Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Volkswagen ID.3 - jakość na plus

ID.3 przeszedł lifting poprawiający jego słabe punkty, ale w międzyczasie rywale nadrobili dystans.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2023
2023 Volkswagen ID.3 test
11
Ocena Evo
Cena:
od 191 890 zł
łatwość użytkowania; po liftingu polepszyła się jakość wykonania
wysoka cena, zwłaszcza w porównaniu z rywalami

Zadaniem Volkswagena na najbliższe lata jest odbudowanie wizerunku producenta samochodów praktycznych, przyjaznych użytkownikowi, o wysokiej jakości wykonania. Najnowsza generacja samochodów Volkswagena przeczy ideom i założeniom, na których marka została zbudowana, a sam producent zdaje sobie z tego sprawę; istnieje poczucie pilnej potrzeby powrotu na właściwy kurs, czego dowodem jest nowy, zmodernizowany ID.3.

Poprawki tego modelu miały się pojawić w 2024 roku, ale widząc niepochlebne recenzje Wolfsburg przyspieszył prace i zaprezentował ID.3 po lifcie o 12 miesięcy wcześniej. Pochylono się przede wszystkim nad designem i poprawą jakości, co stanowiło najsłabsze punkty pierwszego w pełni elektrycznego samochodu tej marki. Tymczasem konkurencja nie śpi - w samym 2023 roku pojawiło się kilku nowych graczy w tym segmencie, więc czy poprawki Volkswagena pozwolą mu zdobyć tylu klientów ilu oczekują włodarze koncernu?

Żeby było jasne, ID.3 od początku był konkurencyjnym autem, ale niektóre jego elementy - materiały w kabinie, multimedia, ergonomia wnętrza - nie prezentowały poziomu jakiego oczekujesz od rodzinnego hatchbacka za takie pieniądze. Niemcy stawili czoła tym zarzutom i zaprezentowali model widoczny na zdjęciach, który przy okazji zyskał bardziej uporządkowany design i nową paletę kolorów. Z krótkimi zwisami i krótką maską ID.3 z pewnością wygląda nowocześnie i od razu widać, że to EV, a nowy design przedniego pasa nadał mu nieco dojrzałości. Jeśli jednak zwyczajnie nie lubisz aut, które wyglądają jakby były wyższe niż szersze, to lifting niczego nie zmienił.

Odświeżony ID.3 pojawił się na rynku 12 miesięcy wcześniej niż planowano i oferuje zauważalnie lepszą jakość.

Przestronna i nieźle przemyślana kabina ID.3 wygląda w dużej części znajomo. Nie ma tu aż takiego minimalizmu jak w Tesli Model 3, ale niska konsola środkowa, nisko schodząca przednia szyba i dodatkowe okienka w słupkach A dają odświeżające uczucie przestrzeni. Zgodnie z zapowiedziami, od razu widać lepszą jakość materiałów. Deska rozdzielcza jest wykonana z miękkiego plastiku z dodaną linią fejkowych szwów, a większość punktów kontaktu zapewnia poczucie solidności utożsamiane z Volkswagenem (może poza łatwo rysującymi się dekorami piano black na drzwiach i konsoli).

2023 Volkswagen ID.3 tył
11

Fotele zasługują na specjalną pochwałę, bo zapewniają świetne podparcie lędźwi i mają regulację na tyle dużą, że można bez problemu znaleźć komfortową pozycję. Mimo to w kabinie wciąż są pewne niedociągnięcia ergonomiczne, które powinny być poprawione w ramach liftingu. Zachowano niepraktyczne dotykowe suwaki dla temperatury i głośności, haptyczne przyciski na kierownicy, które często reagują na przypadkowe dotknięcia, a przede wszystkim, system multimediów. Już teraz jego szybkość reakcji i czułość na dotyk są niewystarczające. Poprawiono grafikę i niektóre inne błędy logiczne, ale w kwestii wykonywania najprostszych zadań system ten nadal nie jest tak szybki jak powinien. Za rok do oferty dołączy 12,9-calowy opcjonalny wyświetlacz, który być może stanie się lekiem na wszystkie te problemy.

Obróć selektor jazdy umieszczony na prawo od kierownicy, a ID.3 ruszy z miejsca w kompletnej ciszy. Podobnie jak wcześniej, silnik z tyłu o mocy 204 KM napędza tylne koła (nie ma wersji 231 KM jak w bliźniaczym Cupra Born). Moment obrotowy równy 310 Nm jest dostępny od zera obrotów, więc jazda przy niskich prędkościach jest bardzo dynamiczna, łatwa i przyjemna. Oczywiście dotyczy to większości samochodów elektrycznych, ale wśród nich ID.3 ewidentnie jest ukierunkowany na bezwysiłkowy sposób poruszania się. Dla porównania, bazująca na tych samych podzespołach Cupra Born oferuje bardziej bezpośrednie, sportowe ustawienia zarówno w kwestii zawieszenia, jak i układu kierowniczego.

Przy okazji liftingu Volkswagen przeprojektował “twarz” ID.3 i dodał do oferty nowe kolory nadwozia.

