Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Zakaz rejestracji samochodów spalinowych w UK przesunięty do 2035 roku

Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak zdecydował o przełożeniu zakazu rejestracji nowych aut ICE o 5 lat.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 września 2023
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych 2035 zdjęcie główne
1

Ustawowy zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w Wielkiej Brytanii został opóźniony o 5 lat, do 2035 r. Stało się to w następstwie szeregu zmian w brytyjskim planie dążenia do zerowej emisji netto do 2050 r. ogłoszonych przez premiera Rishiego Sunaka.

W 2020 roku ówczesny premier Boris Johnson ogłosił, że sprzedaż nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi zostanie wstrzymana od 2030 roku, a modele z silnikami hybrydowymi będą mogły być sprzedawane do 2035 roku; później wszystkie nowe samochody sprzedawane w Wielkiej Brytanii będą pojazdami elektrycznymi. Jednak obecny premier porzucił ten plan, aby uspokoić wyborców i niektórych zwolenników torysów (chociaż wielu członków partii konserwatywnej wzywało Sunaka do trzymania się pierwotnego planu).

Powołując się na potrzebę utrzymania elastyczności konsumenckiej na przełomie dekad, znowelizowana polityka brytyjskiego rządu zrównuje schemat zmian w Wielkiej Brytanii z innymi krajami Europy, przede wszystkim z Francją, Włochami i Hiszpanią.

Wcześniej zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych w UK miał obowiązywać od 2030 r., teraz przesunięto go do 2035 r.

"Jestem przekonany, że spełnimy nasze międzynarodowe porozumienia, w tym krytyczne obietnice z Paryża i Glasgow, aby ograniczyć globalne ocieplenie do 1,5 stopnia" - powiedział Rishi Sunak. "Aby dać nam więcej czasu na przygotowania, ogłaszam dziś, że ułatwimy przejście na pojazdy elektryczne. Do 2035 r. nadal będzie można kupować samochody osobowe i dostawcze z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Nawet po tym czasie nadal będzie można je kupować i sprzedawać z drugiej ręki".

W odpowiedzi na pogłoski o przesunięciu obowiązkowego deadline’u, przewodnicząca Ford UK, Lisa Brankin, powiedziała: "Nasza firma potrzebuje trzech rzeczy od rządu Wielkiej Brytanii: ambicji, zaangażowania i spójności... Złagodzenie pierwotnego terminu (do 2030 r. - przyp. tł.) podważyłoby wszystkie trzy". Ford zobowiązał się do elektryfikacji wszystkich swoich samochodów do 2030 roku, inwestując 22 miliardy dolarów w przebudowę swojej fabryki w Kolonii, aby stała się zakładem produkującym wyłącznie pojazdy elektryczne. Podpisał nawet umowę strategiczną z Volkswagenem w celu współdzielenia platform EV dla przyszłych modeli, w międzyczasie projektując i rozwijając własne pojazdy EV.

Mike Hawes, prezes Society of Motor Manufacturers and Traders powiedział, że jakakolwiek decyzja o przesunięciu terminu tylko zwiększy zamieszanie związane z przejściem transportu na pojazdy elektryczne, z którym już teraz borykają się konsumenci.

Reklama

Wśród producentów zdania co do zmiany polityki klimatycznej są podzielone - Toyota popiera, Ford krytykuje.

Toyota z zadowoleniem przyjęła tę decyzję, komunikując: "Dzisiejsze ogłoszenie rządu jest mile widziane, ponieważ zapewnia klarowność, o którą prosiła branża i uznaje, że niskoemisyjne i przystępne cenowo technologie mogą odegrać rolę w pragmatycznej transformacji pojazdów". Toyota skoncentrowała swoje wysiłki na pojazdach hybrydowych napędzanych benzyną i dopiero niedawno przedstawiła swoje plany dotyczące gamy pojazdów elektrycznych wykorzystujących baterie.

Pomimo przesunięcia kluczowego zakazu o pięć lat, rząd nadal zamierza wprowadzić cele krótkoterminowe dotyczące emisji obowiązujące już w 2024 roku. Przepisy te określą minimalny roczny stosunek sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych w odniesieniu do całkowitej sprzedaży każdego producenta. Wskaźnik ten ma rosnąć z każdym rokiem, a kary za jego przekroczenie mogą sięgać nawet 15 000 funtów za pojazd. Już w przyszłym roku producenci są zobowiązani uzyskać udział sprzedaży samochodów BEV na poziomie 22% wszystkich sprzedanych aut. Cel ten będzie stopniowo wzrastał aż do poziomu 80% w roku 2030.

Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił niedawno 500 mln funtów dotacji dla koncernu JLR na budowę wartej 4 mld funtów fabryki baterii w Somerset. Przeznaczył również 211 milionów funtów na zaawansowane badania nad bateriami w ramach wyzwania Faradaya.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Abt Audi RS3-S pakiet
Audi / RS3
Abt Audi RS3-S ma 485 KM z pięciu cylindrów

Niemiecki tuner Abt Sportsline wypuszcza bazowy pakiet poprawek dla Audi RS3 o nazwie RS3-S.

4 maja 2024
Red Bull RB17 Newey
Red Bull
Po odejściu z F1 Adrian Newey skupi się na hipersamochodzie RB17

Po odejściu z teamu F1 Red Bulla Adrian Newey nadal będzie odpowiedzialny za rozwój projektu RB17.

4 maja 2024
Aston Martin Vanquish V12
Aston Martin / Vanquish
Nadchodzi nowy Aston Martin Vanquish z podwójnie uturbionym V12

Planowany na ten rok nowy flagowiec Aston Martina będzie miał pod maską V12 twin turbo o mocy 835 KM.

2 maja 2024
TWR Supercat restomod
TWR
TWR Supercat to restomod na bazie Jaguara XJS z doładowanym V12

Tom Wilkinshaw Racing znowu robi to, co wychodziło im najlepiej - ulepsza stare Jaguary.

2 maja 2024
Cupra Formentor / Cupra Leon lifting
Cupra
Cupra zaszalała: Formentor i Leon mają więcej mocy i tryb Drift

Popularne modele Cupry - Formentor i Leon - przeszły rozszerzony lifting designu, wnętrza i napędu.

30 kwietnia 2024
Bentley Bentayga Apex Edition SUV
Bentley / Bentayga
Bentley Bentayga Apex Edition - uważaj na dziury!

Limitowany do 20 sztuk Bentley Bentayga Apex Edition dostał w standardzie 22-calowe karbonowe felgi.

30 kwietnia 2024
2024 Porsche Macan Electric test
Porsche / Macan
Nowe Porsche Macan Electric - czy to nadal najlepszy SUV dla kierowcy?

Przejechaliśmy się nowym Porsche Macan w dwóch wersjach: podstawowej i Turbo o mocy 639 KM.

29 kwietnia 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
Lotus / Evija
Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

27 kwietnia 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024