Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
19

Po długich miesiącach oczekiwania i śledzenia mułów testowych, Porsche zaprezentowało swój flagowy produkt z napędem elektrycznym: Taycan Turbo GT. Dostępny zarówno jako “czyste” GT jak i z pakietem Weissach, nowe Porsche przeszło wielopoziomową mechaniczną i elektroniczną przemianę. Model ten ma dedykowany napęd, konfigurację podwozia oraz aerodynamikę, przez co z miejsca stało się jednym z najszybszych EV na rynku. Cena nowego Taycana Turbo GT na polskim rynku zaczyna się od 1,11 mln zł.

Na początku roku Porsche pochwaliło się niesamowitym czasem tego auta na Północnej Pętli  Nürburgringu - 7:07,55. Zabrakło zaledwie 2,25 s do absolutnego rekordu wśród aut elektrycznych (obecnie ma go Rimac Nevera), ale wystarczyło do ustanowienia nowego rekordu wśród czterodrzwiowych EV z dużą przewagą nad Teslą Model S Plaid. Teraz dowiedzieliśmy się, że Taycan Turbo GT posiada też inny rekord - jest najszybszym seryjnym samochodem elektrycznym na torze Laguna Seca w Kalifornii z czasem 1:27,87.

Taycan Turbo GT to efekt transformacji na wielu płaszczyznach, w tym napędu, zawieszenia i aerodynamiki.

Teraz już wiemy skąd tak dobre osiągi elektrycznego Taycana, ponieważ Porsche odsłoniło wszystkie techniczne tajemnice tego modelu. Najbardziej znaczący jest wzrost mocy, możliwy dzięki zastosowaniu nowego 900-amperowego "falownika impulsowego" (Turbo S ma 600-amperowy) i bardziej wydajnego półprzewodnika w silniku tylnej osi. Rezultatem jest oszałamiająca moc szczytowa 1108 KM, co czyni go najmocniejszym seryjnie produkowanym Porsche w historii.

Jak w wielu mocnych EV, szczytowa moc niezupełnie jest tym na czym powinniśmy się skupiać. Zarówno Taycan Turbo GT jak i Weissach potrafią osiągnąć deklarowane 1108 KM, ale chwilowo, gdyż na stałe do dyspozycji jest “tylko” 789 KM. Funkcja launch control wyzwala dokładnie 1033 KM lub 1108 KM przez 2 sekundy zgodnie z metodą pomiaru mocy szczytowej. Nieco większą niż normalnie moc wyzwala też tryb Attack (+163 KM przez 10 s) aktywowany przyciskiem na kierownicy lub prawą manetką. Maksymalny moment obrotowy wynosi absurdalne 1340 Nm, co zmusiło Porsche do wzmocnienia dwubiegowej przekładni i zmiany poszczególnych przełożeń. Dla porównania, dotychczasowy Taycan Turbo S generował 625 lub 761 KM w trybie overboost, a Tesla Model S Plaid ma 1020 KM z trzech silników.

Reklama
Porsche Taycan Turbo GT tył
19

Porsche, w swoim stylu, nie skupiło się jedynie na dodaniu mocy, ale także na zmniejszeniu masy auta. Oczywiście większość masy EV ulokowana jest w baterii i napędzie, jednak Niemcy opracowali dla Turbo GT dietę pozwalającą zrzucić 75 kg. W tym celu dział GT opracował (standardowo montowany) karbonowo-ceramiczny układ hamulcowy z lekkimi obudowami zacisków i tarczami. Częściowo usunięto z auta izolację akustyczną, dywaniki podłogowe i układ domykania drzwi. Do stworzenia progów, lusterek i słupków B wykorzystano lekkie włókna węglowe. Reflektory Matrix LED są tu montowane w standardzie ze względu na ich mniejszą wagę, ale rozwinięcie do technologii Matrix HD można zamówić jako bezpłatną opcję.

Szczytowa moc Taycana Turbo GT sięga 1108 KM przy użyciu launch control. Samochód zrzucił też 75 kg masy.

