Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 718 Boxster Spyder RS - intensywność wrażeń za kierownicą

Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 sierpnia 2023
Porsche 718 Boxster Spyder RS w trakcie jazdy
21
Ocena Evo
Cena:
od 807 000 zł
świetny układ napędowy połączony z ostrym, ale elastycznym podwoziem
niestety to już ostatni spalinowy Boxster

Stało się. To ostatni Boxster napędzany silnikiem spalania wewnętrznego. Ale jeszcze chwilę poczekajmy z podziękowaniami. Następne bazowe, sportowe Porsche będzie już samochodem na baterie. Właśnie dlatego kosztujący ponad 800 tysięcy nowy Spyder RS jest jeszcze bardziej znaczący. Wiemy, że to najszybszy, najostrzejszy, najmocniejszy, najdroższy i najbardziej ekstremalny Boxster w historii. Ale czy jest najlepszy - o tym właśnie chcemy się przekonać.

Podobieństwa do Caymana GT4 RS są oczywiste i mile widziane, ale Spyder RS to coś więcej niż proste przeniesienie techniki z zamkniętego brata. Co prawda napęd, układ hamulcowy i bazowe zawieszenie jest takie same, ale Porsche włożyło dużo wysiłku w kalibrację sprężyn, amortyzatorów, układu kierowniczego i aerodynamiki w celu stworzenia ostrzejszego, zwinniejszego i bardziej ekstremalnego Boxstera niż kiedykolwiek wcześniej, ale z założeniem przeznaczenia tego auta przede wszystkim na drogi publiczne.

Porsche 718 Boxster Spyder RS - tył auta
21

Historia spalinowego Boxster kończy się z przytupem - wreszcie do tego modelu trafił silnik z 911 GT3.

Najważniejsze parametry stanowią fascynującą lekturę. Przeniesiony z 992 GT3 4-litrowy wolnossący silnik ma tutaj 500 KM i 450 Nm, więc RS jest mocniejszy niż zwykły Spyder o 80 KM i 30 Nm. Z masą 1410 kg jest to najlżejszy przedstawiciel obecnej rodziny RS, wyprzedzając Caymana RS o 5 kg, a 911 GT3 RS o 40 kg. Jest też 10 kg lżejszy niż normalny Spyder.

Dzięki temu każdy z tych pięciuset koni ma znaczenie. Od zera do 100 km/h Spyder RS przyspiesza w 3,4 s, do 200 km/h w 10,9 s. Prędkość maksymalna wynosi mało znaczące 308 km/h, ale ważniejsze jest to, że osiąga się ją na ostatnim, siódmym biegu przy najwyższych obrotach. Nie ma tu nadbiegu, co jest zasługą zastosowania krótszych przełożeń identycznych jak w Caymanie GT4 RS.

Porsche 718 Boxster Spyder RS - widok z boku
21

Porsche dostosowało aerodynamikę pod drogowy profil nowego RS-a. Oznacza to splitter krótszy i mniej pochylony niż w GT4 RS, z bocznymi lotkami kierującymi powietrze wzdłuż dolnych krawędzi nadwozia. Pokaźne skrzydło zastąpiono efektownym spoilerem typu “ducktail”, podobnym ale bardziej wyrazistym niż w zwykłym Spyderze. Pod spodem próżno szukać kanałów prowadzących powietrze obecnych w Caymanie. Wszystkie zmiany miały na celu zmniejszenie siły docisku do punktu zerowego unoszenia przy zachowaniu jakże istotnego balansu przy dużych prędkościach.

Dach Spydera RS to pojedyncza płachta materiału, której składanie i rozkładanie wymaga przeszkolenia. No i waży tylko 8 kg.

Dach Spydera RS jest jeszcze bardziej skromny niż w tańszym Spyderze, po części ze względu na oszczędność masy, a po części przez mniej miejsca pod tylną pokrywą gdzie spoczywa większy silnik. Dach "żagla przeciwsłonecznego" to pojedyncza warstwa materiału przymocowana do przedniej szyny z włókna węglowego, na tyle cienka, że można ją zwinąć i schować w przestrzeni bezpośrednio nad silnikiem. Do tego za fotelami znajduje się osobny windshot, ale łatwo się go składa i chowa w walizce, która jest zapinana na rzep w tylnym bagażniku. Całość waży zaledwie 8 kg.

