Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Jak stworzyć otwartego Caymana GT4 RS? Zaaplikować ideologię Rennsport do Spydera.
Porsche oficjalnie zaprezentowało 718 Spyder RS - topowego w gamie 718 roadstera, technicznego bliźniaka Caymana GT4 RS. Debiutujący w 30. rocznicę prezentacji pierwszego koncepcyjnego Boxstera model ten ma być pożegnaniem linii kompaktowych Porsche z napędem spalinowym. Unikalnego Spydera można już zamawiać - cena wywoławcza wynosi 807 000 zł.
W centralnej części auta pracuje wolnossący 4-litrowy bokser Porsche - ten sam co w Caymanie GT4 RS oraz wszystkich modelach 992 GT3. Ten kręcący się do 9000 obrotów (+1000 w stosunku do Caymana GT4) motor benzynowy osiąga 500 KM przy 8400 obr./min. oraz 450 Nm przy 6750 obr./min.
Dzięki specjalnie zaprojektowanemu układowi dolotowemu i lekkiemu wydechowi ze stali nierdzewnej, płaska “szóstka” wytwarza wspaniały dźwięk, a także zapewnia imponujące osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 3,4 sekundy, podobnie jak w przypadku GT4 RS, a Spyder RS osiąga 308 km/h - 7 km/h więcej niż standardowy 718 Spyder. Podobnie jak w przypadku GT4 RS, model ten jest dostępny tylko z 7-biegową skrzynią PDK, zmodyfikowaną poprzez skrócenie przełożeń dla lepszego przyspieszenia.
Prawdopodobnie najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do GT4 RS (poza brakiem dachu) jest zastosowanie niskoprofilowego spoilera typu "ducktail". Spoiler ten wytwarza mniejszą siłę docisku niż potężne skrzydło GT4 RS, dlatego Porsche zmniejszyło rozmiar przedniego splittera, aby zapewnić odpowiednią równowagę aerodynamiczną. Poza tym 718 Spyder RS jest niemal identyczny jak bliźniaczy Cayman, z tą samą maską z włókna węglowego, otworami w nadkolach i kołami z centralną nakrętką.
Podobnie jak standardowy 718 Spyder, RS jest wyposażony w jednowarstwowy, ręcznie sterowany dach typu soft-top, ale Porsche wprowadziło wiele zmian, aby jeszcze bardziej obniżyć jego masę. Składający się z dwóch części dach waży teraz o 7,6 kg mniej niż w Spyderze, a dodatkowe 8 kg można zaoszczędzić, jeśli prognoza pogody podpowiada, żeby dach zostawić w domu.
RS dzieli ze standardowym Spyderem konstrukcję zawieszenia z czterema kolumnami MacPhersona, ale geometria jest skomponowana od nowa. Wyposażony standardowo w elektroniczne sterowanie PASM (Porsche Active Suspension Management) system zawieszenia jest o 30 mm niższy niż w Spyderze, ale parametry takie jak pochylenie kół, ich rozstaw i stabilizatory można regulować. Porsche zastosowało w otwartym modelu nieco mniej “betonowe” nastawy sprężyn i amortyzatorów, które będą lepiej pasować do mniej wyczynowego charakteru wersji roadster.
Za 20-calowymi felgami z lekkich stopów pracują tarcze 408 i 380 mm z zaciskami 6-tłoczkowymi (przód) i 4-tłoczkowymi (tył). Powinny wystarczyć do absolutnie topowych parametrów hamowania, zwłaszcza że Spyder jest jeszcze o 10 kg lżejszy niż jego odpowiednik z twardym dachem (1410 kg).
Kabinę wykonano w typowym dla Rennsport stylu - wszystko co niepotrzebne zostało usunięte, a większość paneli pokrywa tkanina Race-Tex - w nomenklaturze Porsche odpowiednik alcantary. Kubełkowe fotele z włókna węglowego są obszyte czarną skórą z perforowanym środkiem Race-Tex, z wyszywanym logo Spyder RS w zagłówkach. Deska rozdzielcza jest standardowo skórzana, ale jeśli zdecydujesz się na pakiet Weissach, zostanie ona pokryta materiałem Race-Tex, aby ograniczyć odbicia.
Nowe Porsche 718 Spyder RS jest dostępne w sprzedaży od 10 maja. Jeśli będziesz miał szczęście i dostaniesz swoją rezerwację na ten samochód, zapłacisz co najmniej 807 000 zł - to o 351 tysięcy więcej niż cena normalnego 718 Spyder. Ciekawe, że model ten wchodzi na rynek z ceną identyczną jak bratni Cayman GT4 RS. Z opcjami takimi jak specjalny lakier PTS (paint to sample), pakiet Weissach czy dodatki z Exclusive Manufaktur, cena Spydera szybko przekroczy 1 mln zł.
Silnik: 4.0 N/A B6, centralny
Moc: 500 KM / 8400 obr./min.
Moment obrotowy: 450 Nm / 6750 obr./min
Skrzynia biegów: 7-stopniowe PDK + mechaniczne LSD
Masa: 1410 kg
Stosunek moc/masa: 354 KM / tonę
0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość: 308 km/h
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?
Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.
Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica
Ruszamy na Red Bull Ring by wraz z Atlas Ward Motorsport poznać sekret łączenia pracy zawodowej z profesjonalnym ściganiem się.
BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.
Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.
Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.
Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.
SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.
McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.
Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?
Dzięki hybrydzie z V6 następny flagowiec Ferrari połączy świat samochodów drogowych i wyścigowych.
W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.
Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.
Imola to najbardziej radykalne drogowe Pagani w historii, a teraz debiutuje jej wersja Roadster.
Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.