Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
19

Po długich miesiącach oczekiwania i śledzenia mułów testowych, Porsche zaprezentowało swój flagowy produkt z napędem elektrycznym: Taycan Turbo GT. Dostępny zarówno jako “czyste” GT jak i z pakietem Weissach, nowe Porsche przeszło wielopoziomową mechaniczną i elektroniczną przemianę. Model ten ma dedykowany napęd, konfigurację podwozia oraz aerodynamikę, przez co z miejsca stało się jednym z najszybszych EV na rynku. Cena nowego Taycana Turbo GT na polskim rynku zaczyna się od 1,11 mln zł.

Na początku roku Porsche pochwaliło się niesamowitym czasem tego auta na Północnej Pętli  Nürburgringu - 7:07,55. Zabrakło zaledwie 2,25 s do absolutnego rekordu wśród aut elektrycznych (obecnie ma go Rimac Nevera), ale wystarczyło do ustanowienia nowego rekordu wśród czterodrzwiowych EV z dużą przewagą nad Teslą Model S Plaid. Teraz dowiedzieliśmy się, że Taycan Turbo GT posiada też inny rekord - jest najszybszym seryjnym samochodem elektrycznym na torze Laguna Seca w Kalifornii z czasem 1:27,87.

Taycan Turbo GT to efekt transformacji na wielu płaszczyznach, w tym napędu, zawieszenia i aerodynamiki.

Teraz już wiemy skąd tak dobre osiągi elektrycznego Taycana, ponieważ Porsche odsłoniło wszystkie techniczne tajemnice tego modelu. Najbardziej znaczący jest wzrost mocy, możliwy dzięki zastosowaniu nowego 900-amperowego "falownika impulsowego" (Turbo S ma 600-amperowy) i bardziej wydajnego półprzewodnika w silniku tylnej osi. Rezultatem jest oszałamiająca moc szczytowa 1108 KM, co czyni go najmocniejszym seryjnie produkowanym Porsche w historii.

Jak w wielu mocnych EV, szczytowa moc niezupełnie jest tym na czym powinniśmy się skupiać. Zarówno Taycan Turbo GT jak i Weissach potrafią osiągnąć deklarowane 1108 KM, ale chwilowo, gdyż na stałe do dyspozycji jest “tylko” 789 KM. Funkcja launch control wyzwala dokładnie 1033 KM lub 1108 KM przez 2 sekundy zgodnie z metodą pomiaru mocy szczytowej. Nieco większą niż normalnie moc wyzwala też tryb Attack (+163 KM przez 10 s) aktywowany przyciskiem na kierownicy lub prawą manetką. Maksymalny moment obrotowy wynosi absurdalne 1340 Nm, co zmusiło Porsche do wzmocnienia dwubiegowej przekładni i zmiany poszczególnych przełożeń. Dla porównania, dotychczasowy Taycan Turbo S generował 625 lub 761 KM w trybie overboost, a Tesla Model S Plaid ma 1020 KM z trzech silników.

Reklama
Porsche Taycan Turbo GT tył
19

Porsche, w swoim stylu, nie skupiło się jedynie na dodaniu mocy, ale także na zmniejszeniu masy auta. Oczywiście większość masy EV ulokowana jest w baterii i napędzie, jednak Niemcy opracowali dla Turbo GT dietę pozwalającą zrzucić 75 kg. W tym celu dział GT opracował (standardowo montowany) karbonowo-ceramiczny układ hamulcowy z lekkimi obudowami zacisków i tarczami. Częściowo usunięto z auta izolację akustyczną, dywaniki podłogowe i układ domykania drzwi. Do stworzenia progów, lusterek i słupków B wykorzystano lekkie włókna węglowe. Reflektory Matrix LED są tu montowane w standardzie ze względu na ich mniejszą wagę, ale rozwinięcie do technologii Matrix HD można zamówić jako bezpłatną opcję.

Szczytowa moc Taycana Turbo GT sięga 1108 KM przy użyciu launch control. Samochód zrzucił też 75 kg masy.

