Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Caterham Project V będzie gotowy jeszcze w 2025 r.

Nowoczesne coupe Caterhama z elektryczną technologią Yamahy zakończy proces rozwojowy w 2025 r.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 grudnia 2024
Caterham Project V proces rozwojowy
13

Caterham Project V zadebiutował w formie konceptu w zeszłym roku, a projekt tego auta jest na dobrej drodze do ukończenia już w połowie 2025 r. Wraz z postępem prac producent ujawnia nowe informacje techniczne, w tym dotyczące napędu. Właśnie ogłoszono, że za baterię odpowiadać będzie tajwańska firma Xing Mobility. To trzeci, obok Yamahy i Tokyo R&D, partner strategiczny Caterhama przy wdrażaniu Project V.  Caterham, którego właścicielem obecnie jest japoński gigant sprzedaży detalicznej samochodów VT Holdings, z modelem Project V chce rywalizować z planowanym elektrycznym następcą Porsche 718 Cayman. Auto dostało technologię napędową Yamahy, dzięki której ma dysponować parametrami i wydajnością właściwą dla produktu Caterhama.

Project V nie ma nic wspólnego z kultowym modelem Seven, który stał się wizytówką firmy przez ostatnie 50 lat. Wspólne są tylko wybrane odniesienia stylistyczne oraz filozofia lekkości, prostoty i radości z jazdy sportowym samochodem. Design auta pochodzi ze studio Anthony’ego Jannarelly’ego, ale wykonanie nadwozia widocznego na zdjęciach konceptu zlecono w ItalDesign. Nie ma jeszcze decyzji gdzie będzie produkowany Project V, ale pod uwagę są brane różne lokalizacje.

W najnowszym doniesieniu Caterham potwierdził premierę modelu Project V na 2025 rok.

Samochód ma mieć napęd na tył i aż dwa zestawy ogniw - jeden przed tylną osią, a drugi z przodu przed kabiną. Do tego momentu szczegóły dotyczące baterii były trzymane w tajemnicy, ale Caterham potwierdził, że pakiety ogniw będą dostarczane przez tajwańską firmę Xing Mobility, wykorzystującą technologię zanurzeniowego chłodzenia cieczą w celu optymalnego zarządzania ciepłem i gęstością mocy.

Początkowo producent skłaniał się ku stworzeniu struktury nośnej z tłoczonego i giętego aluminium, ale obecnie badana jest możliwość wykorzystania aluminium w połączeniu z włóknem węglowym i włóknami szklanymi, co miałoby pozytywny wpływ na masę i sztywność auta. Zakładana masa 1190 kg (z płynami na pokładzie) przy silniku elektrycznym Yamahy o mocy 272 KM miałaby skutkować przyspieszeniem do 100 km/h w około 4 s i prędkością maksymalną “powyżej 230 km/h”. Prezes marki, Bob Laishley, zapewnia, że auto będzie wyjściowo kosztowało poniżej 80 tys. funtów (413 tys. zł).

Bob Laishley dołączył do Caterhama jako dyrektor strategiczny w niepełnym wymiarze godzin w kwietniu 2021 roku, tuż po tym jak VT Holdings kupiło brytyjską firmę. Objął stanowisko dyrektora generalnego w 2022 roku i nadzorował Projekt V, który jest postrzegany jako kluczowy dla przyszłości firmy. „Caterham Seven ma 50 lat; projekt ma 60 lat” - mówi. „Jeśli Caterham ma przetrwać jako marka, musi ewoluować”.

Caterham Project V koncept tył
13

Nieco ponad rok temu podpisaliśmy NDA i zostaliśmy zaproszeni do Turynu, aby jako pierwsi zobaczyć nowy samochód. Oczywiście nie jest to pierwszy raz, kiedy Caterham postanowił stworzyć nowy model, a godnymi uwagi próbami były 21 i CSR. Powitanie przez Laishleya w imponującym holu wejściowym siedziby ItalDesign, z długimi, białymi schodami i klasycznymi filarami sugeruje, że tym razem marka celuje wyżej i jej ambicje mają bardziej stabilne podstawy finansowe.

