Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
13
Ocena Evo
Cena:
od 399 900 zł
szybkość na prostej; przyzwoita dynamika jazdy; przemyślane wnętrze
kolejny 2,2-tonowy SUV raczej nie zbawi świata; kontrowersyjny wygląd

Patrzycie na najbardziej emocjonujący samochód w historii marki Kia. Złośliwie można stwierdzić, że do niedawna poprzeczka wcale nie była ustawiona wysoko, ale rolą EV6 GT jest przejęcie roli flagowca z rąk wycofanego Stingera GT - wyjątkowo udanego liftbacka z doładowanym V6. Różnica polega na tym, że EV6 ma kolejne 200 koni mechanicznych więcej, a jej wygląd to nie tylko skok naprzód w porównaniu ze Stingerem, ale także wejście z drzwiami do grona najbardziej nowocześnie stylizowanych aut na rynku.

Tak, jest to SUV o rozmiarze i masie, które my, entuzjaści motoryzacji, powinniśmy skwitować gorzkim śmiechem. Nie warto jednak od razu uciekać, bo pod karoserią EV6 kryje się naprawdę spory potencjał.

Dwa motory elektryczne generujące łącznie 585 KM powodują, że Kia przyspiesza do 100 km/h w 3,5 s, a w rzeczywistości masz wrażenie że jeszcze szybciej. Gdy 2,2 tony startuje z miejsca niczym kula armatnia, jest to przeżycie gwałtownie poruszające wszystkie zmysły. Jeździliśmy już kilkoma naprawdę szybkimi elektrykami, ale niemal bezgłośna fala momentu obrotowego przenosząca się w taki sposób na asfalt nigdy się nie nudzi. Po prostu nigdy.

Dwa silniki z magnesami trwałymi potrafią wygenerować 585 KM i wystrzelić EV6 do "setki" w 3,5 s.

Interesująca jest lista zmian względem tańszych modeli EV6, których ceny zaczynają się od kwoty prawie dwukrotnie niższej niż wersja GT. Kia nie ograniczyła się do dołożenia drugiego silnika i pomalowania auta na szary mat. Na tylnej osi dodano elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu, przekalibrowano zawieszenie i układ kierowniczy, dodano drift mode i koła z oponami Michelin Pilot Sport 4S. Rozumiemy, jeśli po prostu nie trawisz takich samochodów, ale ta lista modyfikacji jednoznacznie sugeruje, że coś jest na rzeczy.

Kia EV6 GT - tył prawy
13

Do swojego topowego modelu Koreańczycy montują wyłącznie większy z dwóch zestawów akumulatorów (pojemność 77.4 kWh). Deklarowany zasięg ponad 420 km w codziennym użytkowaniu spada do mniej więcej 320 km, ale znając wybrakowaną sieć szybkich ładowarek w naszym kraju trzeba zachowywać zdrowy margines. Korzystając z publicznej sieci warto szukać możliwie najmocniejszych punktów ładowania, bo EV6 GT przyjmuje nawet do 350 kW, co przekłada się na podbicie zasięgu do poziomu 80% w mniej niż 20 minut. Mniej więcej tyle zajmie wam szybka kawa i ciastko na autostradowym MOP-ie.

W roli długodystansowego krążownika Kia EV6 sprawdza się wyśmienicie, przynajmniej pod kątem komfortu. Cisza w kabinie i absurdalny moment obrotowy dostępny na każde skinienie mogą dać sporo przyjemności z jazdy. Problem polega na tym, że w trasie zaledwie muska się powierzchnię całej tej fali momentu obrotowego zamiast śmiało się w niej zanurzyć, a wszystko w trosce o jak największy zasięg. Przed trasą lepiej zaplanować pit-stopy przy ładowarkach, żeby później się nie denerwować. Co innego gdy masz już doświadczenie z EV - wtedy możesz faktycznie zrelaksować się w dłuższej trasie.

