Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Hyundai Ioniq N chce iść w ślady spalinowych hot hatchy

Dywizja N rozpoczyna działalność w segmencie EV prezentując 650-konnego Hyundaia Ioniq 5 N.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 lipca 2023
Hyundai Ioniq 5 N przód główne
9

Już na starcie nowy Hyundai Ioniq 5 N dźwiga ciężar sporych oczekiwań. Standardowa wersja tego auta wyróżnia się na plus w swoim segmencie, a oddział N zasłynął z genialnych w prowadzeniu szybkich hatchbacków jak i30 Ni20 N. W teorii marka ta ma wszystko, aby stworzyć pierwszy prawdziwie angażujący samochód elektryczny o wysokich osiągach.

Z pewnością tak trzeba myśleć o samochodzie, który ma 650 KM przenoszone na wszystkie koła i był rozwijany na Północnej Pętli Nürburgringu. Fundamentalne zmiany wprowadzone przez dział N w strukturze auta, układzie jezdnym i napędzie stawiają ten wóz wśród maszyn do użytku także na torze, nawet pomimo problemów z wydajnością jakie wciąż trapią współczesne samochody elektryczne.

Na początek Hyundai wzmocnił bazową strukturę Ioniq'a 5 dodatkowymi spawami i poprawkami sztywności.

Hyundai zaczął od wzmocnienia bazowej struktury auta za pomocą kolejnych ponad 2 metrów spoiw chemicznych oraz 42 dodatkowych spawów. Wzmocniono także mocowania silników oraz akumulatora trakcyjnego. Zmodyfikowano ramy pomocnicze i silniki, a kute 21-calowe felgi zmniejszają masę nieresorowaną. Ioniq N jest zawieszony o 20 mm niżej i ma własne ustawienia amortyzatorów, a jego koła są rozstawione 50 mm szerzej. Tak przygotowany Hyundai wygląda - a naszym zdaniem też jeździ - jak na prawdziwego sportowca przystało.

Wzmocniona kolumna kierownicza i skomponowane od nowa wspomaganie kierownicy mają za zadanie poprawić odczucia z jazdy i tym samym pewność siebie kierowcy. To ważny czynnik w samochodzie mocniejszym niż Lamborghini Huracan. Na przedniej osi Ioniq’a 5 N pracuje silnik o mocy 225 KM, tylny jest mocniejszy i generuje 375 KM. W trybie normalnym do dyspozycji jest 600 KM, ale gdy kierowca włączy tryb “N Grin Boost” moc wzrasta do 650 KM dostępnych przez 10 sekund. Przy użyciu funkcji kontroli startu kompaktowy Hyundai przyspiesza do 100 km/h w 3,4 s, a jego prędkość maksymalna to 260 km/h.

Hyundai Ioniq 5 N przód
9

W celu pokrycia zwiększonego zapotrzebowania silników na energię Hyundai montuje do wersji N akumulatory o pojemności zwiększonej do 84 kWh. Bateria ma starannie dopracowany system chłodzenia niezbędny w sytuacji dłuższej jazdy z pełną prędkością po torze. Jego uzupełnieniem są indywidualne chłodnice dla akumulatora i silników, a także ulepszony agregat chłodniczy akumulatora. Specyficzny dla N program kondycjonowania wstępnego akumulatora przygotowuje ogniwa do ich najbardziej wydajnej temperatury. Gdy bateria się wyczerpie można samochód naładować z mocą nawet 350 kW, więc od 10 do 80% auto ładuje się w 18 minut.

Nie podano informacji na temat masy auta, ale Hyundai Ioniq 5 z dwoma silnikami i baterią 77 kWh waży dokładnie 2045 kg. Wersja N pewnie będzie cięższa ze względu na większe akumulatory. Nie mamy także danych o zasięgu na pojedynczym ładowaniu. 325-konny wariant Ioniq’a 5 według producenta przejeżdża do 454 km.

Hyundai Ioniq 5 N ładuje się z mocą do 350 kW, czyli od 10 do 80% uzupełnia energię w 18 minut.

