Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.
Koncept Mazda Iconic SP ma na pokładzie silnik Wankla, ale tylko jako generator prądu do baterii.
Fani Mazdy czekają na samochody sportowe napędzane Wanklem już od 2010 roku, gdy z rynku wycofano model RX-8. Powrót do tego rodzaju napędu w tradycyjnym rozumieniu pogrzebały normy emisji spalin, ale Mazda udowadnia, że ma inny pomysł na wykorzystanie tej technologii.
Już teraz na rynku jest elektryczny crossover MX-30, w którym mały silnik rotacyjny pełni funkcję generatora prądu. Podobnie jest w zaprezentowanym w Tokio koncepcie Iconic SP, choć tutaj sprawy mają się o wiele bardziej interesująco.
Sama forma konceptu - dwudrzwiowe, dwumiejscowe coupe z długą maską - sprawia, że Iconic SP przywodzi na myśl kultowe RX-7 FD. Wymiarami auto plasuje się między MX-5, a Porsche Boxster/Cayman. Jeśli wygląd tego auta wydaje ci się znajomy, to pojawił się on już rok temu na jednym z promocyjnych materiałów wideo Mazdy.
Kompaktowy silnik rotacyjny z dwoma obrotowymi tłokami jest na tyle mały, że bez problemu mieści się pod niską maską auta sportowego, a także przyczynia się do obniżenia środka ciężkości auta. Na razie Mazda milczy na temat szczegółów napędu konceptu, ale w kuluarach przewija się moc około 370 KM przy masie własnej 1450 kg. Pomysł polega na tym, że koła są bezpośrednio napędzane tylko przez silniki elektryczne, za to Wankel pracuje jako pokładowy generator energii dla baterii wydłużając zasięg. Można do jego pracy wykorzystać różne typy paliw - benzynę, paliwo syntetyczne lub wodór.
Odważny design karoserii Mazdy Iconic SP raczej nie ma szans na osiągnięcie etapu produkcji, ale wnętrze jest znacznie bliżej tego celu. Japońska marka jest przywiązana do idealnie okrągłych kierownic i akcentów w kolorze nadwozia na drzwiach auta - dokładnie takie elementy znajdziecie w obecnej generacji MX-5.
Konsola środkowa zawiera elementy sterujące dźwignią zmiany biegów, a główny ekran systemu informacyjno-rozrywkowego znajduje się w desce rozdzielczej i wydaje się nie większy niż jednostka zamontowana w najnowszych samochodach produkcyjnych Mazdy. Za kierownicą znajduje się zakrzywiony ekran zegarów, który wyświetla prędkość, aktualny tryb jazdy, przeciążenia, a także obrys toru, jeśli auto znajduje się na torze.
Mazda Iconic SP nie jest zapowiedzią żadnego konkretnego samochodu drogowego, za to koncepcja napędu tego auta może później zostać zaadaptowana do pierwszej elektrycznej MX-5. "Kochamy MX-5, a świat ją kocha", powiedział dyrektor generalny Mazdy Masahiro Moro. "W erze elektryfikacji jesteśmy zdeterminowani, aby utrzymać radość z jazdy, którą reprezentuje MX-5, a Mazda Iconic SP z rotacyjnym generatorem prądu jest naszym wymarzonym rozwiązaniem".
Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.
Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.
Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.
Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.
Lando Norris miał okazję przetestować na Silverstone odtworzonego z klocków Lego McLarena P1.
Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić lekkie karbonowe dodatki z palety M Performance.
16 września Lotus pokaże koncept Theory 1, który potencjalnie może być elektrycznym następcą Emiry.
Najbardziej analogowy model z rodziny Venoma F5 nadal ma 1842 KM, ale obsługiwane trzema pedałami.
Silniki elektryczne w połączeniu z V8 twin turbo skutkują najmocniejszym sedanem w historii Bentleya.
Najważniejszym zadaniem Adriana Neweya będzie przygotowanie bolidu Aston Martin na sezon 2026.
Pięć lat po prezentacji konceptu, drogowa Ginetta z wolnossącym silnikiem V8 wchodzi do produkcji.
Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w produkcji.
Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…
Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.
Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.
Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.