Caterham rozważał konwersję na EV jednego lub dwóch istniejących modeli, ale w końcu podjęto decyzję o rozpoczęciu prac od czystej kartki. Firma zaprosiła sześć biur projektowych i osób prywatnych do przedstawienia wizji tego, czym powinien być elektryczny Caterham przyszłości, załączając trzystronicowy brief, w którym były wymienione kluczowe cechy napędu, docelowe osiągi i kilka przykładów aut, którymi projekt miał być inspirowany. Wśród nich znalazł się oryginalny Lotus Elan, ulubiony sportowy wóz prezesa VT Holdings, Kazuho Takahashiego. Nie proszono o kompletny projekt, ale o opisanie procesu mającego łączyć Seven z nowym modelem, a zwycięskie zgłoszenie pochodziło od Anthony'ego Jannarelly'ego, współzałożyciela Jannarelly Automotive, którego pierwszy samochód, Design-1, gościł na łamach brytyjskiego wydania Evo.

W konkursie na koncept Project V wygrał Anthony Jannarelly, dziś szef designu całej marki Caterham.

ItalDesign wygrało kontrakt na opracowanie inżynierskie i wyprodukowanie samochodu pokazowego, a Jannarelly spotkał się wtedy z nami, aby porozmawiać o projekcie i uzyskać opinie. (Kilka tygodni później został ogłoszony szefem designu Caterhama).

Na dużym ekranie w zaciemnionym audytorium kursor wybiera plik, a chwilę później na ekranie pojawia się nowy Caterham, wykończony w jasnozielonym kolorze i cyfrowo wyrenderowany w otoczeniu ulicy. Widok od przodu powoli przesuwa się, aby pokazać profil, a potem tył. Wow! Moja pierwsza reakcja jest taka, że uwielbiam krągłości, a tu każde koło ma swoje własne, indywidualne zaokrąglenie. I wygląda tak nisko i muskularnie. Całkiem retro, niemal jak z lat 60., ale myślę, że będzie się wyróżniał na rynku pojazdów elektrycznych, jak kuszący deser na rynku pełnym statecznych dań głównych.

Caterham Project V kokpit
13

Jannarelly wyjaśnia, że niektóre elementy są inspirowane modelem Seven: wlot powietrza ma kształt taki jak przód w modelu Seven, linie zbiegające się na drzwiach mają przypominać otwór drzwiowy Seven, a płaski panel tylny nawiązuje do prostego tyłu kultowego Caterhama. Project V tak naprawdę nie potrzebuje tych wizualnych odniesień, ale nie jest to problemem, ponieważ nie wpływają one negatywnie na wygląd. Przód przypomina mi inny samochód i dopiero po kilku godzinach dociera do mnie, że to Jaguar C-X75.

Project V czerpał inspirację z obecnych i przeszłych modeli Caterhama, przede wszystkim Seven.

Mamy okazję obejrzeć wirtualny model w 3D za pomocą okularów VR, które pozwalają na spojrzenie przez dach na proste, schludne wnętrze. Nie jestem przekonany do koncepcji wnętrza „dwa plus jeden”, w którym (mały) pasażer z tyłu siedzi centralnie, chociaż, podobnie jak w 911, przestrzeń na tylnej kanapie prawdopodobnie zostanie wykorzystana na bagaż (2+2 będzie również opcją). Świetnym pomysłem jest wykorzystanie przerobionych drzwi z Audi TT, zamiast projektowania nowych od podstaw. Laishley przekonał zarząd VT Holdings, że jest to rozsądne posunięcie, zabierając ich do salonu Maserati znajdującego się naprzeciwko ich siedziby głównej i pokazując im ilość szczegółów w bezramkowej uszczelce drzwi MC20.

Caterham Project V design
13

Odbyliśmy naszą wizytę w marcu, gdy design był w dużej mierze ustalony. Pierwsze akceptacje miały miejsce jeszcze w styczniu i dotyczyły powierzchni przeszklonych, ale wiele wciąż pozostawało do uzgodnienia. Naszym zadaniem było określenie w jakim dokładnie odcieniu zieleni powinien być samochód koncepcyjny, z jakiego materiału powinno być wykonane wnętrze i poproszono nas o wybór wzoru felg. Wszystkie te kwestie musiały być rozstrzygnięte, aby ItalDesign mógł przystąpić do budowy samochodu, który potem mogliście oglądać podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood.

25 maja 2023 roku wróciliśmy do ItalDesign, aby zobaczyć ostateczny design konceptu, który został później pokazany publicznie. Dołączył do nas konsultant inżynieryjny David Twohig. Jego i Boba łączy długa historia, jeszcze z czasów Nissana. Jest on cennym „kontrolerem” projektu, a jego CV obejmuje stanowisko głównego inżyniera w projektach m.in. Renault Zoe, Alpine A110 i Byton M-Byte. Bob uważa, że David jest jednym z pięciu najlepszych konsultantów inżynieryjnych na świecie.

