowanej wspólnie z Audi. Już wkrótce większość nowych modeli tych marek będzie korzystać właśnie z architektury PPE. Pierwszy Macan okazał się dużym sukcesem, zarówno w samej jakości produktu, jak i w wielkości sprzedaży. Wczesne oceny nowego modelu wskazują, że ponownie może on stać się liderem SUV-ów klasy premium.

Czteronapędowe, 639-konne Porsche zwykle nazywają się 911 Turbo, ale topowy Macan Turbo skrywa dokładnie taką dawkę mocy pod swoim nieco dziwnie wyglądającym nadwoziem typu fastback. Podobnie jak w Taycanie, nowy Macan pracuje na instalacji 800V, więc ma bardzo dobrą moc ładowania (270 kW; od 10 do 80% w 21 minut) oraz wydajny system zarządzania temperaturą. Bateria o pojemności 95 kWh umieszczona w podłodze dostarcza zasięg 614 km w trybie mieszanym jeśli chodzi o wersję Macan 4, oraz 593 km w Turbo.

Nowy Macan jako pierwszy w gamie Porsche korzysta z nowej platformy PPE.

Gdy aktywujesz Launch Control Macan 4 wygeneruje całe 408 KM i 650 Nm, aby przyspieszyć do 100 km/h w 5,2 s. Model Turbo ma większy tylny motor, więc potrafi wygenerować do 639 KM i 1130 Nm robiąc sprint do “setki” w 3,3 s. To całe 1,2 s szybciej niż najmocniejszy spalinowy Macan GTS. Porsche pragnie jednak podkreślić, że za tymi liczbami kryje się treść, a architektura PPE Macana została zaprojektowana tak, aby zapewnić takie wyczucie i zaangażowanie, jakiego można oczekiwać od jednego z jej produktów.

Systemy wspomagające pracę układu jezdnego Porsche Macan to istny festiwal akronimów. Auto ma m.in. ePTM (Porsche Traction Management), dwuzarowowe amortyzatory PASM (Porsche Active Suspension Management), a w wersji Turbo także ePTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus). Ten ostatni wiąże się z dodaniem elektronicznie sterowanego dyferencjału ze szperą na tylnej osi, który ma pomóc w dynamicznej jeździe, o czym opowiemy później. Pneumatyczne sprężyny i adaptacyjne amortyzatory są opcjami w wersji 4, a standardem w Turbo (skrętna tylna oś wymaga dopłaty w obu). Ciekawostką jest, że w Turbo silnik umieszczono z tyłu za osią i zamocowano bezpośrednio do nadwozia. Brzmi znajomo?

Porsche Macan Electric jazda tył
12

Zanim się podekscytujecie dodam, że Macan nie prowadzi się jak 911, ale też nie brakuje mu poczucia prawdziwego Porsche. Chociażby układ kierowniczy - reaguje czysto, spokojnie i precyzyjnie, a w miarę dokręcania kierownicy przełożenie wyraźnie się skraca, aby łatwiej składać auto w ciasne łuki. Z kolei hamulce są mocne i łatwe do dawkowania, a ich początkowa reakcja jest lepsza niż w Taycanie. Dosłownie każdy istotny aspekt procesu prowadzenia wykazuje się finezją w działaniu.

W jakiś sposób, mimo masy 2405 kg w modelu Turbo, nowy Macan potrafi dalej imponować dynamiką w miarę jak prędkość się zwiększa. Kierowca jest świadomy ogromnych sił działających na koła, ale Porsche prowadzi się jakby było lżejsze (szczególnie gdy zawieszenie jest w trybie Sport Plus), błyskawicznie opierając się na sprężynach i wyciskając całą dostępną przyczepność z opon. Trakcja jest wzorowa i można pokonywać przestrzeń naprawdę szybko. Ograniczeniem jest w zasadzie tylko czas, jaki jesteś w stanie wytrzymać z wnętrznościami mielonymi przez kolejne przeciążenia i fale momentu obrotowego (my wytrzymaliśmy jakieś 15 minut).

Choć Porsche Macan ma napęd elektryczny, podczas dynamicznej jazdy oszukuje fizykę równie skutecznie, co spalinowe modele tej marki.

Musisz działać ostro - naprawdę ostro - aby przekroczyć tę subtelną granicę bezpieczeństwa. Gdy to zrobisz, przednia oś Macana zaczyna tracić rezon i nie trzyma idealnej linii jazdy w szybkich zakrętach. Zmiana strategii na “wolno wejść-szybko wyjść” daje więcej opcji. Standardowy elektroniczny dyferencjał z blokadą w wersji Turbo pozwala na naprawdę wczesne wciskanie gazu na wyjściach z zakrętów, dając kompletną neutralność w momencie gdy intuicyjnie czujesz, że przednia oś powinna uciekać do zewnątrz. Tę tendencję da się po pewnym treningu przekuć w nadsterowność - tylne opony dalej wgryzają się w asfalt szukając trakcji, ale już wymagają niewielkiej kontry ze strony kierowcy. To kompletnie niespotykane w crossoverach i całkiem ekscytujące.

