Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
21

Fani Mazdy czekają na samochody sportowe napędzane Wanklem już od 2010 roku, gdy z rynku wycofano model RX-8. Powrót do tego rodzaju napędu w tradycyjnym rozumieniu pogrzebały normy emisji spalin, ale Mazda udowadnia, że ma inny pomysł na wykorzystanie tej technologii.

Już teraz na rynku jest elektryczny crossover MX-30, w którym mały silnik rotacyjny pełni funkcję generatora prądu. Podobnie jest w zaprezentowanym w Tokio koncepcie Iconic SP, choć tutaj sprawy mają się o wiele bardziej interesująco.

Rok po jego prezentacji na Japan Mobility Show 2023, Masashi Nakayama, dyrektor generalny działu projektowania Mazdy, ujawnił, że Iconic SP jest co prawda tylko wizytówką przyszłej technologii, ale może posłużyć za punkt wyjścia dla nadchodzącego samochodu sportowego. Powiedział: „Ta koncepcja nie służy wyłącznie celom pokazowym. Koncept został zaprojektowany z zamiarem przekształcenia go w model produkcyjny w niezbyt odległej przyszłości”.

Mazda Iconic SP to koncept, ale jej napęd z range extenderem w formie Wankla ma określoną przyszłość.

Sama forma konceptu - dwudrzwiowe, dwumiejscowe coupe z długą maską - sprawia, że Iconic SP przywodzi na myśl kultowe RX-7 FD. Wymiarami auto plasuje się między MX-5, a Porsche Boxster/Cayman. Jeśli wygląd tego auta wydaje ci się znajomy, to pojawił się on już rok temu na jednym z promocyjnych materiałów wideo Mazdy.

Inspiracja RX-7 nie ogranicza się tylko do wyglądu. Elektryczny układ napędowy tego auta wykorzystuje kompaktowy rotacyjny range extender, dzięki któremu wóz ma  nisko położony środek ciężkości i elegancką linię maski. Pomysł polega na tym, że podczas gdy samochód jest napędzany przez jeden lub więcej silników elektrycznych (Mazda nie określiła ile), silnik z dwoma wirnikami działa jako generator zwiększający zasięg, z możliwością wykorzystania w tym celu różnych rodzajów paliwa, w tym wodoru. Specyfikacja silnika i akumulatora Iconic SP nie została ujawniona, ale mówi się, że generuje 370 KM przy masie własnej 1450 kg.

Mazda Iconic SP kokpit
21
Reklama

Koncepcja napędu Mazdy Iconic SP może później zostać zaadaptowana do pierwszej elektrycznej MX-5. "Kochamy MX-5, a świat ją kocha", powiedział dyrektor generalny Mazdy Masahiro Moro podczas prezentacji konceptu. "W erze elektryfikacji jesteśmy zdeterminowani, aby utrzymać radość z jazdy, którą reprezentuje MX-5, a Mazda Iconic SP z rotacyjnym generatorem prądu jest naszym wymarzonym rozwiązaniem".

Odważny design karoserii Mazdy Iconic SP raczej nie ma szans na osiągnięcie etapu produkcji, ale wnętrze jest znacznie bliżej tego celu. Japońska marka jest przywiązana do idealnie okrągłych kierownic i akcentów w kolorze nadwozia na drzwiach auta - dokładnie takie elementy znajdziecie w obecnej generacji MX-5.

Konsola środkowa zawiera elementy sterujące dźwignią zmiany biegów, a główny ekran systemu informacyjno-rozrywkowego znajduje się w desce rozdzielczej i wydaje się nie większy niż jednostka zamontowana w najnowszych samochodach produkcyjnych Mazdy. Za kierownicą znajduje się zakrzywiony ekran zegarów, który wyświetla prędkość, aktualny tryb jazdy, przeciążenia, a także obrys toru, jeśli auto znajduje się na torze.

Nie ma jeszcze żadnych szczegółów ani harmonogramu nowego produkcyjnego samochodu Mazdy, ale sama ta zapowiedź sprawia, że z zainteresowaniem będziemy śledzić poczynania japońskiej marki.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024