Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowy Hyundai Ioniq N chce iść w ślady spalinowych hot hatchy

Dywizja N rozpoczyna działalność w segmencie EV prezentując 650-konnego Hyundaia Ioniq 5 N.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 lipca 2023
Hyundai Ioniq 5 N przód główne
9

Już na starcie nowy Hyundai Ioniq 5 N dźwiga ciężar sporych oczekiwań. Standardowa wersja tego auta wyróżnia się na plus w swoim segmencie, a oddział N zasłynął z genialnych w prowadzeniu szybkich hatchbacków jak i30 Ni20 N. W teorii marka ta ma wszystko, aby stworzyć pierwszy prawdziwie angażujący samochód elektryczny o wysokich osiągach.

Z pewnością tak trzeba myśleć o samochodzie, który ma 650 KM przenoszone na wszystkie koła i był rozwijany na Północnej Pętli Nürburgringu. Fundamentalne zmiany wprowadzone przez dział N w strukturze auta, układzie jezdnym i napędzie stawiają ten wóz wśród maszyn do użytku także na torze, nawet pomimo problemów z wydajnością jakie wciąż trapią współczesne samochody elektryczne.

Na początek Hyundai wzmocnił bazową strukturę Ioniq'a 5 dodatkowymi spawami i poprawkami sztywności.

Hyundai zaczął od wzmocnienia bazowej struktury auta za pomocą kolejnych ponad 2 metrów spoiw chemicznych oraz 42 dodatkowych spawów. Wzmocniono także mocowania silników oraz akumulatora trakcyjnego. Zmodyfikowano ramy pomocnicze i silniki, a kute 21-calowe felgi zmniejszają masę nieresorowaną. Ioniq N jest zawieszony o 20 mm niżej i ma własne ustawienia amortyzatorów, a jego koła są rozstawione 50 mm szerzej. Tak przygotowany Hyundai wygląda - a naszym zdaniem też jeździ - jak na prawdziwego sportowca przystało.

Reklama

Wzmocniona kolumna kierownicza i skomponowane od nowa wspomaganie kierownicy mają za zadanie poprawić odczucia z jazdy i tym samym pewność siebie kierowcy. To ważny czynnik w samochodzie mocniejszym niż Lamborghini Huracan. Na przedniej osi Ioniq’a 5 N pracuje silnik o mocy 225 KM, tylny jest mocniejszy i generuje 375 KM. W trybie normalnym do dyspozycji jest 600 KM, ale gdy kierowca włączy tryb “N Grin Boost” moc wzrasta do 650 KM dostępnych przez 10 sekund. Przy użyciu funkcji kontroli startu kompaktowy Hyundai przyspiesza do 100 km/h w 3,4 s, a jego prędkość maksymalna to 260 km/h.

Hyundai Ioniq 5 N przód
9

W celu pokrycia zwiększonego zapotrzebowania silników na energię Hyundai montuje do wersji N akumulatory o pojemności zwiększonej do 84 kWh. Bateria ma starannie dopracowany system chłodzenia niezbędny w sytuacji dłuższej jazdy z pełną prędkością po torze. Jego uzupełnieniem są indywidualne chłodnice dla akumulatora i silników, a także ulepszony agregat chłodniczy akumulatora. Specyficzny dla N program kondycjonowania wstępnego akumulatora przygotowuje ogniwa do ich najbardziej wydajnej temperatury. Gdy bateria się wyczerpie można samochód naładować z mocą nawet 350 kW, więc od 10 do 80% auto ładuje się w 18 minut.

Nie podano informacji na temat masy auta, ale Hyundai Ioniq 5 z dwoma silnikami i baterią 77 kWh waży dokładnie 2045 kg. Wersja N pewnie będzie cięższa ze względu na większe akumulatory. Nie mamy także danych o zasięgu na pojedynczym ładowaniu. 325-konny wariant Ioniq’a 5 według producenta przejeżdża do 454 km.

Hyundai Ioniq 5 N ładuje się z mocą do 350 kW, czyli od 10 do 80% uzupełnia energię w 18 minut.