Dostępne są dwie wielkości baterii: 58 kWh i 77 kWh z mocą ładowania odpowiednio 120 kW i 170 kW. My testowaliśmy egzemplarz z większą baterią, który wykazał się wyraźnie większym zasięgiem (osiągnęliśmy przyzwoite 480 km, podczas gdy VW deklaruje zasięg do 559 km). Wadą jest ogromny wzrost masy auta, które w tej wersji niebezpiecznie zbliża się do granicy dwóch ton. Auć.

2023 Volkswagen ID.3 kokpit
11

Volkswagen nie zbiera się z miejsca tak szybko jak niektóre inne “elektryki”, ale miarowe, metodyczne nabieranie prędkości wydaje się właściwe dla hatchbacka bez żadnego sportowego podtekstu. ID.3 z baterią 58 kWh osiąga 100 km/h w 7,3 s, z ogniwem 77 kWh wóz jest 0,6 s wolniejszy. Jak to często bywa z EV, przy wyższych prędkościach przyspieszenia już są dużo słabsze.

Reklama

W kategorii jakości tłumienia VW wypada dobrze, jeśli nie doskonale. Na pewno wydaje się o stopień lepszy w dziedzinie tłumienia nierówności od swojego kuzyna, Cupry Born, bo radzi sobie z filtrowaniem niedoskonałości nawierzchni. Problem w tym, że w rzeczywistości nie wydaje się wcale specjalnie miękki. Czuć niedostatki amortyzatorów podczas pokonywania większych nierówności i poszatkowanego łatami asfaltu - ID.3 na pewno jest kompetentny, ale brakuje mu pewnej warstwy wyrafinowania.

Zmodernizowany Volkswagen ID.3 nieźle tłumi nierówności, jest zwinny i dynamiczny - idealny do miasta.

Baterie obniżające środek ciężkości i dobra zwrotność sprawiają, że ID.3 wydaje się mniejszy i lżejszy niż w rzeczywistości (my testowaliśmy wersję 77 kWh). Wysoka pozycja za kierownicą i lekko pracujący układ kierowniczy dają łatwość operowania tym autem w miejskiej przestrzeni. Jeśli jednak masz nadzieję, że napęd na tył może dać chociaż odrobinę zaangażowania i zabawy, trafiłeś pod zły adres.

2023 Volkswagen ID.3 detal wnętrza
11

Przy wyższej prędkości trudniej jest pozbyć się odczucia nadwagi. Na krętej, ciasnej nitce asfaltu ID.3 wydaje się wrzucony na głęboką wodę, a system ESC często interweniuje, aby utrzymać przyczepność w ryzach. W wybranych okolicznościach - najczęściej długich łukach o stałym promieniu - istnieje przyjemne poczucie, że auto jest pchane przez tylną oś, a nie ciągnięte przez przód, ale i tak auto nie daje kierowcy żadnych sygnałów, żeby chcieć zbadać jego możliwości. Cupra Born, która także ma swoje ograniczenia, wypada pod tym kątem dużo lepiej i ostatecznie jest o wiele bardziej satysfakcjonująca w prowadzeniu.

Ceny i konkurencja

Bazowy ID.3 kosztuje u nas 191 890 zł (58 kWh Pro Performance), a za jego największego konkurenta uznajemy bliźniaczą Cuprę Born w cenie od 204 800 zł. Volkswagen wypada jednak słabo na tle konkurencji z Azji, bo za te pieniądze można mieć też kompaktowego SUV-a z prawdziwego zdarzenia. Jest to nowa Kia Niro z silnikiem 204 KM, baterią 64.8 kWh i zasięgiem do 460 km w cenie od niecałych 200 tys. złotych. Nie zapominajmy, że obecnie najtańsza Tesla Model 3 kosztuje obecnie 205 990 zł, a ma 325 KM i zasięg ponad 500 km. Jest też nowiutkie Renault Megane E-Tech. W wersji 218 KM z ogniwem 60 kWh model ten kosztuje cennikowe 206 900 zł.

Volkswagen ID.3 z większą baterią 77 kWh kosztuje od 221 190 zł. Oferuje większe 19-calowe koła, lepsze fotele i ładowanie z mocą do 170 kW, ale to wszystko może nie wystarczyć. Konkurencja w postaci Hyundaia Ioniq 5 w podobnej cenie ma do zaoferowania większe i bardziej praktyczne nadwozie, a jego bateria potrafi ładować się z mocą do 350 kW.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Rodin FZero prototyp testy
Rodin / FZero
Rodin FZero może wkrótce stać się najszybszym torowym hypercarem

Nowozelandzki rywal Aston Martina Valkyrie Rodin FZero właśnie wchodzi w kluczową fazę rozwoju.

7 grudnia 2023
Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Morgan XP-1 prototyp EV
Morgan / Super 3
Morgan XP-1 wyznacza początek drogi Morgana do elektryfikacji

Brytyjski Morgan stworzył elektrycznego trójkołowca na bazie Super 3, aby eksplorować możliwości napędu EV.

6 grudnia 2023
Mercedes-AMG CLE53 Coupe główne
Mercedes / CLE
Mercedes-AMG CLE53 - sześciocylindrowe AMG, na które czekaliśmy

Zadebiutowała pierwsza odmiana Mercedesa CLE od AMG, ale topowy model wciąż jest w drodze…

6 grudnia 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023