Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Jak stworzyć otwartego Caymana GT4 RS? Zaaplikować ideologię Rennsport do Spydera.
Porsche oficjalnie zaprezentowało 718 Spyder RS - topowego w gamie 718 roadstera, technicznego bliźniaka Caymana GT4 RS. Debiutujący w 30. rocznicę prezentacji pierwszego koncepcyjnego Boxstera model ten ma być pożegnaniem linii kompaktowych Porsche z napędem spalinowym. Unikalnego Spydera można już zamawiać - cena wywoławcza wynosi 807 000 zł.
W centralnej części auta pracuje wolnossący 4-litrowy bokser Porsche - ten sam co w Caymanie GT4 RS oraz wszystkich modelach 992 GT3. Ten kręcący się do 9000 obrotów (+1000 w stosunku do Caymana GT4) motor benzynowy osiąga 500 KM przy 8400 obr./min. oraz 450 Nm przy 6750 obr./min.
Dzięki specjalnie zaprojektowanemu układowi dolotowemu i lekkiemu wydechowi ze stali nierdzewnej, płaska “szóstka” wytwarza wspaniały dźwięk, a także zapewnia imponujące osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 3,4 sekundy, podobnie jak w przypadku GT4 RS, a Spyder RS osiąga 308 km/h - 7 km/h więcej niż standardowy 718 Spyder. Podobnie jak w przypadku GT4 RS, model ten jest dostępny tylko z 7-biegową skrzynią PDK, zmodyfikowaną poprzez skrócenie przełożeń dla lepszego przyspieszenia.
Prawdopodobnie najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do GT4 RS (poza brakiem dachu) jest zastosowanie niskoprofilowego spoilera typu "ducktail". Spoiler ten wytwarza mniejszą siłę docisku niż potężne skrzydło GT4 RS, dlatego Porsche zmniejszyło rozmiar przedniego splittera, aby zapewnić odpowiednią równowagę aerodynamiczną. Poza tym 718 Spyder RS jest niemal identyczny jak bliźniaczy Cayman, z tą samą maską z włókna węglowego, otworami w nadkolach i kołami z centralną nakrętką.

Podobnie jak standardowy 718 Spyder, RS jest wyposażony w jednowarstwowy, ręcznie sterowany dach typu soft-top, ale Porsche wprowadziło wiele zmian, aby jeszcze bardziej obniżyć jego masę. Składający się z dwóch części dach waży teraz o 7,6 kg mniej niż w Spyderze, a dodatkowe 8 kg można zaoszczędzić, jeśli prognoza pogody podpowiada, żeby dach zostawić w domu.
RS dzieli ze standardowym Spyderem konstrukcję zawieszenia z czterema kolumnami MacPhersona, ale geometria jest skomponowana od nowa. Wyposażony standardowo w elektroniczne sterowanie PASM (Porsche Active Suspension Management) system zawieszenia jest o 30 mm niższy niż w Spyderze, ale parametry takie jak pochylenie kół, ich rozstaw i stabilizatory można regulować. Porsche zastosowało w otwartym modelu nieco mniej “betonowe” nastawy sprężyn i amortyzatorów, które będą lepiej pasować do mniej wyczynowego charakteru wersji roadster.

Za 20-calowymi felgami z lekkich stopów pracują tarcze 408 i 380 mm z zaciskami 6-tłoczkowymi (przód) i 4-tłoczkowymi (tył). Powinny wystarczyć do absolutnie topowych parametrów hamowania, zwłaszcza że Spyder jest jeszcze o 10 kg lżejszy niż jego odpowiednik z twardym dachem (1410 kg).
Kabinę wykonano w typowym dla Rennsport stylu - wszystko co niepotrzebne zostało usunięte, a większość paneli pokrywa tkanina Race-Tex - w nomenklaturze Porsche odpowiednik alcantary. Kubełkowe fotele z włókna węglowego są obszyte czarną skórą z perforowanym środkiem Race-Tex, z wyszywanym logo Spyder RS w zagłówkach. Deska rozdzielcza jest standardowo skórzana, ale jeśli zdecydujesz się na pakiet Weissach, zostanie ona pokryta materiałem Race-Tex, aby ograniczyć odbicia.
Nowe Porsche 718 Spyder RS jest dostępne w sprzedaży od 10 maja. Jeśli będziesz miał szczęście i dostaniesz swoją rezerwację na ten samochód, zapłacisz co najmniej 807 000 zł - to o 351 tysięcy więcej niż cena normalnego 718 Spyder. Ciekawe, że model ten wchodzi na rynek z ceną identyczną jak bratni Cayman GT4 RS. Z opcjami takimi jak specjalny lakier PTS (paint to sample), pakiet Weissach czy dodatki z Exclusive Manufaktur, cena Spydera szybko przekroczy 1 mln zł.
Silnik: 4.0 N/A B6, centralny
Moc: 500 KM / 8400 obr./min.
Moment obrotowy: 450 Nm / 6750 obr./min
Skrzynia biegów: 7-stopniowe PDK + mechaniczne LSD
Masa: 1410 kg
Stosunek moc/masa: 354 KM / tonę
0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość: 308 km/h
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.
Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.
Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.
Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.
Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.
Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.
Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.
Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.
MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.