Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Pierwsza elektryczna Toyota - bZ4x - przybywa jako silny rywal dla Kii EV6

Toyota długo trzymała w tajemnicy swój pierwszy elektryczny model, ale teraz poznaliśmy bZ4x w całej okazałości

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 października 2021
Toyota - bZ4x sylwetka
14

Jak na firmę od 25 lat propagującą hybrydy w motoryzacji Toyota wykazywała wręcz podejrzaną niechęć do samochodów czysto elektrycznych. Teraz to wszystko się zmienia, bo poznaliśmy właśnie nowy, w pełni elektryczny, model gotowy do produkcji. bZ4x to pierwszy z całej gamy produktów japońskiego giganta jakie pojawią się na rynku w kilku następnych latach.

Jak wszyscy liczący się producenci Toyota na spółkę z Subaru stworzyła specjalną platformę tylko dla pojazdów o tym napędzie o nazwie e-TNGA. Na pierwszy rzut oka ta konstrukcja nie wnosi nic odkrywczego do motoryzacji - ot, płasko rozmieszczone ogniwa pomiędzy dwoma osiami, z których każda może przyjąć po jednym silniku elektrycznym.

Toyota bZ4x 2021
14

Dopiero głębsze spojrzenie w specyfikację zdradza wyróżniające szczegóły. Wersje z jednym silnikiem zamontowanym z przodu mają 205 KM i 265 Nm - nadal nic ponad normę - ale dwusilnikowa wersja oferuje zaledwie 217 KM i 335 Nm. Dlaczego taki mały przeskok biorąc pod uwagę cały drugi silnik na pokładzie? 

To miejsce, w którym filozofia Subaru wchodzi w grę. Jeden duży silnik jest zastąpiony dwoma mniejszymi, stąd sumaryczna moc jest niezbyt imponująca. Zaletą takiego układu jest lepszy balans pomiędzy przodem, a tyłem, mniejsze zużycie energii, i w efekcie większy zasięg. Dodatkowo napęd przekazywany jest równo między osie, dokładnie według filozofii Symmetrical Drive od Subaru.

Niezależnie od wybranego wariantu silnika bateria ma pojemność 71,4 kWh, a Toyota szacuje zasięg na 450 km. Oficjalne dane będą podane w późniejszym terminie. Japończycy wykonali kawał ważnej pracy, by zapewnić baterii odpowiednią temperaturę pracy. Jest tu system chłodzenia cieczą jak i pompa ciepła, co powinno przełożyć się na mniejsze wahania zasięgu w dużych amplitudach temperatury. Toyota bZ4x jest w stanie przyjąć prąd 150 kW poprzez gniazdo CCS2, a od końcówki 2022 możliwe będzie zamówienie trójfazowej ładowarki podkładowej 11 kW.

Toyota bZ4x podłączona do ładowarki
14
Reklama

Inny szczegół warty uwagi w nowej Toyocie to układ kierowniczy typu steer-by-wire. To system przewodowego przekazywania informacji z kierownicy do kół, z którym kilku producentów już próbowało wystartować. Na większą skalę udało się tylko Infiniti w modelu Q50, który znany był z bardzo dziwnego sposobu prowadzenia i braku wyczucia kierunku jazdy.

W tej chwili naturalnie nie wiemy czy system Toyoty sprawdzi się lepiej, ale jest jedna nowość związana z układem kierowniczym, której jesteśmy pewni. To nowa kierownica o nazwie One Motion Grip-control. W skrócie, chodzi o to, że kierownica będzie miała swoje położenie krańcowe ledwo 150 stopni od punktu centralnego, więc możliwe będzie kręcenie nią bez najmniejszego odrywania rąk. Do tego jest bardzo mała i trochę podobna do tych znanych już z Peugeota. Zaletą systemu steer-by-wire jest większa możliwość aranżacji przestrzeni wokół kierowcy, który ma po prostu więcej miejsca. Poza tym inżynierowie pozbywają się z auta tradycyjnej, mechanicznej przekładni kierowniczej, której elementy znacząco wnikały do kabiny, więc poprawia się bezpieczeństwo podczas wypadku. Tyle teorii, bo głównym powodem porażki Infiniti na tym polu była konieczność zamontowania mimo wszystko tradycyjnej kolumny kierowniczej na wypadek awarii elektroniki, co kompletnie rozmyło sens i wszystkie zalety steer-by-wire. Toyota nie wspomina czy zamierza kopiować takie rozwiązanie czy obędzie się bez mechanicznego back-upu.

Toyota bZ4x w ruchu
14

Design Toyoty bZ4x jest w dużej mierze generyczny, wpisujący się idealnie w segment quasi-crossoverów typu Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 czy Audi Q4. To samo można powiedzieć o wnętrzu, w którym fascynacja Toyoty materiałami ekologicznymi miesza się z popularną ekranozą. Trzeba przyznać, że mimo wszystko zachowano wyraźną różnicę wyglądu wnętrza względem spalinowych modeli, a w środku bZ4x ma być o wiele więcej miejsca. To zasługa przesuniętej maksymalnie do przodu kabiny i długiego rozstawu osi.

Cenniki pierwszej w pełni elektrycznej Toyoty jeszcze nie zostały opublikowane, a zamówienia rozpoczną się w grudniu 2021. Pierwsze dostawy Japończycy przewidują na 2022 rok.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025