Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Niezależnie czy to nowe MX-5, RX-7 czy RX-8, liczy się sam fakt tworzenia nowej sportowej Mazdy.
Podczas niedawnej prezentacji dla inwestorów Mazda pokazała render planowanego nowego samochodu sportowego. Małe coupe miałoby się pojawić w gamie japońskiego producenta nie wcześniej niż za kilka lat.
Na obrazie widać dwudrzwiowe coupe z elementami nawiązującymi zarówno do modeli MX jak i RX. Prawdopodobnie nie jest to żaden konkretny przyszły model, a jedynie próbka tego nad czym Mazda pracuje w swoich studiach projektowych. Możliwe, że sportowy samochód na renderze to koncept, którego wybrane elementy pojawią się później w produkcyjnych Mazdach.
Nie ma nawet mowy o szczegółach technicznych, ale stosunek Mazdy do sportowych aut jest jasno określony. Tak jak 911 jest symbolem Porsche, tak MX-5 wpisała się na stałe w historię marki z Hiroszimy i mały roadster z napędem na tył zawsze będzie miał swoje miejsce w gamie.
Wiemy, że MX-5 będzie utrzymywane przy życiu tak długo jak się da, ale w jakiej dokładnie formie - to aktualnie przedmiot spekulacji. Wiadomo, że utrzymanie w ofercie sportowego auta z wolnossącym silnikiem benzynowym może być wkrótce pozbawione sensu przez coraz ostrzejsze przepisy o emisjach, a koszty dostosowania konwencjonalnego napędu mogłyby znacznie podnieść cenę auta. W grę wchodzi adaptacja napędu elektrycznego, ale to rodzi jeszcze więcej problemów technicznych.
Cokolwiek się stanie z MX-5, model ten będzie się musiał wpisać w strategię produktową, która była głównym tematem prezentacji dla inwestorów. Japończycy postawili na trójtorową gamę produktową - modele małe, duże i BEV (elektryki). Powoli poznajemy już nowości z zakresu dużych aut - modelem z tej rodziny jest Mazda CX-60 oparta o tylnonapędową architekturę i silniki spalinowe (benzynowe i diesla) nowej generacji.
Nowe silniki stworzono według zasad "right-sizingu", który zakłada stosunkowo dużą pojemność skokową, wysoką sprawność i kompatybilność z systemami hybrydowymi miękkimi i plug-in. Nowa jednostka benzynowa Mazdy to rzędowa "szóstka" 3.0, która trafi pod maską czterech nowych SUV-ów.
Już raz Mazda podjęła się stworzenia nowego samochodu sportowego - jego koncept o nazwie RX-Vision poznaliśmy w 2015 roku. Auto miało być oparte właśnie na tylnonapędowej platformie, i nawet zostało zgłoszone do urzędu patentowego, lecz w obliczu kryzysu Japończycy postawili na rozwój bardziej dochodowych segmentów.
Los aktualnie produkowanej Mazdy MX-5 czwartej generacji też jest niepewny. Model ten jest już w ofercie dość długo i być może ugnie się pod presją nowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa. Właśnie z ich powodu Nissan nie wprowadził do Europy nowego coupe Z, a Toyota ogranicza rynkową karierę GR86 do ledwie trzech lat.
Niezależnie jak potoczą się losy MX-5 wierzymy, że miłość Mazdy do sportowych aut nie wygaśnie i tradycja będzie kontynuowana w takiej lub innej formie.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.
Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.
Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.
Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.
Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.
Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.
Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.
Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.
Od sezonu 2026 zielone bolidy Aston Martina będą wyposażone w kompletne układy napędowe Hondy.
Ledwo poznaliśmy nowe BMW M2, a już w fazie testów jest jego wersja rozwojowa CS.
Do walki z Bentleyem i Ferrari Aston Martin wystawia nowy model DB12 o mocy 680 KM.
Po 50 latach produkcji Caterham Seven wkracza w zupełnie nieznany sobie obszar bezemisyjnego napędu.
Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.