Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.
Fani Mazdy czekają na samochody sportowe napędzane Wanklem już od 2010 roku, gdy z rynku wycofano model RX-8. Powrót do tego rodzaju napędu w tradycyjnym rozumieniu pogrzebały normy emisji spalin, ale Mazda udowadnia, że ma inny pomysł na wykorzystanie tej technologii.
Już teraz na rynku jest elektryczny crossover MX-30, w którym mały silnik rotacyjny pełni funkcję generatora prądu. Podobnie jest w zaprezentowanym w Tokio koncepcie Iconic SP, choć tutaj sprawy mają się o wiele bardziej interesująco.
Rok po jego prezentacji na Japan Mobility Show 2023, Masashi Nakayama, dyrektor generalny działu projektowania Mazdy, ujawnił, że Iconic SP jest co prawda tylko wizytówką przyszłej technologii, ale może posłużyć za punkt wyjścia dla nadchodzącego samochodu sportowego. Powiedział: „Ta koncepcja nie służy wyłącznie celom pokazowym. Koncept został zaprojektowany z zamiarem przekształcenia go w model produkcyjny w niezbyt odległej przyszłości”.
Sama forma konceptu - dwudrzwiowe, dwumiejscowe coupe z długą maską - sprawia, że Iconic SP przywodzi na myśl kultowe RX-7 FD. Wymiarami auto plasuje się między MX-5, a Porsche Boxster/Cayman. Jeśli wygląd tego auta wydaje ci się znajomy, to pojawił się on już rok temu na jednym z promocyjnych materiałów wideo Mazdy.
Inspiracja RX-7 nie ogranicza się tylko do wyglądu. Elektryczny układ napędowy tego auta wykorzystuje kompaktowy rotacyjny range extender, dzięki któremu wóz ma nisko położony środek ciężkości i elegancką linię maski. Pomysł polega na tym, że podczas gdy samochód jest napędzany przez jeden lub więcej silników elektrycznych (Mazda nie określiła ile), silnik z dwoma wirnikami działa jako generator zwiększający zasięg, z możliwością wykorzystania w tym celu różnych rodzajów paliwa, w tym wodoru. Specyfikacja silnika i akumulatora Iconic SP nie została ujawniona, ale mówi się, że generuje 370 KM przy masie własnej 1450 kg.
Koncepcja napędu Mazdy Iconic SP może później zostać zaadaptowana do pierwszej elektrycznej MX-5. "Kochamy MX-5, a świat ją kocha", powiedział dyrektor generalny Mazdy Masahiro Moro podczas prezentacji konceptu. "W erze elektryfikacji jesteśmy zdeterminowani, aby utrzymać radość z jazdy, którą reprezentuje MX-5, a Mazda Iconic SP z rotacyjnym generatorem prądu jest naszym wymarzonym rozwiązaniem".
Odważny design karoserii Mazdy Iconic SP raczej nie ma szans na osiągnięcie etapu produkcji, ale wnętrze jest znacznie bliżej tego celu. Japońska marka jest przywiązana do idealnie okrągłych kierownic i akcentów w kolorze nadwozia na drzwiach auta - dokładnie takie elementy znajdziecie w obecnej generacji MX-5.
Konsola środkowa zawiera elementy sterujące dźwignią zmiany biegów, a główny ekran systemu informacyjno-rozrywkowego znajduje się w desce rozdzielczej i wydaje się nie większy niż jednostka zamontowana w najnowszych samochodach produkcyjnych Mazdy. Za kierownicą znajduje się zakrzywiony ekran zegarów, który wyświetla prędkość, aktualny tryb jazdy, przeciążenia, a także obrys toru, jeśli auto znajduje się na torze.
Nie ma jeszcze żadnych szczegółów ani harmonogramu nowego produkcyjnego samochodu Mazdy, ale sama ta zapowiedź sprawia, że z zainteresowaniem będziemy śledzić poczynania japońskiej marki.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.
BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.
Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.
Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.
35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.
W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.
Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.
Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.
Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.
Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.
AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.
Elektryfikacja musi zaczekać. Porsche będzie produkować to, czego faktycznie chcą ich klienci.
Elektryczny Cayman/Boxster kiedyś się pojawi, ale teraz Porsche skupia się na napędach spalinowych.