Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Volkswagen ID.3 - jakość na plus

ID.3 przeszedł lifting poprawiający jego słabe punkty, ale w międzyczasie rywale nadrobili dystans.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2023
2023 Volkswagen ID.3 test
11
Ocena Evo
Cena:
od 191 890 zł
łatwość użytkowania; po liftingu polepszyła się jakość wykonania
wysoka cena, zwłaszcza w porównaniu z rywalami

Zadaniem Volkswagena na najbliższe lata jest odbudowanie wizerunku producenta samochodów praktycznych, przyjaznych użytkownikowi, o wysokiej jakości wykonania. Najnowsza generacja samochodów Volkswagena przeczy ideom i założeniom, na których marka została zbudowana, a sam producent zdaje sobie z tego sprawę; istnieje poczucie pilnej potrzeby powrotu na właściwy kurs, czego dowodem jest nowy, zmodernizowany ID.3.

Poprawki tego modelu miały się pojawić w 2024 roku, ale widząc niepochlebne recenzje Wolfsburg przyspieszył prace i zaprezentował ID.3 po lifcie o 12 miesięcy wcześniej. Pochylono się przede wszystkim nad designem i poprawą jakości, co stanowiło najsłabsze punkty pierwszego w pełni elektrycznego samochodu tej marki. Tymczasem konkurencja nie śpi - w samym 2023 roku pojawiło się kilku nowych graczy w tym segmencie, więc czy poprawki Volkswagena pozwolą mu zdobyć tylu klientów ilu oczekują włodarze koncernu?

Żeby było jasne, ID.3 od początku był konkurencyjnym autem, ale niektóre jego elementy - materiały w kabinie, multimedia, ergonomia wnętrza - nie prezentowały poziomu jakiego oczekujesz od rodzinnego hatchbacka za takie pieniądze. Niemcy stawili czoła tym zarzutom i zaprezentowali model widoczny na zdjęciach, który przy okazji zyskał bardziej uporządkowany design i nową paletę kolorów. Z krótkimi zwisami i krótką maską ID.3 z pewnością wygląda nowocześnie i od razu widać, że to EV, a nowy design przedniego pasa nadał mu nieco dojrzałości. Jeśli jednak zwyczajnie nie lubisz aut, które wyglądają jakby były wyższe niż szersze, to lifting niczego nie zmienił.

Odświeżony ID.3 pojawił się na rynku 12 miesięcy wcześniej niż planowano i oferuje zauważalnie lepszą jakość.

Przestronna i nieźle przemyślana kabina ID.3 wygląda w dużej części znajomo. Nie ma tu aż takiego minimalizmu jak w Tesli Model 3, ale niska konsola środkowa, nisko schodząca przednia szyba i dodatkowe okienka w słupkach A dają odświeżające uczucie przestrzeni. Zgodnie z zapowiedziami, od razu widać lepszą jakość materiałów. Deska rozdzielcza jest wykonana z miękkiego plastiku z dodaną linią fejkowych szwów, a większość punktów kontaktu zapewnia poczucie solidności utożsamiane z Volkswagenem (może poza łatwo rysującymi się dekorami piano black na drzwiach i konsoli).

2023 Volkswagen ID.3 tył
11

Fotele zasługują na specjalną pochwałę, bo zapewniają świetne podparcie lędźwi i mają regulację na tyle dużą, że można bez problemu znaleźć komfortową pozycję. Mimo to w kabinie wciąż są pewne niedociągnięcia ergonomiczne, które powinny być poprawione w ramach liftingu. Zachowano niepraktyczne dotykowe suwaki dla temperatury i głośności, haptyczne przyciski na kierownicy, które często reagują na przypadkowe dotknięcia, a przede wszystkim, system multimediów. Już teraz jego szybkość reakcji i czułość na dotyk są niewystarczające. Poprawiono grafikę i niektóre inne błędy logiczne, ale w kwestii wykonywania najprostszych zadań system ten nadal nie jest tak szybki jak powinien. Za rok do oferty dołączy 12,9-calowy opcjonalny wyświetlacz, który być może stanie się lekiem na wszystkie te problemy.

Obróć selektor jazdy umieszczony na prawo od kierownicy, a ID.3 ruszy z miejsca w kompletnej ciszy. Podobnie jak wcześniej, silnik z tyłu o mocy 204 KM napędza tylne koła (nie ma wersji 231 KM jak w bliźniaczym Cupra Born). Moment obrotowy równy 310 Nm jest dostępny od zera obrotów, więc jazda przy niskich prędkościach jest bardzo dynamiczna, łatwa i przyjemna. Oczywiście dotyczy to większości samochodów elektrycznych, ale wśród nich ID.3 ewidentnie jest ukierunkowany na bezwysiłkowy sposób poruszania się. Dla porównania, bazująca na tych samych podzespołach Cupra Born oferuje bardziej bezpośrednie, sportowe ustawienia zarówno w kwestii zawieszenia, jak i układu kierowniczego.