Na torze kierowca może skorzystać z funkcji N Race, aby zoptymalizować wykorzystanie energii podczas pojedynczego okrążenia. Tryb Sprint oferuje maksymalną moc, a ustawienie Endurance ogranicza zużycie energii i gromadzenie się ciepła. Dzięki poprawionemu systemowi odzyskiwania energii, który oferuje do 0,6 g opóźnienia podczas hamowania, Ioniq 5 N mniej obciąża swoje fizyczne hamulce. Składają się one z ogromnych 400-milimetrowych przednich tarcz z czterotłoczkowymi zaciskami i 360-milimetrowych tarcz z tyłu. System pozwala nawet na hamowanie lewą nogą przy jednoczesnym wciśnięciu pedału gazu i hamulca.

Reklama
Hyundai Ioniq 5 N kierownica N
9

W celu poprawy zachowania auta w zakrętach Hyundai stworzył kompleksowy system podzespołów (mechanicznych i elektronicznych), których zadaniem jest zminimalizowanie wrażenia nadmiernej masy auta przy wykorzystaniu pełnych możliwości wszystkich czterech opon Pirelli. Układ z dwoma motorami umożliwia w pełni kontrolowany przepływ momentu obrotowego na przednią i tylną oś, a elektroniczny tylny dyferencjał dba o trakcję poszczególnych kół. Koreańczycy użyli również systemu odzyskiwania energii, aby poprawić zachowanie auta w zakręcie - odpuszczanie gazu odbywa się bardziej płynnie, co ma poprawić reakcje auta przy korektach w środku łuku. Popisowym numerem Hyundaia Ioniq 5 N jest tryb Drift oraz nowość - funkcja Torque Drift Kick naśladująca strzał ze sprzęgła w samochodzie o tradycyjnym napędzie.

Świetnym dodatkiem jest tryb Drift z funkcją Torque Kick Drift mającą dać podobne odczucia jak "strzał ze sprzęgła".

Elektroniczne czary odbywają się też na innych polach. Aby samochód bardziej angażował w jazdę Hyundai obmyślił system N Active Sound, czyli imitację dźwięku silnika, oraz N e-shift, czyli udawane zmiany biegów. Oprogramowanie silnika ma wgrany program naśladujący krzywą momentu obrotowego podobną jak w autach spalinowych, a wirtualne “biegi” można zmieniać łopatkami za kierownicą w akompaniamencie odgłosów generowanych z dwóch zewnętrznych głośników. W ten sposób inżynierowie mają nadzieję zapewnić kierowcy takie same doznania jak w samochodach spalinowych, co ma mieć pozytywny wpływ na odbiór auta. Oczywiście Ioniq 5 N będzie miał możliwość wyłączenia tych wszystkich systemów, ale sam pomysł stworzenia napędu elektrycznego naśladującego spalinowy jest zastanawiający.

Hyundai Ioniq 5 N tył
9

Stylistycznie nowy Hyundai Ioniq 5 N w wielu miejscach naśladuje estetykę stosowaną wcześniej w modelach i30 N/i20 N. Wskazuje na to głównie przednia część z czarnym elementem dekoracyjnym oraz bodykit mający podobno również znaczenie funkcjonalne. W środku na pewno jest bardziej sportowy klimat, na co wskazują sportowe fotele, ciemna tonacja kolorystyczna i kierownica upstrzona dodatkowymi przyciskami. System multimedialny obsługiwany na dwóch ekranach jest taki sam, ale zyskał indywidualne grafiki N i parę sportowych funkcjonalności.

Cenniki Hyundaia Ioniq 5 N nie zostały jeszcze opublikowane. Samochód ten na pewno będzie droższy niż siostrzana Kia EV6 GT zbudowana na tym samym podwoziu, której cena w Polsce startuje od 399 900 zł. Dywizja N Hyundaia pokusiła się o gruntowne zmiany w oprogramowaniu i napędzie Ioniq’a 5, więc jego cena wywoławcza może być sporo wyższa niż w znacznie mniej efektownej Kii.

Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025
2026 Maserati Grecale Folgore prezentacja
Maserati / Grecale
Maserati Grecale Folgore teraz z lepszym zasięgiem i technologią

Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.

3 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Brązowa torba z zamszu, pasek i sztyblety OCHNIK – elegancki zestaw dla mężczyzny w miejskim stylu
Prezentacja Partnera
Elegancja w miejskim stylu – nowa kolekcja OCHNIK

OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.

3 listopada 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025
Mazda Vision X-Coupe prezentacja
Mazda
Mazda Vision X-Coupe dowodzi, że Japończycy wciąż wierzą w Wankla

Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.

29 października 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025