Porsche 718 Boxster Spyder RS - fotele i windshot
21

Typowo, po sześciotygodniowej fali upałów w Niemczech, rano w dzień naszego testu pojawiły się groźne chmury i przelotny deszcz. Zwiększa to presję na znajomość obowiązkowego “warsztatu dachowego”. Tuż po śniadaniu zostaliśmy przeszkoleni w dziedzinie sztuki rozwijania i zwijania dachu, a po zaliczonym egzaminie pozwolono nam wyruszyć na drogi Jury Szwabskiej.

Nie ma tu warunków tak ekstremalnych jak w typowych Alpach bardziej na południe, ale topografia i tak jest na tyle urozmaicona, że bez problemu da się znaleźć interesujące podjazdy i zjazdy poprzecinane szybkimi, krętymi odcinkami w zielonych dolinach. To idealne środowisko dla Spydera RS - różnice wysokości i zaskakujące, dość szybkie agrafki podkreślają ogromną energię i przejmującą gotowość na wszelkie trudności, jakie ty i droga jesteście w stanie zaproponować.

Podobnie jak GT4 RS, Spyder RS wnosi dźwięki z dolotu na zupełnie nowy poziom intensywności. Nie ma tu tych samych co w Caymanie częstotliwości rezonansowych, ale związek między ruchem prawej stopy, a poziomem hałasu rzadko jest bardziej bezpośredni. Możliwa jest jazda w trybie niemal bezgłośnym, ale wymaga to traktowania pedału gazu z powściągliwością tybetańskiego mnicha. Tak się nie robi w samochodzie, który aż chce wyrywać do przodu, czyli tak jak Spyder RS.

Porsche 718 Boxster Spyder RS - front auta
21

Umieszczony za plecami silnik z GT3 daje heavymetalowy koncert prosto w uszy kierowcy. Nie każdy to pokocha.

Czy to za dużo? Momentami tak, ale nieładnie jest narzekać na coś, co pod każdym względem jest dość niezwykłym dźwiękiem. Poza tym, biorąc pod uwagę że są to ostatnie podrygi rewelacyjnej płaskiej “szóstki” Porsche (przynajmniej w Boxsterze), okazjonalne ekscesy można wybaczyć. Lub złagodzić je poprzez włożenie do uszu tanich piankowych zatyczek. Jedno jest pewne, gdy już go zabraknie, będziemy tęsknić.

Reklama
Porsche 718 Boxster Spyder RS - wnętrze
21

Jeśli pomyśleć o roli jaką Spyder RS ma w historii - nieco nostalgicznej, kończącej pewną erę Porsche - równie kuszącą, co naiwną myślą jest wyobrażenie go sobie z manualną 6-biegową skrzynią biegów. Ale to nie ma szans się wydarzyć, bo wszystkie współczesne RS-y są tworzone tylko z dwusprzęgłowym PDK. Na szczęście zalety tej skróconej wersji PDK z miejsca stają się oczywiste. Szybko zauważasz, że możesz mocno wbijać biegi między 2 i 4, czasem decydując się na 4 i 5 jeśli akurat chcesz wykorzystać moment obrotowy średniego zakresu, a nie skowyt mocy blisko czerwonego pola. W trybie Sport zmiany tej skrzyni są twarde jak młot i ostre jak brzytwa.

Zastosowanie trochę bardziej miękkich sprężyn (i odpowiednio dostosowanych amortyzatorów) to interesująca decyzja. Jak to w RS-ie wciąż jest pełen wachlarz możliwości doboru wysokości prześwitu, kąta pochylenia kół czy ustawień stabilizatorów, więc możesz wybrać geometrię Spydera pod swój gust, ale leżąca pod tym wszystkim bazowa warstwa pewnej dojrzałości jest widoczna już po kilku kilometrach za kierownicą.

Dzięki innej kalibracji zawieszenia Spyder RS to prawdopodobnie najprzyjemniejszy model do jazdy w obecnej gamie Porsche RS.

Jednym z najlepszych doświadczeń jakich możesz zaznać w tym Porsche jest głębokie wpadanie w zacieśniający się zakręt, gdy auto nurkuje podczas hamowania i wcina się w kierunku wierzchołka zakrętu. Jeśli zakręt się zacieśnia, zwyczajnie dokręcasz mocniej kierownicę i czujesz jak opony łapią tę dodatkową przyczepność. Przez cały czas czujesz jak tył grzecznie podąża w tym samym rytmie. W ten sposób osiągasz z Boxsterem niemal intymną, spontaniczną więź.