Lekkość, prostota i radość z jazdy - te cechy niezmiennie określają Caterhama i Project V nie jest inny.

Reklama

Tym razem udaliśmy się do innej części fabryki ItalDesign, do studia projektowego, aby zobaczyć pełnowymiarowy model Project V. To był pierwszy raz, kiedy model stał na własnych na kołach, więc był to ważny moment. Od razu po wejściu uderzyła nas gładkość jego przodu i zaokrąglony dach przypominający Opla GT z wczesnych lat 70-tych.

Caterham Project V layout
13

Będąc tam na miejscu trudno jest złapać punkt odniesienia. Pytam Jannarelly'ego, jak wypada w porównaniu z Caymanem. Nie różni się zbytnio, mówi: „Trochę niższy, trochę szerszy, mniej więcej tej samej długości”. A więc Cayman delikatnie potraktowany wałkiem. Ostatnim razem nie przekonał mnie “grill” z Sevena. Tutaj, stojąc przed nim, nie mam żadnych zastrzeżeń. „Fotografowie uklękną i uzyskają bardziej dynamiczny kąt, ale to jest sposób, w jaki ludzie naprawdę to zobaczą” - mówi zamyślony Jannarelly. Nadal jestem większym fanem tyłu, zwłaszcza tylnej szyby i pokrywy bagażnika, gdzie tylne nadkola i niewielkie słupki C pięknie się schodzą.

Przednie koła wymagają jeszcze pochylenia i są osadzone o 5 mm za nisko w nadkolach, mówi Twohig, ale jest pod wrażeniem. „To, co ItalDesign zrobił w tym czasie i przy tym budżecie, jest niesamowite” - mówi.

Project V będzie miał silnik o mocy 272 KM i zestaw baterii pozwalający na przejechanie do 400 km.

W środku znajduje się fotel, deska rozdzielcza i kierownica. Pracownik ItalDesign próbuje namówić Jannarelly'ego, by był pierwszą osobą spoza ItalDesign, która w nim usiądzie, ale ten jest pogrążony w rozmowie na temat tyłu samochodu. Podchodzę bliżej i zostaję zaproszony do środka. Dwa razy nie muszą powtarzać.

Fotel pochodzi z Maserati MC20 i nie ma jeszcze tapicerki naciągniętej na piankowe wypełnienie, ale ma już elektryczne zasilanie. W miejscu, w którym znajduje się przedni akumulator, poniżej przestrzeni na nogi, podłoga stopniowo podnosi się w stosunku do progu. Ma to na celu maksymalne obniżenie punktu “H” (bioder kierowcy), wyjaśnia Laishley.

Caterham Project V tył
13

Są dwa pedały umieszczone w podłodze, które wydają się lekko odsunięte w prawo od osi fotela. Jednak gdy znajduję swoją pozycję okazuje się, że jest ona idealna, a kierownica optymalnie ustawiona. Jest tu bardziej wąsko niż się spodziewałem, linia okien jest wysoko, ale ogólnie nie jest ciasno. Deska rozdzielcza wygląda świetnie - prosta i przywodzi na myśl amerykańskie wozy z lat 60. Mała kierownica ma dokładnie taką średnicę jaką chcesz w sportowym wozie, a w produkcyjnej wersji będzie mieć regulację w dwóch płaszczyznach. Ustawiona w punkcie środkowym jest dla mnie idealna. Trzy wskaźniki pośrodku będą zawierać m.in. zegar i tryby jazdy. Project V będzie miał tryby Normal, Sport i Sprint, przy czym ten ostatni porzuca wydajność na rzecz maksymalnych osiągów. Pośrodku kabiny będzie ekran, ale bez multimediów. Podłączając swojego smartfona będziesz mógł używać nawigacji oraz streamować muzykę przez Bluetooth.

Prosty design deski rozdzielczej Project V przywodzi na myśl amerykańskie krążowniki z lat 60.

