Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
7

Nikt z Porsche pewnie tego nie przyzna, ale Stuttgart musiał poczuć ukłucie zazdrości gdy wiosną tego roku Tesla Model S Plaid ponownie ustanowiła najlepszy czas Nürburgringu w kategorii samochodów elektrycznych (obecnie poprawiony przez Rimaca Nevera). W odpowiedzi Porsche bierze na celownik Teslę, a szczególnie Model S wyposażony w Track Package, i tworzy Taycana Turbo GT. Będzie to zdecydowanie najbardziej radykalne wcielenie elektrycznej limuzyny z Zuffenhausen, a datę jej premiery wyznaczono na 11 marca.

Pokazany na zdjęciu prototyp został uchwycony jesienią podczas testów na torze Nürburgring. Później firma pochwaliła się, że osiągnął on imponujący czas 7:07.55, dużo lepszy niż Model S Plaid, ale o 2,25 s gorszy niż rekordowy Rimac Nevera. Design wersji, która ma się (nieoficjalnie) nazywać Turbo GT, to mieszanka poliftingowego Taycana z dodatkami inspirowanymi kultowymi modelami serii GT z gamy Porsche.

Z przodu Taycan Turbo GT otrzymał zderzak identyczny jak aktualne modele Turbo/Turbo S, ale z dołożonym splitterem i lotkami kierujacymi powietrze z dala od przednich kół. Z tyłu widzimy podobny zabieg - zderzak ma unikalne dla GT poszerzenia, a na klapie bagażnika pojawiło się skrzydło zamontowane ponad dyskretnym ducktailem - pierwszym w historii Taycana.

Taycan Turbo GT będzie najbardziej ekstremalnym EV na rynku - zadbają o to specjaliści z działu GT Porsche.

Aerodynamika to tylko mała część pakietu zmian dla Turbo GT. Istotniejsze wydaje się dostosowanie indywidualnych ustawień zawieszenia i podwozia, a zadanie to powierzono specjalistom na co dzień odpowiedzialnym za samochody serii GT3GT4. Spodziewamy się wdrożenia nowego systemu Porsche Active Ride, w którym pompy hydrauliczne połączone z zawieszeniem dbają o idealną pozycję nadwozia względem drogi. To nowa, potężna technologia, której użycie może wnieść jazdę po torze na zupełnie nowy poziom, szczególnie jeśli zostanie dostosowana do specyfiki modelu GT.

Nowy flagowiec Porsche pozostanie przy układzie z dwoma silnikami, ale czy otrzyma moc przekraczającą 952 KM obecnego Turbo S nie jest pewne. Obecnie najmocniejsze w gamie Taycana Turbo S z funkcją overboost i launch control potrafi przyspieszać do 100 km/h w 2,4 s. Trudno oczekiwać czegoś lepszego…

Reklama
Porsche Taycan Turbo GT spyshot tył
7

Jednak bardzo mile widziana byłaby kuracja odchudzająca. Nowy Taycan jest o 15 kg lżejszy niż poprzedni mimo lepszego wyposażenia, ale nadal topowy model waży 2295 kg. Potrafi przy tym przejechać od 558 do 630 km w trybie mieszanym dzięki ulepszonej baterii o pojemności 97 kWh i poprawkach oprogramowania. Turbo GT na pewno będzie mniej wydajne, chociażby ze względu na inną aerodynamikę oraz bardziej sportowe opony. Przynajmniej moc ładowania wynosząca do 320 kW powinna pomóc w przypadku dłuższych podróży.

W środku Turbo GT otrzyma aktualizację technologii analogiczną jak pozostałe poliftowe modele Taycana. Zawiera się w niej integracja systemu Apple CarPlay+ oraz nowe multimedia. Tylko bezpośrednie otoczenie kierowcy może się radykalnie zmienić - niewykluczone, że pojawią się kubełkowe fotele karbonowe i tapicerka z alcantary odróżniająca ten model od innych wersji.

Nie ma na razie żadnych oficjalnych danych o cenie nowego Porsche. Najdroższy Taycan w obecnej ofercie kosztuje od 969 000 zł, a ponieważ Turbo GT ma być szczytowym osiągnięciem w elektrycznej technologii Porsche, poziom ten zostanie znacząco przebity. Niewykluczone, że wyjściowa cena przekroczy 1,3-1,4 mln zł bez dodatków…

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Prywatna Strefa Lamborghini
Prezentacja Partnera
Pierwsza inwestycja w Polsce z prywatną Strefą Lamborghini

Zrodzone z marzeń – to określenie doskonale opisuje najwyższej klasy inwestycje tworzone przez Archicom Collection.

21 października 2024
2025 Porsche 911 992.2 GT3 premiera
Porsche / 911 GT3
Nowe Porsche 911 992.2 GT3 - trochę z RS, trochę z S/T

992.2 GT3 może mieć tylne fotele z Isofixem, ale kluczowy w nim jest wolnossący bokser z manualem.

19 października 2024
Toyota GR GT3 spyshot
Toyota / GR GT3
Zakamuflowana Toyota GR GT3 na drodze - czy to następca Lexusa LFA?

Wygląda na to, że Toyota testuje nowego halo-cara przeznaczonego na drogi i do wyścigów.

18 października 2024
2025 Honda Prelude spyshot
Honda / Prelude
Nowa Honda Prelude już porusza się po drogach

Zaprezentowana jako koncept w 2023 roku Honda Prelude weszła w fazę testów drogowych.

18 października 2024
Ferrari F80 hypercar
Ferrari / F80
Ferrari F80: następca LaFerrari z wyczynową hybrydą V6

Nadjeżdża najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Czy flagowe F80 będzie lepsze niż McLaren W1?

17 października 2024
RML P39 Porsche turbo
Porsche / 911 Turbo
RML P39 - torowa bestia na wzór Le Mans Hypercar

Według producenta RML P39 z dużą przewagą pokona obecne 911 GT3 RS na torze Nürburgring.

16 października 2024
Corvette ZR1 C8 prędkość maksymalna
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1 osiągnęła prędkość maksymalną 375 km/h

Szef GM Mark Reuss osobiście rozpędził nową 1079-konną Corvette ZR1 do jej prędkości maksymalnej.

16 października 2024
Alpine Alpenglow Hy6 debiut
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy6 - wodorowy supersamochód z szansami na produkcję

Alpine zaprezentowało kolejny prototyp Alpenglow, tym razem z wodorowym V6 twin turbo o mocy 750 KM.

16 października 2024
2025 Renault 4 EV premiera
Renault / 4 EV
Renault 4 - ikona lat 60. powraca w elektrycznej wersji

Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.

15 października 2024
Alpine A110 R Ultime premiera
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime - francuski rywal Porsche Cayman GT4 RS

Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.

14 października 2024
Aston Martin DB12 Goldfinger Edition i DB5
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Goldfinger celebruje 60 lat partnerstwa z Bondem

Limitowany DB12 Goldfinger powstał z okazji sześciu dekad współpracy Aston Martina z Jamesem Bondem.

14 października 2024
Mini John Cooper Works Electric
Mini / John Cooper Works
Mini John Cooper Works E jest najgorętszym hot hatchem EV tej marki

Na salonie w Paryżu debiutują dwa nowe modele Mini John Cooper Works - Hatch i crossover Aceman.

14 października 2024