Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2025 Mazda 3 - świeży sposób na nowoczesnego hatchbacka

Nowa Mazda 3 nie jest bez wad, ale to typ “normalnego” samochodu, którego formułę popieramy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 lutego 2025
2025 Mazda 3 test
19
Ocena Evo
Cena:
od 125 200 zł
imponujące dopracowanie; odczucie premium
nie cieszy z jazdy tak jak rywale

Rodzinne hatchbacki raczej nie słyną z nadmiaru atrakcyjności, ale akurat Mazda 3 jest całkiem interesująca. Nie ze względu na innowacyjną technologię napędu czy brak doładowania, ale ze względu na coś, czego może jej pozazdrościć każdy inny hatchback z napędem na przód. Mazda jest po prostu pożądana.

Głównym źródłem tego odczucia jest bardzo udany design. Nie trzeba być jego fanem, ale trzeba docenić, że samochód ten wyróżnia się na drodze sylwetką i posiada garść ciekawych, przemyślanych detali. Na rynku przepełnionym przekombinowanymi projektami z udawanymi wlotami i kiepskimi “sportowymi” pakietami wyposażenia, wygląd Mazdy broni się czystością i dobrze wykształconą estetyką. Nie szkodzi że model ten debiutował w 2019 roku, nadal wygląda świeżo i nowocześnie.

Na tle rywali Mazda 3 wygląda na tyle dobrze, że potrafi wzbudzić w ludziach pożądanie.

W żadnym wypadku “trójka” nie jest perfekcyjna. Istnieje jeden lub dwa kluczowe powody, przez które samochód ten nie zyskał sobie większej popularności, ale jako nowoczesny, stosunkowo tani, pożądany, rodzinny hatchback osadzony w świecie zdominowanym przez niepotrzebne SUV-y osadzone na jednej i tej samej platformie, być może to jest samochód, którego właśnie potrzebujemy.

2025 Mazda 3 hatchback tył
19

Silnik, skrzynia biegów, czas 0-100 km/h

Mazda 3 jest dostępna na polskim rynku tylko z jednym silnikiem. Jest to jednostka benzynowa 2.0 o mocy 186 KM, którą można połączyć z manualną lub automatyczną skrzynią biegów w zależności od wersji wyposażenia. Bazowa odmiana Prime Line łączy się tylko z manualną przekładnią, wybór automatu oznacza przejście co najmniej na poziom Centre Line lub wyższy. Jest ich w sumie sześć: oprócz Prime Line i Centre Line także Exclusive Line, Homura, Nagisa i Takumi (dwie ostatnie limitowane). Dopłata za skrzynię automatyczną wynosi 8000 zł.

Był taki moment, gdy punktem wyjścia w gamie była jednostka o mocy 122 KM, później zamieniona na 150 KM, a w końcu wycofana z polskiego rynku. W tym świetle motor 186 KM wydaje się nadzwyczaj mocny, ale nawet z nim Mazda 3 nie należy do sprinterów. Brakuje jej dynamiki w dolnym zakresie obrotów, co wynika z braku turbodoładowania i zaawansowanych modułów hybrydowych. Silnik z rodziny Skyactiv X wkręca się gładko na obroty, znacznie wyższe niż mógłbyś przypuszczać, ale rzeczywiście trzeba korzystać z całego obszaru obrotomierza, aby zmusić go do sprawnego napędzania kompaktowej Mazdy.

Do "trójki" Mazda oferuje tylko jeden silnik, ale można wybrać napęd AWD i skrzynię automatyczną.

Niejednokrotnie zdarzyło się, że podczas zmiany z 1 na 2 bieg auto zgubiło ciąg, jakby wypadł bieg w automatycznej skrzyni. Zważając na wysokoobrotową charakterystykę silnika raczej nie zejdziesz w “trójce” poniżej 7 l/100 km.