Porsche 718 Boxster Spyder RS - hamulce
21

Całościowo Spyder RS jest prawdopodobnie najbardziej cudownym ze wszystkich obecnych modeli RS. Nie jest tak onieśmielający i przejrzysty jak GT3 RS, nie jest też tak hardkorowy jak GT4 RS. Płynąca z natury beztroska Boxstera nie narzuca na ciebie aż takich wymagań, więc nie musisz tak intensywnie szukać swojego wewnętrznego Jörga Bergmeistera (niemiecki kierowca wyścigowy). Domyślnym celem tego wozu jest dowożenie czystej frajdy z jazdy i cieszenie się chwilą.

Zakończenie tym modelem linii spalinowych samochodów sportowych jest melancholijną nutą w historii Porsche, ale nie mogłoby do tego pożegnania dojść w lepszym stylu. Następca, jakikolwiek się wydarzy, będzie miał naprawdę wysoko zawieszoną poprzeczkę.

Ceny i konkurencja

Porsche stworzyło tak unikalną niszę, że najbliższym rywalem Spydera RS jest Cayman GT4 RS. A raczej byłby, gdyby nie zakończono już zbierania zamówień na ten model. Ze Spyderem też trzeba się pospieszyć, bo produkcja nie jest ściśle limitowana ilościowo, ale fabryka ma tylko określoną liczbę slotów produkcyjnych.

Będąc brutalnie szczerym, już zwykły Spyder dla większości kierowców będzie autem doskonałym. Jest dość szybki, ostry i dostarcza odpowiedni dźwięk, aby zostawić w tyle każdy inny samochód sportowy na rynku. Z wyjątkiem wersji RS, która dostarcza najczystszej próby emocji i intensywności za kierownicą. Charakter RS-a z pewnością będzie dla niektórych zbyt ekstremalny, ale dla tych szukających wyjątkowych, niepowtarzalnych wrażeń, ciężko będzie znaleźć coś lepszego.

Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Caterham Project V proces rozwojowy
Caterham / Project V
Caterham Project V będzie gotowy jeszcze w 2025 r.

Nowoczesne coupe Caterhama z elektryczną technologią Yamahy zakończy proces rozwojowy w 2025 r.

2 października 2024
Bentley Continental GT Mulliner 2024
Bentley / Continental GT
Bentley Continental GT od Mulliner jest jeszcze bardziej luksusowy

Mulliner to wersja specjalna dla klientów, którym zwykły Continental GT wydaje się zbyt pospolity.

1 października 2024
2025 Audi RS5 spyshot
Audi / RS5
Nowe Audi RS5 otrzyma hybrydę z V6 i ponad 500 KM

RS5 następnej generacji zastąpi jednocześnie modele RS4 Avant i RS5 Sportback.

30 września 2024
McLaren W1 zapowiedź
McLaren / W1
Następca McLarena P1 otrzymał nazwę W1

McLaren zapowiada premierę nowego hipersamochodu W1 - duchowego następcy F1 i P1.

27 września 2024
Nissan IDx Silvia plotki
Nissan
Nissan wskrzesi model Silvia? Coraz więcej na to wskazuje

Nasilają się plotki o powrocie na rynek Nissana Silvia opartego o elektryczną architekturę Alpine.

25 września 2024
Toyota Corolla GR nurburgring
Toyota / Corolla GR
Czy GR Corolla trafi do Europy? Toyota nie zaprzecza

Toyota testuje Corollę GR na Nürburgringu, co wywołało lawinę spekulacji o przyszłości tego modelu.

25 września 2024
Ford Sierra RS Cosworth Grupy A
Ford Cosworth
Powraca Ford Sierra RS500 Cosworth w specyfikacji Grupy A

Firma CNC Motorsport podjęła się stworzenia nowych Fordów Sierra RS500 Cosworth wyścigowej grupy A.

24 września 2024
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Alpine A390 będzie elektrycznym crossoverem wielkości Polestara 4

Szybki coupe-crossover A390 będzie drugim modelem w elektrycznym portfolio marki Alpine.

24 września 2024
Porsche silnik sześciosuwowy grafika
Porsche
Porsche opatentowało czystszy i mocniejszy silnik sześciosuwowy

Technologia sześciosuwowa Porsche to szansa na zwiększenie mocy silnika przy zmniejszeniu emisji.

24 września 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Toyota Supra V8 Supercars
Toyota / Supra
Toyota Supra dostanie silnik V8

Na potrzeby serii Australian Supercars Toyota zamontuje w Suprze jednostkę 5.0 V8 2UR-GSE Lexusa.

19 września 2024