Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
13
Ocena Evo
Cena:
od 399 900 zł
szybkość na prostej; przyzwoita dynamika jazdy; przemyślane wnętrze
kolejny 2,2-tonowy SUV raczej nie zbawi świata; kontrowersyjny wygląd

Patrzycie na najbardziej emocjonujący samochód w historii marki Kia. Złośliwie można stwierdzić, że do niedawna poprzeczka wcale nie była ustawiona wysoko, ale rolą EV6 GT jest przejęcie roli flagowca z rąk wycofanego Stingera GT - wyjątkowo udanego liftbacka z doładowanym V6. Różnica polega na tym, że EV6 ma kolejne 200 koni mechanicznych więcej, a jej wygląd to nie tylko skok naprzód w porównaniu ze Stingerem, ale także wejście z drzwiami do grona najbardziej nowocześnie stylizowanych aut na rynku.

Tak, jest to SUV o rozmiarze i masie, które my, entuzjaści motoryzacji, powinniśmy skwitować gorzkim śmiechem. Nie warto jednak od razu uciekać, bo pod karoserią EV6 kryje się naprawdę spory potencjał.

Dwa motory elektryczne generujące łącznie 585 KM powodują, że Kia przyspiesza do 100 km/h w 3,5 s, a w rzeczywistości masz wrażenie że jeszcze szybciej. Gdy 2,2 tony startuje z miejsca niczym kula armatnia, jest to przeżycie gwałtownie poruszające wszystkie zmysły. Jeździliśmy już kilkoma naprawdę szybkimi elektrykami, ale niemal bezgłośna fala momentu obrotowego przenosząca się w taki sposób na asfalt nigdy się nie nudzi. Po prostu nigdy.

Dwa silniki z magnesami trwałymi potrafią wygenerować 585 KM i wystrzelić EV6 do "setki" w 3,5 s.

Interesująca jest lista zmian względem tańszych modeli EV6, których ceny zaczynają się od kwoty prawie dwukrotnie niższej niż wersja GT. Kia nie ograniczyła się do dołożenia drugiego silnika i pomalowania auta na szary mat. Na tylnej osi dodano elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu, przekalibrowano zawieszenie i układ kierowniczy, dodano drift mode i koła z oponami Michelin Pilot Sport 4S. Rozumiemy, jeśli po prostu nie trawisz takich samochodów, ale ta lista modyfikacji jednoznacznie sugeruje, że coś jest na rzeczy.

Kia EV6 GT - tył prawy
13

Do swojego topowego modelu Koreańczycy montują wyłącznie większy z dwóch zestawów akumulatorów (pojemność 77.4 kWh). Deklarowany zasięg ponad 420 km w codziennym użytkowaniu spada do mniej więcej 320 km, ale znając wybrakowaną sieć szybkich ładowarek w naszym kraju trzeba zachowywać zdrowy margines. Korzystając z publicznej sieci warto szukać możliwie najmocniejszych punktów ładowania, bo EV6 GT przyjmuje nawet do 350 kW, co przekłada się na podbicie zasięgu do poziomu 80% w mniej niż 20 minut. Mniej więcej tyle zajmie wam szybka kawa i ciastko na autostradowym MOP-ie.

W roli długodystansowego krążownika Kia EV6 sprawdza się wyśmienicie, przynajmniej pod kątem komfortu. Cisza w kabinie i absurdalny moment obrotowy dostępny na każde skinienie mogą dać sporo przyjemności z jazdy. Problem polega na tym, że w trasie zaledwie muska się powierzchnię całej tej fali momentu obrotowego zamiast śmiało się w niej zanurzyć, a wszystko w trosce o jak największy zasięg. Przed trasą lepiej zaplanować pit-stopy przy ładowarkach, żeby później się nie denerwować. Co innego gdy masz już doświadczenie z EV - wtedy możesz faktycznie zrelaksować się w dłuższej trasie.

Z drugiej strony EV6 GT potrafi dać naprawdę dużo frajdy. Nie będziemy ściemniać, że podczas jazdy masa auta nie daje się we znaki, bo to nieprawda, ale Kia jeździ porównywalnie do konwencjonalnych sportowych SUV-ów, a to już coś. Nie jest przy tym tak bezpłciowa jak to często bywa w elektrycznych autach. Szybki start potrafi dać pożądane dreszcze, gdy tylny silnik o mocy 367 KM zaczyna przelewać moment obrotowy na opony. Tyle samo mocy miał Stinger GT, a przecież EV6 ma jeszcze drugi motor z przodu - to dodatkowe 218 KM odpowiadające za osiągi, trakcję i stabilność.

Kia EV6 GT wzór felg
13

Płynna, szybka jazda tym autem sprawia dużo satysfakcji - komputer umiejętnie rozkłada moc pomiędzy wszystkie cztery koła, a podwozie wykazuje się neutralnością w zakrętach. Możesz w ten sposób pokonywać codzienne kilometry i na pewno się nie zawiedziesz. Ale do dyspozycji masz jeszcze mały, limonkowy przycisk z napisem “GT” na kierownicy, który pojawia się przed twoimi oczami przy każdym ostrzejszym zakręcie. Jego wciśnięcie odblokowuje pełną moc 585 KM (w innych trybach moc jest ograniczona, ale nie poczujesz tego podczas normalnej jazdy), a elektronika delikatnie popuszcza smycz - proces ten można jeszcze rozszerzyć w jednym z podmenu na ekranie dotykowym.