„Obecna wysokość baterii wynosi 120 mm” - mówi Laishley. „Wiemy, że w przyszłości wysokość baterii spadnie do 80 mm, a może nawet do 60 mm. Przygotowaliśmy się na 80 mm”. Widzi on możliwość zaoferowania kilku wersji Project V z różnymi zestawami akumulatorów: takiego, który może szybko ładować i rozładowywać w celu uzyskania najwyższej wydajności, innego dla większego zasięgu (około 400 km w cyklu WLTP). Firma nie wybrała jeszcze dostawcy ogniw, ale będzie musiała podjąć tę decyzję do wiosny przyszłego roku, ponieważ konieczne będzie rozpoczęcie prac rozwojowych nad systemami, które będą wymagały zgodności z małoseryjną produkcją. Są to m.in. układy zapobiegające blokowaniu kół podczas hamowania, poduszki powietrzne itp. Będzie tylko to, co jest absolutnie konieczne. „Chcemy tylko takiej ilości systemów, aby samochód był zgodny z przepisami, ale naszym celem jest tutaj wyłącznie zmniejszenie masy” - mówi Laishley. „Projekt zostanie odpowiednio sfinansowany - będzie to niewielki ułamek kwoty, którą wydałby McLaren lub Aston”.

Caterham Project V goodwood przód
13

Poza pewnymi szczegółami samochód ze zdjęć właśnie w takiej formie trafi do produkcji. "Jesteśmy małą firmą. Nie możemy sobie pozwolić na luksus stworzenia modelu stylizacyjnego, a następnie zmielenia go i wyrzucenia tuż po tym gdy trafi na nagłówki.” mówi Laishley. “Chcieliśmy, aby był jak najbardziej zbliżony do samochodu, który będziemy później produkować, więc dużo uwagi poświęcono inżynierii".

Na rynku z pewnością jest miejsce dla samochodu takiego jak Project V. Widzieliśmy wiele zapowiedzi kolejnych 2000-konnych elektrycznych hipersamochodów po 1 mln funtów, ale żadnego prawdziwie sportowego małego samochodu od czasu pierwszej Tesli Roadster. Segment ten jednak wkrótce się zapełni, bo swoje propozycje szykuje Alpine do spółki z Lotusem jak i Porsche z następcą serii 718. Przypuszczamy, że w porównaniu z Caterhamem te modele będą bardziej mainstreamowe, cięższe, bardziej praktyczne na co dzień. To popycha Caterhama, aby trzymać się niskiej masy i zaproponować coś unikalnego: lekkiego, prostego i dającego radość z jazdy. Jeśli potrafią to dowieźć, w naszych oczach będą zwycięzcami.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Hyundai Insteroid koncept
Hyundai / Inster
Hyundai Insteroid - i20 N na miarę nowej ery

Hyundai podzielił się zdjęciami małego, zwariowanego hot hatcha EV. Czy to duchowy następca i20 N?

1 kwietnia 2025
Pirelli P Zero piąta generacja
Pirelli
Pirelli wykorzystało AI do opracowania nowych opon

Z pomocą AI Pirelli opracowało nową oponę z serii P Zero - bezpieczniejszą i bardziej wydajną.

31 marca 2025
Aston Martin Valhalla produkcyjny
Aston Martin / Valhalla
Hipersamochód Aston Martin Valhalla jest prawie gotowy do produkcji

Flagowy hipersamochód Aston Martin Valhalla przechodzi ostatnie szlify przed rozpoczęciem produkcji.

31 marca 2025
Cosworth silniki i fabryka
Cosworth
Cosworth - firma tworząca silniki dla Astona, Bugatti i F1 od kulis

W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?

25 marca 2025
Aston Martin Vanquish Volante prezentacja
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish Volante rzuca wyzwanie Ferrari 12Cilindri Spider

Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.

25 marca 2025
Porsche 911 992.2 turbo spyshot główne
Porsche / 911 Turbo
Trwają finalne testy nowego Porsche 992.2 Turbo z napędem hybrydowym

Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.

25 marca 2025
2026 Alfa Romeo Stelvio spyshot
Alfa Romeo / Stelvio
2026 Alfa Romeo Stelvio - Turyn testuje nowego rywala BMW X3

Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.

24 marca 2025
The Red Tour
Motocykle
The Red Tour 2025: przetestuj nowe modele Ducati Multistrada

Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?

24 marca 2025
Volkswagen Golf GTI zapowiedź
Volkswagen / Golf
Volkswagen zapowiada celebrację 50 lat GTI podczas Nürburgring 24H

Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.

21 marca 2025
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang prezentacja
Bugatti / Tourbillon
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang - jedna opcja w cenie całego 911

Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.

20 marca 2025
Bentley wyniki finansowe
Bentley
Bentley nie zamierza rezygnować z silników V8 jeszcze przez dekadę

W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.

19 marca 2025
2025 Goodwood Festival of Speed tematyka
Festival of Speed
Główna rzeźba Goodwood FoS 2025 będzie poświęcona Gordonowi Murrayowi

Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.

18 marca 2025