Zamów czwarte wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Niezależnie czy to nowe MX-5, RX-7 czy RX-8, liczy się sam fakt tworzenia nowej sportowej Mazdy.
Podczas niedawnej prezentacji dla inwestorów Mazda pokazała render planowanego nowego samochodu sportowego. Małe coupe miałoby się pojawić w gamie japońskiego producenta nie wcześniej niż za kilka lat.
Na obrazie widać dwudrzwiowe coupe z elementami nawiązującymi zarówno do modeli MX jak i RX. Prawdopodobnie nie jest to żaden konkretny przyszły model, a jedynie próbka tego nad czym Mazda pracuje w swoich studiach projektowych. Możliwe, że sportowy samochód na renderze to koncept, którego wybrane elementy pojawią się później w produkcyjnych Mazdach.
Nie ma nawet mowy o szczegółach technicznych, ale stosunek Mazdy do sportowych aut jest jasno określony. Tak jak 911 jest symbolem Porsche, tak MX-5 wpisała się na stałe w historię marki z Hiroszimy i mały roadster z napędem na tył zawsze będzie miał swoje miejsce w gamie.
Wiemy, że MX-5 będzie utrzymywane przy życiu tak długo jak się da, ale w jakiej dokładnie formie - to aktualnie przedmiot spekulacji. Wiadomo, że utrzymanie w ofercie sportowego auta z wolnossącym silnikiem benzynowym może być wkrótce pozbawione sensu przez coraz ostrzejsze przepisy o emisjach, a koszty dostosowania konwencjonalnego napędu mogłyby znacznie podnieść cenę auta. W grę wchodzi adaptacja napędu elektrycznego, ale to rodzi jeszcze więcej problemów technicznych.
Cokolwiek się stanie z MX-5, model ten będzie się musiał wpisać w strategię produktową, która była głównym tematem prezentacji dla inwestorów. Japończycy postawili na trójtorową gamę produktową - modele małe, duże i BEV (elektryki). Powoli poznajemy już nowości z zakresu dużych aut - modelem z tej rodziny jest Mazda CX-60 oparta o tylnonapędową architekturę i silniki spalinowe (benzynowe i diesla) nowej generacji.
Nowe silniki stworzono według zasad "right-sizingu", który zakłada stosunkowo dużą pojemność skokową, wysoką sprawność i kompatybilność z systemami hybrydowymi miękkimi i plug-in. Nowa jednostka benzynowa Mazdy to rzędowa "szóstka" 3.0, która trafi pod maską czterech nowych SUV-ów.
Już raz Mazda podjęła się stworzenia nowego samochodu sportowego - jego koncept o nazwie RX-Vision poznaliśmy w 2015 roku. Auto miało być oparte właśnie na tylnonapędowej platformie, i nawet zostało zgłoszone do urzędu patentowego, lecz w obliczu kryzysu Japończycy postawili na rozwój bardziej dochodowych segmentów.
Los aktualnie produkowanej Mazdy MX-5 czwartej generacji też jest niepewny. Model ten jest już w ofercie dość długo i być może ugnie się pod presją nowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa. Właśnie z ich powodu Nissan nie wprowadził do Europy nowego coupe Z, a Toyota ogranicza rynkową karierę GR86 do ledwie trzech lat.
Niezależnie jak potoczą się losy MX-5 wierzymy, że miłość Mazdy do sportowych aut nie wygaśnie i tradycja będzie kontynuowana w takiej lub innej formie.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.
Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.
Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.
Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.
Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.
Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.
Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.
Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.
BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.
Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.
Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.
Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.
Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.