Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Porsche Cayman i Boxster znikają z rynku

Porsche Boxster i Cayman latami stanowiły benchmark aut sportowych, ale ich historia dobiegła końca.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 września 2025
Porsche 718 Cayman i Boxster wycofane
5

Zapowiadało się na to od dawna, ale dopiero teraz Porsche wycofało modele serii 718 - Cayman i Boxster - z konfiguratora. Nie będzie już nowych zamówień, choć te już złożone będą oczywiście zrealizowane. Ostatnie samochody powinny dotrzeć do klientów mniej więcej do marca 2026.

Prawdę mówiąc, samochody te i tak przeżyły dłużej niż się zanosiło. Całkiem poważne ryzyko ich wycofania z rynku pojawiło się już w 2024 roku, gdy okazało się, że nie są kompatybilne z nowymi normami cyberbezpieczeństwa. W każdym razie klamka zapadła. Szkoda, bo to właśnie Boxster uratował firmę w latach 90. Podobna misja, choć na mniejszą skalę, stoi teraz przed elektrycznym następcą serii 718. Zobaczymy, jak sytuacja rozwinie się w ciągu najbliższych 18 miesięcy.

Nie zamówicie już nowego Porsche 718 Cayman/Boxster. Modele te schodzą z rynku po 9 latach.

Modele 718 były w ofercie Porsche nieustannie od 2016 roku, choć bazowały na platformie mającej korzenie jeszcze wcześniej - w modelach 981 Boxster i Cayman z roku 2012. Wtedy, 13 lat temu, generacja 981 wywoływała mieszane uczucia. Bardziej dojrzały design nadwozia i wnętrza miał przede wszystkim zerwać łatkę “samochodu dla fryzjerów” lub “ubogiego brata 911” jaki przylgnął do baby-Porsche od początku jego istnienia, co finalnie się udało.

W kwestii prowadzenia był to moment przejściowy, gdyż zrezygnowano z hydraulicznego wspomagania kierownicy na rzecz mniej czułego elektrycznego. Tak czy inaczej samochody były świetnie wykonane, lekkie i miały na tyle zbalansowany układ jezdny, że potrafiły wywołać zazdrość u właścicieli 911. Do tego przyjemnie śpiewające sześciocylindrowe boksery tuż za plecami sterowane w większości za pomocą manualnej skrzyni (lub dwusprzęgłowej PDK).

Porsche Cayman GT4 2015
5
Reklama

W 2014 roku przyszedł czas na model GTS ze zmodernizowanym silnikiem DFI o pojemności 3,4 l i niesamowicie gardłowym wydechem. Po nim nastąpił szczytowy moment rozwoju tej generacji 981 - model Cayman GT4 z 2015 roku. Był to pierwszy Cayman zrobiony według receptury Porsche Motorsport - samochód, w którego pojawienie się wątpiliśmy, bo mogłoby przyćmić klejnot koronny Porsche, kultowe 911.

Tak się właśnie stało, bo GT4 wygrał nasz konkurs eCOTY 2016 i każde inne porównanie jakie mu zorganizowaliśmy. Inspirowane modelami GT3 przednie zawieszenie, wzmocniony motor z Carrery i dostrojone przez dział Preuningera amortyzatory i układ kierowniczy to tylko kilka elementów z magicznego worka Caymana GT4, obok poprawionej aerodynamiki. Na bazie coupe później powstał Boxster Spyder, choć bez wspomnianych zmian w przednim zawieszeniu.

Seria 718 wywodziła się z wcześniejszego Porsche Boxster/Cayman o oznaczeniu 981.

Teraz patrzymy na serię 718 z sentymentem, ale wprowadzenie tych modeli na rynek w 2016 roku było prawdopodobnie najniższym punktem w jakim znalazła się ta linia na przestrzeni czasu. Zniknął wspaniały GT4, a na Genewskim Auto Show w towarzystwie genialnego Porsche 911 R zobaczyliśmy nowe 718, które porzuciło sześciocylindrowe boksery na rzecz turbodoładowanego silnika czterocylindrowego.