Taycan Turbo GT z pakietem Weissach poszedł jeszcze o krok dalej. Zamontowano w nim lżejsze szyby, usunięto charakterystyczny zegar z deski rozdzielczej, port USB po stronie kierowcy, a nawet tylne głośniki systemu audio. Te ostatnie są właściwie niepotrzebne, bo wyleciała też tylna kanapa, a w jej miejsce Porsche montuje kawał karbonu.

W sumie zmiany w napędzie, wzrost mocy i spadek masy dały wymierny efekt w czasach przyspieszeń. Turbo GT rozpędza się do 100 km/h w 2,3 s, a z pakietem Weissach 2,2 s, czyli o jedną lub dwie dziesiąte szybciej niż Turbo S. Prędkość maksymalną podniesiono do 290 km/h lub 305 km/h z pakietem Weissach. Być może najbardziej imponująca różnica jest w przyspieszeniu do 200 km/h - trwa to 6,4 s, o 1,3 s mniej niż w szybkim modelu Turbo S.

Porsche Taycan Turbo GT felgi
19
Reklama

Ponadto dział GT Porsche wykorzystał swoją wiodącą pozycję w branży i zgromadzoną przez dekady wiedzę w zakresie dynamiki, aby model ten miał szansę pobić wspomniane rekordy. Standardowo Turbo GT jest wyposażony w aktywne zawieszenie Porsche Active Ride skalibrowane indywidualnie do tego modelu przez specjalistów z działu GT. Ponadto na aucie znalazły się nowe sportowe opony i lekkie, kute 21-calowe felgi. Pakiet aerodynamiczny stworzono z myślą o jeździe po torze. Z przodu w oczy rzuca się nowy splitter, a z tyłu adaptacyjny karbonowy spoiler. Weissach oprócz tego ma owiewki w podwoziu jeszcze bardziej agresywny splitter i nieruchome tylne skrzydło zdolne do wygenerowania 220 kg docisku.

Z pakietem Weissach Taycan traci dwa miejsca, ale zyskuje stałe tylne skrzydło generujące do 220 kg docisku.

Sportowe modyfikacje, wzrost mocy i osiągów pociągnęły za sobą spadek wydajności i zasięgu. Mimo wszystko Taycan Turbo GT jest w stanie na jednym ładowaniu pokonać do 555 km. Dużo jednak będzie zależeć od stylu jazdy, pogody oraz tego czy właśnie pokonujesz lokalne rondo czy zakręt Eau Rouge na torze nieopodal Spa…

Standardem tej wersji jest wnętrze pokryte tkaniną Race-Tex z lekkimi karbonowymi fotelami kubełkowymi z wyszytym logotypem “Turbo GT” na zagłówkach. Kierownica także jest obszyta Race-Texem i ma obowiązkowy marker na godzinie 12. W cenie nabywcy otrzymują pakiet Sport Chrono (tak jak w Turbo S), a na życzenie Porsche montuje niebieskie lub srebrne detale wykończeniowe. Egzemplarze z pakietem Weissach mają te same dodatki, jedynie uzupełnione o haftowane logo “Weissach” na desce po stronie pasażera, ale nie posiadają tylnych siedzeń.

Porsche Taycan Turbo GT weissach tylna kanapa
19

Zewnętrzny design wersji Turbo GT jest zaskakująco spokojny jak na możliwości tego modelu. Na pierwszy rzut oka widać dodatkowe spoilery, ale poza tym tylko bardziej geometryczne zderzaki odróżniają tę wersję od tańszego Turbo S. Poza tym Turbo GT jest odrobinę niższy, ma dedykowane kute felgi i zaciski w kolorze Victory Gold. Najbardziej widocznym elementem niektórych egzemplarzy okażą się pewnie nowe lakiery, szczególnie niebieski i fioletowy dostępne w pierwszym roku produkcji modelu Turbo GT. Klienci będą mogli też wybrać barwy nadwozia ze standardowej palety Taycana lub z palety specjalnej PTS. W konfiguratorze znajdują się również dedykowane zestawy oklein.

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach lub bez jest już dostępny w Polsce. Ceny tego auta startują od 1,11 mln zł, czyli model ten jest droższy o 141 tys. zł od wariantu Turbo S. Nie mamy jednak informacji o cenie pakietu Weissach. Pierwsze egzemplarze Porsche Taycan Turbo GT powinny trafić do klientów już wiosną 2024 r.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025