Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje Mazda MX-30 E-Skyactiv R-EV z Wanklem pod maską

Silnik Wankla należy do DNA Mazdy, dlatego japoński producent znalazł dla niego nowe zastosowanie.

 

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 stycznia 2023
Mazda MX-30 E-Skyactiv R-EV maska
12

Mazda znowu będzie produkować silniki Wankla - to znakomita wiadomość, ale zanim pomyślisz o nowej RX-7 musisz opanować emocje. Rotacyjne tłoki co prawda pojawią się znowu pod maską Mazdy, konkretnie MX-30 z napędem plug-in, ale tylko w roli innowacyjnego range extendera.

W nowym wydaniu Wankel będzie znacznie słabszy niż ostatni silnik RENESIS w RX-8. Dokładnie będzie miał 0,83 litra pojemności, jeden rotor, 74 KM przy 4700 obrotów i 115 Nm przy 4000 obrotów. MX-30 jest autem elektrycznym, a silnik ma pełnić rolę generatora prądu, dlatego nie będzie bezpośrednim źródłem napędu. Jego rola będzie ograniczona do pracy pod obciążeniem gdy akumulatory auta będą się zbliżać do wyczerpania. Będzie więc tylko wspomagaczem dla głównego silnika elektrycznego o mocy 166 KM.

Mazda zdecydowała się na wykorzystanie silnika rotacyjnego w roli generatora głównie z powodu jego kompaktowej budowy i gładkiej pracy, a nie czystej mocy i momentu obrotowego. Wankel pracujący bez fizycznego połączenia z kołami oznacza, że w końcu będzie można zapanować nad właściwościami termicznymi jednostki, przez co typowe dla tego silnika problemy z paliwożernością i trwałością nie będą już miały większego znaczenia.

Mazda MX-30 E-Skyactiv system
12

Mimo to Japończycy jeszcze dopracowali jego konstrukcję, przede wszystkim obudowę cylindra wykonaną z aluminium, a nie ze stali. Sam rotor ma grubsze, 2,5-milimetrowe uszczelnienia narożników, a powierzchnia styku rotora ze ściankami komory spalania, jak i sam rotor, pokryte są substancją zmniejszającą tarcie. Przełoży się to pozytywnie na żywotność i parametry motoru.

Silnik Wankla pod maską MX-30 generuje 74 KM i 115 Nm, ale nie ma fizycznego połączenia z kołami.

Sporym krokiem naprzód jest także zastosowanie wtrysku bezpośredniego, dzięki czemu proces spalania przebiega bardziej wydajnie i nie wytwarza aż tak dużo szkodliwych substancji. Aby przyspieszyć procedurę rozgrzewania silnika po uruchomieniu Mazda zdecydowała się na dołożenie zaworu recyrkulacji spalin, który będzie kierował spaliny w taki sposób, aby komora spalania była dogrzewana także od zewnątrz. To ważne zwłaszcza w tym przypadku, gdy silnik będzie się często włączał i wyłączał.

Mazda MX-30 E-Skyactive konstrukcja cylindra
12

Silnik elektryczny Mazdy MX-30 w wersji plug-in generuje 166 KM, czyli ma o 21 KM większą moc niż w wersji bez spalinowego “asystenta”. Ta różnica powoduje skrócenie czasu przyspieszenia do 100 km/h z 9,7 do 9,1 s. Prędkość maksymalna pozostała bez zmian - 140 km/h wymuszone ogranicznikiem. Mimo dołożenia całego systemu hybrydowego Mazda MX-30 w tym wydaniu jest cięższa od pełnego EV jedynie o 58 kg i waży 1788 kg.

Reklama

Motor elektryczny pobiera energię z baterii o pojemności tylko 17.8 kWh pracującej pod napięciem 355V. Mazda podaje, że na pełnej baterii auto będzie w stanie przejechać 85 km zanim potrzebne będzie wsparcie ze strony generatora, ale ponieważ zbiornik na benzynę ma 50 litrów, łączny zasięg auta to aż 600 km. Teoretycznie będzie można jeździć bardzo długo na jednym zbiorniku paliwa pod warunkiem częstego ładowania Mazdy z gniazdka lub ładowarki.

Mała bateria Mazdy MX-30 umożliwia pełne naładowanie w czasie od 25 do 90 minut.

Maksymalna moc ładowania wynosi mało imponujące 36 kW, ale mała pojemność baterii przekłada się na pełne ładowanie w 25 minut na szybkiej ładowarce. Przy pomocy domowego wallboxa o mocy 7.2 kW proces potrwa około 90 minut.

Mazda MX-30 E-Skyactive R-EV drzwi
12

Kierowca będzie miał do dyspozycji 3 tryby jazdy: EV, normalny i Charge, czyli jazda tylko na prądzie, jazda na “automacie” lub pełne ładowanie podczas jazdy. Niezależnie od bieżącego trybu wciśnięcie pedału przyspieszenia do końca spowoduje uruchomienie Wankla bez którego auto nie podaje pełnej mocy.

Całą tę technologię umieszczono w modnym, ale dość pospolitym nadwoziu miejskiego crossovera, którego jedynym dużym wyróżnikiem są drzwi tylne otwierane “pod wiatr” jak w sportowym modelu RX-8. Mimo wszystko warto się MX-30 PHEV zainteresować, bo jest on kolejnym przykładem, że Mazda inaczej niż reszta producentów widzi przyszłość motoryzacji i ma inny pogląd na elektryfikację.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023