Na przełęczach Kia EV6 nie czuje się najlepiej, ale potrafi dać sporo frajdy w codziennym użytkowaniu.

Reklama

Nawet w trybie GT Kia EV6 nie staje się nagle dzika jak lew na sawannie, ale w samochodzie o tym rozmiarze raczej nie jest to pożądane. Zamiast tego auto pozwala na odrobinę nadsterowności, a także daje przejmujące uczucie, że tam pod spodem kryje się jakaś osobowość. To nie jest auto, które wybierasz gdy chcesz cały dzień spędzić na Przełęczy Salmopolskiej, ale ten niepozorny przycisk będzie na pewno urozmaiceniem wielu zwyczajnych, codziennych podróży. Patrząc pod tym kątem Kia EV6 GT daje nadzieję, że auta elektryczne także mogą, i będą, posiadać duszę i charakter, a nie tylko technologię.

Kia EV6 GT wnętrze
13

Ceny i konkurencja

EV6 GT jest najbardziej emocjonującą Kią w historii, ale jest także najdroższą i to z dużym zapasem. Kosztuje od 399 900 zł, czyli sporo więcej niż Stinger GT (od 259 900 zł). Różnicę w cenie po części uzasadnia zastosowana w EV6 technologia, osiągi i zwyczajna nowoczesność designu zarówno zewnętrznego i wewnętrznego.

W porównaniu do innych modeli tego producenta Kia EV6 GT jest bardzo droga, ale poszukując na rynku konkurencji jej cena nagle staje się wręcz atrakcyjna. Najtańsze Porsche Taycan o mocy 406 KM kosztuje trochę więcej, bo 423 000 zł, ale podobne osiągi ma dopiero model GTS (od 583 000 zł). Podobnie w Audi - model e-tron GT kosztuje od 458 tys. zł, a jeśli koniecznie porównujemy SUV-y to najmocniejsze Q8 e-tron ma zaledwie 503 KM, gorsze osiągi i cenę od 372 tys. zł. Pewną opcją może być Tesla Model Y w wersji Performance, która potrafi osiągnąć 100 km/h w 3,7 s i oferuje zasięg ponad 500 km. Jej cena jest dokładnie o 100 tys. złotych niższa niż w przypadku Kii.

Kia EV6 GT - podstawowe dane

Silnik: Dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, bateria 77.4 kWh
Moc: 585 KM
Moment obrotowy: 740 Nm
Masa własna: 2200 kg
Stosunek moc/masa: 266 KM/tonę
0-100 km/h: 3,5 s
Prędkość maksymalna: 260 km/h
Cena wyjściowa: 399 900 zł

W tej chwili nie ma zbyt dużej konkurencji dla EV6 GT, ale wkrótce jej największym rywalem będzie nowy Hyundai Ioniq 5 N - model tego samego koncernu bazujący na tych samych podzespołach, jedynie w bardziej sportowej odmianie jak przystało na rodzinę modeli N.

Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
McLaren P1 Lego prezentacja
McLaren / P1
McLaren zbudował jeżdżący model P1 z klocków Lego

Lando Norris miał okazję przetestować na Silverstone odtworzonego z klocków Lego McLarena P1.

14 września 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę akcesoriów M Performance dla M5 sedan i Touring

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić lekkie karbonowe dodatki z palety M Performance.

14 września 2024
Lotus Theory 1 koncept
Lotus
Koncepcyjny Lotus Theory 1 może przerodzić się w następcę Emiry

16 września Lotus pokaże koncept Theory 1, który potencjalnie może być elektrycznym następcą Emiry.

14 września 2024
Hennessey Venom F5-M Roadster premiera
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5-M to najmocniejszy seryjny samochód z manualem

Najbardziej analogowy model z rodziny Venoma F5 nadal ma 1842 KM, ale obsługiwane trzema pedałami.

10 września 2024
Bentley Flying Spur V8 Hybrid premiera
Bentley / Flying Spur
Bentley Flying Spur dostał nowy napęd Ultra Performance Hybrid

Silniki elektryczne w połączeniu z V8 twin turbo skutkują najmocniejszym sedanem w historii Bentleya.

10 września 2024
Aston Martin F1 Aramco Adrian Newey
Formuła 1
Adrian Newey dołączy do zespołu Aston Martin Aramco F1

Najważniejszym zadaniem Adriana Neweya będzie przygotowanie bolidu Aston Martin na sezon 2026.

10 września 2024
Ginetta Akula produkcja
Ginetta / Akula
Ginetta (w końcu) zacznie produkować model Akula z silnikiem V8

Pięć lat po prezentacji konceptu, drogowa Ginetta z wolnossącym silnikiem V8 wchodzi do produkcji.

8 września 2024
Renault R17 restomod
Restomod
Oto Renault R17 - karbonowy restomod w stylu lat 70.

Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w  produkcji.

6 września 2024
Aston Martin Valkyrie Alonso
Aston Martin / Valkyrie
Fernando Alonso odebrał swój egzemplarz Aston Martina Valkyrie

Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…

5 września 2024
2024 Cupra Terramar prezentacja
Cupra / Terramar
2024 Cupra Terramar - moc Golfa GTI w efektownym SUV-ie

Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.

5 września 2024
2024 Aston Martin Vanquish V12 debiut
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish to brytyjska odpowiedź na Ferrari 12Cilindri

Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.

4 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024