Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 718 Boxster Spyder RS - intensywność wrażeń za kierownicą

Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 sierpnia 2023
Porsche 718 Boxster Spyder RS w trakcie jazdy
21
Ocena Evo
Cena:
od 807 000 zł
świetny układ napędowy połączony z ostrym, ale elastycznym podwoziem
niestety to już ostatni spalinowy Boxster

Stało się. To ostatni Boxster napędzany silnikiem spalania wewnętrznego. Ale jeszcze chwilę poczekajmy z podziękowaniami. Następne bazowe, sportowe Porsche będzie już samochodem na baterie. Właśnie dlatego kosztujący ponad 800 tysięcy nowy Spyder RS jest jeszcze bardziej znaczący. Wiemy, że to najszybszy, najostrzejszy, najmocniejszy, najdroższy i najbardziej ekstremalny Boxster w historii. Ale czy jest najlepszy - o tym właśnie chcemy się przekonać.

Podobieństwa do Caymana GT4 RS są oczywiste i mile widziane, ale Spyder RS to coś więcej niż proste przeniesienie techniki z zamkniętego brata. Co prawda napęd, układ hamulcowy i bazowe zawieszenie jest takie same, ale Porsche włożyło dużo wysiłku w kalibrację sprężyn, amortyzatorów, układu kierowniczego i aerodynamiki w celu stworzenia ostrzejszego, zwinniejszego i bardziej ekstremalnego Boxstera niż kiedykolwiek wcześniej, ale z założeniem przeznaczenia tego auta przede wszystkim na drogi publiczne.

Porsche 718 Boxster Spyder RS - tył auta
21

Historia spalinowego Boxster kończy się z przytupem - wreszcie do tego modelu trafił silnik z 911 GT3.

Najważniejsze parametry stanowią fascynującą lekturę. Przeniesiony z 992 GT3 4-litrowy wolnossący silnik ma tutaj 500 KM i 450 Nm, więc RS jest mocniejszy niż zwykły Spyder o 80 KM i 30 Nm. Z masą 1410 kg jest to najlżejszy przedstawiciel obecnej rodziny RS, wyprzedzając Caymana RS o 5 kg, a 911 GT3 RS o 40 kg. Jest też 10 kg lżejszy niż normalny Spyder.

Dzięki temu każdy z tych pięciuset koni ma znaczenie. Od zera do 100 km/h Spyder RS przyspiesza w 3,4 s, do 200 km/h w 10,9 s. Prędkość maksymalna wynosi mało znaczące 308 km/h, ale ważniejsze jest to, że osiąga się ją na ostatnim, siódmym biegu przy najwyższych obrotach. Nie ma tu nadbiegu, co jest zasługą zastosowania krótszych przełożeń identycznych jak w Caymanie GT4 RS.

Porsche 718 Boxster Spyder RS - widok z boku
21

Porsche dostosowało aerodynamikę pod drogowy profil nowego RS-a. Oznacza to splitter krótszy i mniej pochylony niż w GT4 RS, z bocznymi lotkami kierującymi powietrze wzdłuż dolnych krawędzi nadwozia. Pokaźne skrzydło zastąpiono efektownym spoilerem typu “ducktail”, podobnym ale bardziej wyrazistym niż w zwykłym Spyderze. Pod spodem próżno szukać kanałów prowadzących powietrze obecnych w Caymanie. Wszystkie zmiany miały na celu zmniejszenie siły docisku do punktu zerowego unoszenia przy zachowaniu jakże istotnego balansu przy dużych prędkościach.

Dach Spydera RS to pojedyncza płachta materiału, której składanie i rozkładanie wymaga przeszkolenia. No i waży tylko 8 kg.

Dach Spydera RS jest jeszcze bardziej skromny niż w tańszym Spyderze, po części ze względu na oszczędność masy, a po części przez mniej miejsca pod tylną pokrywą gdzie spoczywa większy silnik. Dach "żagla przeciwsłonecznego" to pojedyncza warstwa materiału przymocowana do przedniej szyny z włókna węglowego, na tyle cienka, że można ją zwinąć i schować w przestrzeni bezpośrednio nad silnikiem. Do tego za fotelami znajduje się osobny windshot, ale łatwo się go składa i chowa w walizce, która jest zapinana na rzep w tylnym bagażniku. Całość waży zaledwie 8 kg.

Porsche 718 Boxster Spyder RS - fotele i windshot
21

Typowo, po sześciotygodniowej fali upałów w Niemczech, rano w dzień naszego testu pojawiły się groźne chmury i przelotny deszcz. Zwiększa to presję na znajomość obowiązkowego “warsztatu dachowego”. Tuż po śniadaniu zostaliśmy przeszkoleni w dziedzinie sztuki rozwijania i zwijania dachu, a po zaliczonym egzaminie pozwolono nam wyruszyć na drogi Jury Szwabskiej.

Nie ma tu warunków tak ekstremalnych jak w typowych Alpach bardziej na południe, ale topografia i tak jest na tyle urozmaicona, że bez problemu da się znaleźć interesujące podjazdy i zjazdy poprzecinane szybkimi, krętymi odcinkami w zielonych dolinach. To idealne środowisko dla Spydera RS - różnice wysokości i zaskakujące, dość szybkie agrafki podkreślają ogromną energię i przejmującą gotowość na wszelkie trudności, jakie ty i droga jesteście w stanie zaproponować.