Jednak wciąż jest to niezwykle dopracowany napęd. Przy większej prędkości możesz nawet mieć wrażenie, że silnik się całkowicie wyłączył, bo wrażenie z jazdy bardziej przypomina EV niż staromodne, wolnossące hatchbacki. Brakuje tylko momentu obrotowego utożsamianego z elektryką…

2025 Mazda 3 zegary
19

Na szczęście Mazda dobrze sprawdza się ze skrzynią ręczną, której krótkie i precyzyjne drogi prowadzenia lewarka mogą dać sporo radości. Nie jest to poziom znany z Hondy Civic, ale nadal bardzo dobry. Automat Mazdy to tradycyjna skrzynia z konwerterem momentu - nie tak szybka jak dwusprzęgłówki, ale bardzo płynna przy niskich prędkościach, bardziej nawet niż DSG Volkswagena na mokrych sprzęgłach.

Co ciekawe, do swojego hatchbacka Mazda oferuje nawet sportowy tłumik za 6517 zł i 78 groszy. W ten sposób możesz poprawić wrażenia akustyczne “trójki”, ale jeśli to za duży wydatek, jest też opcja dodania samych ozdobnych końcówek wydechu.

Prowadzenie i tłumienie

W przeciwieństwie do większości rywali Mazda 3 nie ma wielowahaczowego tylnego zawieszenia, a zastosowano w niej prostą belkę skrętną. Nie jest to jednak zabieg ukierunkowany na zwiększenie przestrzeni w kabinie czy cięcie kosztów. Według inżynierów japońskiej marki poprawiono w ten sposób “czucie drogi”. Brzmi jak ściema, ale twórcy Mazdy dobrze wiedzą, że zmniejszenie sił wejściowych z tylnej osi poprawia odczucia płynące z przedniej osi.

Pozostałe aspekty napędu są standardowe - domyślny napęd na przód jest uzupełniony opcjonalnym AWD. Silnik spoczywa w poprzek auta, a skrzynia biegów obok niego. Struktura nośna została wzmocniona, a izolacja wnętrza znacząco poprawiona. Wygłuszenie hałasów od drogi, wiatru i silnika stało się mocną stroną tej generacji “trójki”.

2025 Mazda 3 skrzynia biegów
19

Na drodze zaczynają wychodzić na jaw te gorsze aspekty prostej konstrukcji podwozia Mazdy. Da się wyczuć wyrafinowanie układu jezdnego, ale tam gdzie Golf lub klasa A Mercedesa dają znać, że bez trudu przyjmą trzysta czy czterysta koni, Mazda zwyczajnie nie ma argumentów.

Reklama
Reklama

Prowadzeniem Mazda 3 nie wygra z Focusem, ale to i tak czołówka segmentu C.

Mazda imponuje tłumieniem, a tylna oś na belce skrętnej nie daje o sobie znać dopóki droga nie staje się naprawdę wymagająca. Wyraźne przechyły nadwozia potrafią ostudzić zapał kierowcy do atakowania zakrętów. Po części zniechęca do tego również układ kierowniczy pozbawiony ostrości swojego odpowiednika w Focusie, chociaż i tak wypada lepiej niż superlekki układ kierowniczy w bazowym Golfie. Problemem Mazdy jest też balans obciążający w szczególności przednią zewnętrzną oponę na wejściu w zakręt. Przez to czujesz się jakby samochód miał ochotę przerzucić tył nad twoją głową podczas skręcania. Nadal jest to samochód jeżdżący lepiej niż większość rywali w tej klasie, ale do Focusa mu jeszcze daleko.

Przy spokojniejszej jeździe Mazda czuje się zdecydowanie lepiej. Okazuje wtedy stabilność i spokój pracy zawieszenia, a także cieszy dobrą izolacją od otoczenia. Wszystkie kluczowe systemy wzorowo się uzupełniają, przez co jest to samochód, do którego nie trzeba się długo przyzwyczajać.