Warto tu wspomnieć, że bez tylnego silnika z funkcją torque vectoring Macan 4 nie potrafi pojechać tak jak Turbo; granica zerwania przyczepności jest tu mniej wyczuwalna, a bardziej gwałtowna, więc nie ma aż takiego marginesu do eksperymentów z podwoziem. Turbo też nie jest jakimś wybitnym przykładem, ale im mocniej go ciśniesz, tym pokazuje więcej DNA Porsche. Nie mieliśmy niestety okazji sprawdzić wersji bazowej ze stalowymi sprężynami, więc nie wiemy czy Macan bez sprytnych dodatków potrafi pokazać odrobinę tego talentu co Turbo.

Porsche Macan Electric wnętrze
12
Reklama

Jednak i “czwórka” i Turbo mają fantastyczną jakość jazdy w normalnym ruchu. Dość sztywne i momentami niestabilne przy niskich prędkościach zawieszenie uspokaja się i wygładza przy wyższych prędkościach, a pod kątem izolacji akustycznej Macan to lider w swojej klasie. BMW iX lepiej wybiera nierówności i potrafi w stu procentach odizolować swoich pasażerów od kiepskiej drogi, ale pokonywanie dystansów w Porsche nadal jest bardzo relaksujące, przy czym wiele sportowych aut będzie miało problem dotrzymać mu kroku gdy zechcesz przyspieszyć. Oba warianty Macana oferują natychmiastowy strzał momentu obrotowego, do którego przywykliśmy w mocnych EV. Turbo jest wręcz nieprzyzwoicie szybkie, za to Macan 4 dostarcza bardziej miękkie, mniej intensywne doznania.

Macan Turbo jeździ wyraźnie lepiej niż Macan 4, ale oba dostarczają ponadprzeciętne osiągi i dynamikę jazdy.

Dla większości klientów to w zupełności wystarczy. Zalety Macana nie kończą się na obłędnym przyspieszeniu, a model Turbo potrafi dać kierowcy nawet nieco zaangażowania. Wersja podstawowa aż tak nie błyszczy, za to nadal oferuje to samo bezbłędne dopracowanie, technologię pokładową i jakość wykonania. Duża część wnętrza to elementy wspólne z nowym Cayenne, jak zamontowany na desce wybierak biegów umieszczony tuż obok ekranu dotykowego z wgranym systemem Android OS. Na konsoli centralnej umieszczono panel klimatyzacji z dużą liczbą fizycznych przycisków, a jeśli dopłacisz 6193 złote, po stronie pasażera również pojawi się ekran dotykowy do streamingu mediów i obsługi aplikacji systemowych. Standardem w Porsche jest zakrzywiony ekran cyfrowych zegarów o przekątnej 12,9 cala. BMW iX ma bardziej wysmakowane wnętrze z fajniejszymi detalami, ale wielu klientów doceni także powściągliwy, sportowy styl Porsche.

Porsche Macan Electric pierwsza jazda
12

Ceny i konkurencja

Za 386 000 zł jakie Porsche życzy sobie za Macana 4 można już przebierać wśród ofert innych elektrycznych SUV-ów premium od takich marek jak BMW, Tesla czy Audi, jednak żaden z nich nie oferuje takiego miksu jakości, wydajności i sportowego zacięcia. Jedną z propozycji jest BMW iX, które w podstawowej odmianie xDrive40 kosztuje 378 300 zł i dostarcza o wiele więcej komfortu i luksusu. Nie może jednak równać się z Macanem w kwestii osiągów i zasięgu - Porsche potrafi przejechać na ładowaniu nawet o 190 km dalej. Z ceną niecałych 260 tys. złotych i czasem do 100 km/h równym 3,5 s Tesla Model Y Performance wyrasta na lidera w kwestii relacji ceny do osiągów, ale to Macan jest bardziej dopracowany, bardziej premium i przyjemniejszy do jazdy.

Audi Q6 e-tron kosztuje trochę mniej niż Macan (od 355 tys. zł), a korzysta z tej samej platformy PPE. Według ludzi z Porsche Q6 ma jednak zupełnie inne ustawienia dające mu unikalny charakter w sposobie jazdy. Nie jeździliśmy jeszcze tym modelem, ale nietrudno zgadnąć, że w Audi kierowca nie jest aż tak wyniesiony na piedestał jak w Porsche.

Z kolei wersja Turbo wyceniona na 526 000 zł wchodzi na terytorium Lotusa Eletre i BMW iX xDrive50 (od 498 000 zł). Nadal Porsche jest szybsze w sprincie niż oba te SUV-y, za to nic nie pobije BMW w charakterze długodystansowego GT, zwłaszcza że ta wersja ma nieco większy zasięg niż Macan Turbo. Za to Lotus ma bardziej wyrazisty, sportowy wygląd zarówno z zewnątrz jak i w środku. Na ten moment gama Macana potrzebuje jakiejś wersji pośredniej, aby pokryć ogromną lukę w cenniku, ale nawet teraz elektryczna przyszłość Porsche wygląda nad wyraz obiecująco.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
Porsche / 911
Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

28 maja 2024
Audi RS4 Avant Edition 25 główne
Audi / RS4
Nowe Audi RS4 Edition 25 - większa moc i lepsza przyczepność

Na koniec produkcji RS4 Avant Audi Sport przygotowało wersję Edition 25 z kilkoma usprawnieniami.

28 maja 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024