Podobnie jak GT4 RS, Spyder RS wnosi dźwięki z dolotu na zupełnie nowy poziom intensywności. Nie ma tu tych samych co w Caymanie częstotliwości rezonansowych, ale związek między ruchem prawej stopy, a poziomem hałasu rzadko jest bardziej bezpośredni. Możliwa jest jazda w trybie niemal bezgłośnym, ale wymaga to traktowania pedału gazu z powściągliwością tybetańskiego mnicha. Tak się nie robi w samochodzie, który aż chce wyrywać do przodu, czyli tak jak Spyder RS.

Porsche 718 Boxster Spyder RS - front auta
21

Umieszczony za plecami silnik z GT3 daje heavymetalowy koncert prosto w uszy kierowcy. Nie każdy to pokocha.

Czy to za dużo? Momentami tak, ale nieładnie jest narzekać na coś, co pod każdym względem jest dość niezwykłym dźwiękiem. Poza tym, biorąc pod uwagę że są to ostatnie podrygi rewelacyjnej płaskiej “szóstki” Porsche (przynajmniej w Boxsterze), okazjonalne ekscesy można wybaczyć. Lub złagodzić je poprzez włożenie do uszu tanich piankowych zatyczek. Jedno jest pewne, gdy już go zabraknie, będziemy tęsknić.

Reklama
Porsche 718 Boxster Spyder RS - wnętrze
21

Jeśli pomyśleć o roli jaką Spyder RS ma w historii - nieco nostalgicznej, kończącej pewną erę Porsche - równie kuszącą, co naiwną myślą jest wyobrażenie go sobie z manualną 6-biegową skrzynią biegów. Ale to nie ma szans się wydarzyć, bo wszystkie współczesne RS-y są tworzone tylko z dwusprzęgłowym PDK. Na szczęście zalety tej skróconej wersji PDK z miejsca stają się oczywiste. Szybko zauważasz, że możesz mocno wbijać biegi między 2 i 4, czasem decydując się na 4 i 5 jeśli akurat chcesz wykorzystać moment obrotowy średniego zakresu, a nie skowyt mocy blisko czerwonego pola. W trybie Sport zmiany tej skrzyni są twarde jak młot i ostre jak brzytwa.

Zastosowanie trochę bardziej miękkich sprężyn (i odpowiednio dostosowanych amortyzatorów) to interesująca decyzja. Jak to w RS-ie wciąż jest pełen wachlarz możliwości doboru wysokości prześwitu, kąta pochylenia kół czy ustawień stabilizatorów, więc możesz wybrać geometrię Spydera pod swój gust, ale leżąca pod tym wszystkim bazowa warstwa pewnej dojrzałości jest widoczna już po kilku kilometrach za kierownicą.

Dzięki innej kalibracji zawieszenia Spyder RS to prawdopodobnie najprzyjemniejszy model do jazdy w obecnej gamie Porsche RS.

Jednym z najlepszych doświadczeń jakich możesz zaznać w tym Porsche jest głębokie wpadanie w zacieśniający się zakręt, gdy auto nurkuje podczas hamowania i wcina się w kierunku wierzchołka zakrętu. Jeśli zakręt się zacieśnia, zwyczajnie dokręcasz mocniej kierownicę i czujesz jak opony łapią tę dodatkową przyczepność. Przez cały czas czujesz jak tył grzecznie podąża w tym samym rytmie. W ten sposób osiągasz z Boxsterem niemal intymną, spontaniczną więź.

Porsche 718 Boxster Spyder RS - hamulce
21

Całościowo Spyder RS jest prawdopodobnie najbardziej cudownym ze wszystkich obecnych modeli RS. Nie jest tak onieśmielający i przejrzysty jak GT3 RS, nie jest też tak hardkorowy jak GT4 RS. Płynąca z natury beztroska Boxstera nie narzuca na ciebie aż takich wymagań, więc nie musisz tak intensywnie szukać swojego wewnętrznego Jörga Bergmeistera (niemiecki kierowca wyścigowy). Domyślnym celem tego wozu jest dowożenie czystej frajdy z jazdy i cieszenie się chwilą.

Zakończenie tym modelem linii spalinowych samochodów sportowych jest melancholijną nutą w historii Porsche, ale nie mogłoby do tego pożegnania dojść w lepszym stylu. Następca, jakikolwiek się wydarzy, będzie miał naprawdę wysoko zawieszoną poprzeczkę.

Ceny i konkurencja

Porsche stworzyło tak unikalną niszę, że najbliższym rywalem Spydera RS jest Cayman GT4 RS. A raczej byłby, gdyby nie zakończono już zbierania zamówień na ten model. Ze Spyderem też trzeba się pospieszyć, bo produkcja nie jest ściśle limitowana ilościowo, ale fabryka ma tylko określoną liczbę slotów produkcyjnych.

Będąc brutalnie szczerym, już zwykły Spyder dla większości kierowców będzie autem doskonałym. Jest dość szybki, ostry i dostarcza odpowiedni dźwięk, aby zostawić w tyle każdy inny samochód sportowy na rynku. Z wyjątkiem wersji RS, która dostarcza najczystszej próby emocji i intensywności za kierownicą. Charakter RS-a z pewnością będzie dla niektórych zbyt ekstremalny, ale dla tych szukających wyjątkowych, niepowtarzalnych wrażeń, ciężko będzie znaleźć coś lepszego.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025