Na torze kierowca może skorzystać z funkcji N Race, aby zoptymalizować wykorzystanie energii podczas pojedynczego okrążenia. Tryb Sprint oferuje maksymalną moc, a ustawienie Endurance ogranicza zużycie energii i gromadzenie się ciepła. Dzięki poprawionemu systemowi odzyskiwania energii, który oferuje do 0,6 g opóźnienia podczas hamowania, Ioniq 5 N mniej obciąża swoje fizyczne hamulce. Składają się one z ogromnych 400-milimetrowych przednich tarcz z czterotłoczkowymi zaciskami i 360-milimetrowych tarcz z tyłu. System pozwala nawet na hamowanie lewą nogą przy jednoczesnym wciśnięciu pedału gazu i hamulca.

Reklama
Hyundai Ioniq 5 N kierownica N
9

W celu poprawy zachowania auta w zakrętach Hyundai stworzył kompleksowy system podzespołów (mechanicznych i elektronicznych), których zadaniem jest zminimalizowanie wrażenia nadmiernej masy auta przy wykorzystaniu pełnych możliwości wszystkich czterech opon Pirelli. Układ z dwoma motorami umożliwia w pełni kontrolowany przepływ momentu obrotowego na przednią i tylną oś, a elektroniczny tylny dyferencjał dba o trakcję poszczególnych kół. Koreańczycy użyli również systemu odzyskiwania energii, aby poprawić zachowanie auta w zakręcie - odpuszczanie gazu odbywa się bardziej płynnie, co ma poprawić reakcje auta przy korektach w środku łuku. Popisowym numerem Hyundaia Ioniq 5 N jest tryb Drift oraz nowość - funkcja Torque Drift Kick naśladująca strzał ze sprzęgła w samochodzie o tradycyjnym napędzie.

Świetnym dodatkiem jest tryb Drift z funkcją Torque Kick Drift mającą dać podobne odczucia jak "strzał ze sprzęgła".

Elektroniczne czary odbywają się też na innych polach. Aby samochód bardziej angażował w jazdę Hyundai obmyślił system N Active Sound, czyli imitację dźwięku silnika, oraz N e-shift, czyli udawane zmiany biegów. Oprogramowanie silnika ma wgrany program naśladujący krzywą momentu obrotowego podobną jak w autach spalinowych, a wirtualne “biegi” można zmieniać łopatkami za kierownicą w akompaniamencie odgłosów generowanych z dwóch zewnętrznych głośników. W ten sposób inżynierowie mają nadzieję zapewnić kierowcy takie same doznania jak w samochodach spalinowych, co ma mieć pozytywny wpływ na odbiór auta. Oczywiście Ioniq 5 N będzie miał możliwość wyłączenia tych wszystkich systemów, ale sam pomysł stworzenia napędu elektrycznego naśladującego spalinowy jest zastanawiający.

Hyundai Ioniq 5 N tył
9

Stylistycznie nowy Hyundai Ioniq 5 N w wielu miejscach naśladuje estetykę stosowaną wcześniej w modelach i30 N/i20 N. Wskazuje na to głównie przednia część z czarnym elementem dekoracyjnym oraz bodykit mający podobno również znaczenie funkcjonalne. W środku na pewno jest bardziej sportowy klimat, na co wskazują sportowe fotele, ciemna tonacja kolorystyczna i kierownica upstrzona dodatkowymi przyciskami. System multimedialny obsługiwany na dwóch ekranach jest taki sam, ale zyskał indywidualne grafiki N i parę sportowych funkcjonalności.

Cenniki Hyundaia Ioniq 5 N nie zostały jeszcze opublikowane. Samochód ten na pewno będzie droższy niż siostrzana Kia EV6 GT zbudowana na tym samym podwoziu, której cena w Polsce startuje od 399 900 zł. Dywizja N Hyundaia pokusiła się o gruntowne zmiany w oprogramowaniu i napędzie Ioniq’a 5, więc jego cena wywoławcza może być sporo wyższa niż w znacznie mniej efektownej Kii.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Audi RS6 GT główne
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 GT wprost nawiązuje do wyścigowego Audi 90 Quattro IMSA

Audi Sport świętuje 40. urodziny wypuszczając krótką serię Audi RS6 GT w oryginalnym malowaniu.

