Zamów czwarte wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Silnik Wankla należy do DNA Mazdy, dlatego japoński producent znalazł dla niego nowe zastosowanie.
Mazda znowu będzie produkować silniki Wankla - to znakomita wiadomość, ale zanim pomyślisz o nowej RX-7 musisz opanować emocje. Rotacyjne tłoki co prawda pojawią się znowu pod maską Mazdy, konkretnie MX-30 z napędem plug-in, ale tylko w roli innowacyjnego range extendera.
W nowym wydaniu Wankel będzie znacznie słabszy niż ostatni silnik RENESIS w RX-8. Dokładnie będzie miał 0,83 litra pojemności, jeden rotor, 74 KM przy 4700 obrotów i 115 Nm przy 4000 obrotów. MX-30 jest autem elektrycznym, a silnik ma pełnić rolę generatora prądu, dlatego nie będzie bezpośrednim źródłem napędu. Jego rola będzie ograniczona do pracy pod obciążeniem gdy akumulatory auta będą się zbliżać do wyczerpania. Będzie więc tylko wspomagaczem dla głównego silnika elektrycznego o mocy 166 KM.
Mazda zdecydowała się na wykorzystanie silnika rotacyjnego w roli generatora głównie z powodu jego kompaktowej budowy i gładkiej pracy, a nie czystej mocy i momentu obrotowego. Wankel pracujący bez fizycznego połączenia z kołami oznacza, że w końcu będzie można zapanować nad właściwościami termicznymi jednostki, przez co typowe dla tego silnika problemy z paliwożernością i trwałością nie będą już miały większego znaczenia.
Mimo to Japończycy jeszcze dopracowali jego konstrukcję, przede wszystkim obudowę cylindra wykonaną z aluminium, a nie ze stali. Sam rotor ma grubsze, 2,5-milimetrowe uszczelnienia narożników, a powierzchnia styku rotora ze ściankami komory spalania, jak i sam rotor, pokryte są substancją zmniejszającą tarcie. Przełoży się to pozytywnie na żywotność i parametry motoru.
Sporym krokiem naprzód jest także zastosowanie wtrysku bezpośredniego, dzięki czemu proces spalania przebiega bardziej wydajnie i nie wytwarza aż tak dużo szkodliwych substancji. Aby przyspieszyć procedurę rozgrzewania silnika po uruchomieniu Mazda zdecydowała się na dołożenie zaworu recyrkulacji spalin, który będzie kierował spaliny w taki sposób, aby komora spalania była dogrzewana także od zewnątrz. To ważne zwłaszcza w tym przypadku, gdy silnik będzie się często włączał i wyłączał.
Silnik elektryczny Mazdy MX-30 w wersji plug-in generuje 166 KM, czyli ma o 21 KM większą moc niż w wersji bez spalinowego “asystenta”. Ta różnica powoduje skrócenie czasu przyspieszenia do 100 km/h z 9,7 do 9,1 s. Prędkość maksymalna pozostała bez zmian - 140 km/h wymuszone ogranicznikiem. Mimo dołożenia całego systemu hybrydowego Mazda MX-30 w tym wydaniu jest cięższa od pełnego EV jedynie o 58 kg i waży 1788 kg.
Motor elektryczny pobiera energię z baterii o pojemności tylko 17.8 kWh pracującej pod napięciem 355V. Mazda podaje, że na pełnej baterii auto będzie w stanie przejechać 85 km zanim potrzebne będzie wsparcie ze strony generatora, ale ponieważ zbiornik na benzynę ma 50 litrów, łączny zasięg auta to aż 600 km. Teoretycznie będzie można jeździć bardzo długo na jednym zbiorniku paliwa pod warunkiem częstego ładowania Mazdy z gniazdka lub ładowarki.
Maksymalna moc ładowania wynosi mało imponujące 36 kW, ale mała pojemność baterii przekłada się na pełne ładowanie w 25 minut na szybkiej ładowarce. Przy pomocy domowego wallboxa o mocy 7.2 kW proces potrwa około 90 minut.
Kierowca będzie miał do dyspozycji 3 tryby jazdy: EV, normalny i Charge, czyli jazda tylko na prądzie, jazda na “automacie” lub pełne ładowanie podczas jazdy. Niezależnie od bieżącego trybu wciśnięcie pedału przyspieszenia do końca spowoduje uruchomienie Wankla bez którego auto nie podaje pełnej mocy.
Całą tę technologię umieszczono w modnym, ale dość pospolitym nadwoziu miejskiego crossovera, którego jedynym dużym wyróżnikiem są drzwi tylne otwierane “pod wiatr” jak w sportowym modelu RX-8. Mimo wszystko warto się MX-30 PHEV zainteresować, bo jest on kolejnym przykładem, że Mazda inaczej niż reszta producentów widzi przyszłość motoryzacji i ma inny pogląd na elektryfikację.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.
Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.
Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.
Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.
Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.
Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.
Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.
Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.
BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.
Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.
Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.
Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.
Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.