Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
19

Po długich miesiącach oczekiwania i śledzenia mułów testowych, Porsche zaprezentowało swój flagowy produkt z napędem elektrycznym: Taycan Turbo GT. Dostępny zarówno jako “czyste” GT jak i z pakietem Weissach, nowe Porsche przeszło wielopoziomową mechaniczną i elektroniczną przemianę. Model ten ma dedykowany napęd, konfigurację podwozia oraz aerodynamikę, przez co z miejsca stało się jednym z najszybszych EV na rynku. Cena nowego Taycana Turbo GT na polskim rynku zaczyna się od 1,11 mln zł.

Na początku roku Porsche pochwaliło się niesamowitym czasem tego auta na Północnej Pętli  Nürburgringu - 7:07,55. Zabrakło zaledwie 2,25 s do absolutnego rekordu wśród aut elektrycznych (obecnie ma go Rimac Nevera), ale wystarczyło do ustanowienia nowego rekordu wśród czterodrzwiowych EV z dużą przewagą nad Teslą Model S Plaid. Teraz dowiedzieliśmy się, że Taycan Turbo GT posiada też inny rekord - jest najszybszym seryjnym samochodem elektrycznym na torze Laguna Seca w Kalifornii z czasem 1:27,87.

Taycan Turbo GT to efekt transformacji na wielu płaszczyznach, w tym napędu, zawieszenia i aerodynamiki.

Teraz już wiemy skąd tak dobre osiągi elektrycznego Taycana, ponieważ Porsche odsłoniło wszystkie techniczne tajemnice tego modelu. Najbardziej znaczący jest wzrost mocy, możliwy dzięki zastosowaniu nowego 900-amperowego "falownika impulsowego" (Turbo S ma 600-amperowy) i bardziej wydajnego półprzewodnika w silniku tylnej osi. Rezultatem jest oszałamiająca moc szczytowa 1108 KM, co czyni go najmocniejszym seryjnie produkowanym Porsche w historii.

Jak w wielu mocnych EV, szczytowa moc niezupełnie jest tym na czym powinniśmy się skupiać. Zarówno Taycan Turbo GT jak i Weissach potrafią osiągnąć deklarowane 1108 KM, ale chwilowo, gdyż na stałe do dyspozycji jest “tylko” 789 KM. Funkcja launch control wyzwala dokładnie 1033 KM lub 1108 KM przez 2 sekundy zgodnie z metodą pomiaru mocy szczytowej. Nieco większą niż normalnie moc wyzwala też tryb Attack (+163 KM przez 10 s) aktywowany przyciskiem na kierownicy lub prawą manetką. Maksymalny moment obrotowy wynosi absurdalne 1340 Nm, co zmusiło Porsche do wzmocnienia dwubiegowej przekładni i zmiany poszczególnych przełożeń. Dla porównania, dotychczasowy Taycan Turbo S generował 625 lub 761 KM w trybie overboost, a Tesla Model S Plaid ma 1020 KM z trzech silników.

Porsche Taycan Turbo GT tył
19

Porsche, w swoim stylu, nie skupiło się jedynie na dodaniu mocy, ale także na zmniejszeniu masy auta. Oczywiście większość masy EV ulokowana jest w baterii i napędzie, jednak Niemcy opracowali dla Turbo GT dietę pozwalającą zrzucić 75 kg. W tym celu dział GT opracował (standardowo montowany) karbonowo-ceramiczny układ hamulcowy z lekkimi obudowami zacisków i tarczami. Częściowo usunięto z auta izolację akustyczną, dywaniki podłogowe i układ domykania drzwi. Do stworzenia progów, lusterek i słupków B wykorzystano lekkie włókna węglowe. Reflektory Matrix LED są tu montowane w standardzie ze względu na ich mniejszą wagę, ale rozwinięcie do technologii Matrix HD można zamówić jako bezpłatną opcję.

Szczytowa moc Taycana Turbo GT sięga 1108 KM przy użyciu launch control. Samochód zrzucił też 75 kg masy.

Taycan Turbo GT z pakietem Weissach poszedł jeszcze o krok dalej. Zamontowano w nim lżejsze szyby, usunięto charakterystyczny zegar z deski rozdzielczej, port USB po stronie kierowcy, a nawet tylne głośniki systemu audio. Te ostatnie są właściwie niepotrzebne, bo wyleciała też tylna kanapa, a w jej miejsce Porsche montuje kawał karbonu.

W sumie zmiany w napędzie, wzrost mocy i spadek masy dały wymierny efekt w czasach przyspieszeń. Turbo GT rozpędza się do 100 km/h w 2,3 s, a z pakietem Weissach 2,2 s, czyli o jedną lub dwie dziesiąte szybciej niż Turbo S. Prędkość maksymalną podniesiono do 290 km/h lub 305 km/h z pakietem Weissach. Być może najbardziej imponująca różnica jest w przyspieszeniu do 200 km/h - trwa to 6,4 s, o 1,3 s mniej niż w szybkim modelu Turbo S.