Wnętrze i technologia

W chwili debiutu wnętrze było największym skokiem jakościowym Mazdy 3, nie tylko względem poprzednika, ale także względem całej rynkowej stawki na tej półce cenowej. Materiały są miękkie, a kształt kokpitu ciekawy, choć prosty. Projektanci zaproponowali coś naprawdę wyjątkowego, co wyniosło Mazdę ponad Focusa i Golfa, oraz pozwoliło porównywać ją bezpośrednio z przedstawicielami klasy premium. W przeciwieństwie do klasy A, która ukrywa swoje nie najlepsze plastiki za tonami świecących ekranów i LED-owych ambientów, “trójka” jest wykonana z precyzją i solidnością, a materiały można śmiało porównywać z Audi i Volvo.

Zadbano o rzeczy ważne, jak na przykład pozycja. Siedzi się świetnie, fotele mają odpowiednie trzymanie boczne i są komfortowe, a każdy cyfrowy interfejs ma kształt i formę pasującą do otoczenia. System multimedialny jest szybki i responsywny, więc można mu wybaczyć, że nie kryje tylu funkcji co na przykład MBUX Mercedesa. Nawet w takiej formie oferuje wszystko czego potrzeba na co dzień. Ekran centralny - niski i szeroki - ma idealny kształt.

2025 Mazda 3 kokpit
19

Przez wysoko poprowadzone krawędzie okien kabina wydaje się stosunkowo mała, ale przytulna i mocno premium. Wszystko, od klamek drzwi, do cienkiej kierownicy i krótkiego lewarka skrzyni, jest wykonane bardzo dobrze, a wszystkie obszary w zasięgu ręki wydają się solidnie zmontowane. Fizyczne przyciski (a jest ich sporo) działają przyjemnie, a detale takie jak dźwięk kierunkowskazu są dobrane z wielką starannością. Szkoda tylko, że liczne systemy asystujące kierowcy często mącą spokój w kabinie zbędnymi ostrzeżeniami (można to wyłączyć jednym przyciskiem, ale nadal jest to irytujące).

Podstawowy model jest wyposażony w Android Auto/Apple CarPlay i audio z 6 głośnikami, ale ma też zwykłe fotele z materiałową tapicerką, 16-calowe felgi i manualną klimatyzację. Dopiero od wersji Homura (138 200 zł) można mieć automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, ładowarkę indukcyjną czy system Keyless.

Ceny i konkurencja

W 2025 roku Mazda 3 kosztuje minimum 125 200 zł - to ponad 30 tys. zł więcej niż trzeba było zapłacić za bazową wersję w 2019 roku, ale właśnie teraz “trójka” wydaje się nieźle wyceniona. Debiutujący w podobnym czasie Ford Focus zaczyna się obecnie od 118 tys. zł, ale aby dostać cokolwiek powyżej 1.0 Ecoboost, trzeba wybrać diesla 1.5 z wyposażeniem ST-Line (137 700 zł). Audi A3 zaczyna się od 122 700 zł, a Mercedes klasy A od 154 000 zł.

Jak już wspomniałem, Mazda 3 w wersji Prime Line nie oferuje zbyt wiele. Dopiero od wersji Homura można mieć 18-calowe alufelgi, lepszy standard wykończenia wnętrza i lepsze multimedia. W stałej ofercie jest jeszcze wersja Exclusive Line (148 200 zł), gdzie dodatkowo dostaje się nagłośnienie BOSE, adaptacyjne przednie reflektory LED, podgrzewaną kierownicę czy system kamer 360. Najdroższa w gamie jest Mazda 3 Takumi z napędem AWD i automatem (175 200 zł) wyróżniająca się głównie skórzanym wnętrzem w kolorze czarnym. Jest to cena jaką trzeba zapłacić za gołego Mercedesa A220 4Matic.

Jeśli w gamie znajdziesz odpowiednią dla siebie wersję Mazdy 3, raczej nie będziesz rozczarowany. Nie jest perfekcyjna, nie jest najbardziej praktyczna, ani nie bryluje w kategoriach jazdy, ale widać że nie takie były cele Japończyków dla tego modelu. Gdyby dodać jej nieco bardziej żywiołowy silnik, oraz więcej życia w układzie jezdnym, byłby to kompaktowy hatchback bez konkurencji.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025