Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.
Fani Mazdy czekają na samochody sportowe napędzane Wanklem już od 2010 roku, gdy z rynku wycofano model RX-8. Powrót do tego rodzaju napędu w tradycyjnym rozumieniu pogrzebały normy emisji spalin, ale Mazda udowadnia, że ma inny pomysł na wykorzystanie tej technologii.
Już teraz na rynku jest elektryczny crossover MX-30, w którym mały silnik rotacyjny pełni funkcję generatora prądu. Podobnie jest w zaprezentowanym w Tokio koncepcie Iconic SP, choć tutaj sprawy mają się o wiele bardziej interesująco.
Rok po jego prezentacji na Japan Mobility Show 2023, Masashi Nakayama, dyrektor generalny działu projektowania Mazdy, ujawnił, że Iconic SP jest co prawda tylko wizytówką przyszłej technologii, ale może posłużyć za punkt wyjścia dla nadchodzącego samochodu sportowego. Powiedział: „Ta koncepcja nie służy wyłącznie celom pokazowym. Koncept został zaprojektowany z zamiarem przekształcenia go w model produkcyjny w niezbyt odległej przyszłości”.
Sama forma konceptu - dwudrzwiowe, dwumiejscowe coupe z długą maską - sprawia, że Iconic SP przywodzi na myśl kultowe RX-7 FD. Wymiarami auto plasuje się między MX-5, a Porsche Boxster/Cayman. Jeśli wygląd tego auta wydaje ci się znajomy, to pojawił się on już rok temu na jednym z promocyjnych materiałów wideo Mazdy.
Inspiracja RX-7 nie ogranicza się tylko do wyglądu. Elektryczny układ napędowy tego auta wykorzystuje kompaktowy rotacyjny range extender, dzięki któremu wóz ma nisko położony środek ciężkości i elegancką linię maski. Pomysł polega na tym, że podczas gdy samochód jest napędzany przez jeden lub więcej silników elektrycznych (Mazda nie określiła ile), silnik z dwoma wirnikami działa jako generator zwiększający zasięg, z możliwością wykorzystania w tym celu różnych rodzajów paliwa, w tym wodoru. Specyfikacja silnika i akumulatora Iconic SP nie została ujawniona, ale mówi się, że generuje 370 KM przy masie własnej 1450 kg.
Koncepcja napędu Mazdy Iconic SP może później zostać zaadaptowana do pierwszej elektrycznej MX-5. "Kochamy MX-5, a świat ją kocha", powiedział dyrektor generalny Mazdy Masahiro Moro podczas prezentacji konceptu. "W erze elektryfikacji jesteśmy zdeterminowani, aby utrzymać radość z jazdy, którą reprezentuje MX-5, a Mazda Iconic SP z rotacyjnym generatorem prądu jest naszym wymarzonym rozwiązaniem".
Odważny design karoserii Mazdy Iconic SP raczej nie ma szans na osiągnięcie etapu produkcji, ale wnętrze jest znacznie bliżej tego celu. Japońska marka jest przywiązana do idealnie okrągłych kierownic i akcentów w kolorze nadwozia na drzwiach auta - dokładnie takie elementy znajdziecie w obecnej generacji MX-5.
Konsola środkowa zawiera elementy sterujące dźwignią zmiany biegów, a główny ekran systemu informacyjno-rozrywkowego znajduje się w desce rozdzielczej i wydaje się nie większy niż jednostka zamontowana w najnowszych samochodach produkcyjnych Mazdy. Za kierownicą znajduje się zakrzywiony ekran zegarów, który wyświetla prędkość, aktualny tryb jazdy, przeciążenia, a także obrys toru, jeśli auto znajduje się na torze.
Nie ma jeszcze żadnych szczegółów ani harmonogramu nowego produkcyjnego samochodu Mazdy, ale sama ta zapowiedź sprawia, że z zainteresowaniem będziemy śledzić poczynania japońskiej marki.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?
Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.
Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.
Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.
Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.
Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.
Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.
Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.
CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.
Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.