Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Pierwsza elektryczna Toyota - bZ4x - przybywa jako silny rywal dla Kii EV6

Toyota długo trzymała w tajemnicy swój pierwszy elektryczny model, ale teraz poznaliśmy bZ4x w całej okazałości

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 października 2021
Toyota - bZ4x sylwetka
14

Jak na firmę od 25 lat propagującą hybrydy w motoryzacji Toyota wykazywała wręcz podejrzaną niechęć do samochodów czysto elektrycznych. Teraz to wszystko się zmienia, bo poznaliśmy właśnie nowy, w pełni elektryczny, model gotowy do produkcji. bZ4x to pierwszy z całej gamy produktów japońskiego giganta jakie pojawią się na rynku w kilku następnych latach.

Jak wszyscy liczący się producenci Toyota na spółkę z Subaru stworzyła specjalną platformę tylko dla pojazdów o tym napędzie o nazwie e-TNGA. Na pierwszy rzut oka ta konstrukcja nie wnosi nic odkrywczego do motoryzacji - ot, płasko rozmieszczone ogniwa pomiędzy dwoma osiami, z których każda może przyjąć po jednym silniku elektrycznym.

Toyota bZ4x 2021
14
Reklama

Dopiero głębsze spojrzenie w specyfikację zdradza wyróżniające szczegóły. Wersje z jednym silnikiem zamontowanym z przodu mają 205 KM i 265 Nm - nadal nic ponad normę - ale dwusilnikowa wersja oferuje zaledwie 217 KM i 335 Nm. Dlaczego taki mały przeskok biorąc pod uwagę cały drugi silnik na pokładzie? 

To miejsce, w którym filozofia Subaru wchodzi w grę. Jeden duży silnik jest zastąpiony dwoma mniejszymi, stąd sumaryczna moc jest niezbyt imponująca. Zaletą takiego układu jest lepszy balans pomiędzy przodem, a tyłem, mniejsze zużycie energii, i w efekcie większy zasięg. Dodatkowo napęd przekazywany jest równo między osie, dokładnie według filozofii Symmetrical Drive od Subaru.

Niezależnie od wybranego wariantu silnika bateria ma pojemność 71,4 kWh, a Toyota szacuje zasięg na 450 km. Oficjalne dane będą podane w późniejszym terminie. Japończycy wykonali kawał ważnej pracy, by zapewnić baterii odpowiednią temperaturę pracy. Jest tu system chłodzenia cieczą jak i pompa ciepła, co powinno przełożyć się na mniejsze wahania zasięgu w dużych amplitudach temperatury. Toyota bZ4x jest w stanie przyjąć prąd 150 kW poprzez gniazdo CCS2, a od końcówki 2022 możliwe będzie zamówienie trójfazowej ładowarki podkładowej 11 kW.

Toyota bZ4x podłączona do ładowarki
14
Reklama

Inny szczegół warty uwagi w nowej Toyocie to układ kierowniczy typu steer-by-wire. To system przewodowego przekazywania informacji z kierownicy do kół, z którym kilku producentów już próbowało wystartować. Na większą skalę udało się tylko Infiniti w modelu Q50, który znany był z bardzo dziwnego sposobu prowadzenia i braku wyczucia kierunku jazdy.

W tej chwili naturalnie nie wiemy czy system Toyoty sprawdzi się lepiej, ale jest jedna nowość związana z układem kierowniczym, której jesteśmy pewni. To nowa kierownica o nazwie One Motion Grip-control. W skrócie, chodzi o to, że kierownica będzie miała swoje położenie krańcowe ledwo 150 stopni od punktu centralnego, więc możliwe będzie kręcenie nią bez najmniejszego odrywania rąk. Do tego jest bardzo mała i trochę podobna do tych znanych już z Peugeota. Zaletą systemu steer-by-wire jest większa możliwość aranżacji przestrzeni wokół kierowcy, który ma po prostu więcej miejsca. Poza tym inżynierowie pozbywają się z auta tradycyjnej, mechanicznej przekładni kierowniczej, której elementy znacząco wnikały do kabiny, więc poprawia się bezpieczeństwo podczas wypadku. Tyle teorii, bo głównym powodem porażki Infiniti na tym polu była konieczność zamontowania mimo wszystko tradycyjnej kolumny kierowniczej na wypadek awarii elektroniki, co kompletnie rozmyło sens i wszystkie zalety steer-by-wire. Toyota nie wspomina czy zamierza kopiować takie rozwiązanie czy obędzie się bez mechanicznego back-upu.

Toyota bZ4x w ruchu
14

Design Toyoty bZ4x jest w dużej mierze generyczny, wpisujący się idealnie w segment quasi-crossoverów typu Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 czy Audi Q4. To samo można powiedzieć o wnętrzu, w którym fascynacja Toyoty materiałami ekologicznymi miesza się z popularną ekranozą. Trzeba przyznać, że mimo wszystko zachowano wyraźną różnicę wyglądu wnętrza względem spalinowych modeli, a w środku bZ4x ma być o wiele więcej miejsca. To zasługa przesuniętej maksymalnie do przodu kabiny i długiego rozstawu osi.

Cenniki pierwszej w pełni elektrycznej Toyoty jeszcze nie zostały opublikowane, a zamówienia rozpoczną się w grudniu 2021. Pierwsze dostawy Japończycy przewidują na 2022 rok.

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Alfa Romeo / Junior
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Alfa Romeo / Junior
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
2026 Zenos E10 RZ
Zenos / E10
Zenos E10 powraca na rynek z większą mocą

Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.

25 września 2025
2025 Mercedes-AMG GT test
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT 43 - brakujący gen Affalterbach

AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.

23 września 2025