Przy okazji liftingu Volkswagen przeprojektował “twarz” ID.3 i dodał do oferty nowe kolory nadwozia.

Dostępne są dwie wielkości baterii: 58 kWh i 77 kWh z mocą ładowania odpowiednio 120 kW i 170 kW. My testowaliśmy egzemplarz z większą baterią, który wykazał się wyraźnie większym zasięgiem (osiągnęliśmy przyzwoite 480 km, podczas gdy VW deklaruje zasięg do 559 km). Wadą jest ogromny wzrost masy auta, które w tej wersji niebezpiecznie zbliża się do granicy dwóch ton. Auć.

2023 Volkswagen ID.3 kokpit
11

Volkswagen nie zbiera się z miejsca tak szybko jak niektóre inne “elektryki”, ale miarowe, metodyczne nabieranie prędkości wydaje się właściwe dla hatchbacka bez żadnego sportowego podtekstu. ID.3 z baterią 58 kWh osiąga 100 km/h w 7,3 s, z ogniwem 77 kWh wóz jest 0,6 s wolniejszy. Jak to często bywa z EV, przy wyższych prędkościach przyspieszenia już są dużo słabsze.

Reklama

W kategorii jakości tłumienia VW wypada dobrze, jeśli nie doskonale. Na pewno wydaje się o stopień lepszy w dziedzinie tłumienia nierówności od swojego kuzyna, Cupry Born, bo radzi sobie z filtrowaniem niedoskonałości nawierzchni. Problem w tym, że w rzeczywistości nie wydaje się wcale specjalnie miękki. Czuć niedostatki amortyzatorów podczas pokonywania większych nierówności i poszatkowanego łatami asfaltu - ID.3 na pewno jest kompetentny, ale brakuje mu pewnej warstwy wyrafinowania.

Zmodernizowany Volkswagen ID.3 nieźle tłumi nierówności, jest zwinny i dynamiczny - idealny do miasta.

Baterie obniżające środek ciężkości i dobra zwrotność sprawiają, że ID.3 wydaje się mniejszy i lżejszy niż w rzeczywistości (my testowaliśmy wersję 77 kWh). Wysoka pozycja za kierownicą i lekko pracujący układ kierowniczy dają łatwość operowania tym autem w miejskiej przestrzeni. Jeśli jednak masz nadzieję, że napęd na tył może dać chociaż odrobinę zaangażowania i zabawy, trafiłeś pod zły adres.

2023 Volkswagen ID.3 detal wnętrza
11

Przy wyższej prędkości trudniej jest pozbyć się odczucia nadwagi. Na krętej, ciasnej nitce asfaltu ID.3 wydaje się wrzucony na głęboką wodę, a system ESC często interweniuje, aby utrzymać przyczepność w ryzach. W wybranych okolicznościach - najczęściej długich łukach o stałym promieniu - istnieje przyjemne poczucie, że auto jest pchane przez tylną oś, a nie ciągnięte przez przód, ale i tak auto nie daje kierowcy żadnych sygnałów, żeby chcieć zbadać jego możliwości. Cupra Born, która także ma swoje ograniczenia, wypada pod tym kątem dużo lepiej i ostatecznie jest o wiele bardziej satysfakcjonująca w prowadzeniu.

Ceny i konkurencja

Bazowy ID.3 kosztuje u nas 191 890 zł (58 kWh Pro Performance), a za jego największego konkurenta uznajemy bliźniaczą Cuprę Born w cenie od 204 800 zł. Volkswagen wypada jednak słabo na tle konkurencji z Azji, bo za te pieniądze można mieć też kompaktowego SUV-a z prawdziwego zdarzenia. Jest to nowa Kia Niro z silnikiem 204 KM, baterią 64.8 kWh i zasięgiem do 460 km w cenie od niecałych 200 tys. złotych. Nie zapominajmy, że obecnie najtańsza Tesla Model 3 kosztuje obecnie 205 990 zł, a ma 325 KM i zasięg ponad 500 km. Jest też nowiutkie Renault Megane E-Tech. W wersji 218 KM z ogniwem 60 kWh model ten kosztuje cennikowe 206 900 zł.

Volkswagen ID.3 z większą baterią 77 kWh kosztuje od 221 190 zł. Oferuje większe 19-calowe koła, lepsze fotele i ładowanie z mocą do 170 kW, ale to wszystko może nie wystarczyć. Konkurencja w postaci Hyundaia Ioniq 5 w podobnej cenie ma do zaoferowania większe i bardziej praktyczne nadwozie, a jego bateria potrafi ładować się z mocą do 350 kW.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025