Porsche Taycan Turbo GT felgi
19
Reklama

Ponadto dział GT Porsche wykorzystał swoją wiodącą pozycję w branży i zgromadzoną przez dekady wiedzę w zakresie dynamiki, aby model ten miał szansę pobić wspomniane rekordy. Standardowo Turbo GT jest wyposażony w aktywne zawieszenie Porsche Active Ride skalibrowane indywidualnie do tego modelu przez specjalistów z działu GT. Ponadto na aucie znalazły się nowe sportowe opony i lekkie, kute 21-calowe felgi. Pakiet aerodynamiczny stworzono z myślą o jeździe po torze. Z przodu w oczy rzuca się nowy splitter, a z tyłu adaptacyjny karbonowy spoiler. Weissach oprócz tego ma owiewki w podwoziu jeszcze bardziej agresywny splitter i nieruchome tylne skrzydło zdolne do wygenerowania 220 kg docisku.

Z pakietem Weissach Taycan traci dwa miejsca, ale zyskuje stałe tylne skrzydło generujące do 220 kg docisku.

Sportowe modyfikacje, wzrost mocy i osiągów pociągnęły za sobą spadek wydajności i zasięgu. Mimo wszystko Taycan Turbo GT jest w stanie na jednym ładowaniu pokonać do 555 km. Dużo jednak będzie zależeć od stylu jazdy, pogody oraz tego czy właśnie pokonujesz lokalne rondo czy zakręt Eau Rouge na torze nieopodal Spa…

Standardem tej wersji jest wnętrze pokryte tkaniną Race-Tex z lekkimi karbonowymi fotelami kubełkowymi z wyszytym logotypem “Turbo GT” na zagłówkach. Kierownica także jest obszyta Race-Texem i ma obowiązkowy marker na godzinie 12. W cenie nabywcy otrzymują pakiet Sport Chrono (tak jak w Turbo S), a na życzenie Porsche montuje niebieskie lub srebrne detale wykończeniowe. Egzemplarze z pakietem Weissach mają te same dodatki, jedynie uzupełnione o haftowane logo “Weissach” na desce po stronie pasażera, ale nie posiadają tylnych siedzeń.

Porsche Taycan Turbo GT weissach tylna kanapa
19

Zewnętrzny design wersji Turbo GT jest zaskakująco spokojny jak na możliwości tego modelu. Na pierwszy rzut oka widać dodatkowe spoilery, ale poza tym tylko bardziej geometryczne zderzaki odróżniają tę wersję od tańszego Turbo S. Poza tym Turbo GT jest odrobinę niższy, ma dedykowane kute felgi i zaciski w kolorze Victory Gold. Najbardziej widocznym elementem niektórych egzemplarzy okażą się pewnie nowe lakiery, szczególnie niebieski i fioletowy dostępne w pierwszym roku produkcji modelu Turbo GT. Klienci będą mogli też wybrać barwy nadwozia ze standardowej palety Taycana lub z palety specjalnej PTS. W konfiguratorze znajdują się również dedykowane zestawy oklein.

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach lub bez jest już dostępny w Polsce. Ceny tego auta startują od 1,11 mln zł, czyli model ten jest droższy o 141 tys. zł od wariantu Turbo S. Nie mamy jednak informacji o cenie pakietu Weissach. Pierwsze egzemplarze Porsche Taycan Turbo GT powinny trafić do klientów już wiosną 2024 r.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Hyundai Insteroid koncept
Hyundai / Inster
Hyundai Insteroid - i20 N na miarę nowej ery

Hyundai podzielił się zdjęciami małego, zwariowanego hot hatcha EV. Czy to duchowy następca i20 N?

1 kwietnia 2025
Pirelli P Zero piąta generacja
Pirelli
Pirelli wykorzystało AI do opracowania nowych opon

Z pomocą AI Pirelli opracowało nową oponę z serii P Zero - bezpieczniejszą i bardziej wydajną.

31 marca 2025
Aston Martin Valhalla produkcyjny
Aston Martin / Valhalla
Hipersamochód Aston Martin Valhalla jest prawie gotowy do produkcji

Flagowy hipersamochód Aston Martin Valhalla przechodzi ostatnie szlify przed rozpoczęciem produkcji.

31 marca 2025
Cosworth silniki i fabryka
Cosworth
Cosworth - firma tworząca silniki dla Astona, Bugatti i F1 od kulis

W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?

25 marca 2025
Aston Martin Vanquish Volante prezentacja
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish Volante rzuca wyzwanie Ferrari 12Cilindri Spider

Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.

25 marca 2025
Porsche 911 992.2 turbo spyshot główne
Porsche / 911 Turbo
Trwają finalne testy nowego Porsche 992.2 Turbo z napędem hybrydowym

Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.

25 marca 2025
2026 Alfa Romeo Stelvio spyshot
Alfa Romeo / Stelvio
2026 Alfa Romeo Stelvio - Turyn testuje nowego rywala BMW X3

Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.

24 marca 2025
The Red Tour
Motocykle
The Red Tour 2025: przetestuj nowe modele Ducati Multistrada

Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?

24 marca 2025
Volkswagen Golf GTI zapowiedź
Volkswagen / Golf
Volkswagen zapowiada celebrację 50 lat GTI podczas Nürburgring 24H

Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.

21 marca 2025
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang prezentacja
Bugatti / Tourbillon
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang - jedna opcja w cenie całego 911

Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.

20 marca 2025
Bentley wyniki finansowe
Bentley
Bentley nie zamierza rezygnować z silników V8 jeszcze przez dekadę

W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.

19 marca 2025
2025 Goodwood Festival of Speed tematyka
Festival of Speed
Główna rzeźba Goodwood FoS 2025 będzie poświęcona Gordonowi Murrayowi

Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.

18 marca 2025