Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.
Pytanie co dokładnie będzie źródłem napędu kolejnej generacji Mazdy MX-5 mimo upływu miesięcy pozostaje bez odpowiedzi. Silnik spalinowy? Hybryda? Elektryk z wanklem w roli generatora, a może czyste EV? Jeszcze niedawno osoby zajmujące wysokie stanowiska w koncernie odważnie zapowiadały lekkiego, benzynowego roadstera z manualną skrzynią w stylu obecnej MX-5. Teraz pojawiają się sprzeczne informacje, bo do mediów wyciekły rysunki patentowe dotyczące elektrycznego napędu najmniejszej Mazdy.
Patent, złożony pod koniec 2024 r. i opublikowany w kwietniu 2025 r., przedstawia dwumiejscowego roadstera wyposażonego nie w silnik tłokowy i zbiornik paliwa, ale w akumulatory i silnik elektryczny. Do tej pory nie zapowiadało się na tak radykalną zmianę, szczególnie biorąc pod uwagę wahania Hiroszimy dotyczące elektryfikacji najbardziej sportowych modeli Mazdy.
Na szczęście rysunki nie pokazują tradycyjnej dla EV architektury typu “deskorolka”, która nie nadaje się do samochodów stricte sportowych, gdzie kierowca i pasażer muszą siedzieć jak najniżej. Mazda zaproponowała bardziej nowatorskie rozwiązanie z akumulatorami w wielu zespołach rozmieszczonych w całym aucie, z głównym ogniwem skumulowanym w miejscu, gdzie normalnie znajdowałby się tunel wału napędowego.
Rysunek przedstawia trzy odseparowane bloki ogniw. Dwa z nich, o wielkości mniej więcej tradycyjnego akumulatora 12v, zlokalizowano za plecami kierowcy i pasażera po obu stronach kokpitu. Trzeci wydaje się być umieszczony w okolicach nóg pasażera, ale nie ma on swojego odpowiednika po stronie kierowcy. Co ciekawe, według dokumentów baterie te mogą być litowo-jonowe lub półprzewodnikowe.
Wspomniano o jednym silniku elektrycznym umiejscowionym na tylnej osi, a także o przestrzeni bagażowe zarówno pod przednią, jak i tylną pokrywą.
Patent jeszcze nie oznacza, że samochód wyposażony w tę technologię faktycznie powstanie. Jest jedynie potwierdzeniem tego, nad czym obecnie pracuje dany producent w kontekście przyszłego wdrożenia. Mimo wszystko wygląda na to, że napęd elektryczny w pewnym momencie pojawi się w MX-5, może już w najbliższej generacji. Tymczasem Mazda, podobnie jak Subaru i Toyota, nadal pracuje nad silnikami spalinowymi. Rodzina jednostek benzynowych Skyactiv-Z ma wykorzystywać zapłon samoczynny oraz technologię ubogiej mieszanki lambda:1.
Mniej więcej w tym samym czasie, gdy do urzędu patentowego trafiły powyższe szkice baterii przyszłej MX-5, nowy dyrektor techniczny Mazdy Ryuichi Umeshita roztaczał zupełnie inną wizję następnej MX-5; taką, która musiała być lekka (docelowo ważyć poniżej tony), z obowiązkowym silnikiem spalinowym, konkretnie 2,5-litrowym Skyactiv-Z i ręczną skrzynią biegów.
Bieżącą kondycję rynku samochodów dla entuzjastów można trafnie ocenić patrząc na MX-5. W swojej czwartej generacji jest ona taka jak zawsze: mała, benzynowa, manualna, ma napęd na tył, a od niedawna także dzierży trofeum wicemistrza eCOTY.
Co dalej z MX-5? Słowo-klucz to “niepewność”, podobnie jak w całej branży. Być może wraz z kolejną generacją tego modelu Mazda rozważa wprowadzenie wielu różnych źródeł napędu. Mamy nadzieję, że wersja zapowiadana przez Umeshitę - ta lekka, z 2,5-litrowym motorem - znajdzie się w planach marki dotyczących europejskiego rynku.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.
Ford Mustang GTD pobił o 5,5 s swój poprzedni czas wokół Nürburgringu notując wynik 6:52,072.
DBX S to nowa wersja w gamie Aston Martina DBX. Gamie, która wkrótce ma przypominać ofertę Porsche.
Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.
Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.
To nie tylko ewolucja flagowego modelu, ale też odpowiedź na dynamiczne zmiany w świecie motoryzacji
Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.
Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.
Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.
Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.
Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.
Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.