Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Pierwsza elektryczna Toyota - bZ4x - przybywa jako silny rywal dla Kii EV6

Toyota długo trzymała w tajemnicy swój pierwszy elektryczny model, ale teraz poznaliśmy bZ4x w całej okazałości

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 października 2021
Toyota - bZ4x sylwetka
14

Jak na firmę od 25 lat propagującą hybrydy w motoryzacji Toyota wykazywała wręcz podejrzaną niechęć do samochodów czysto elektrycznych. Teraz to wszystko się zmienia, bo poznaliśmy właśnie nowy, w pełni elektryczny, model gotowy do produkcji. bZ4x to pierwszy z całej gamy produktów japońskiego giganta jakie pojawią się na rynku w kilku następnych latach.

Jak wszyscy liczący się producenci Toyota na spółkę z Subaru stworzyła specjalną platformę tylko dla pojazdów o tym napędzie o nazwie e-TNGA. Na pierwszy rzut oka ta konstrukcja nie wnosi nic odkrywczego do motoryzacji - ot, płasko rozmieszczone ogniwa pomiędzy dwoma osiami, z których każda może przyjąć po jednym silniku elektrycznym.

Toyota bZ4x 2021
14

Dopiero głębsze spojrzenie w specyfikację zdradza wyróżniające szczegóły. Wersje z jednym silnikiem zamontowanym z przodu mają 205 KM i 265 Nm - nadal nic ponad normę - ale dwusilnikowa wersja oferuje zaledwie 217 KM i 335 Nm. Dlaczego taki mały przeskok biorąc pod uwagę cały drugi silnik na pokładzie? 

To miejsce, w którym filozofia Subaru wchodzi w grę. Jeden duży silnik jest zastąpiony dwoma mniejszymi, stąd sumaryczna moc jest niezbyt imponująca. Zaletą takiego układu jest lepszy balans pomiędzy przodem, a tyłem, mniejsze zużycie energii, i w efekcie większy zasięg. Dodatkowo napęd przekazywany jest równo między osie, dokładnie według filozofii Symmetrical Drive od Subaru.

Niezależnie od wybranego wariantu silnika bateria ma pojemność 71,4 kWh, a Toyota szacuje zasięg na 450 km. Oficjalne dane będą podane w późniejszym terminie. Japończycy wykonali kawał ważnej pracy, by zapewnić baterii odpowiednią temperaturę pracy. Jest tu system chłodzenia cieczą jak i pompa ciepła, co powinno przełożyć się na mniejsze wahania zasięgu w dużych amplitudach temperatury. Toyota bZ4x jest w stanie przyjąć prąd 150 kW poprzez gniazdo CCS2, a od końcówki 2022 możliwe będzie zamówienie trójfazowej ładowarki podkładowej 11 kW.

Toyota bZ4x podłączona do ładowarki
14
Reklama

Inny szczegół warty uwagi w nowej Toyocie to układ kierowniczy typu steer-by-wire. To system przewodowego przekazywania informacji z kierownicy do kół, z którym kilku producentów już próbowało wystartować. Na większą skalę udało się tylko Infiniti w modelu Q50, który znany był z bardzo dziwnego sposobu prowadzenia i braku wyczucia kierunku jazdy.

W tej chwili naturalnie nie wiemy czy system Toyoty sprawdzi się lepiej, ale jest jedna nowość związana z układem kierowniczym, której jesteśmy pewni. To nowa kierownica o nazwie One Motion Grip-control. W skrócie, chodzi o to, że kierownica będzie miała swoje położenie krańcowe ledwo 150 stopni od punktu centralnego, więc możliwe będzie kręcenie nią bez najmniejszego odrywania rąk. Do tego jest bardzo mała i trochę podobna do tych znanych już z Peugeota. Zaletą systemu steer-by-wire jest większa możliwość aranżacji przestrzeni wokół kierowcy, który ma po prostu więcej miejsca. Poza tym inżynierowie pozbywają się z auta tradycyjnej, mechanicznej przekładni kierowniczej, której elementy znacząco wnikały do kabiny, więc poprawia się bezpieczeństwo podczas wypadku. Tyle teorii, bo głównym powodem porażki Infiniti na tym polu była konieczność zamontowania mimo wszystko tradycyjnej kolumny kierowniczej na wypadek awarii elektroniki, co kompletnie rozmyło sens i wszystkie zalety steer-by-wire. Toyota nie wspomina czy zamierza kopiować takie rozwiązanie czy obędzie się bez mechanicznego back-upu.

Toyota bZ4x w ruchu
14

Design Toyoty bZ4x jest w dużej mierze generyczny, wpisujący się idealnie w segment quasi-crossoverów typu Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 czy Audi Q4. To samo można powiedzieć o wnętrzu, w którym fascynacja Toyoty materiałami ekologicznymi miesza się z popularną ekranozą. Trzeba przyznać, że mimo wszystko zachowano wyraźną różnicę wyglądu wnętrza względem spalinowych modeli, a w środku bZ4x ma być o wiele więcej miejsca. To zasługa przesuniętej maksymalnie do przodu kabiny i długiego rozstawu osi.

Cenniki pierwszej w pełni elektrycznej Toyoty jeszcze nie zostały opublikowane, a zamówienia rozpoczną się w grudniu 2021. Pierwsze dostawy Japończycy przewidują na 2022 rok.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Alpine A110 R Le Mans główne
Alpine / A110
Alpine A110 R Le Mans - 100 sztuk na stulecie

Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.

8 czerwca 2023
Caterham Project V teaser
Caterham / Project V
Caterham zapowiada elektryczny model sportowy o kryptonimie Project V

Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.

7 czerwca 2023
Tesla Model S Plaid Track Pack Nurburgring
Tesla / S Plaid
Tesla Model S Plaid Track Pack odzyskuje rekord samochodów EV na Ringu

Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.

5 czerwca 2023
Ferrari SF90 test spyshot
Ferrari / SF90 Stradale
Prototyp ekstremalnego Ferrari SF90 przyłapany podczas testów

Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.

2 czerwca 2023
Bugatti Bolide testy na torze
Bugatti / Bolide
Bugatti Bolide rozpoczyna program testów na torze

Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.

2 czerwca 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023