Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 718 Spyder RS - kompaktowe nadwozie, 500 KM i niebo nad głową

Jak stworzyć otwartego Caymana GT4 RS? Zaaplikować ideologię Rennsport do Spydera.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

10 maja 2023
Porsche 718 Spyder RS zdjęcie główne
12

Porsche oficjalnie zaprezentowało 718 Spyder RS - topowego w gamie 718 roadstera, technicznego bliźniaka Caymana GT4 RS. Debiutujący w 30. rocznicę prezentacji pierwszego koncepcyjnego Boxstera model ten ma być pożegnaniem linii kompaktowych Porsche z napędem spalinowym. Unikalnego Spydera można już zamawiać - cena wywoławcza wynosi 807 000 zł.

W centralnej części auta pracuje wolnossący 4-litrowy bokser Porsche - ten sam co w Caymanie GT4 RS oraz wszystkich modelach 992 GT3. Ten kręcący się do 9000 obrotów (+1000 w stosunku do Caymana GT4) motor benzynowy osiąga 500 KM przy 8400 obr./min. oraz 450 Nm przy 6750 obr./min.

Na pożegnanie ze spalinowym Spyderem Porsche zamontowało do niego 500-konny silnik z 911 GT3.

Dzięki specjalnie zaprojektowanemu układowi dolotowemu i lekkiemu wydechowi ze stali nierdzewnej, płaska “szóstka” wytwarza wspaniały dźwięk, a także zapewnia imponujące osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 3,4 sekundy, podobnie jak w przypadku GT4 RS, a Spyder RS osiąga 308 km/h - 7 km/h więcej niż standardowy 718 Spyder.  Podobnie jak w przypadku GT4 RS, model ten jest dostępny tylko z 7-biegową skrzynią PDK, zmodyfikowaną poprzez skrócenie przełożeń dla lepszego przyspieszenia.

Prawdopodobnie najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do GT4 RS (poza brakiem dachu) jest zastosowanie niskoprofilowego spoilera typu "ducktail". Spoiler ten wytwarza mniejszą siłę docisku niż potężne skrzydło GT4 RS, dlatego Porsche zmniejszyło rozmiar przedniego splittera, aby zapewnić odpowiednią równowagę aerodynamiczną. Poza tym 718 Spyder RS jest niemal identyczny jak bliźniaczy Cayman, z tą samą maską z włókna węglowego, otworami w nadkolach i kołami z centralną nakrętką.

Porsche 718 Spyder RS profil
12

Podobnie jak standardowy 718 Spyder, RS jest wyposażony w jednowarstwowy, ręcznie sterowany dach typu soft-top, ale Porsche wprowadziło wiele zmian, aby jeszcze bardziej obniżyć jego masę. Składający się z dwóch części dach waży teraz o 7,6 kg mniej niż w Spyderze, a dodatkowe 8 kg można zaoszczędzić, jeśli prognoza pogody podpowiada, żeby dach zostawić w domu.

Ultralekki dach z tworzywa waży tylko 8 kg - to i tak o połowę mniej niż dach w zwykłym 718 Spyder.

RS dzieli ze standardowym Spyderem konstrukcję zawieszenia z czterema kolumnami MacPhersona, ale geometria jest skomponowana od nowa. Wyposażony standardowo w elektroniczne sterowanie PASM (Porsche Active Suspension Management) system zawieszenia jest o 30 mm niższy niż w Spyderze, ale parametry takie jak pochylenie kół, ich rozstaw i stabilizatory można regulować. Porsche zastosowało w otwartym modelu nieco mniej “betonowe” nastawy sprężyn i amortyzatorów, które będą lepiej pasować do mniej wyczynowego charakteru wersji roadster.

Reklama
Porsche 718 Spyder RS fotele
12

Za 20-calowymi felgami z lekkich stopów pracują tarcze 408 i 380 mm z zaciskami 6-tłoczkowymi (przód) i 4-tłoczkowymi (tył). Powinny wystarczyć do absolutnie topowych parametrów hamowania, zwłaszcza że Spyder jest jeszcze o 10 kg lżejszy niż jego odpowiednik z twardym dachem (1410 kg).

Kabinę wykonano w typowym dla Rennsport stylu - wszystko co niepotrzebne zostało usunięte, a większość paneli pokrywa tkanina Race-Tex - w nomenklaturze Porsche odpowiednik alcantary. Kubełkowe fotele z włókna węglowego są obszyte czarną skórą z perforowanym środkiem Race-Tex, z wyszywanym logo Spyder RS w zagłówkach. Deska rozdzielcza jest standardowo skórzana, ale jeśli zdecydujesz się na pakiet Weissach, zostanie ona pokryta materiałem Race-Tex, aby ograniczyć odbicia.

Nowe Porsche 718 Spyder RS jest dostępne w sprzedaży od 10 maja. Jeśli będziesz miał szczęście i dostaniesz swoją rezerwację na ten samochód, zapłacisz co najmniej 807 000 zł - to o 351 tysięcy więcej niż cena normalnego 718 Spyder. Ciekawe, że model ten wchodzi na rynek z ceną identyczną jak bratni Cayman GT4 RS. Z opcjami takimi jak specjalny lakier PTS (paint to sample), pakiet Weissach czy dodatki z Exclusive Manufaktur, cena Spydera szybko przekroczy 1 mln zł.

Porsche 718 Spyder RS - podstawowe dane

Silnik: 4.0 N/A B6, centralny
Moc: 500 KM / 8400 obr./min.
Moment obrotowy: 450 Nm / 6750 obr./min
Skrzynia biegów: 7-stopniowe PDK + mechaniczne LSD
Masa: 1410 kg
Stosunek moc/masa: 354 KM / tonę
0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość: 308 km/h

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025