Porsche 718 Cayman 2016
5

Niedługo potem zadebiutowała druga generacja Caymana GT4 i Boxstera Spyder (tym razem już z poprawionym przednim zawieszeniem) z nowym 4-litrowym silnikiem sześciocylindrowym. Punktem wyjścia dla tego motoru był także nowy bokser o pojemności 3 litrów z podwójnym doładowaniem, podstawowa jednostka modeli 992 Carrera, ale bez turbin, za to rozwiercona o cały litr. W 2020 poznaliśmy nową parę modeli GTS właśnie z silnikiem 4.0, które okazały się kandydatami na najlepsze drogowe modele w historii linii 718 - nie tak ostre i bezkompromisowe jak GT4, ale bardziej uniwersalne i nadal świetnie jeżdżące.

Na początku 718 nie miało w ogóle sześciocylindrowych silników, ale później Porsche naprawiło ten błąd.

Reklama

Na koniec wisienka na torcie - Cayman GT4 RSBoxster Spyder RS. Typowe arcydzieło spod ręki Porsche Motorsport - 500 koni z kręcącego się do 9000 obrotów boksera w podwoziu lekkiego auta robi kolosalną robotę. Przedsmak tego co potrafi ten wóz dostaliśmy w momencie publikacji nagrania z jego przejazdu po Nürburgringu, gdzie słyszalny był niesamowity ryk silnika pomieszany ze skowytem dolotu.

Porsche 718 Cayman GT4 RS 2022
5

W praktyce jednak GT4 RS to samochód trochę zbyt ekstremalny na drogi publiczne. Nie potrafi jechać spokojnie i przenosi stanowczo zbyt dużo hałasu do kabiny. Mimo to uważamy go za zjawiskowy wóz, idealne auto sportowe jeśli jest na odpowiedniej drodze w odpowiednich rękach, za którego powstanie jesteśmy bardzo wdzięczni. Podczas eCOTY 2022 okazał się jednak zbyt twardy, a na zimnych, mokrych szkockich odcinkach, także zbyt niestabilny, aby zwyciężyć.

Porsche Motorsport wyciągnęło z tego wnioski i rok później powróciło na zwycięskie tory z modelem 992 GT3 RS, które za sprawą rozbudowanych możliwości konfiguracji elektroniki pokładowej jest samochodem idealnym do użytku na drogach. To było łatwe zwycięstwo w eCOTY 2023. Pokazany chwilę później Boxster Spyder RS powiela niektóre błędy GT4 RS - jest bardziej miękki, a przez to odrobinę mniej ekstremalny, ale nadal nie można go mieć z manualem. Wtedy byłby szczytowym osiągnięciem w dziedzinie samochodów sportowych.

Schyłkowe Caymany GT4/GT4 RS potrafią przyćmić nawet 911. Zapamiętamy je jako wzorcowe samochody sportowe.

Mniej lub bardziej, ale zawsze seria 718 (i wcześniej 981) stanowiła, i stanowi nadal, benchmark dla swojego segmentu. Niewielu, jeśli w ogóle, udawało się tę poprzeczkę przeskoczyć, ale do tego grona zaliczamy Alpine A110 w najwcześniejszych latach, przez te 48 miesięcy gdy jeszcze nie było modeli GT i seria 718 bazowała wyłącznie na silnikach czterocylindrowych.

Porsche 718 Boxster Spyder RS 2023
5

Po latach, seria 981 i potem 718, okazały się tymi modelami, którym Porsche przesunęło limity dalej niż byśmy sobie wyobrażali. Wcześniej Cayman i Boxster okupowały ławkę rezerwowych patrząc jak 911 zgarnia całą chwałę, ale w ostatnich latach Porsche wreszcie zaczęło je traktować na równi ze swoją główną linią.

Po tak długim okresie na rynku ciężko już sobie wyobrazić Porsche bez nich. W miarę jak 911 stawało się większe, cięższe, bardziej cyfrowe i zdystansowane za kierownicą, bardziej zauważaliśmy to co kiedyś było nie do pomyślenia - Cayman i Boxster stały się lepszymi samochodami sportowymi niż flagowy produkt Porsche. I właśnie teraz odchodzą. Tak je zapamiętamy.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025