6 lutego 2024
Ducati Streetfighter V4 Lamborghini Speciale Clienti
Ducati
Ducati i Lamborghini razem w imię sztuki Paolo Troilo

Obydwa dzieła "Centauro" i "Minotauro" będzie można obejrzeć w Galleria Cavour do 5 lutego 2024 roku.

5 lutego 2024
2024 Volkswagen Golf GTI Mk8.5 debiut
Volkswagen / Golf
Debiutuje nowy Volkswagen Golf GTI - czy to punkt zwrotny?

Golf GTI generacji 8.5 ma nowe wnętrze i więcej mocy, ale czy naprawiono słabe strony poprzednika?

24 stycznia 2024
Alpine A290 spyshot przód
Alpine / A290
Alpine A290 jest już prawie gotowe do debiutu

Hot hatch bazujący na Renault 5 zadebiutuje w tym roku - oto pierwsze zdjęcia wersji produkcyjnej.

19 lutego 2024
Alpine A110S test druk główne
Alpine / A110
Alpine A110S - nostalgiczny OS

Alpine to wszechstronne sportowe auto, ale największe triumfy święciło na odcinkach specjalnych.

19 lutego 2024
2024 Skoda Octavia RS lifting
Skoda / Octavia
Skoda Octavia RS po liftingu wchodzi na rynek

Praktyczniejsza kuzynka Golfa GTI MK8.5 - Octavia RS - dostanie silnik o mocy aż 265 KM.

15 lutego 2024
Porsche 911 992.2 lifting spyshot
Porsche / 911
Nowe Porsche 992.2 na zdjęciach - pierwsze zelektryfikowane 911?

W ramach modernizacji w gamie Porsche 911 prawdopodobnie pojawi się wersja hybrydowa.

14 lutego 2024
2024 Mercedes-AMG A45 S Limited Edition
Mercedes / A45S AMG
Mercedes-AMG A45 S Limited Edition to matowo-zielony hiper-hatchback

A45 S Limited Edition wyróżnia się na tle innych wersji przede wszystkim dodatkami wizualnymi.

14 lutego 2024
Zagato AGTZ współpraca z La Squadra
Zagato
Zagato i La Squadra pracują nad wskrzeszeniem zapomnianego klasyka

Zagato AGTZ Twin Tail to retro gran tourer inspirowany jednym z klasycznych aut z Le Mans.

13 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage GT3 główne
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage GT3 celuje w klasowe zwycięstwo w Le Mans

Z nowym Vantage GT3 Aston Martin chce rządzić na torach i wygrać prestiżowy wyścig 24h Le Mans.

12 lutego 2024
Abarth 695 75 Anniversario prezentacja
Abarth / 500
Abarth 695 jeszcze nie odchodzi - poznajcie wersję 75 Anniversario

Po 16 latach ciągłej produkcji hot hatch na bazie Fiata 500 zyskał nową wersję na 75 urodziny marki.

12 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Pagani Huayra R Evo design
Pagani / Huayra
Pagani Huayra R Evo - 900 KM, 9200 obrotów i zero dachu nad głową

Najmocniejsze Pagani w historii ma nadwozie Roadster i jest torowym potworem o mocy 900 KM.

9 lutego 2024
Abarth 600e prezentacja
Abarth / 600e
Debiutuje Abarth 600e - najmocniejszy model w historii marki

Elektryczny crossover 600e ma być modelem inspirowanym barwną wyścigową historią marki Abarth.

9 lutego 2024
Porsche Taycan / EVO #1
Porsche / Taycan
Porsche Taycan - teoria e-względności - Michał Sztorc

Większość teorii na temat aut elektrycznych jest równie względna, jak pojęcia ruchu oraz spoczynku, i w dużej mierze zależy od punktu odniesienia. Jak jest naprawdę?

8 lutego 2024