Z drugiej strony EV6 GT potrafi dać naprawdę dużo frajdy. Nie będziemy ściemniać, że podczas jazdy masa auta nie daje się we znaki, bo to nieprawda, ale Kia jeździ porównywalnie do konwencjonalnych sportowych SUV-ów, a to już coś. Nie jest przy tym tak bezpłciowa jak to często bywa w elektrycznych autach. Szybki start potrafi dać pożądane dreszcze, gdy tylny silnik o mocy 367 KM zaczyna przelewać moment obrotowy na opony. Tyle samo mocy miał Stinger GT, a przecież EV6 ma jeszcze drugi motor z przodu - to dodatkowe 218 KM odpowiadające za osiągi, trakcję i stabilność.

Kia EV6 GT wzór felg
13

Płynna, szybka jazda tym autem sprawia dużo satysfakcji - komputer umiejętnie rozkłada moc pomiędzy wszystkie cztery koła, a podwozie wykazuje się neutralnością w zakrętach. Możesz w ten sposób pokonywać codzienne kilometry i na pewno się nie zawiedziesz. Ale do dyspozycji masz jeszcze mały, limonkowy przycisk z napisem “GT” na kierownicy, który pojawia się przed twoimi oczami przy każdym ostrzejszym zakręcie. Jego wciśnięcie odblokowuje pełną moc 585 KM (w innych trybach moc jest ograniczona, ale nie poczujesz tego podczas normalnej jazdy), a elektronika delikatnie popuszcza smycz - proces ten można jeszcze rozszerzyć w jednym z podmenu na ekranie dotykowym.

Na przełęczach Kia EV6 nie czuje się najlepiej, ale potrafi dać sporo frajdy w codziennym użytkowaniu.

Reklama

Nawet w trybie GT Kia EV6 nie staje się nagle dzika jak lew na sawannie, ale w samochodzie o tym rozmiarze raczej nie jest to pożądane. Zamiast tego auto pozwala na odrobinę nadsterowności, a także daje przejmujące uczucie, że tam pod spodem kryje się jakaś osobowość. To nie jest auto, które wybierasz gdy chcesz cały dzień spędzić na Przełęczy Salmopolskiej, ale ten niepozorny przycisk będzie na pewno urozmaiceniem wielu zwyczajnych, codziennych podróży. Patrząc pod tym kątem Kia EV6 GT daje nadzieję, że auta elektryczne także mogą, i będą, posiadać duszę i charakter, a nie tylko technologię.

Kia EV6 GT wnętrze
13

Ceny i konkurencja

EV6 GT jest najbardziej emocjonującą Kią w historii, ale jest także najdroższą i to z dużym zapasem. Kosztuje od 399 900 zł, czyli sporo więcej niż Stinger GT (od 259 900 zł). Różnicę w cenie po części uzasadnia zastosowana w EV6 technologia, osiągi i zwyczajna nowoczesność designu zarówno zewnętrznego i wewnętrznego.

W porównaniu do innych modeli tego producenta Kia EV6 GT jest bardzo droga, ale poszukując na rynku konkurencji jej cena nagle staje się wręcz atrakcyjna. Najtańsze Porsche Taycan o mocy 406 KM kosztuje trochę więcej, bo 423 000 zł, ale podobne osiągi ma dopiero model GTS (od 583 000 zł). Podobnie w Audi - model e-tron GT kosztuje od 458 tys. zł, a jeśli koniecznie porównujemy SUV-y to najmocniejsze Q8 e-tron ma zaledwie 503 KM, gorsze osiągi i cenę od 372 tys. zł. Pewną opcją może być Tesla Model Y w wersji Performance, która potrafi osiągnąć 100 km/h w 3,7 s i oferuje zasięg ponad 500 km. Jej cena jest dokładnie o 100 tys. złotych niższa niż w przypadku Kii.

Kia EV6 GT - podstawowe dane

Silnik: Dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, bateria 77.4 kWh
Moc: 585 KM
Moment obrotowy: 740 Nm
Masa własna: 2200 kg
Stosunek moc/masa: 266 KM/tonę
0-100 km/h: 3,5 s
Prędkość maksymalna: 260 km/h
Cena wyjściowa: 399 900 zł

W tej chwili nie ma zbyt dużej konkurencji dla EV6 GT, ale wkrótce jej największym rywalem będzie nowy Hyundai Ioniq 5 N - model tego samego koncernu bazujący na tych samych podzespołach, jedynie w bardziej sportowej odmianie jak przystało na rodzinę modeli N.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025