Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
3

Pytanie co dokładnie będzie źródłem napędu kolejnej generacji Mazdy MX-5 mimo upływu miesięcy pozostaje bez odpowiedzi. Silnik spalinowy? Hybryda? Elektryk z wanklem w roli generatora, a może czyste EV? Jeszcze niedawno osoby zajmujące wysokie stanowiska w koncernie odważnie zapowiadały lekkiego, benzynowego roadstera z manualną skrzynią w stylu obecnej MX-5. Teraz pojawiają się sprzeczne informacje, bo do mediów wyciekły rysunki patentowe dotyczące elektrycznego napędu najmniejszej Mazdy.

Patent, złożony pod koniec 2024 r. i opublikowany w kwietniu 2025 r., przedstawia dwumiejscowego roadstera wyposażonego nie w silnik tłokowy i zbiornik paliwa, ale w akumulatory i silnik elektryczny. Do tej pory nie zapowiadało się na tak radykalną zmianę, szczególnie biorąc pod uwagę wahania Hiroszimy dotyczące elektryfikacji najbardziej sportowych modeli Mazdy.

Nowa Mazda MX-5 mogłaby dostać zestaw ogniw dedykowany do małego samochodu sportowego.

Reklama

Na szczęście rysunki nie pokazują tradycyjnej dla EV architektury typu “deskorolka”, która nie nadaje się do samochodów stricte sportowych, gdzie kierowca i pasażer muszą siedzieć jak najniżej. Mazda zaproponowała bardziej nowatorskie rozwiązanie z akumulatorami w wielu zespołach rozmieszczonych w całym aucie, z głównym ogniwem skumulowanym w miejscu, gdzie normalnie znajdowałby się tunel wału napędowego.

Rysunek przedstawia trzy odseparowane bloki ogniw. Dwa z nich, o wielkości mniej więcej tradycyjnego akumulatora 12v, zlokalizowano za plecami kierowcy i pasażera po obu stronach kokpitu. Trzeci wydaje się być umieszczony w okolicach nóg pasażera, ale nie ma on swojego odpowiednika po stronie kierowcy. Co ciekawe, według dokumentów baterie te mogą być litowo-jonowe lub półprzewodnikowe.

Mazda MX-5 Ev baterie patent
3

Wspomniano o jednym silniku elektrycznym umiejscowionym na tylnej osi, a także o przestrzeni bagażowe zarówno pod przednią, jak i tylną pokrywą.

Patent jeszcze nie oznacza, że samochód wyposażony w tę technologię faktycznie powstanie. Jest jedynie potwierdzeniem tego, nad czym obecnie pracuje dany producent w kontekście przyszłego wdrożenia. Mimo wszystko wygląda na to, że napęd elektryczny w pewnym momencie pojawi się w MX-5, może już w najbliższej generacji. Tymczasem Mazda, podobnie jak Subaru i Toyota, nadal pracuje nad silnikami spalinowymi. Rodzina jednostek benzynowych Skyactiv-Z ma wykorzystywać zapłon samoczynny oraz technologię ubogiej mieszanki lambda:1.

Reklama

Lekka, benzynowa MX-5?

Mniej więcej w tym samym czasie, gdy do urzędu patentowego trafiły powyższe szkice baterii przyszłej MX-5, nowy dyrektor techniczny Mazdy Ryuichi Umeshita roztaczał zupełnie inną wizję następnej MX-5; taką, która musiała być lekka (docelowo ważyć poniżej tony), z obowiązkowym silnikiem spalinowym, konkretnie 2,5-litrowym Skyactiv-Z i ręczną skrzynią biegów.

Mazda Vision Study Model
3

Bieżącą kondycję rynku samochodów dla entuzjastów można trafnie ocenić patrząc na MX-5. W swojej czwartej generacji jest ona taka jak zawsze: mała, benzynowa, manualna, ma napęd na tył, a od niedawna także dzierży trofeum wicemistrza eCOTY.

Co dalej z MX-5? Słowo-klucz to “niepewność”, podobnie jak w całej branży. Być może wraz z kolejną generacją tego modelu Mazda rozważa wprowadzenie wielu różnych źródeł napędu. Mamy nadzieję, że wersja zapowiadana przez Umeshitę - ta lekka, z 2,5-litrowym motorem - znajdzie się w planach marki dotyczących europejskiego rynku.

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025