Taycan Turbo GT z pakietem Weissach poszedł jeszcze o krok dalej. Zamontowano w nim lżejsze szyby, usunięto charakterystyczny zegar z deski rozdzielczej, port USB po stronie kierowcy, a nawet tylne głośniki systemu audio. Te ostatnie są właściwie niepotrzebne, bo wyleciała też tylna kanapa, a w jej miejsce Porsche montuje kawał karbonu.

W sumie zmiany w napędzie, wzrost mocy i spadek masy dały wymierny efekt w czasach przyspieszeń. Turbo GT rozpędza się do 100 km/h w 2,3 s, a z pakietem Weissach 2,2 s, czyli o jedną lub dwie dziesiąte szybciej niż Turbo S. Prędkość maksymalną podniesiono do 290 km/h lub 305 km/h z pakietem Weissach. Być może najbardziej imponująca różnica jest w przyspieszeniu do 200 km/h - trwa to 6,4 s, o 1,3 s mniej niż w szybkim modelu Turbo S.

Porsche Taycan Turbo GT felgi
19
Reklama

Ponadto dział GT Porsche wykorzystał swoją wiodącą pozycję w branży i zgromadzoną przez dekady wiedzę w zakresie dynamiki, aby model ten miał szansę pobić wspomniane rekordy. Standardowo Turbo GT jest wyposażony w aktywne zawieszenie Porsche Active Ride skalibrowane indywidualnie do tego modelu przez specjalistów z działu GT. Ponadto na aucie znalazły się nowe sportowe opony i lekkie, kute 21-calowe felgi. Pakiet aerodynamiczny stworzono z myślą o jeździe po torze. Z przodu w oczy rzuca się nowy splitter, a z tyłu adaptacyjny karbonowy spoiler. Weissach oprócz tego ma owiewki w podwoziu jeszcze bardziej agresywny splitter i nieruchome tylne skrzydło zdolne do wygenerowania 220 kg docisku.

Z pakietem Weissach Taycan traci dwa miejsca, ale zyskuje stałe tylne skrzydło generujące do 220 kg docisku.

Sportowe modyfikacje, wzrost mocy i osiągów pociągnęły za sobą spadek wydajności i zasięgu. Mimo wszystko Taycan Turbo GT jest w stanie na jednym ładowaniu pokonać do 555 km. Dużo jednak będzie zależeć od stylu jazdy, pogody oraz tego czy właśnie pokonujesz lokalne rondo czy zakręt Eau Rouge na torze nieopodal Spa…

Standardem tej wersji jest wnętrze pokryte tkaniną Race-Tex z lekkimi karbonowymi fotelami kubełkowymi z wyszytym logotypem “Turbo GT” na zagłówkach. Kierownica także jest obszyta Race-Texem i ma obowiązkowy marker na godzinie 12. W cenie nabywcy otrzymują pakiet Sport Chrono (tak jak w Turbo S), a na życzenie Porsche montuje niebieskie lub srebrne detale wykończeniowe. Egzemplarze z pakietem Weissach mają te same dodatki, jedynie uzupełnione o haftowane logo “Weissach” na desce po stronie pasażera, ale nie posiadają tylnych siedzeń.

Porsche Taycan Turbo GT weissach tylna kanapa
19

Zewnętrzny design wersji Turbo GT jest zaskakująco spokojny jak na możliwości tego modelu. Na pierwszy rzut oka widać dodatkowe spoilery, ale poza tym tylko bardziej geometryczne zderzaki odróżniają tę wersję od tańszego Turbo S. Poza tym Turbo GT jest odrobinę niższy, ma dedykowane kute felgi i zaciski w kolorze Victory Gold. Najbardziej widocznym elementem niektórych egzemplarzy okażą się pewnie nowe lakiery, szczególnie niebieski i fioletowy dostępne w pierwszym roku produkcji modelu Turbo GT. Klienci będą mogli też wybrać barwy nadwozia ze standardowej palety Taycana lub z palety specjalnej PTS. W konfiguratorze znajdują się również dedykowane zestawy oklein.

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach lub bez jest już dostępny w Polsce. Ceny tego auta startują od 1,11 mln zł, czyli model ten jest droższy o 141 tys. zł od wariantu Turbo S. Nie mamy jednak informacji o cenie pakietu Weissach. Pierwsze egzemplarze Porsche Taycan Turbo GT powinny trafić do klientów już wiosną 2024 r.

Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025